I.v.m. het voortdurende bombardement met spook-registraties is het zelf registreren uitgeschakeld. Stuur een mailtje naar admin (at) naam van dit forum om te registreren.

New members, please send an e-mail to admin (at) name of this forum to register.

Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Plaats reactie
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En tadaa, ook de stabilisator zelf kan op deze manier:
2019-11-30 15.55.35.jpg
Overigens ging de stabilisator een stuk makkelijker, de eerste koppelstang kostte me nog 2 uur, de 2e nog maar een half uur, en deze 2 van de stabilisator zelf gingen er binnen 10 minuten per stuk in.
Zal er ook wel mee te maken hebben dat de stabilisator zo'n 80cm is en zo'n 15-20kg weegt, dat duwt wat makkelijker door :idea:

Nu de boel nog verder monteren, maar ik vond het wel weer mooi geweest voor vandaag ;)

Groeten, Jeroen

PS ik heb verschillende smeermiddelen geprobeerd zoals siliconenspray, vaseline en afwasmiddel, maar uiteindelijke ging het met Molikote O-ringenvet (stervensduur!) perfect. Op de foto's heb ik overigens het meeste even verwijderd, anders is er niet zoveel te zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~

Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Onhandige rubbers bij jou Jeroen.
Vaak zitten de busjes los in de rubbers. Knijp je ff het losse rubber erin (even van te voren in heet water leggen helpt daarbij), daarna het busje erin en klaar.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.

Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Ja, zeg dat... de hele construtie van de stabilisator en schokbrekers is een beetje een faal bij dit model... op het Sprinter forum postte iemand al hoe dat bij de opvolger (Crafter / Sprinter W906) opgelost is en dat ziet eruit alsof de heren bij Daimler ook nog wel enige verbetering zagen...

De rubbers zijn (denk ik mede) zo lastig omdat de buitenmaat niet heel groot is en er ook nog eens dat metalen busje in zit waar een M14 bout doorheen gaat. Er zit daardoor weinig rubber om in elkaar te drukken... maar met flink glibber, en bankschroef en enig doorzettingsvermogen lukt het wel :MrGreen:

Alles zit inmiddels weer in elkaar, al moest ik een gedeelte 2x doen... om beter bij die gelaste moeren te komen had ik de schokbrekers onder los gemaakt, en als de stabilisator op zijn plek zit kunnen die bouten er niet meer in... :roll:

Ik heb die oude Hanomag af en toe (?) vervloekt, maar qua toegankelijkheid voor onderhoud en reparaties kan Daimler daar nog wel wat van leren. Zelfs 40 jaat later! ;)

Enfin, klus geklaard, nu eerst een 24" kinderfiets fixen...

Groeten Jeroen

Hanomaad

Bericht door Hanomaad »

ik snap sowieso niet waarom je van Mercedes naar VW bent gegaan ;-)

Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Ik heb nog nooit een Mercedes gehad -degene met de meeste Mercedes genen ben ik nu aan het inbouwen :MrGreen: :MrGreen:

Waarover gesproken:
2020-01-17 10.38.43.jpg
2020-01-26 15.25.11.jpg
Dat schot was een lastig klusje (en de onderkant is nog niet af, omdat eerst de linker gordelbekleding er nog in moet), maar doordat dat nu (los) op zijn plek zit kan ik verder met de (laatste!) bovenkast. We hadden hier schuifdeurtjes gedacht, maar dat lijkt ons nu toch minder praktisch als gewoon klepkastjes. Moet alleen nog even achter scharnieren aan.

Groeten Jeroen

Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Ik had dus klepkastscharnieren besteld bij de camperbouwer in de buurt, maar door alle Covid19 is onbekend wanneer ze komen, of dat ze überhaupt nog komen... dus maar verder met plan B, wat eigenijk A was, schuifdeurtjes dus:
2020-04-16 17.32.30.jpg
Hier nog niet gelakt en voorzien van de voorplaatjes, maar voor het idee. Ik heb het wel zo gemaakt dat het eventueel ook weer om te bouwen is naar klepkastjes als we dat toch makkelijker vinden.

En verder stom toevallig tegen een daktent aangelopen, die hadden we eigenlijk nog niet nodig, maar soms struikel je eens ergens over en de ervaring leert me inmiddels dat ik dan maar beter kan toeslaan.
We hadden liever een hardshell gehad omdat je daar dan geen hoes omheen hoeft te trekken, maar dat valt eigenlijk wel mee (we mochten even proberen). Verder heeft deze tent (Sheepie type Jimba-Jimba, sja, die naam...) gasveren zodat ie binnen 5 seconden staat en neem ie meer ruimte in op het dak, maar blijft daardoor wel binne het profiel van de bus. Het is uiteindelijk geen hardshell geworden omdat (een goeie) over het algemeen flink duurder, dikker en zwaarder is. Deze is 39kg en past makkelijk onder de deur (<3 meter dus)
2020-04-19 16.08.02.jpg
En tijdens die rit is er helaas een dikke scheur in het voorraam gekomen, er was een pets tijdens het rijden, maar ik weet ook bijna wel zeker dat dit door de roest komt die aan de onderkant zit.
2020-04-20 09.29.33.jpg
Ik wacht al 2 maanden op het reparatiedeel hiervoor (was alvast aan het bestellen omdat ik die roestrand+raam komende winter wilde opknappen, dat moet nu maar eerder...), maar dat lijkt wel niet meer te komen. Het deel van Mercedes is hetzelfde, die heb ik vandaag maar even gebeld,
Helaas daar niet meer leverbaar. Nu via Ebay een Klokkerholm imitatie gevonden en die maar besteld. Mijn ervaring met assisteren met imitatie-plaatwerk is niet echt denderend qua plaatdikte en pasvorm, maar ik ben bang gezien de hoeveelheid zichtbare roest over de hele lengte dat er aan lassen en een donorplaat niet te ontkomen is.

Nu nog verder met lakken, koofje voor de keukenbekabeling en nog wat lakwerk tot de plaatdelen binnen zijn, dan maar kijken hoe het eruit ziet als het raam eruit ligt...

Groeten Jeroen

dereiziger

Bericht door dereiziger »

ai dat is een beste scheur ...
Afbeelding

Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Ja, die is wel balen... maar de oorzaak nog meer...
2020-04-21 20.25.35.jpg
Het Klokkerholm deel ligt al sinds 24-4 in een distributiecentrum door de Covid, dus dat gaat ook niet erg snel allemaal.

Verder eigenlijk qua inbouw meer van hetzelfde, railsjes monteren, frontjes maken, deurtjes maken, lakken, volgens het bekende recept, dat geloven jullie ondertussen wel denk ik :MrGreen:

Groeten Jeroen

Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Nog steeds geen plaatwerk uit Duitsland, inmiddels wel meerdere andere delen ontvangen uit Duitsland, dus er wordt nagevraagd.
Tot mijn grote verbazing kon ik afgelopen maandag wel het originele stuk plaatwerk ophalen, er waren kwaliteitsissues waardoor een nieuwe serie gemaakt moest worden; blijkbaar was dat nog lonend, zo scheutig is VW meestal niet met plaatwerk na een jaar of 10. Heb ik er straks 2... Maar dat was een bewust risico. Bij Mercedes is het igg niet meer leverbaar, deze delen roesten aan de lopende band...
Voor de liefhebbers nog het onderdeelnummer van VW:
2020-05-25 14.33.41.jpg
Het verwijderen van het oude raam was met zo'n snijsetje wel een pokkeklus (is ook de eerste keer dat ik dat doe!) maar het is gelukt. Er zit zo'n sierrubber omheen wat helemaal vastgeplakt zat aan zowel raam als carrosserie, waardoor de snijdraad vaker brak als nodig was... Volgens een vriend hoort dat rubber alleen geklemd te zitten en snijdt dat taaie plastic-achtige rubber inderdaad voor geen meter. Met zo'n haakmesje (tapijt) heb ik hem ingesneden en met een punttang zoveel mogelijk eruit getrokken.
Onder dat rubber vezameld zich allemaal troep...
2020-05-28 10.24.27.jpg
En de onderkant, sja... ik hoop dat er na het verwijderen van het oude plaatdeel nog genoeg vlees zit om het nieuwe te bevestigen!
2020-05-28 17.04.49.jpg
Ook de ruitenwissers en motorkap zijn verwijderd zodat ik er straks goed bij kan om die honderdduizend puntlassen uit te boren...

Groeten Jeroen

Plaats reactie