Mijn (toekomstige) elektra

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door paulv »

Zoals velen van jullie al weten, komt in het woongedeelte van mijn nieuwe camper(12V) alleen 230V.
Veel eenvoudiger, veel goedkoper :P .
Omdat we hier semi permanent in gaan wonen en onderweg niet op een camping willen gaan staan, (wij voelen ons niet erg verwand met de doorsnee campinggasten :cry: ), wil ik daar ook het comfort van thuis hebben :lol: , dus een gewone keuken met hierin een dubbeldeurs compressor koelkast, magnetron, espressoapparaat, vaatwasser en een wasmachine.

Om dit werkend te krijgen dacht ik aan dit systeem: Een boiler gevoed met koelwater van de motor, aangevuld met een geiser, warmwateraansluitingen voor de wasmachine en de vaatwasser.
De elektriek zou dan gevoed moeten worden door 1000Wp aan zonnepanelen met direct hieraan een omzetter naar 230V. (dus niet eerst 12V, dan naar wat accu's en hier een 12V->230V omzetter aan gekoppeld :cry: ). Dit soort instalaties zijn redelijk betaalbaar geworden, nu € 3000,- (http://www.peveco.nl/ ) maar zullen in de toekomst nog goedkoper worden.
Om s'avonds ook nog licht te hebben moeten natuurlijk een paar AGM accu's totaal 1500Ah? worden gevoed met een Victron Phoenix Multiplus 12/1200/50 van € 850,-. De toestand van de accu's kan dan met de Nasa accucapaciteitsmeter :wink: gecontroleerd worden.
( http://www.preisroboter.de/ergebnis18195830.html )
( http://www.stroomwinkel.nl/c-123-omvormerlader-12v.aspx. )

Totaal kost de elektriek mij dus zo'n € 6000,- (terugverdientijd, voor geinteresseerden die zo rekenen :roll: , 1 jaar, door niet naar een camping te gaan 8) ).

Gaarne uw op-en aanmerkingen :mrgreen:

Mvg.Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 24 dec 2009, 00:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door GerardM »

Een mooie (groene) installatie. Al eens een brandstofcel overwogen, in plaats van of naast de accuset ?
Zie ook bijv. http://www.efoy.com/en/mobile-homes-benefits.html

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door paulv »

Hi Gerard,

Heb jij wel eens gekeken naar die prijzen? :oops: :oops: :oops: :oops: http://www.mcdesnippers.be/DESNIPPERS%2 ... y%2001.htm

Mvg.Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door DVIII »

praa , daar reken je toch zo weer een mooi eind aan, ik ga een week of vier per jaar op vakantie en een paar reisjes er omheen en dan is dat stroom budget ineens 120 euro per dag, daar kan je dan een flinke paal van huren en ik kom niet eens in de buurt van palen of campings ! . en als belangstellend natuurkundig geïntereseerde , Hoezo van een zonne paneel direct aan je eigen "grid" ? hoe weet de zon nou wat ik ga gebruiken en wat als er net, net te weinig zon is ?. kortom "hoe doet'ie het"
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Bommes »

inderdaad zonnepanelen die op 230 volt uitgangs spanning zijn afgeregeld zijn leuk voor thuis.
Daar kun je terug aan het net leveren als je zelf niets verbruikt dus op die manier de panelen terug verdienen/bekostigen. (huidige in nederland zijnde subsidie regeling komt uit op 15 jaar als omslag punt maar dat is off topic).
Heb je geen net om terug aan te leveren hoe ga je dan de stroom opslaan..??
1000wp in ideale situatie aan opbrengst klinkt leuk maar ga je in de praktijk niet uit je panelen halen (geen loodrechte zon stand boven je panelen) en dus zul je zoals dave al opperde vaak net te kort komen..
Een compleet 230 boord installatie is misschien wel goedkoper en transparanter, maar als je met zonnepanelen wilt werken zul je toch echt stroom moeten gaan "bufferen" en kom je dus toch weer terecht bij 12 volt..:wink:
En dan is die brandstof cel ineens wel rendabel ten opzichte van de erg prijzige en grote hoeveelheid zonnepanelen die jij in gedachte hebt..
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Admin »

Hi Paul,

Als je je accu alleen maar nodig hebt voor de nacht en van zonsopkomst tot zonsondergang die piek van 1000 W tot je beschikking hebt (toch :?:), kijk dan eens naar de Victron Quattro op 48 V. Worden regelmatig nieuwe winkeldochters van aangeboden, b.v. bij De Stroomwinkel, je verliezen zijn minder en je spaart koper!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Anton »

Hoi,

Is 48 volt de nieuwe norm ?
Mijn nieuwe scootmobiel loopt ook al op 48 volt.
Ik vind 24 volt ook niet verkeerd

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Admin »

Het lijkt erop... Er zijn al jaren touringcars met een 48 V installatie. Die hebben vandaag de dag meer elektra en elektronica aan boord dan een beetje zeeschip, dus het zal wel nodig zijn.
Maar de grap is dat er maar weinig voer- of vaartuigen zo'n dikke MultiPlus of Quattro nodig hebben, dus ze worden nogal eens afgeprijsd.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door paulv »

@ DVIII, voor de "minderzon" periodes en de nacht val ik terug op het 48V? accu systeem. Dat wordt weer in 230V omgezet door de Victron. Omdat jij nu zo weinig in die camper rijdt heb jij niks aan mijn systeem, later misschien wel :wink: .

@ Bommes, Voor de opslag gebruik ik de AGM accu's, gevoed door de Victron.
Afgezet tegen een brandstofcel heb ik voor iets van € 6000,- gemiddeld 1000Wp x 8u(daglicht) x ~0.5 (rendement) = 4000Wh/dag,
tegen een brandstofcel EFOY1600 van € 3603,- 130Ah/dag x 12V = 1560Wh/dag + € 6,- (1,3l methanol à € 4,60/l).
En dan reken ik geeneens de accu's en Victron die ook wel handig zijn als je een brandstofcel hebt, want met 65W vermogen doe je niet veel :mrgreen: . http://www.dewatersportwinkel.nl/Brands ... sverder=ja
Kortom die brandstofcel probeert te concureren met een zonncelsysteem van 200W die je inclusief lader en accu voor minder dan € 600 kunt krijgen en die minstens 20 jaar lang gratis ongeveer dezelfde hoeveelheid energie levert.
Ook in de winter om je accu's op spanning te houden :lol: .

@ Ernst,die 48V is inderdaad een mooi alternatief :P . Ik ben nog zo gewend om in de camper-dynamo spanning te denken, maar dat is inderdaad nergens voor nodig. De camper start zo ook wel :lol: . Die Victron van jou is nog wel een stuk duurder :| .

Mvg.Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 23 dec 2009, 23:57, 4 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door GerardM »

paulv schreef:
Heb jij wel eens gekeken naar die prijzen? :oops: :oops: :oops: :oops:
Jazeker, maar ik dacht als je 6000 euri voor stroom op een Barbiecamper wilt uitgeven dat dan geld minder een rol speelt 8) .
Verkeerde aanname dus.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door paulv »

Hoi Gerard,
Geld speelt inderdaad een rol, op mijn 65e (nog 7 jaar) willen we (bijna?) alles verkopen en verder in een camper gaan leven met behoud van de luxe die we nu gewend zijn. Het wordt kleiner maar niet minder :roll: .
Door in de camper te gaan leven zijn we gelijk alle (vaste) lasten van ons huis kwijt, maar die worden natuurlijk vervangen door onderhoud, verzekering en verbruik van de Camper. Al met al denk ik dat we er hier financieel een stuk op vooruitgaan :P .Qua inkomen wordt het ook een stuk beter dankzij mijn AOW :lol: en het pensioen :cry: van Marja.

Om van alles onafhankelijk te zijn heb ik best wat over. Vandaar dat ik op zoek ben naar een goede basis om mijn ideeën te verwezenlijken. Een oude (wegenbelasting en electronica vrije :wink: ) mooie stevige Amerikaan met veel aluminium leek me een goede keuze.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Leo »

Hoi Paul.

1500Ah bij 12V of 312Ah bij 48V, het blijft wel ca 450kg accu's. :roll:
Neem dan losse 2Volt-cellen, want serie/paralel geeft ellende.

paulv schreef:De elektriek zou dan gevoed moeten worden door 1000Wp aan zonnepanelen met direct hieraan een omzetter naar 230V. (dus niet eerst 12V, dan naar wat accu's en hier een 12V->230V omzetter aan gekoppeld :cry: ).
Leg mij even uit waarom je die zonnecellen niet gewoon op je accu's aansluit?


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Bommes »

Leo schreef: Leg mij even uit waarom je die zonnecellen niet gewoon op je accu's aansluit?


Mvg, Leo.:D
Ja dat miste ik dus ook vandaar mijn reactie over de zonnepanelen en de 230 volt uitgangs spanning daarvan.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door paulv »

Hi Leo en Bommes,

Het waarom, praktisch en financieel.

Het praktische is dat de bedrading mooi dun kan zijn, 1000W max. is iets van 4A en dat kan mooi door een 1.5mm² draadje. (2.5mm² kan natuurlijk ook :wink: ). De Victron plaats ik direct bij de accu's.
Omdat dat het ook de eindtoestand wordt heb ik minder verliezen vermits ik overdag de grote verbruikers aanzet.

Aan apparatuur ben ik (24V voorbeeld): 2x Steca 500 €550 + Victron 24/1600/40 €1020 = €1570 kwijt.
Anders: 2x 40A Steca regelaars 24V €200 en een omvormer 24/1600 van €850 = €1050 kwijt, scheelt inderdaad € 520, maar dan heb ik geen Victron multi compact. Gebruik ik die wel (voor wat extra power 8) ) heb ik twee laders :wink: en ben ik € 170 meer kwijt . Wordt het verschil maar € 350.

De eenvoud wordt duur betaald :cry: .

Het extra voordeel van mijn systeem is wel dat je die met subsidie kunt kopen, thuis gebruiken en in de zomer of wanneer je maar wil, naar je camper kunt verplaatsen :mrgreen: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Clement »

Dag Paul,


Je keuze om géén brandstofcel te gebruiken vind ik zeker goed. Er is niet alleen de aankoopprijs van het toestel, maar vooral de prijs per kW: prijs brandstof en beperkte levensduur waardoor hoge afschrijving.

Wat ik minder begrijp is het niet willen stockeren van de opbrengst van je zonnepanelen. Daardoor ga je altijd óf je akku geweldig moeten uitputten, óf de geproduceerde stroom ongebruikt laten.

1000Wp op je dak lijkt veel, maar is het eigenlijk niet voor hetgeen je beoogt. Heb je trouwens plaats genoeg op je dak daarvoor? In zomerse omstandigheden en in kombinatie met een MPPT regelaar brengt 1000Wp zo’n 3500Wh/dag op, in de winter niet meer dan 500 Wh/dag. En ik vermoed dat dit véél te weinig is voor je behoeften. Wij hebben heel veel minder verbruikers aan boord, en hebben toch zo’n 1000 Wh/dag nodig. Heb jij al eens uitgerekend wat je gaat nodig hebben per dag?

AGM’s als akku lijkt me wel verstandig. Theorethisch bestaat er beter, maar in de praktijk zijn die AGM’s veel meer bestand tegen niet-ideale gebruiksomstandigheden. De 1500 Ah kapaciteit waarvan je spreekt, is dat op 24V? Dan houdt dat in dat je daar inderdaad zowat 18.000 W kan uithalen (bij uitputtingsgraad van 50%), maar ook dat deze akkuset zo’n 1.000 kg zal wegen en bij Victron zowat € 7.700 zal kosten (elders misschien minder). Stelt zich dan nog het probleem hoe je die 750 eruitgehaalde Ah terug gaat bijvullen – met de 25A per uur die de 24V-versie van de genoemde Victron Multiplus 12/1200/50 (volgens http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... Q4_web.pdf € 1.000 zonder BTW) theoretisch kan bijladen op 24V ben je dan wel even bezig als je aan de paal hangt. Bijladen tijdens het rijden is ook een mogelijkheid, maar dan heb je toch lange ritten nodig en een struise alternator (onze 12V 360 Ah AGM’s laden wij met een alternator van 220 A).

Een akkukapaciteitsmeter vonden ook wij een goede beslissing, en eigenlijk noodzakelijk om goed om te gaan met de installatie.

Maar nogmaals: alles begint met het berekenen van je dagelijkse behoefte aan stroom – en dan niet de gemiddelde maar wel de maximale.
Laatst gewijzigd door Clement op 26 dec 2009, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door paulv »

Hi Clement,

De opbrengst van de zonnepanelen sla ik gewoon in accu's op, via de Victron acculader, max 40A bij 24V.
Het staat er echt maar jij bent de derde al die dat niet uit mijn verhaal haalt :roll: .

Per dag heb ik niet zoveel nodig, zelfs als ik om de dag de vaatwasser gebruik schat ik maar 500Wh/dag (230V). De wasmachine zal ik maar 1x in de week gebruiken, misschien 200Wh zonder waterverwarming (haal ik uit de boiler).
1000Wh per dag lijkt mij wel erg veel :roll: . Nu gebuik ik wat verlichting 20Wh, soms wat internet 100Wh, wat TV 200Wh en nog wat wat diverse (waterpomp/verwarming, enz.). Ik ben benieuwd hoe jij aan die 1000Wh komt.
Ik heb nu maar een 200Wp zonnepaneel en daar kom ik ruim voldoende weg mee (zonder vaatwasser, magnetron maar wel met een kleine wasmachine+centrifuge :wink: ).

Die 1000Wp lijken mij dus ruim voldoende. Het lijkt voornamelijk een kwestie van prioriteiten stellen om het dagelijks gebruik in de hand te houden.

De capaciteit van de accu's is een gok. Nu heb ik 200Ah/12V en 750Ah/24V lijkt mij wel genoeg. Het enige probleem waar ik nu tegenaan loop is dat ik die capaciteit alleen kan bereiken door serie/parallel schakeling. In de normale prijs klasse wordt het dus 2x 12V 200Ah. Misschien is dat ook wel genoeg, het is in ieder geval wel een stuk lichter :P .
Anders wordt het toch weer een 12V/48V systeem :wink: .

Mvg.Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 25 dec 2009, 01:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Anton »

Hoi,

Waarom gebruik je, zoals Leo al aangaf geen losse 2 volt cellen?
Die zijn er in vele maten te koop en, heel belangrijk als er een te vroeg overlijd kun je die makkelijk vervangen.

Ik had gemeten met een kwh-meter op mijn schip een verbruik van 1,8 kw /dag.
Geen vaatwasser, wel een wasautomaat tv satteliet.
Omvormer 24/230 2000va continu
Traxtie accu 1000 ah.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door DVIII »

[quote/] maar jij bent de derde al die dat niet uit mijn verhaal haalt :roll: .[/quote]
zo gek is dat niet .... je begon te vertellen dat je rechtstreeks 230 wissel uit je panelen ging halen.
maar helemaal begrijpen doe ik het zowiezo niet. veel van je toepassingen kunnen ook zonder electra.
en een tijdelijke opwekking uit benzine gas of diesel kan in een mum van tijd , warmte en stroom opwekken voor de piek , dus dan is je specifieke behoeft aan electra veel kleiner ...
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door paulv »

@ Anton. Natuurlijk kan ik ook 2V cellen gebruiken, ik begrijp de voordelen en ik zou ze best willen hebben. Ik kan ze alleen (nog) niet voor een leuke prijs vinden :| . Die AMG accu's staan op die websites voor ongeveer €1/Ah bij 12V en gaan 10-12 jaar mee.

@ DVIII. Kijk dat is nou luxe. Die elektrieke WC heb ik natuurlijk ook niet nodig, er staan bomen zat :wink: maar ik wil mijn oude dag in luxe slijten. We hebben geen kinderen en zodoende ik wil zo lang mogelijk zelfstandig leven en alles gewoon opmaken. Luxe vind ik een goede besteding :wink: .
Aggregaten vind ik ondingen, ik heb er teveel naast gestaan tbv. luxe problemen van de buurvrouw zoals d'r föhn.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Bommes »

hehe jij hebt op je wensen lijstje een vaatwasser en een wasmachine en dan noem je een föhn een luxe artikel.. :mrgreen:
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door paulv »

Hi Bommes,

Ik vind het inderdaad "asociaal" als je s'morgens vroeg :evil: als je haar wilt föhnen je aggregaat te starten, waardoor je al je buren lastig valt. Eigenlijk vind ik het altijd onacceptabel om met buren je aggregaat te starten. Een lege startaccu (een noodsituatie als je weg wilt) vindt ik daarentegen wel acceptabel.

Ik zal nooit iemand lastigvallen met mijn vaatwasser oid. :mrgreen: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Leo »

paulv schreef:@ Anton. Natuurlijk kan ik ook 2V cellen gebruiken, ik begrijp de voordelen en ik zou ze best willen hebben. Ik kan ze alleen (nog) niet voor een leuke prijs vinden :| . Die AMG accu's staan op die websites voor ongeveer €1/Ah bij 12V en gaan 10-12 jaar mee.
Dat wordt dan weer zo'n goedkoop=duurkoop verhaaltje Paul.
Want ik kan je garanderen dat ook AGM-accu's in serie/paralel die 10 jaar niet halen.
Tuurlijk hoef je me niet te geloven en betaal je liever zelf het leergeld.
Zou dom zijn, want dat heb ik al gedaan.:wink:

Bel eens met Van Andel Accu's in Rotterdam voor 2V tractiecellen (tot 920Ah) of 6V semitractieaccu's (430Ah).
De prijs die je dan doorkrijgt is incl levering en montage, ex btw.
Die levering en montage kun je er zowieso afkrijgen als je ze zelf ophaalt, en verder is er ook nog wel wat te handelen met die mensen.

Het verbruik in een camper wordt meestal zeer optimistisch ingeschat.
Volgens mij valt jouw berekening ook (weer eens :) ) onder die categorie.
Hang dat metertje van jou er maar eens tussen (kan alleen met vol-sinus omvormer) en bedenk dan dat groter/luxer ook automatisch meer stroomverbuik betekent.
In dat opzicht hoef ik alleen maar aan de kachel te denken. Nu gebruik je die amper, maar als je er het hele jaar in woont wordt dat wel ff anders.
En de afzuigkap, de frisse-luchtventilator, de dubbeldeurs koelkast, de magnetron, de vaatwasser, het expresso-apparaat en wat je er ongetwijfeld nog meer in gaat schroeven.
Dan zit je al heel erg snel over de kWh per dag.


Oww, en kijk ook even naar de afmetingen en het gewicht van accu's, want dat valt nogal tegen voor 750Ah/24V.
Die 6V blokjes zijn op de kop af 65kg per stuk..:wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Admin »

@Paul
Er zijn gedurende de laatste halve eeuw - of meer - verschillende uitstapjes gemaakt naar andere technologieën om elektrische energie langs chemische weg op te slaan, m.b.v. o.a. nikkel, ijzer, cadmium e.d., maar uiteindelijk is het kennelijk (nog) niet gelukt iets beters dan lood-zuur te maken. Dat dat niet alleen een kwestie van geld is, moge blijken uit het feit dat ook in de luchtvaart en in militaire kringen vrijwel uitsluitend lood-zuur-batterijen worden gebruikt, zodra het om serieuze stromen gaat.
Het grootste voordeel van lood is dat het veel minder slecht schijnt te zijn voor het milieu dan de meeste andere metalen waarmee geëxperimenteerd is (want vrijwel volledig recyclebaar), ruim voorradig en gemakkelijk te verwerken. Nadeel is uiteraard z'n hoge soortelijke massa: 11300 kg/m³.

V.w.b. de levensduur: ik begin te vermoeden dat die in hoge mate afhangt van trillingen en veel minder door chemische veroudering (even ervan uitgaande dat de batterij nóóit te diep ontladen wordt). Toen ik in de jaren '70 in de telecom begon, stonden er bij vrijwel alle telefooncentrales lange houten rekken, waarop glazen bakken waarin loodplaten in verdund zwavelzuur hingen. Die bakken vind je nog bij de bloemist en worden tot de dag van vandaag "accubak" genoemd :wink: Die accu's werden geladen met een constante spanning, niet zo ver boven de 48 of 60 V werkspanning. Het onderhoudspersoneel vulde wekelijks gedemineraliseerd water bij tot de streep. Maar waar ik uiteindelijk op terecht wilde komen... die accu's gingen wel 25 jaar mee! En als er af en toe een "vergeten" bedrijfsautomaat opdook van 40 jaar oud (ik herinner me een particulier bejaardenhuis in Wassenaar waar de centrale sinds de jaren '20 ongewijzigd in gebruik was geweest), gaf die kast met glazen bakken nog steeds een gangreserve van minstens 12 uur. De levensduur werd met name door economische factoren bepaald, wanneer wil de klant weer eens wat investeren?

Ook vandaag bestaan er wel degelijk accu's met een langere levensduur. Als je de "automotive" hoek helemaal verlaat en je gaat zoeken met trefwoorden als "military", "agm", "telecom", "off grid", "aviation", "marine" e.d., ontdek je een heel nieuw segment in de accumarkt, met name in de States (vaak uiteraard "made in PRC") met heel andere gebruiksgegevens. In elk geval de merken NorthStar en Odyssey worden in Nederland geïmporteerd. Op Marktplaats zit zelfs iemand die regelmatig ver onder de prijs aanbiedt (op een pallet stapelen is ook een kunst :!: :?: )
Als je de juiste lader gebruikt (vaak het best zelf te maken m.b.v. hybride componenten van dezelfde accufabrikant of in de Victron te programmeren), kun je die 10 jaar echt wel halen.

Zoals Leo volkomen terecht opmerkt: "alle waar is naar z'n geld", dat geldt ook hier. Dus géén lood om oud ijzer. :roll:

@Leo
Verrek, dat die Vanandel nog bestaat! Die voerden 40 jaar geleden Pye R/T-apparatuur (toen onderdeel van Philips) en ze waren nooit te beroerd om een boek voor me te kopiëren of een oud kristal in een hoekje van het magazijn voor me te vinden. Zo kom je ze tegenwoordig nog maar weinig tegen!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Clement »

Dag Paul,


Zoals anderen heb ik dus dat aspekt niet goed gelezen, waarvoor mijn verontschuldigingen.

Maar verder: alles staat of valt natuurlijk met wat je dagelijks maksimaal nodig hebt. Maksimaal, want je kan natuurlijk de ene dag wel een beetje meer je reserve in de akku aanspreken dan de andere dag, maar die speelruimte heb je misschien wel nodig als kompensatie voor een (paar) donkere dag(en).

Om je nieuwsgierigheid te bevredigen waar ik die 1000 Wh/dag vandaan haal vind je hierbij hoe ik daar aan kom (dit is een eerdere berekening die we nadien nog iets aanpasten ter wille van andere apparaten, maar het resultaat scheelt eigenlijk niks). Je vindt er zelfs de parameters bij op dewelke ik deze berekening baseerde.
Afbeelding
(In het tabelletje hierboven staat verkeerdelijk W/dag vermeld, in plaats van Wh/dag. Gelieve hiermee rekening te houden. Met dank aan Paulv voor de terechte bemerking)

Je hebt zeker gelijk dat het vastleggen van prioriteiten om het dagelijks verbruik in de hand te houden uitermate belangrijk is. Magnetron, espressoapparaat, vaatwasser en een wasmachine maken daar bij ons geen deel van uit, zelfs geen elektriche waterpomp (we gebruiken mechanische pompjes). Dat is dan ook de reden dat we, na een eerste testreis vorige maand, wel schijnen toe te komen met die 1000Wh/dag. En daardoor hebben we voor het woongedeelte ook genoeg aan een kapaciteit van 360 Ah (bij een ontlaadtijd van 10 u!) op 12V AGM. Dit weegt ook al 120 kg. Met 750 Ah op 24 V kom je allicht al in de buurt van 470 kg voor je akku’s alleen.

Op je vraag naar op- of aanmerkingen kan ik niet anders dan herhalen wat ik al eerder schreef: “alles begint met het berekenen van je dagelijkse behoefte aan stroom – en dan niet de gemiddelde maar wel de maximale.” Het geheel lijkt me té belangrijk om enkel op “schatten” voort te gaan. En zelfs berekeningen gebeuren volgens mij beter niet al te opitimistisch, maar wel met “worst case” in ’t achterhoofd. Maak misschien toch maar eens die berekening...
Laatst gewijzigd door Clement op 26 dec 2009, 00:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door paulv »

@ Leo, ik ben zeker (nog) niet van plan parallel =serie schakeringen te maken, vandaar ik nog de keuze heb om een paar 12V accu's in serie te zetten en daar dan 48V systeem van te maken (optie Ernst) of een paar parallel te schakelen (mijn eerst suggestie). Hoewel een paar 12V accu's parallel schakelen eigenlijk ook een serie parallel schakeling is :wink: . Ik ga natuurlijk ook kijken naar wat 6V blokjes achter elkaar en kijken wat die Van Andel heeft

Mijn verbruik heb ik inderdaad te optimistisch ingeschat, ik was die hele koelkast vergeten. Dus daar komt zo'n 500Wh/dag bij en kom ik ook op ruim 1kWh/dag, met watt tegenslag misschien wel af en toe 1500Wh/dag.

@ Enst, bedankt voor de aanvullende informatie, ik ga wel even googelen.

@ Clement, bedankt voor je uitleg van je verbruik. Ik had inderdaad de koelkast vergeten :oops: .
Met mijn 1000Wp denk ik wel voldoende vermogen binnen te krijgen, ook in de worst case. Ik denk er nu wel over om mijn accucapaciteit iets te minderen, het wordt wel erg zwaar. Als ik genoeg ruimte heb is het eenvoudiger om maar wat meer op mijn dak te schroeven :wink: en/of desnoods dan maar een kleine generator (methode DVIII :roll: )

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten