Elektra: Tussen droom en daad....

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Elektra: Tussen droom en daad....

Bericht door Admin »

Op het gebied van de toepassing van elektriciteit in onze ideale camer heb ik (uiteraard :roll: ) een stel uitgesproken meningen. Hieronder een paar mogelijkheden.

Voor de opslag van de elektrische energie zitten we vooralsnog vast aan de accu.
Het theoretisch voordeel van gel-accu's lijkt in praktijk in het niet te vallen bij de nadelen: kwetsbaarheid bij onjuiste behandeling, hogere prijs bij dezelfde capaciteit. Dus als je niet op je rug wilt vliegen (en wie bouwt er eigenlijk een fully aerobatic camper?) kun je met "gewone" lood-zuur accu's het best uit de voeten. In verband met het gebruik als huishoudaccu (beperkte stromen, maar wel gedurende langere tijd) verdient een tractie- of semi-tractie-accu de voorkeur. De meeste tractie-accu's zitten in een stalen bak en je hebt een heftruck nodig om ze te verplaatsen. Ook zijn ze vaak 36, 48 of 60 V. Je kunt natuurlijk een batterij op maat laten maken, het ideaal, (de echte accuboer doet dat gewoon voor je), maar door het prijsverschil verwacht ik dat je, zoals de meesten van ons, bij een semi-tractie uitkomt.

Als je als huishoudaccuspanning dezelfde neemt als de boordaccuspanning, laadt je, zodra je rijdt, beide accu's op. Geen omvormers (investering en rendementsverlies!) nodig.

Voor het scheiden van de beide accu's of accugroepen (batterijen is eigenlijk een betere naam) als je stilstaat, zodat je niet met je laptop de startaccu kunt leegtrekken, zijn er weer verschillende oplossingen. Uit eigen ervaring over de laatste 40 jaar met relais, schakelaars en sperdiodeblokken met en zonder compensatie, is de Cyrix als enige overeind gebleven. Geen nadelen en die paar tientjes extra? Die ben je toch volgende week alweer vergeten.

Er zijn echter momenten dat je zó lang stilstaat, dat je huishoudaccu het niet gaat trekken (ik houd aan maximaal 50 % van de capaciteit te verbruiken). Dan moet je iets anders.

Een andere manier om energie mee te nemen is in een fossiele brandstof. De dieseltank hebben de meeste campers van huis uit aan boord... Maar ook gas, benzine, ethanol (spiritus), methanol en dat soort zaken branden uitstekend. Die fossiele brandstof omzetten in elektrische energie kan weer op verschillende manieren.

Aggregaat op benzine. Goedkoop (ze lijken wel steeds goedkoper te worden, maar houd de kwaliteit (=levensduur) wel in de gaten), maar je hebt nòg een brandstof nodig (behalve als je voor de tractie ook benzine hebt gekozen) .
Dieselaggregaat: duurder, vaak alleen in grotere vermogens beschikbaar, maar vooral: behoorlijk lawaaierig!

De branstofcel is vrijwel geluidloos. Eföy levert 'm sinds jaar en dag. Brandstof: methanol (weer een extra brandstof, prijzig, giftig en -het ergste- ook niet overal verkrijgbaar) en vermogen maximaal 1600 Wh/dag, d.w.z. 133.3 Ah als-ie 24 uur aanstaat. De prijs is hoog, maar wat m.i. erger is, is dat niemand een uitspraak wil doen over de levensduur van de eigenlijke cel.
Truma heeft de introductie van de gas-brandstofcel al zeker drie of vier jaar keer op keer uitgesteld. Kennelijk is de productie van een effectieve en duurzame brandstofcel niet zonder problemen.

De Whispergen is mijn ideaal. Een veel hoger rendement (tot wel 90 %), verschillende brandstoffen mogelijk, nauwelijks geluid, als CV-ketel bewezen maanden non-stop te kunnen draaien. Maar... (zie onder)

"Duurzame" energie is natuurlijk ook nooit weg. Het zonnepaneel is de meest bekende bron van elektriciteit. Elders op dit forum staan al veel discussies over de wenselijkheid van de zonnecel. Conclusie is dat je de investering er nooit uithaalt, maar dat gemak best wat mag kosten. Ideaal voor wie alleen 's zomers naar het Zuiden reist.

Een windmolen lijkt ideaal voor toepassing voor ons heersende weertype. Er kleven echter ook een paar bezwaren aan: de aanschaf van een "echte" windmolen (je gaat toch niet alléén bij windkracht 7 van huis?) is best aan de prijs, zijn je buren op de Stellplatz blij met het geluid de hele nacht? en, last but not least, platgeklapt hou je een groot ding over dat je niet wilt beschadigen...

Alles op 230 V AC: ideaal voor wat betreft aanschafkosten en verkrijgbaarheid van de verbruikers. Je moet echter je omvormer (er zijn helaas nog steeds geen AC-accu's) permanent aan laten staan en dat betekent dat je een omvormer nodig hebt die is ontworpen voor een 100 % duty-cycle (of eigenlijk twee, waarvan één in hot stand-by).
Die 10 à 15 % rendementverlies lijkt me niet zo'n probleem, kwestie van dimensioneren.

Bovenstaand vind je een paar keer het woord ideaal. Dit draadje gaat per slot van rekening over je ideale camper... Maar tussen droom en daad staan wetten in de weg, en practische bezwaren... (Elsschot)

In ons ontwerp voor de Skoolie-infrastructuur proberen we het optimum wel te benaderen, maar maken we om praktische en financiële redenen soms gebruik van suboptimale oplossingen. We houden echter de mogelijkheid van "upgrades" open.

Voor een Whispergen zie je prijzen vanaf zo'n € 14000... Dus parkeren we die wens nog maar even. Bij de aanschaf van Skoolie kregen we een zo goed als nieuw Honda 2 kVA aggregaat meegeleverd (nieuwprijs € 1799). Omdat we toch al voor gas om op te koken hadden besloten, hebben we inmiddels via ombouw op LPG, een van de bezwaren al geëlimineerd.

Een nadeel van de Amerikaanse auto-industrie is dat ze eigenlijk alleen maar 12 V kennen :x Maar ja, dan ook maar een 12 V huishoudinstallatie. En dat uit mijn mond, ik die Dr. Wolff uit volle overtuiging volledig met 24 V heb uitgerust! In praktijk betekent dat dat we een wat ruimere huishoudaccu moeten inplannen. Hoewel... nu hebben we 2 x 230 Ah in serie, misschien gaan we nu wel voor 2 x 230 Ah parallel. De totale hoeveelheid energie is dan dezelfde.

Eigenlijk komen we uiteindelijk op een vrij straight forward installatie uit met o.a.
- degelijke buitenaansluiting 230 V (EEC)
- 230 V groepenkast met aardlekschakelaar en drie 10 A automaten
- hier en daar 230 V wandcontactdozen
- Calira acculader die automatisch naar druppellading terugschakelt
- verlichting deels dubbel (12 V DC en 230 V AC)
- 12 V compressorkoelkast (de dubbeldeurs die we al hebben)
- Cyrix batterijscheiding (Marktplaats!)
- blokgolf-omvormer (we hebben geen apparatuur die een zuivere sinus behoeft) 1000 W (2000 Wp)
- omschakeling tussen 230 V AC-bronnen middels drie wandcontactdozen en een contactstop

Mogelijke uitbreiding op niet te lange termijn:
- zonnepaneel ca. 120 à 150 Wp met regelaar
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Tussen droom en daad....

Bericht door Anton »

Hoi Ernst,

Ernst schreef:


Alles op 230 V AC: ideaal voor wat betreft aanschafkosten en verkrijgbaarheid van de verbruikers. Je moet echter je omvormer (er zijn helaas nog steeds geen AC-accu's) permanent aan laten staan en dat betekent dat je een omvormer nodig hebt die is ontworpen voor een 100 % duty-cycle (of eigenlijk twee, waarvan één in hot stand-by).
Die 10 à 15 % rendementsverlies lijkt me niet zo'n probleem, kwestie van dimensioneren.

Ik had op mijn schip een omvormer van Vetus, gekocht in 1996 dus 2600 gulden!
Het ding gaf 2000 watt continu en 3500 watt piek.
Een prettig voordeel bij die omvormer was dat als ie stand-by stond en dat stond ie altijd er een cirquitje in zat dat een paar keer per seconde aftastte of er ook verbruikers waren.
Zo ja dan schakelde die in!
Het stroomverbruik in stand-by was maar 30 milliampère bij 24 volt! dus erg weinig!
Bij de verkoop van het schip naar Engeland is de omvormer helaas blijven staan (snif).
Ik ben dit soort omvormers niet meer tegen gekomen alleen de typen die je zelf aan en uit moet zetten en die vragen in rust toch gauw tussen de 0,250 en 1 ampère bij 12 vot!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Tussen droom en daad....

Bericht door Anton »

Hoi,

Het nadeel van een gewone koelkast met omvormer is dus dat dat ding dus altijd aan moet staan. (de omvormer)
Daar hebben we het volgende op gevonden: Je haalt de draden van de thermostaat en verbind die door, zou je nu de stekker er in doen dan slaat ie niet meer af!
Op de thermostaat zit dus nu niets meer! peuter het schakelaartje uit de omvormer verleng de draadjes en sluit ze aan op de thermostaat.
Als de thermostaat nu inschakeld dan schakelt de omvormer in.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Tussen droom en daad....

Bericht door Admin »

Da's een goeie oplossing. Als de thermostaatcontacten de vereiste stroom kunnen schakelen, anders komt er nog een relais'tje bij.

Maar nu heb je wel weer twee omvormers nodig, waarvan één voor de koelkast... Of je moet af en toe de koelkastdeur open zetten als de TV-film heel spannend wordt...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Tussen droom en daad....

Bericht door Anton »

Hoi Ernst,

Ik bedoel het schakelaartje op de omvormer daar gaat weinig doorheen!
Dus de koelkastthermostaat schakelt de omvormer aan en uit!
Je hebt dan verder geen relais nodig
Als je bedenkt dat je een gewone koelkast kunt gebruiken is die aparte omvormer zo weer terug verdient!
Voor een 1000 watt betaal je nu rond de € 100.00

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Tussen droom en daad....

Bericht door paulv »

Als die koelkast 100W is dan schakel je toch 10A bij 12V.

Een ander koelkasttip is om het lampje van 30W? te vervangen door een paar ledjes, Scheelt ook weer iets :roll: .

Een vraag voor de zich aangespoken voelende ervaringsdeskundigen: werkt zo'n koelkast op een blokvormige sinus bv, een omzettetje van 250W van een paar tientjes?

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Tussen droom en daad....

Bericht door Admin »

Als die koelkast 100W is dan schakel je toch 10A bij 12V.

De aanloopstroom is groter.

Een ander koelkasttip is om het lampje van 30W? te vervangen door een paar ledjes, Scheelt ook weer iets :roll: .

Lijkt me zinloos. In de gemiddelde koelkast zit geen 30 W, maar 15. En het brandt alleen als de deur open is. Controleer maar, ga er maar in zitten!

Een vraag voor de zich aangespoken voelende ervaringsdeskundigen: werkt zo'n koelkast op een blokvormige sinus bv, een omzettetje van 250W van een paar tientjes?

Waarom niet? De compressor is een membraan, dat trilt op frequentie, niet op golfvorm.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Tussen droom en daad....

Bericht door Bommes »

eehmm ff door over die koelkast.

Als de koelkast thermostaat de omvormer aan en uit schakelt..
Wat voed dan die thermostaat..??
Immers als de thermostaat niet op de schakel temperatuur is dan is de omvormer uit en is er dus geen voeding voor die zelfde thermostaat..
Of lees ik ergens over heen..??
Of is een koelkast thermostaat puur een mechanische maak contact..??
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Tussen droom en daad....

Bericht door DVIII »

goed gedacht , Bommes , je slaat de spijker op zijn kop, die thermostaat is inderdaad mechanisch en schakelt naar gelang van verandering van de temperatuur.
Laatst gewijzigd door DVIII op 08 nov 2008, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Tussen droom en daad....

Bericht door Anton »

Hoi,

De meeste koelkasten die je niet speciaal voor camper of boot koopt, ziijn meest voorzien van een klein cpmpressortje!
Het zuigertje heeft een doorsnee van circa 15 mm.
Als vuistregel word 10 x het vermogen als aanloopstroom genomen vandaar die 1000 watt.
Als je de prijzen vergelijkt met een "speciale camperkoelkast" is de keus gauw gemaakt.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Tussen droom en daad....

Bericht door Admin »

Marius,

Je denkt de goede richting op. Maar niet voor niets schreef Anton: "peuter het schakelaartje uit de omvormer verleng de draadjes en sluit ze aan op de thermostaat."
De voedingsspanning die jij dacht te missen, komt via de accu-aansluiting van de omvormer.

Tussen haakjes: volgens mij hoef je het schakelaartje er helemaal niet uit te peuteren, je kunt de thermostaatcontacten gewoon parallel aan de contacten van het schakelaartje solderen of schroeven.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Tussen droom en daad....

Bericht door Bommes »

Waarom wordt er eigenlijk door vele van jullie "vast" gehouden aan het "alles 230Volt" idee..??

Zoals jij (ernst) al aangaf in het gas gedeelte van dit forum deel ga je toch koken op lpg, en je generator er op laten draaien.
Dus je hebt al gas bij je.
Daarmee werkt een absorptie koelkast perfect, nou weet ik dat die vrij prijzig zijn in de aanschaf.. daarover later meer.

Wij hebben alles 12 volt in onze huidige camper.
De verlichting, waterpomp, ventilator van de koelkast, de hele reut.
Bij goed weer (zomerse omstandigheden) kunnen we met onze 100Ah semi tracite accu daarmee makkelijk 6 a 7 nachten ergens staan zonder ook maar een beetje op te laden.
De koelkast staat dan op gas.
In de winter dag is het aanzienlijk korter, maar dan nog halen we met de zelfde accu makkelijk 2 nachten (3 dagen dus) zonder te rijden.

Het feit dat wij geen zware omvormer hebben scheelt in de behoefte om zware accu's te plaatsen.
100Ah is in ons geval voldoende, wil ik in de winter wat langer vrij kunnen staan kan ik er eventueel nog een 2de van 100Ah bij plaatsen.
We hebben geen zonnepanelen dus er wordt echt niets bij geladen.

Als ik nu zou zelfbouwen zou ik weer kiezen voor een zelfde setup.
Wel kies ik dan voor een compressor koelkast speciaal voor 12 volt,omdat het in een bestelbus met een schuifdeur niet netjes uit komt om bij de koelkast roosters te moeten plaatsen. (die vallen bij mijn ontwerp achter de schuifdeur als die openstaat.)
Vanwege die koelkast heb ik dan wel wat meer accu capaciteit nodig, maar veel meer 200Ah zal dat niet zijn.
Indien netjes en doordacht aan gelegd kun je ook met 12 volt volstaan met een simpele installatie, met een nette "groepkast" maar dan met 12 volt zekeringen.

Al met al zie ik dus niet het nut van volledige 230Volt installaties, waarbij er flink geïnvesteerd moet worden in een grote accu capaciteit en dito omvormers.
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat alle ideeën hier onzin zijn, het heeft mij slechts nog niet overtuigd.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Tussen droom en daad....

Bericht door Admin »

Hi Marius,

Ik zie wel degelijk voordelen in de "230 only" aanpak van Leo en Anton. Met name de aanschafprijzen en de beschikbaarheid van verbruikers zijn natuurlijk vele malen gunstiger dan de speciale accu-apparatuur. Dat ik ook nadelen zie, heb ik al opgeschreven.

Als je een absorptiekast duur vindt, loop dan maar met een boog om de (accu-)compressorkast heen! Overigens koelt een compressorkast wel beter dan een absorptiekast. Dat geldt trouwens voor zowel de 12/24 V als voor de 230 V uitvoering.

