Overige details: Boilerverwarming?

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Boilerverwarming?

Bericht door paulv »

Hoi Frank,

Dat is dan heel mooi, goed dat goede ideeën op de markt komen :lol: .
Maar ik denk dat het in de DHZ. sfeer op een paar euri uitkomt en dan wordt het moeilijk voor zo'n product om met een interessante prijs (kosten/baat) op de markt te komen :( .
Ik heb het in ieder geval nog nooit gezien, misschien geen commercieel succes :roll: ?

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Helmut
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
Locatie: twente

Re: Boilerverwarming?

Bericht door Helmut »

Hier info over warmtewisselaar in een douche bak .

http://www.brieswaterenenergie.nl

gr. Helmut
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Boilerverwarming?

Bericht door winand »

Ik wilde een linkje ter aanvulling van Leo's opmerking over een watergekoeld uitlaatspruitstuk (pag 1)
alleen, nu kan ik de betreffende site niet meer vinden...
Heb de link hier ergens al ooit voorbij zien komen, de firmanaam is Blok als ik me niet vergis, en leveren o.a. watergekoelde uitlaatspruitstukken voor OM616 en OM314..
..hmm , wie weet het..?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Boilerverwarming?

Bericht door Leo »

Bijna goed Winand. :)

Die firma heet Blokland.
Ze zitten al sinds mensenheugenis in de (scheepvaart)warmtewisselaars, zodoende dat ik het toevallig weet.:wink:

http://www.bloklandnonferro.nl/uitlaatspruitstuk.html


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Boilerverwarming?

Bericht door winand »

Ja, dat is em!
Op die pagina zijn spruitstukken te zien voor o.a.:

OM314
OM615
OM616
OM617
OM352
OM602
Prachtig toch?

Ik geloof dat de prijzen zo rond de 350 euro liggen, da's wel pittig.
Zou je zoiets niet gewoon zelf kunnen maken?

Ik verzin nu ter plekke het volgende:
Wikkel om het uitlaatspruitstuk koperenleiding (soort dikke remleiding ?) en isoleer het aan de buitenkant (met ...?) zodat de warmte niet weer aan de lucht afgegeven wordt.
Leuk klus-ideetje?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Boilerverwarming?

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik had vroeger een jachtje met daarin een 2 cilinder scheepsdieseltje.
Ik heb daar van kokerprofiel een watergekoelt spruitstuk gemaakt de aansluitingen heb ik met een grote vijl vlak geveilt zodat het mooi aansloot en niet lekte

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Boilerverwarming?

Bericht door Leo »

Ook ik heb uit pure armoede wel eens zo'n watergekoeld spruitstuk moeten fabrieken.
Op het eerste gezicht is het vrij simpel. Middagje werk en de trots stond te glimmen op de werkbank.

Totdat ik erachter kwam dat alles door de lasspanningen tóch enigzins was scheefgetrokken. :evil:
Zal je vertellen dat het een kloteklus is om zonder goed gereedschap 8 uitlaataansluitingen in lijn te krijgen.

Ik maakte tóch al weinig kans op een plekkie in de hemel, maar door dat 8cilinder spruitstuk werd het definitief takkebossen sjouwen.. :(


Een eindje koperen pijp zal best wel werken.
Maar dan zou ik toch wel minstens 12mm nemen.
Daar hoef je niet zo hard op te pompen.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Boilerverwarming?

Bericht door DVIII »

mwah, ook ooit een half V6 spruitstuk gemaakt voor een 6FL613 Deutz nou van het houden van geiten en lassen van spruitsukken leer je goed vloeken ( de tweede helft spruitstuk heb ik met evenzoveel moeite gerepareerd, dat voelde toch beter) maarre waarom gaat iemand zijn spruitstuk koelen , er is toch genoeg koelwater te koelen ?. En moet je toch nodig iets doen met de uitlaat , je kunt ook in het eerste stukkie buis een buisje bij steken (1/2 duims) .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Boilerverwarming?

Bericht door Admin »

Tsja, Paul wil warmte terugwinnen en opeens zitten we met ons allen in een motorbootje. Mèt een gekoeld uitlaatspruitsuk. Ik heb ooit een DAF 475DD "gemariniseerd" en ik heb toen het spruitstuk laten doen door een vriendje op de THE (nu TUE), die daar werkplaatschef was in het hydraulieklab van Werktuigbouw. Hij spande het hele spruitstuk met al z'n pasvlakjes op een geslepen stalen plaat van een millimeter of 50 en is toen gaan hardsolderen. Volgens hem hou je het kromtrekken bij lassen nooit in de hand. Hij maakte trouwens een grote cortenstalen box om het spruitstuk heen i.p.v. de hier geopperde koperen buis. Maar niemand hoefde meer met dat koelwater z'n tanden te poetsen...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Boilerverwarming?

Bericht door Anton »

Hoi,

Het uitlaatspruitstuk kan zeer heet worden, wel roodheet en die hitte heb je liever niet onder de vloer vandaar.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Overige details: Boilerverwarming?

Bericht door DVIII »

Maar terug op topic,(alhoewel) er zijn dus hele mooie solarheatpipe collectoren , die glazen buizen.
die zijn zeker interessant maar ik denk voorlopig alleen voor stationair gebruik , maw. thuis op het dak van het onroerend goed.
mobiel is er ook wel wat leuks , namelijk solar sterling engine , een warmelucht motor die met een parabolische spiegel schotel de zonnewarmte concentreert en dan een sterling motortje laat draaien. leuk voor de telefoon op te laden maar verder nog experimenteel.
maar toch lijken mij die buizen een aanvulling voor op het dak van de camper om s'zomers het water te verwarmen zodat je lekker na zonsondergang kunt douchen. je moet wel een stevige camper hebben , anders krijg je een awacs effect ( je weet wel zo'n vliegtuig met een fruitschaal op zijn rug) .
in al die vondsten en uitvindingen komt de isolatieboiler steeds terug , dat is het opslagvat voor het verwarmde water
die moet je zowieso hebben ( sorrie paul , het is toch waar). voor een bedrag onder de 500 euro kun je die kopen of voor nog minder zelf een oude electrische boiler ombouwen.
het doel van dit topic is denk ik dat je in de toekomst gaat denken , dus je kiest nu voor een oplossing die later goed aansluit bij de ontwikkelingen. en die gaan komen reken maar !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Overige details: Boilerverwarming?

Bericht door paulv »

Hallo Dave,

Ik vind dit wel een leuk model: http://www.2heat.eu/zonneboiler.html , is nog te duur ~€ 2500,- maar is wel te gebruiken voor campers lijkt me. Mooi gestroomlijnt. Misschien kan subsidie de pijn wat verzachten :? .

Een oude elektieke boiler ombouwen tot opslagvat lijkt mij ook prima te doen :lol: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
lowieke
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 dec 2008, 13:24

Re: Overige details: Boilerverwarming?

Bericht door lowieke »

Leuk om allemaal te lezen ,heb vroeger eens een vraag gesteld over het combineren van een zonnepaneel met een zonneboiler en warempel onlangs heb ik gelezen dat er zoiets op de markt gekomen is.Was wel niet wat ik in gedachten had maar was toch mooi,enkel de prijs.Zou het niet mogelijk zijn om als zonnepaneel een verdamper van een frigo ,diepvries te gebruiken ,die in te bouwen in een platte goed geisoleerde bak met glazen afdekplaat en die te plaatsen op het dak.Gewicht laag ,reeds zwart ,dus neemt gemakkelijk warmte op,kostprijs noppes.En nu het circuit,het paneel verbinden met goed geisoleerde buizen en een pompje in serie aan een wissellaar in het voorraadvat.Om bevriezen te voorkomen parallel aan het circuit een klein opslagvatje plaatsen net onder het dak zodat wanneer de temperatuur gemeten in het paneel lager is dan het water in de boiler de pomp stopt en het water terugvloeit naar dit vatje.Dit principe wordt dikwijls toegepast in woningen zodat men geen antivries nodig heeft en het rendement hoger wordt daar de overdracht van water beter is dan van water met antivries.
Als element in het paneel op het dak kan men ook een platte verdamper nemen en die zwart schilderen,wat het beste is ,geen idee?Misschien eens uitproberen,volgens mij heeft het als voordeel dat de plaatopppervlakte vergeleken met de verdamper die achteraan hangt een groter rendement heeft.Immers de plaat binnen is kleiner dan die buiten en rendement buiten beschouwing gelaten moet de warmte van in de frigo door de verdamperbuiten afgegeven worden.Bijkomend voordeel is denk ik dat de temperatuur zeer snel hoog wordt door de kleine hoeveelheid water in het paneel.
beste groeten
lowieke
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Overige details: Boilerverwarming?

Bericht door vanhooltje »

met keer op keer verwarmen van drinkwater, komt er ook nog een bacterie kijken :(
Kan je goed ziek van worden :mrgreen:

grt, peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Overige details: Boilerverwarming?

Bericht door DVIII »

wel even goed inlezen beste medeforummers. anders komt alles steeds als een reuzenrad overnieuw voorbij fietsen en komen we niet verder dan de eerste verhalen.
een warmte pomp is niet wat we zoeken omdat we al warmte hebben met een aloude vertrouwde verbrandingsmotor.
het is meer de vraag : wat is de beste opslag van die warmte , lees je in ! .
water zo is al uitgefilterd in de discussie is een acceptabele opslag methode omdat je het water ook kan gebruiken voor de afwas of de binnenboel te soppen. ook kun je het water afkoelen in je camper zodat je de warmte vrijmaakt voor het behaagelijke element in je koude camper.
moet je natuurlijk niet in de vrieskoude komen want dan moet je het water steeds weggooien als je het afkoelt.
afijn allemaal uit den treure besproken in het voorafgaande ! . Dave.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Overige details: Boilerverwarming?

Bericht door vanhooltje »

sorry niks gezegt :oops:

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Overige details: Boilerverwarming?

Bericht door paulv »

Dit lijkt me een leuk, LICHT en goedkoop zonnewarmte-paneel voor op je dak :D .
In tegenstelling tot vele andere dhz-panelen is deze erg licht en eenvoudig te maken.

http://www.iwilltry.org/b/projects/buil ... er-heater/

Gewoon koelwater in doen en je boiler opwarmen bij (langdurige) stilstand via een aparte spiraal. Rijdend moet je je boiler natuurlijk gewoon verwarmen met je koelwater (door hetzelfde spiraal mbv. een driewegkraantje).

In theorie :roll: zou je eventueel misschien je goed geïsoleerde camper iets mee kunnen bijverwarmen :mrgreen: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten