Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1493
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 25 mei 2017, 22:03

Dank je wel, Danny! :)

Inmiddels weer een beetje verder gegaan... van dit weer afgelopen zaterdag:
Afbeelding
Afbeelding
naar de ruim 25°C van vandaag was nogal een shock... :P

Als eerste nog de niveaumeters afgesteld zodat de tanks er weer onder konden. De meetpennen moet je inkorten zodat ze ongeveer 2cm boven de tankbodem zitten en dan kun je die lengte instellen aan de bovenkant van de sonde. De stappen lopen echter per 8cm en is dus niet erg nauwkeurig, hier was ik op het Sprinter forum al voor gewaarschuwd.
Dus de meter even provisorisch aangesloten en de tank vol laten lopen. De schoonwatertank was eigenlijk al goed, en omdat toevallig de aftapkraan van de schoonwatertank dezelfde maat had als de vulopening van de vuiltwatertank kon ik die ook gelijk vullen. De vuilwatertank moest wel een beetje afgesteld worden.
Afbeelding
Beide instellers nog verzegeld met een kledder butylkit (stond ook in de handleiding) en de schoonwatertank aangesloten en weer gemonteerd. De vuilwatertank kan ik prima van alle kanten bij en die er dus ook gelijk weer onder gezet.
Daarna zondag naar het oosten van het land bij vrienden geweest (400km retourreisje) en dinsdagmorgen vroeg zonder problemen door de APK. Was 't sleutelwerk van vorig jaar niet voor niets! :)

Daarna zagen, zagen, zagen, vijlen, schuren, etc....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En tot nog extra steun voor bedden en achterschot:
Afbeelding

En de doorvoeren overgenomen en gepast:
Afbeelding
Nu nog schroeven halen zodat de vloerplaten erin kunnen, en nog de scharnieren infrezen.

Groeten,
Jeroen

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1493
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 20 jun 2017, 20:14

Ondanks het gebrek aan postings, toch lekker verder aan het knutselen... ;-)

Eerst maar de klep voor de voorvloer afgemaakt. Scharnieren gekocht en ingefreesd zodat ze niet al te ver uitsteken straks:
Afbeelding
Afbeelding
Eerst uitgezet met de beitel en daarna met de bovenfrees nagelopen. Een echte timmerman kan het vast beter, maar voor een eerste keer niet ontevreden ;)

Daarna werd het zoetjesaan tijd voor de zijwanden.
Daarvoor moest ik eerst nog frames maken om de open raamkanten af te werken.
Omdat de kromming van de buitenplaat gek genoeg anders is als die van de binnenspanten was dat nog een nauwkeurig klusje.
Afbeelding
En tijdens de montage:
Afbeelding
De schuifdeurspanten zijn minder diep, dus die vereisten een wat smaller frame:
Afbeelding
Het paste perfect... als je hem goedom op de wand lijmt!!! Grrrrrr... zonder schade helaas niet te verwijderen, dus maar laten zitten en straks de onderkant maar uitvullen zodat ie netjes tegen de plaat komt. Was niet mijn avond... :rolleyes:

Enfin, toen dat droog was, was het tijd voor de zijwanden zelf. Zoals ik al beschreven had, heb ik 3,4mm triplex beplakt met 4mm isolatie en wilde dat tegen de houten blokken die ik aan de wand gelijmd had schroeven. Ik kwam er echter al vrij rap achter dat dat hem niet ging worden; door de isolatie trek je de plaat niet mooi strak tegen de wand, maar trek je er deuken in, en door het veren verzinken de schroefkoppen ook niet.
Resultaat... een golfplaat aan de wand met allemaal uitstekende schroefkoppen :( Alweer een avond, die niet mijn avond was...
Na 2 avonden afkoelen en rustig nadenken toch voor plan B gegaan, alles lijmen.
De isolatie was geen succes en dus die er weer af getrokken.

Daarna alles ontvet en schoongemaakt en met polymeerlijm erin gelijmd; de schroefgaatjes kon ik bij deze plaat nog gebruiken om hem op zijn plek te houden.
Afbeelding
En daarna het achterdeel:
Afbeelding
En zo staat het nu te drogen, morgen de andere kant erin lijmen en dan de bovenkanten nog op maat maken zodat ze aansluiten bij het voorstuk.
Als alles dan vast en droog is, wordt de vloer nog geschroefd en alle naden afgesneden dan wel afgekit.

Groeten,
Jeroen

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1493
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 24 jul 2017, 22:10

En zoals op vele andere forums heeft ook bij mij de zelfmoord van Photobucket ervoor gezorgd dat de plaatjes het niet meer doen... als ik weer eens zin heb loop ik het nog wel eens langs...
Maar eerst weer wat voortgang aan de VW. Met vakantie in het vooruitzicht even een kort lijstje gemaakt en gelijk verder gegaan.
Als eerste de vloer en wanden:
2017-07-01 14.23.21.jpg
2017-07-05 16.06.59.jpg
Helaas heeft iemand een deuk in de enige roestvrije strakke LT deur van deze planeet gereden... :roll: Balen...
2017-06-26 19.46.04.jpg
Dat loopt nog, de schade is getaxeerd maar reparatie zal wel na de vakantie worden denk ik. Anders kan ik niet verder met bouwen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1493
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 24 jul 2017, 22:14

En vervolgens ging ook de electrische ruitmotor kapot, het raam ging nog wel naar omhoog maar niet naar beneden. Enig zoeken en meten bleek helaas geen eenvoudige draadbreuk bij het deurscharnier (in 90% van de gevallen de oorzaak) maar een kapotte ruitmotor. Die blijkt een vorstelijke 230€ ex BTW te kosten... gelukkig vond ik er nog één op E-bay in de UK, waar links de incourante kant is. Die kostte incl. verzenden evengoed nog 130€, maar ja, je moet wat... had liever een LT met raamslingers gehad, wat er niet op zit kan ook niet stuk, maar ja, het zij zo.
2017-07-16 11.24.15.jpg
Er moesten nog wat klinknagels uitgeboord worden om de motor te vervangen, en na de boel weer provisorisch aangesloten te hebben werkt het weer.
2017-07-22 16.42.25.jpg
Daarna de boel goed gedaan en weer afgemaakt.

Ook het slot van de linker achterdeur is inmiddels (eindelijk) vervangen, en ook die gaat weer goed open en dicht. Als je zoiets vervangt merk je pas hoe zwaar het oude slot eigenlijk liep.
2017-07-16 13.25.10.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1493
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 24 jul 2017, 22:20

Daarna en intussen verder met de dakdragers. Omdat we dit (en waarschijnlijk) volgend jaar onze bustent willen gebruiken moest hier nog wat aan aangepast worden. De sluis tussen bus en tent is eigenlijk net te kort en laag, en da's een project voor vrouwlief. Maar dan moest eerst de luifel op de dakdragers en dan kan ook het zonnepaneel en reservewiel erop.
Dan is er ook nog ruimte voor bagage.
Ik had eerder voor een paar tientjes Atera SL dragers op Marktplaats gekocht, echter, die waren Mercedes Arktikweiß gespoten. Er miste ook nog een dwarsstang en zoals eerder geschreven had ik dat allemaal op Amazon voor een leuke prijs gevonden. Aldus had ik 4 gebruikte, licht beschadigde witte dragers, 2 nieuwe zwarte, 1 stang van 1700mm en 2 nieuwe van 1750.

Na wat nadenken leek het me het mooiste om de 2 nieuwe dragervoeten MB-wit te spuiten, het alternatief was de 4 witte zwart.
Dat ging best goed, 2 spuitbussen en een lakstift geregeld. Daarna de boel uit elkaar, ontvet, en opgehangen:
2017-07-18 09.33.21.jpg
En gespoten:
2017-07-18 11.05.44.jpg
En de beschadigingen op de 4 witte behandeld met een lakstiftje Arktikweiß en weer in elkaar zet met wat vet en nieuwe slotbouten:
2017-07-22 10.10.13.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1493
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 24 jul 2017, 22:26

Daarna ze erop gezet, en de montagebeugels voor de luifel uitgepakt. En ja hoor... je koopt iets wat natuurlijk niet in 1x past. De Atera voeten zijn een z.g. Schwerlastträger en hebben naast een dubbele klemvoet ook een langere bovenkant. (het deel waar de dwarsbalk doorheen steekt)
Daardoor pasten de beugeltjes niet en moest ik de gaten aan het eind iets groter boren, en 2 nieuwe aan de voorkant:
2017-07-22 14.11.29.jpg
2017-07-22 14.11.40.jpg
Bovendien bleek dat de ene dwarsbalk die ik bij de 4 witte voeten kreeg 1700mm was en de nieuwe volgens de Atera tabel 1750 -en dat waren ze dus ook. Omdat de Fiamma-beugels anders niet passen, heb ik de stangen a-symmetrisch gemonteerd (100mm uitsteek aan de ene en 35mm aan de luifelkant) en heb ik de beide nieuwe kokers met 50mm ingekort omdat ze anders links wel erg ver uitstaken buiten het dak.
Daarna de boel erop gemonteerd en losjes vast gezet zodat de luifel bij montage vanzelf zijn positie zoekt; daarna kun je dan alles vast zetten en gaat er niks wringen. Zo sterk is zo'n luifelbak ook weer niet...
2017-07-22 15.04.55.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Jeroen_Hanomaf op 24 jul 2017, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1493
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 24 jul 2017, 22:27

Klaar! :)
2017-07-22 15.58.43.jpg
2017-07-22 15.54.49.jpg
Nu mag vrouwlief met de tent in de weer :)

Groeten,
Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1493
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 31 aug 2017, 20:32

En dan zit onze 2,5 week vakantie er al weer op... Omdat vrouwlief Oostenrijk toch te ver vond rijden en het haar beurt was het vakantieland te kiezen hebben we in de achtertuin van Ernst en Sylvia gekampeerd, tussen Oldenburg en Bremen.
Er moesten nog een berg kleine klusjes gedaan worden, variërend van een extra goot op de fietsendragen voor de loopfiets van de jongste, tot een tijdelijke bedverlenging voor ons bed, tot de aanpassingen van vrouwlief m.b.t. de sluis tussen tent en bus.

3 Jaar geleden kwamen we er al achter dat de sluis eigenlijk te laag is voor onze bus, en nu zitten ook die dakdragers er nog op. Daarom heeft ze stof gehaald en de magneetstrips uit de oude adapter gehaald en iets moois gemaakt wat langer is, en ook netjes om de voeten van de Atera dragers past :up:

Hierdoor staat de sluis lager en is dus ook langer, waardoor ik niet meer op de mm nauwkeurig de bus hoef te parkeren. Het steekt evengoed wel redelijke precies, maar een paar centimeter meer naar links, rechts, voor of achter maakt niet zoveel meer uit.
Het geheel is ook redelijk waterdicht, wat op sommige dagen (helaas) uitgebreid getest is.
Slapen deden we in de LT, wij op de RIB bank met tijdelijke verlenging, de oudste achter de spatborden achter bij de deuren op een luchtbed, de jongste eveneens maar dan naast ons bed. Ging eigenlijk prima, maar omdat de kachel het niet deed soms wel erg nat en vochtig. Bij een luchtvochtigheid van 90% buiten, wil het dan met enkel ventileren gewoon niet meer opdrogen.
Wel viel het me op dat ik de kitrupsen tussen spanten en hout terugzag als vochtige condensstrepen...
Koken deden we op een campingkeuken in de tent of op de Cadac, de koelkast die ik toch moest hebben voor de bus ook alvast gekocht en gelijk in de tent gezet. (Excuisit 130L tafelmodel A+++ voor 270 euro -topding!)

Verder prima weer gehad en zo'n 1000km gereden al met al, vooral veel gefietst en gewandeld en met de trein gedaan (Hasbruch vonden we erg mooi). Op een regenachtige dag nog naar Zoo am Meer gereden in Bremerhaven, en dan was het wel wel zo'n beetje.
Nog een biertje gedaan aan de Weserkade in Bremen (Schlachter) en een paar dagen daarna zat het er alweer op.
Ondanks dat de bus nog lang niet af is, is het met eigen spullen op pad gaan stukken beter bevallen als de stacaravan van 2 jaar geleden of de rent-a-tent van vorig jaar. Niet dat beide slecht waren, maar in je eigen bus slapen en van je aangepaste tent genieten geeft net dat beetje meer voldoening ;)
P1090605.jpg
P1090600.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Jeroen_Hanomaf op 31 aug 2017, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 514
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Arno Z » 31 aug 2017, 20:35

Leuk verhaal. Nu weer hernieuwde zin om door te bouwen?

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1493
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 31 aug 2017, 20:45

Zeker!
Afgelopen dagen nog vrij, dus gelijk maar (ondanks de regen) maar doorgepakt...
De bovenkanten van de zijwanden wijken wat naar binnen (het is ook maar redelijk slap 3,6mm multiplex) tussen de spanten, en daar moest ik nog wat aan doen. Ook moest ik nog een aanhechting voor het plafond bedenken. Voor het plafond zelf lijm ik stroken op de spanten, wat op zich niet persé nodig is, maar omdat ik wat electrabuizen wil trekken heb ik die paar mm die ik aan stahoogte inlever (helaas) toch nodig.

Eerst maar met de zijwanden strak trekken bezig. Na enig nadenken en experimenteren de volgende oplossing verzonnen... stroken multiplex van 9mm dik in stroken van ongeveer 3cm gezaagd.
Die stroken met de cirkelzaag in een hoek van 22,5° gezaagd, een paar mm diep:
2017-08-31 12.12.28.jpg
En die eropgezet trekt de meeste kromming wel weg en heb ik een mooie montagelip voor de plafondplaten straks:
2017-08-31 12.12.40.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1493
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 31 aug 2017, 20:51

Omdat ik nu toch met het plafond bezig ben, ook maar eens nagedacht over het deel boven de cabine.
Hiervoor heb ik na enig proberen en puzzelen het volgende bedacht...:
Eerst stroken van 40mm breed gezaagd van 5,5mm multiplex:
2017-08-31 11.40.23.jpg
Die op de workmate geklemd en elke 40mm (grofweg,steekt ook niet zo heel nauwkeurig) een millimeter of 2 ingezaagd met de cirkelzaag. Tijdens het proberen en testen kwam ik er achter dat de afstand minder uitmaakt als de diepte, als de diepte niet overal gelijk is krijg je knikken of plattere stukken en geen mooi constante kromming.
2017-08-31 12.05.59.jpg
Deze stroken zijn ingekort op ongeveer 900mm en lopen vanaf de voorste dakspant tot boven de voorruit; het onderste stuk bij de ruit en boven de deuren wordt afgewerkt met de originele hemel die ik ga verzagen.
E.e.a. gepast en geklemd met eveneneens ingezaagd 3,6mm platen als afwerking en het lijkt erop dat dit wel gaat lukken op deze manier.

Tot slot 2,5 uur geworsteld met grote stroken aan het plafond lijmen als ondersteuning voor de dakplaten, stroken van bijna 2 meter in je eentje aan de dakspanten plakken was niet echt een leuk klusje... iets met zwaartekracht enzo...

Groeten Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 514
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Arno Z » 31 aug 2017, 20:55

Och ja, dat herrinnnerd ik me nog van de dakplaten in onze 608. Zeker het stuk achterin. Daar zit er een dubbele curve in, één van de zijkant en één van de achterkant.
Daar heb ik wat woorden bij gezegd die mijn kinderen niet mogen horen....

Plaats reactie