Maar de reden dat wij een 12/24 V DC compressorkast gaan plaatsen, is dat die kast nu in ons varkenskot plaats staat in te nemen!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Tussen droom en daad....

Bericht door paulv »

Hi Marius,

Ik doe dat omdat ik van al die dure en kwalitatief waardeloze camping-meuk af wil. Gewoon hetzelfde als thuis en soms ook van thuis. Gewoon goede kwaliteit, normale prijzen en overal te koop.

Vroeger was een omvormer duur en/of niet te koop, vandaag de dag heb je voor €100 al iets.

Kijk maar eens naar de prijs van een koelkast, 100l 230V ~€150, 12V ~€800 dat is toch te gek :evil: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Tussen droom en daad....

Bericht door Anton »

Hoi,

In mijn schip had ik alles op 220 volt gewoon, net zoals Paul, zegt je alles normaal kunt kopen en voor redelijke prijzen!
Bij mij was alleen de cv en de buitenlamp op 24 volt gewoon om dat die er al zat, de cv heb ik er later ingebouwd.
Maar voor een peertje van 24 volt moest ik wel 3,5 gulden neerleggen!
Ook in mijn nieuwe camper gaat het meeste gewoon weer op 230 volt: tv satontvanger verlichting.
Ik heb ook met LEDverlichting geexprimiteerd maar ik vind het akelig licht ook halgeen komt er bij mij niet in!
Ik heb dus spaarlampen waarmee ik meer licht heb t.o.v. een 12 volt lampje met gelijk vermogen.
Ik kan met mijn 300 ah het wel een tijdje volhouden!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Tussen droom en daad....

Bericht door DVIII »

ik kies ook voor hoogspanning , in mijn vriendenkring is ook een Ledpriester , die praat de oren van je kop over led's dit en led's dat , ik heb helaas ook een neonspecialist in de kring en die is met zijn neon ( een beter soort TL) veruit de lichtste lichtbron. ook het feit dat ik zo kippig als een mol aan het worden ben doet mij hunkeren naar lumens. ( ik heb denk ik de enige turks-theehuis sfeer camper met mijn TL buizen)
de 230 omvormer theorie is juist zo leuk omdat je hupla aan de walstroom kan en het hele spul draait vrolijk en goedkoop door. D.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Tussen droom en daad....

Bericht door Bommes »

Okay okay het klinkt me al steeds beter..:)
Althans jullie brengen mij aan het denken, en dat is altijd goed (en een compliment).

Wel zeg ik er bij dat het gezien ons stroom verbruik en behoeften niet nodig zou zijn.
Wij zijn met alles 12 volt ook redelijk betaalbaar uit.
Enkel een lampje om te lezen, af en toe wat water uit de kraan, in de winter de ring verwarming die draait en heel soms even de omvormer (12V -> 230V) om de laptop weer op te laden.
We hebben geen tv bij ons, de schotel ontvanger die op het dak van onze camper ligt vangt alleen wind, geen tv signalen, heb het ding nog nooit omhoog gedraaid laat staan aan gesloten.

Maar alleen die koelkast zet me aan het denken..
Een goede grote absorptie koelkast is ook schrikbarend duur, om inderdaad maar niet te praten van een 12 volt compressor variant met wat meer in houd dan 2 six-pack bier.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
zwerver
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 okt 2008, 10:24

Re: Tussen droom en daad....

Bericht door zwerver »

12 volt met zekeringen kastje.
ledlampjes, koelkast compressor,waterpomp ,truma ventilator bij warme nachten.omvormer 12 ...220 volt
220 volt 2 stopcontacten en acculader .2zekeringen en aardlekschakelaar.
voeding via dynamo en zonnepaneel en bij wolken en stilstand via 220 paal .
met beleid gaat dit prima ,220 gebruik zoveel mogelijk op een camping of rijdend via de omvormer .
buitenlampjes wil ik vervangen door led jes
systeem bevalt goed .
ben redelijk onafhankelijk van externe omstandigheden .
groet kees
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten