Dusseldorfers in Stad en Ommelaand (Groningen)

Onderweg een opvallend voertuig gezien... Zit de chauffeur ook op dit forum?
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Dusseldorfers in Stad en Ommelaand (Groningen)

Bericht door Hanomaad »

Nog even over de blauwe platen. Blauwe platen kun je gemakkelijk krijgen, zelfs online bestellen. Het is anders als je blauwe platen wilt met een stempel erin! En die moet je wel hebben voor de APK. Om die te krijgen moet je wel voldoen aan de twee regels (voor 1/1/1978 én 4 cijfers/2 letters). Je kunt een sidecode 4+ (dus vanaf 1978) wel omruilen als de datum eerste toelating van voor 1978 is geweest en er dus een oorspronkelijk kenteken is geweest behorende bij dit VIN met sidecode 1, 2 of 3.

In de jaren 80 is er een "schoning" geweest bij de RDW omdat veel kentekens "zoek" waren (lange tijd geschorst, geen contact met eigenaar, zoiets) waardoor veel van deze oude kentekens een sidecode 4 hebben gekregen (LL-CC-LL). Die is dus weer om te ruilen voor het oorspronkelijke kenteken, of een nieuw "historisch" kenteken uit een speciale reeks.

Als je kenteken niet 4 cijfers/2 letters heeft maar het voertuig wel van voor 1/1/1978 is dan kun je het risico nemen dat de NL politie de regel van de letter/cijfer combi niet weet en blauwe platen zonder stempel erop zetten. Ik zie dit regelmatig. Een oude wagen maar met een sidecode 4 kenteken met blauwe plaat, zonder een stempel.

Waarschijnlijk kijkt de Duitse politie niet of er een NL stempel in je blauwe platen zit, dus als je voertuig 30 jaar of ouder is en in NL met gele platen moet rondrijden, kun je een setje blauwe zonder stempel maken en die er over de grens op zetten. Verder is het aan te raden een kopie van je kentekenbewijs achter de voorruit te doen zodat ze kunnen zien dat het voertuig 30 jaar of ouder is. Dat is namelijk de oldtimer leeftijd voor "H kennzeichen" voertuigen bij de oosterburen, waarmee de umwelt zones in gereden mag worden.

Meer info:

http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/K ... eken-.aspx
http://www.oldtimernederland.nl/info/bl ... plaat.html
https://www.nkc.nl/advies/wetgeving/milieu/

(excuses als ik hier informatie heb herhaald, ik dacht ik vat het even samen. Ook nog eens lekker off-topic maar ik ben er niet mee begonnen :))
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Dusseldorfers in Stad en Ommelaand (Groningen)

Bericht door Arno Z »

Goede info op die oldtimer site, echter doet de RDW dat niet automatisch, anders hadden heel wat bussen niet zo'n nieuw 3 letter kenteken gehad.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Dusseldorfers in Stad en Ommelaand (Groningen)

Bericht door Admin »

Bij campers speelt er iets heel anders: als een bedrijfswagen XX-12-34 camper wordt, wordt-ie ook personenwagen, 1-XYZ-234. Daarop kan je dus geen legale blauwe platen krijgen.
Dus - àls de eerste toelating voor 1978 - moet je éérst een nieuw kenteken (weer XY-12-34) en dàn de blauwe platen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Aart
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11

Re: Dusseldorfers in Stad en Ommelaand (Groningen)

Bericht door Aart »

Ik heb afgelopen juli mijn 508 uit 1975 met kenteken 79-03-EB welke nog als bedrijfswagen op kenteken stond laten omkeuren naar personenauto met kampeerinrichting en kreeg daarbij automatisch het kenteken 03-YD-23.

Dus als ik het goed heb, kan ik wel blauwe platen monteren?

Gr, Aart
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Dusseldorfers in Stad en Ommelaand (Groningen)

Bericht door Hanomaad »

Ja dat mag, je hebt nu een kenteken uit de speciale "Y" reeks, zoals omschreven op de oldtimernederland.nl link hierboven.

Mijn Hanomag staat trouwens als voertuigsoort bedrijfsauto met kampeerwagen als inrichting met nog het originele kenteken uit 1974 (2 letters / 4 cijfers). Dus vroeger kon dat ook nog (oftewel geen omkeuren naar voertuigsoort personenauto bij registratie als kampeerwagen).

Over voertuigsoorten en inrichtingen gesproken, ik kwam laatst deze site tegen:

http://www.rdwdata.nl/merken/mercedes-benz
http://www.rdwdata.nl/merken/hanomag-henschel

Iemand heeft daar zo'n beetje de hele RDW kenteken database vanaf het web op leeggemolken en zoekbaar gemaakt op soort en inrichting. Wat ik wel frappant vind is dat er blijkbaar verschillende handelsbenamingen zijn geweest voor precies hetzelfde. B.v.:

"L 508 dg / 35 kampeerauto"
"L508 dg/35 kampeerwagen"
"L 508 dg / 35 kampeerauto"
"L508 dg camper"
"L 508 dg kamperauto"

Deze data zijn zo door de RDW in het systeem gezet maar erg consistent is het dus niet. Als je een beetje rond klikt op wagens die toch duidelijk uit begin en midden jaren 70 zijn gekomen dan kom je ook heel veel sidecode 4 tegen (vanaf halverwege 1978 tot 1991 (XX-99-XX)). Oftewel er zijn destijds een hoop oude kentekens wegens "schoning" oid naar sidecode 4 gebracht.
HanomagF40
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2013, 17:32

Re: Dusseldorfers in Stad en Ommelaand (Groningen)

Bericht door HanomagF40 »

Wat leuk! Nummer 48 (rode hano) is van mij, die foto is genomen net nadat ik de auto heb opgehaald. De Bus heeft zelfs in een item van EditieNL als figurant deelgenomen :rotfl:
De auto behoort nog tot hetzelfde adres maar wordt weer helemaal opgeknapt in de omgeving van Marum. Begin 2017 zal de bus weer in en rondom Groningen rondkachelen.

Ben benieuwd wat er nog meer voor DüDo's rondrijden in de omgeving, volgens mij is dit lang niet alles :angel:
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: Dusseldorfers in Stad en Ommelaand (Groningen)

Bericht door Ben 410 »

Dit item nooit eerder bekeken, maar zie ik ineens mijn eigen bus voorbijkomen! [21]
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Dusseldorfers in Stad en Ommelaand (Groningen)

Bericht door Hanomaad »

Aart schreef:Ik heb afgelopen juli mijn 508 uit 1975 met kenteken 79-03-EB welke nog als bedrijfswagen op kenteken stond laten omkeuren naar personenauto met kampeerinrichting
Even off-topic Aart, jij hebt dus je bedrijfsauto naar personenauto laten omkeuren. Hoe verliep die procedure?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten