Het voertuig: Touringcar

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Het voertuig: Touringcar

Bericht door Admin »

Een 608: 85/6.5=13.08 pk/t. Dat is dus ruim voldoende, zowel voor Nederland (min. 8.5 pk/t) als voor Duitsland (min. 10 pk/t). Je moet gewoon geen haast hebben, zeker niet berg-op.

[Ik heb natuurlijk makkelijk praten met 235/13=18.08 pk/t en volgens de Duitse papieren zelfs 235/9=26.11]
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Het voertuig: Touringcar

Bericht door Maxer »

Dan valt mijn Volvo ook niet tegen met 280 pk en 11,5 ton gewicht. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Het voertuig: Touringcar

Bericht door Anton »

Hoi,

Kleine aanvulling: vooral geen wind tegen, dan is het helmaal niet meer vooruit te branden.
Leo heeft het liefkozend over manke ezeltjes als het om pk's gaat, iets wat zondermeer toepasbaar is op dat Mercedes spul van toen: niet vooruit te branden.
Wat een verademing toen ze bij ons Scania en Volvo gingen aanschaffen eindelijk meerijden met de rest van het berpoepsvervoer, en ja dat heeft wel wat.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Het voertuig: Touringcar

Bericht door DVIII »

ik denk dat dat allemaal wel meevalt , mercedes en anderen zijn één stap achter gebleven met de trend , tot half jaren 90 . maar nu is dat niet meer zo'n item ,( wie er het hardste rijdt) . je kan moeilijk gaan concurreren tegen merken die maar drie typen uitbrengen als je zelf een heel kompleet gamma biedt aan je klanten.
daf heeft jaren achteraan de file gereden omdat 210 pk echt geweldig gevonden werd.
kortom het snoeven wie er altijd harder reed/rijdt is het sop de kool niet waard.
en het wind verhaal is natuurlijk best te begrijpen , als je met een stadsdistributie auto de grote baan opgaat met een verhuiswagen opbouw , ga je nooit hard . en de meeste ervaring van langzame mercedessen zit 'm in de 206 t.e.m. 407 bussies, daar zat nl. de zelfde motor in als in de langzame 200 en 220 modellen personen auto.
een 508 daarintegen loopt bijna altijd zijn topsnelheid ( 93 km/hr) en dan regelt de motor zich terug in vermogen.
met een 608 ( iets grotere wielen) rijdt je altijd 98 tot 103 km/hr.
mensen rijden trouwens net zo hard als hun sluitspieren toestaan ...... toch ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Het voertuig: Touringcar

Bericht door vanhooltje »

Hard rijden vind ik geen must!
Mee komen met vrachtverkeer wel, ook tussen de vrachtwagen chauffeurs heb je van die dazen zitten die je met 2 km verschil willen inhalen. Ik rij meestal ergens bij de 90 km per uur, tuf je lekker met de grote jongens mee.



grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Het voertuig: Touringcar

Bericht door Leo »

DVIII schreef:en het wind verhaal is natuurlijk best te begrijpen , als je met een stadsdistributie auto de grote baan opgaat met een verhuiswagen opbouw , ga je nooit hard . en de meeste ervaring van langzame mercedessen zit 'm in de 206 t.e.m. 407 bussies, daar zat nl. de zelfde motor in als in de langzame 200 en 220 modellen personen auto.
Hier moet ik toch ff Anton bijvallen.
Mercedes vrachtwagens en wind waren in het verleden grote vijanden.
Als een even sterke Scania met een gigantische verhuisbox een beetje begon terug te zakken, stond een gewone bakwagen van Mercedes al stil.
Vooral de .17 serie was berucht.
Met tegenwind was je blij wanneer er een paar bomen langs de snelweg stonden, want dan kwam het orgel weer een beetje op snelheid.
Om over de combinatie van tegenwind & een hellinkje helemaal maar niet te spreken.. :cry:

Yo Dave, je mag best een Mercedesfan zijn die zijn merk verdedigt, maar die ster blink m.i alleen uit in de fantastische onderdelenpositie.
Voor de rest is dat ouwe spul doodgewone bagger wat niet vooruit te vloeken is.
Soms lijken het nét Fiatjes.. :twisted: :P


Groetjes van de eigenaar van 2,5 Mercedesjes die een disc over snelheid altijd onzin vind omdat ie tóch nooit harder rijdt dan 90.
En dat haalt die groene tank wel. :mrgreen:


En nou ik tóch zit te typen:

Die pk/ton verhouding is ook maar relatief bij campers.
Het gaat volgens mij meer om de verhouding pk's/frontale oppervlakte wanneer je met zo'n blokhut een beetje snelheid tracht te maken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Het voertuig: Touringcar

Bericht door Anton »

Hoi,

Voordeel in Duitsland was dat je boven 7,5 ton toch niet harder dan 60km/h op de Bundesstrasse mag.
Alleen als je vrijdags naar huis wilde had je een problleem, vooral met slecht weer op de autobahn.
Ik heb op meerdere merken gereden, daar uit bleek dat vooral die kleine busjes 207 en dat spul een gigantiese tering herry maakten.
Wij, de jongens van het int. nat transport reden daar dan ook niet mee, ze werden wel gebruikt voor de regio en het nat. transport.
En de baas kocht die dingen nieuw dus de overbrengingen waren weloverwogen.
Idd. klopt de onderdelen voorziening das prima geregeld, maar helaas voor Dave is MB niet mijn eerste keus.
Ik heb wel eens geopperd : zet 'm eens op een testbank zodat je kunt zien hoevel vermogen een MB leverd maar daar was niemand voor in....

Ik heb ook een campertje gehad op basis van een 207 d daar ben ik een keer mee naar Zoutelande in Zeeland gereden een ritje van zo'n 350 km.
Ik was gesloopt en gebroken toen ik daar aankwam en heb 'm daarna vlot verkocht

Ik heb ook Daf gereden en vond dat tov. een mb een verademing, ik had ook een 575 in mijn scheepje staan, draaide als een tierelier.

Groet Anton.
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Het voertuig: Touringcar

Bericht door DVIII »

ok het zijn nooit hardlopers geweest , maar ach ik praat over iets betere motoren dan de 352 die eigenlijk niet verder dan een 9 tonner moet trekken. de V8 motoren zijn wel gewoon snel ...... of
en de 1922 die ik reed , altijd in staat boven de honderd te rijden
maar het moet gezegd als je een heckmotor hebt ben je het geluid iig voor !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Het voertuig: Touringcar

Bericht door Leo »

DVIII schreef:maar het moet gezegd als je een heckmotor hebt ben je het geluid iig voor !
Bij achteruitrijden zal ik m'n oorkleppies opdoen.. 8)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten