Mijn (toekomstige) elektra

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Clement »

Dag Paul,


Volgens mij ben je echt goed bezig door al die dingen op voorhand op een rij te zetten. En zoals je merkt komen er dan nog wel wat zakente voorschijn, maar in deze fase is dat geen probleem hé.

Wat de opbrengst van die panelen betreft heb ik daarover voor de onze heel veel informatie ingewonnen. Ook wel wat van hetgeen her en der te lezen staat, maar voooral heb ik uitermate veel "ervaringsdeskundigen" gekontakteerd en meestal ook gesproken: vakmensen, en nog meer zwervers die al langer zonnepanelen gebruiken. Daarop gebaseerd ga ik er grofweg van uit dat in het gebied tussen Brussel en Parijs een 100Wp paneel in het heldere seizoen netto zowat 350 Wh/dag naar je akku zal laten vloeien, maar in het donkere seizoen slechts 50 Wh/dag. Met "netto" bedoel ik mét gebruikmaken van een hoogwaardige MPT-regelaar en zonder rendementsverlies door een omvormer (denk eraan dat de opgegeven rendementen van zulke Multiplus of dergelijke maksimale waarden zijn, die bij lage stromen ongunstiger liggen). 't Is spijtig genoeg wel zo dat de energiebehoefte het grootste is als de opbrengst het laagste is (langer verlichten, verwarmen, enz.). De vraag blijft dus of je in dat seizoen in de praktijk gaat toekomen met 500 Wh/dag... 't zal er vermoedelijk van afhangen van hoe noordelijk je zit hé.

Op onze recente maidentrip heb ik nog niet veel maar toch al een beetje ervaring kunnen opdoen, en de praktijk schijnt dit te bevestigen (ik moet toegeven dat een akkumonitor gebruiken aan een systeem in gebruik natuurlijk geen echt wetenschappelijke gegevens oplevert).

N.B.: Verwarm je met gas of met diesel?
Laatst gewijzigd door Clement op 26 dec 2009, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door paulv »

Hi Clement,

Volgens http://www.duurzameenergiethuis.nl/opbr ... nnepanelen kan ik in Zuid-Holland op 600.000Wh/jaar rekenen, gemiddeld iets van 1700Wh/dag, dat klopt aardig met jouw suggesties.

Ik zal later toch voornamelijk in Zuid-Europa verblijven en hooguit af en toe in de zomer naar Nederland gaan en dus gemiddeld veel meer opbrengst krijgen, ik reken op het dubbele. Het eventuele tekort haal ik wel uit verstandig verbruik, de accu's en nu misschien ook een aggregaat.

Op het ogenblik verwarm ik de camper met gas en in de toekomst waarschijnlijk ook. Ik denk ook wel eens aan een warmtepomp/airco. Maar die heb ik nog niet gevonden met een fatsoenlijk rendement (>COP 3) en een klein verbruik. Wat ik nu thuis gebruik heeft een piekvermogen (opname) van 750W en dat vind ik nog teveel :roll: .
Deze is slechts 650W maar te duur :cry: .http://www.airco4you.nl/index_shop.php

Mvg. Paul

P.S. Zou je in jouw berekeningen de juiste eenheden kunnen gebruiken? In plaats van W/dag bedoel jij waarschijnlijk Wh/dag, dat leest wat makkelijker.
Laatst gewijzigd door paulv op 27 dec 2009, 00:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Leo »

Ik vermoed dat je 622 kWh per jaar bedoelt Paul. :roll:
Dat geeft idd zo'n 1,7kWh per dag GEMIDDELD met platliggende panelen.

Helaas is de wereld niet gemiddeld, maar krijg je s'winters beduidend minder instraling vanwege de lage zonnestand, meer bewolking & de kortere daglichtperiode.
Ook in Zuid-Europa is dat gewoon het geval.
Je verwachting wbt dubbele opbrengst staat hiermede dan ook op zeer losse schroeven.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Clement »

Dag Paul,


Vooreerst: je hebt helemaal gelijk met je bemerking over mijn foutieve noteringen. Dat komt ervan als ik de spreektaal (daarin vernoemen we die -uur er niet bij hier) klakkeloos neerpen. Ik heb meteen de nodige verbeteringen aangebracht. Moest ik toch nog iets over ’t hoofd gezien hebben dat jij (of iemand anders) wel opmerkt, dan hoor ik het alsnog. Sorry voor de verwarring die ik stichtte.

Die 1700 Wh/dag die je aanhaalt, op hoeveel Wp heeft dat betrekking, en in welk seizoen? En wat bedoel je met Zuid-Europa…: Venetië en Kreta zijn dat volgens mij allebei – maar het verschil in opbrengst van je panelen zou wel eens ongelooflijk groot kunnen zijn.

Ook al verbruiken de alternatieven nóg meer, dan is ook zúlke airco nog altijd een zuipschuit wat stroom betreft hé, maar dat zal je beslist wel weten. Ik kan me voorstellen dat je graag aan de paal wil hangen als je die gebruikt. En dan zit je met een MultiPlus nog eens extra goed, zeker bij het opstarten van die koeling (PowerControl en vooral PowerAssist).

De kans is wel groot dat ik binnen enkele maanden al een pak meer eigen ervaring zal hebben opgedaan dan tot nogtoe. Ik weet niet in welk tijdskader jouw plannen passen, maar als het dan nog niet te laat is kan ik je later dus nog meer zelfbeleefde input bezorgen.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Leo »

Clement schreef: Sorry voor de verwarring die ik stichtte.
Maak je daar maar niet druk om Clement.
Paul houdt zelf ook wel van verwarring stichten.. :mrgreen:


De waarde van 1700Wh per dag komt van:
Panelen 1000Wp
Platliggend.
Gemiddelde opbrengst over het gehele jaar in Zuid Holland.
Seizoenen kun je bij die link helaas niet invoeren.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Clement »

Gegroet,

Bedankt voor de verduidelijking, Leo. Een gemiddelde van de twee uiterste rendementen die ik aangaf zou dan voor zulk 1000W-paneel 2000 Wh/dag bedragen (want [3500 + 500]:2) in de aangegeven streek tussen Brussel en Parijs. Dus die 1700 Wh/dag in Zuid-Holland kan wel eens kloppen – wat Paul ook al aangaf. Maar zoals Leo ook terecht opmerkt: men moet hier niet van gemiddelden uitgaan, maar wel van “worst case”: winterverbruik (hoger verbruik dan in het heldere seizoen) gekombineerd met winterrendement (lagere opbrengst), en dan zelfs nog met beperkter akkukapaciteit t.o.v. het mooie seizoen (want kouder). En in dat donkere seizoen gaat het zelfs nog verder: je grootste stroomverbruik gebeurt dan ’s avonds en ’s nachts als er geen zonlicht is om stroom te produceren. Op zich geen drama, maar de speelruimte van de akkukapaciteit wordt in de praktijk dan nóg kleiner.

Volledigheidshalve: ja, we spreken hier altijd over platliggende panelen… en laat ons duidelijk wezen: ook altijd over panelen die schaduwvrij zijn opgesteld gedurende de ganse dag, bij voortdurend draaiende zonnestand dus, zonder herfstbladeren of wintersneeuw…
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Dennis en Nancy »

paulv schreef:Ik vind het inderdaad "asociaal" als je s'morgens vroeg :evil: als je haar wilt föhnen je aggregaat te starten, waardoor je al je buren lastig valt.
Ik zal nooit iemand lastigvallen met mijn vaatwasser oid. :mrgreen: .
Paul op disney stonden 2 amerikaanse campers, een mega coach klasse en een dikke groooote alkoof op international chassis. Beide hadden een diesel aggegraat wat qua geluidsnivo ver onder de irritatie grens zat. Onze 4takt 4.5kva Honda zat er ver boven.
Voor ons zou zo´n inbouw-onderbouw diesel zeker een optie zijn.

Krijg je niet een te grote piekcapaciteit met 1000wp panelen?

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Admin »

Hi Dennis,

Er zit een tegenstrijdigheid in je beschrijving: coach RVs hebben geen alkoof, maar best case een of meer "slide out(s)".

Trouwens, verreweg de meeste Amerikanen hebben een Onan aggregaat onder hun RV hangen, dat je inderdaad nauwelijks hoort. Die aggregaten zijn "gas powered", dus op benzine! (Vergeet niet dat benzine in de States goedkoper is dan diesel.)
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Anton »

Hoi,

Paul schreef:

Geld speelt inderdaad een rol, op mijn 65e (nog 7 jaar) willen we (bijna?) alles verkopen en verder in een camper gaan leven met behoud van de luxe die we nu gewend zijn. Het wordt kleiner maar niet minder

Wat ik afvraag wanneer ga je er mee beginnen?
Over 5 a 6 jaar kan het elektrogebeuren er wel heel anders uit zien, toch?
Bedenk wel dat een 1500 ah accu zo'n 1000 a 1200 kg kan wegen, en dan komt de trog er nog bij en die is ook zwaar.

Op een een schip hoef je niet op een tonnetje te kijken maar wat kan zo'n Americaan mee nemen?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Admin »

wat kan zo'n Americaan mee nemen?

Afbeelding

Zal toch wel meevallen?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door paulv »

@ Leo, die 6kWh/jaar is inderdaad iets teveel, dat zal wel veroorzaakt worden door mijn positieve instelling wat betreft getallen (in mijn voordeel :wink: ), is gecorrigeerd.

@ Clement, de plannen zijn voor 2011, Eerst mijn rijbewijs, dan de camper, dan pas de inbouw.

Bedankt voor de Steetview tip :P :D :P :D . We hadden het nog niet gezien, het geeft weer uren kijkplezier (langzame verbinding :cry: ).
Inderdaad, de harker in de tuin ben ik , met Marja (afgrijselijke foto vindt ze zelf) aan de andere kant van het hek. We waren vorige zomer bezig een loodzwaar betonnen hek te plaatsen.

@ Dennis, 1000Wp is pas Watt :wink: .

@ Anton, we beginnen over twee jaar en ik denk dat in principe niet veel zal veranderen behalve de prijzen :D . Vandaar mijn, in de huidige ogen, wat oversized systeem. Alles zal ook wel zuiniger worden. Een huidige vaatwasser verbruikt nog maar 7l water voor 4 couverts, dat is zuiniger dan met de hand, een wasmachine 7-8l/kg wasgoed.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Leo »

Die is ff veel langer dan Paul van zijn levensdagen mag aanschaffen Ernst. :lol:
Volgens mij heeft hij onderstaande broeikas in zijn gedachte:

Afbeelding
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Leo »

paulv schreef:@ Leo, die 6kWh/jaar is inderdaad iets teveel, dat zal wel veroorzaakt worden door mijn positieve instelling wat betreft getallen (in mijn voordeel :wink: ), is gecorrigeerd.
Nope, nu heb je er helemaal een zooitje van gemaakt. :mrgreen:

Dat kWh per jaar klopte wel, maar je getal niet.
Nu klopt je getal wel maar heb je er Wh van gemaakt, wat ongeveer precies zo'n 1000 X te weinig is.

grinnn.. :lol:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door DVIII »

hmmm, ik was wel eens af met één kopje water !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Admin »

DVIII schreef:hmmm, ik was wel eens af met één kopje water !
... en ik luister wel eens naar de radio met één glas jenever! We hadden het hier toch over Paul z'n elektra en niet over ons huishoudelijk corvée :roll:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door DVIII »

ach ik dacht als we de vaatwasser er uit knippen is er meer energie over voor de laptop ! en dan verbruikt het ook minder dan zeven liter water !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Admin »

Da's waar.... Vermoedelijk zijn er over twee jaar laptops die stroom terugleveren aan het net als je ze in het donker gebruikt! En dan kun je met die stroom weer een bron slaan en water voor de afwas oppompen :wink:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door Leo »

Afbeelding



Afbeelding
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Mijn (toekomstige) elektra

Bericht door paulv »

@ Leo, is weer gecorrigeerd, het blijft moeilijk :wink: .
Gisteren en vandaag Kerstmis gevierd met buren en dan is het nog moeilijker :P . Morgen het derde kerstdiner met vrienden en buren :roll: . Maar 2 januari gaan we echt op weg naar het zuiden 8) .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten