Water: Watervoorziening in de Mercampo

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Plaats reactie
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Water: Watervoorziening in de Mercampo

Bericht door Peter MERCAMPO »

Ben lang aan het stoeien geweest met hoe ik het graag wilde hebben.
In eerste instantie wilde ik de tanks onder de bus hangen, ruimte zat, de 608 staat nogal hoog op zijn slofjes.
Qua installatie was ik er al uit.
Geen gekloot meer met dompelpompjes want daar heb ik een het verleden een hoop gezeik mee gehad en heb soms mijn longen uit mijn lijf gezogen om het eerste straaltje naar boven te krijgen.
Ik wil gewoon de kraan opendraaien en stromend water hebben.
Daar de wagen geheel 24 volt is uitgevoerd ben ik op zoek gegaan naar een zelfaanzuigende pomp met drukvat, ik geloof dat ze het een expansievat of accumulator noemen maar corrigeer mij maar als ik het mis heb.
Uiteindelijk een mooi setje gevonden bij de bootaccesoires in Vinkeveen, hier kun je de nodige tweedehands spullen vinden.
De set was nog nooit gebruikt maar wel een paar jaar oud, dat is mijn bus ook dus dat moest een match worden.
Om belastingtechnische redenen heb ik de wagen zo snel mogelijk omgekeurd tot camper en de set recht onder mijn spoelbak gebouwd en hebben we een paar jaar met jerrycans (jerry was de scheldnaam voor de duitsers die als eerste met het brandstof tankje kwamen vandaar jerrycan) dat functioneerde prima maar was uiteraard tijdelijk (ik wil nog wel eens van idee veranderen).
Omdat ik de Mercampo het hele jaar door berijd en ook de bergen er mee wil opzoeken heb ik gekozen om de schoonwatertanks in de bus in te bouwen.
Uiteindelijk gekozen voor twee rechthoekige tanks van elk 82 liter.
De tanks staan helemaal achterin tegen de zijwanden, elk aan een kant voor een goede gewichtsverdeling en hierdoor hou ik nog ruimvoldoende bagageruimte over maar hier over meer in de rubriek indeling (volgt nog) Na wat vragen en spuren op het forum besloten de aanzuigpomp met vat dichter bij de tanks te plaatsen, deze zit nu in een zitbank gebouwd.
Ik wilde heel voortvarend met allerlij meters aan de gang om te kunnen bepalen hoeveel water ik nog aan boord zou hebben, alles uitgezocht en een aantal tips en suggesties gekregen (nog dank daarvoor) voor het zelf bouwen hiervan.
Uiteindelijk alles overboord gegooid en toch voor de meest simpele en minst storings gevoelige oplossing gekozen; het kijkglas :shock: in mijn geval een doorzichtige slang aan de onderzijde van de tank verbonden met de bovenzijde.
Je hoeft dan alleen maar de achterdeur open te doen een blik te werpen en een inschatting maken hoelang je hiermee voortkunt.
Een voor mij belangrijke reden was ook dat ik slecht tegen electronica kan als ik het niet helemaal begrijp en het uiterst irritant vind als het hapert of disfunctioneerd bovendien hoe minder er in zit hoe minder er kapot kan gaan.
Ik moet nu wel gaan uitkijken wat ik schrijf want ik besef mij dat ik er al aardig wat heb ingebouwd en er staat nog het een en ander op mijn lijstje.
Mijn grijswater tank komt onder het keukenblok welke aan de bestuurderzijde is geplaatst, net achter de brandstoftank en voor het achterwiel.
Dit word een 80 liter tank (moet nog geplaatst worden). Onder mijn kookplaat 3 pits met oven staat de gaskachel (ringverwarming met uitstroom naar bagageruimte om bevriezing van de tanks tegen te gaan) Er was ook nog net genoeg ruimte voor een gasboiler, dus het hele gaszooitje dicht bij elkaar en... lekker warm stromend water.
Met een tuincentrum hand sproeiertje een gardena koppeling en een stuk slang creëer ik de buitendouche, gewoon door het raam naar buiten, ideaal om de kids, of jezelf af te spoelen. Het toilet is weer van een andere orde hier loop ik nog mee te stoeien.
In Vinkeveen een 24 volts vermalerpot op de kop getikt deze wilde ik op de wielkast bouwen maar hierdoor zou de zitbank wel erg hoog komen dus uiteindelijk toch maar besloten de pot halverwege de wielkast te plaatsen, rechts achterin.
Het aansluiten van het geheel is nog niet voltooid, als ik het toilet inschakel zuigt hij behoorlijk door en uitgeschakelt lopen de tanks langzaam via het toilet leeg doordat mijn watertanks wat hoger gesitueerd zijn (wet van de communicerende vaten)
Af en toe krijg ik de schijt van dat schijthuis.
Ik heb ook nog geprobeerd om middels een terugslagklep en leeglopen tegen te gaan, gaat wel langzamer maar hij loopt nog steeds leeg. De enige oplossing (denk ik) is om een drukloze 24v afsluiter te monteren welke gelijktijdig met het toilet word ingeschakeld. alleen zijn die dingen al gauw een paar honderd euro :? De tweede mogelijkheid is om er een kogelkraan tussen te zetten maar ook dat is niet ideaal vanwege de plek en de ruimte.
Als er nog suggesties zijn hoor ik ze graag.
Dat doet mij in een keer denken aan die ene keer dat ik met mijn ouders in een tabbert op vakantie was in luxemburg (was ook meteen de laatste keer).
Ik helemaal gelukkig; in een caravan op vakantie! Nadat wij een aantal malen van de porto pottie gebruik hadden gemaakt moest die toch ook een keer geleegd worden.
Vaders nam het ding mee onder zijn arm begon halverwege al te kokhalsen en heeft uiteindelijk het hele apparaat zo de container in gelazerd.
Hij kwam terug met de mededeling 'jullie schijten maar in het bos, dat is toch geen vakantie!' Tot overmaat van ramp kapte de koelkast er ook nog mee en toen was ie er wel klaar mee, op naar een hotel en bij thuiskomst het apparaat meteen verkocht.
Ik denk dat hier ook de basis is gelegd voor mijn afkeer tegen zo een chemo stront container en ik vindt ze inderdaad ook stinken vandaar de keuze voor een vermalerpot.
De zwartwater tank komt aan passagierszijde achter het achterwiel te hangen (moet ook nog gebeuren) en is ook tachtig liter tank, moet voldoende zijn en beide tanks wil ik ook met het 'kijkglas' principe gaan uitrusten.
Voor wat betreft de koelkast; in het verleden ook niet al te beste ervaringen opgedaan met die combinatie gas/12v/220v apparaten dus vandaar mijn keuze voor een compressor model waar je, ook als het warm is, een lekker koud biertje komt om nog maar even bij het vocht te blijven.
Ik hoop dat ik jullie niet al te verveeld heb met deze uiteenzetting maarja... er werd ook gevraagd om motivatie en beweegredenen :wink:

Groet,
Peter.
Laatst gewijzigd door Peter MERCAMPO op 27 nov 2008, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Watervoorziening in de Mercampo

Bericht door paulv »

Hi Peter,

Ik denk even mee met de aansluiting van je toilet.
Ik heb zelf een RM scheepstoilet en die had ik destijds bij de montage aangesloten op mijn (druk)waterleiding.
Foutje, dat ding liet inderdaad toen mijn watertank leeg lopen :cry: .
Het bleek met een gewone drukloze slang in de watertank aangesloten te moeten worden. Toen was het probleem gelijk opgelost. Om het aanzuigen van het water te verkorten heb ik later een terugslagklep aan het uiteinde gemonteerd :wink: .
Misschien zit het ook zo bij jou?

Mvg. Paul

Ps. Zou je war vaker de nieuwe regel-toets willen gebruiken, dat leest veel makkelijker :wink:
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Watervoorziening in de Mercampo

Bericht door Frank.fjph »

Om hevelen te voorkomen moet je bij de watersporters onder ons zijn, die hebben dat probleem aan boord ook met buitenwater als de pot onder de waterlijk staat.

Oplossing aan boord is dan : de slang met een grote lus langs het plafond leiden en dan op hoogste punt een klein gaatje met vinger af te dichten als er gepompt wordt, maar handiger is een iets geavanceerdere oplossing: een klein snuifklepje dat sluit als er druk op komt en opent als die wegvalt, waardoor het water terugloopt aan beide kanten van de lus en er geen hevelmogelijk is........ :wink: snap je het nog ?? :lol: :lol:

Frank
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Watervoorziening in de Mercampo

Bericht door Peter MERCAMPO »

Denk dat de oplossing zich heeft aangedient, ik ga het met een magneet ventiel proberen die ik gelijktijdig met de spoeling/vermaling wil inschakelen, kosten ongeveer een kleine 50 €.
De slang omhoog methode heb ik, vlak boven de tanks en toch nog onder het bed, toegepast maar ik denk dat de druk toch nog te hoog was.
De werking van de communicerende vaten en de druk vanuit de tanks konden dat 'heuveltje' wel nemen bovendien is het toilet wat lager geplaatst.
Om nou de slang door het bed, langs de wand, naar het plafond, weer terug en bovenin een gaatje te prikken is denk ik in dit stadium een beetje 'te hoog' gegrepen.
Doet mij denken aan een reisje met onze vorige dame, 406d, We hadden schitterend weer maar in een keer sloeg 't om.
We stonden aan de Oostzee, 't werd het donkerste grijs en met scheepstankers kwam het ineens naar beneden.
Bijna alles aan potjes, pannen, kopjes, bekers en schalen zij ingezet om de schade te beperken.
In wisseldienst de nacht doorgebracht, slapen en de potten en pannen legen.
Je werd vanzelf wakker als je te laat was, we sliepen tussen de potten en pannen :lol:
Nee, leuke ervaring hoor! maar voor mij geen open water boven mijn hoofd als ik lig te slapen :mrgreen:
Ik denk overigens wel dat het kan werken en met voldoende tape aan boord kan je, na 'de boodschap ook nog even blijven zitten :wink:

Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten