100% elektrisch

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 100% elektrisch

Bericht door Leo »

Paul,

Zo zie je maar weer: Je moet niet "denken", je moet weten. Grinnn. :lol:
========================================================

Omdat je die beweringen over warmtepompen blijft herhalen, zou ik hier graag een degelijke technische uitleg zien hoe je die amazing waardes denkt te benaderen wanneer je dat spul in een camper bouwt.
Dus geen linkje met verkoopgezwets, maar gewoon hoe je dat bij een camper in het vat denkt te gieten.
Onderbouwd met degelijk cijfermateriaal natuurlijk, want aan "denken" en "geloven" hebben we niks.

Ik heb voertuigen die onder ideale omstandigheden minder dan 1 : 1000.000 gebruiken.
Sterker nog, dan levert de motor zelfs nog warmte zonder dat ik er brandstof in gooi.
Het is alleen zo jammer dat ik eerst die berg óp moet rijden voordat ik er onder ideale omstandigheden vanaf kan sjezen.. :roll:


Groetjes, Leo. :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 100% elektrisch

Bericht door paulv »

Leo, het blijft een kwestie van geloven, het mankeert mij aan thermisch meetapparatuur, dus blijf ik maar herhalen wat in de folder staat :roll: .

Wat ik weet:

- Thuis heb ik in mijn kamertje een airco van Aux, koelt en verwarmt prima, verbruik iets van 750-800W, geen idee of de COP van 2,5 klopt.
- Die DC inverter warmtepompen (van e-bay.de) schijnen een geringere aanloopstroom te hebben, ook mooi.
- Ik heb al diverse campers gezien die zo'n split airco achterop hebben, maar die zullen wel altijd aan de paal staan.
- Mij lijkt het dat je zo'n ding met een flinke omvormer van 4000W-8000W en direct aan de accu's wel aan de praat zou kunnen krijgen: http://cgi.ebay.de/New-8000w-modified-p ... 1316wt_722
Maar ik denk dat het het ook wel kan met een 3000W-6000W inverter: http://cgi.ebay.de/6000W-MAX-3000W-Powe ... 5986wt_929
- Het theoretisch verbruik van zo'n airco/warmtepomp (folderwaarden :wink: ) ligt tussen de 300W-1100W
- Voor de rest denk ik voldoende te hebben aan 1000Wp PV panelen, 800Ah 12V en een Victron multiplus C24/1600/40.

Warm water gewoon uit de boiler met bijbehorende warmtewisselaar (+ eventueel een 1000W radiator met thermostaatkraan voor de verwarming tijdens het rijden € 50).

Blijven opletten, meten, nadenken en voor nood een gewone aggregaat van 1000W-1500W.

Kost wel wat maar dan heb je ook Watt :mrgreen: airco € 450, inverter €170-€400, Pv panelen 1000Wp met omvormer €2000, accu's AGM 800Ah 12V €1600, Victron multiplus C24/1600/40 €1000, boiler €170, compressor koekast A+ 100l €200, totaal iets van €5590.

Ter vergelijking een standaard campersysteem (truma) gassysteem, met minder stroom capaciteit, geen koeling, maar wel verbruikskosten :lol: : kachel E2400 €1100, boiler 14l €600, 200Wp PV panelen € 400, regelaar €100, accu's 200Ah Deep Cycle €200, gastank €400, Victron 12/800/35 €600, gaskoelkast 100l €1000, totaal iets van €4400.

Deze getallen kunnen aangepast worden naar aanleiding van gefundeerde opmerkingen :mrgreen: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Admin »

paulv schreef:Ik maar denken dat bezine Petrol was, dat andere spul (Gasoline) moest dus wel Diesel zijn :lol:
Hi Paul,

Misschien een idee voor jou, die een Amerikaanse RV ambieert, alvast wat fora in dat land te gaan bekijken....?

Specifieke termen voor brandstoffen:
gas=benzine
propane=LPG
diesel=diesel
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 100% elektrisch

Bericht door paulv »

Ja hoor, ik heb het begrepen, in het Amerikaans is:
"gas, petrol en gasoline" allemaal gewoon benzine, "diesel" is diesel en "LPG, GPL, LP Gas, autogas, liquid propane gas en propane" is LPG.

Voor de duidelijkheid in het Frans is "essence, SP98, SP95, SP95-E10 et E85" min of meer benzine, maar "gasoil, gasole, diesel en mazout :wink:" diesel, "GPL" is LPG.

Duidelijk :roll: ,

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Admin »

Hoi Paul,

Op diezelfde Amerikaanse RV-fora zul je zien dat vrijwel elke RV - en zeker een coach of een class A - twee A/C units heeft, die iha door een Onan worden gevoed. Aan de paal kan altijd nog (30 of 50 Amp), dat kost geld, maar spaart wel weer gas. En dan heb je ook meteen waterleidingdruk, vaste rioleringsaansluiting (via een sewer kit), Cable TV en misschien zelfs DSL.

Andere wereld!

En BTW: in het Vlaams is mazout gewoon HBO1, voor jou "fuel domestique". Hoog tijd voor standaardisatie.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 100% elektrisch

Bericht door paulv »

Mooi verhaal Ernst, maar waar vind je die campings met al die aansluitingen in (Zuid)Europa?

Ik ben er wel voor om overal privé mini Campings in Europa samen te gaan beginnen.
Je wordt lid van het clubske als je je medeleden toestemming geeft bij jou op de mini camping te gaan staan. In ruil hiervoor mag je overal bij mede clubleden staan. Dit alles met gesloten beurs.

Bij mij mag je al gratis staan, eventueel wil ik ook iets verderop die aansluitingen voor een paar campers maken. Maar zelf wil ik ook wel eens ergens anders, legaal, een paar dagen op een mooie plek gaan staan :mrgreen:

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Admin »

'Tuurlijk!

Maar dat is wat je allemaal met een Amerikaanse camper meegeleverd krijgt....

Die sewer is trouwens wel een goed idee. Hadden we in Nieuw-Zeeland overal. Maar ook b.v. op de gemeentelijke camping in Lissabon kun je je afvoer aangesloten laten.

Met een grote verhuistrafo achter de buitenaansluiting kom je al een heel eind in je energiehuishouding. Ik ken mensen die de Onan eruit gegooid hebben (om brandstof te sparen), maar daar twee jaar later spijt van hadden als haren op hun hoofd. Waar vind je een 120 V / 4000 W geluidloze generator?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 100% elektrisch

Bericht door Leo »

Paul (& Ernst),

ik zou dat hele AC 120V gebeuren verlaten.
Allemaal mooi en aardig dat het in zo'n Amerikaan zit, maar je zit er hier altijd mee te klooien als je een onderdeel nodig hebt.
Achter die Onan gewoon een andere dynamo zetten.
Je hebt trouwens best kans dat zo'n 4kW Onan een 3 fase-dynamo heeft. Dan pak je 120V op de ster, en 240V op de driehoek.
Hoef je alleen maar een paar draadjes in de aansluitbox te verwisselen om een normale 240V spanning te verkrijgen.

Die vermaledijde warmtepomp gewoon in 240V AC uitvoering kopen.
Koop je daar een frequentieregelaar bij van ongeveer €200.
(nb: Er zijn ook freq-regelaars van 1X240 in, en 3X240 uit. Zitten rond de 300 euro)
Zo'n ding kun je laten softstarten, en tezamen met een afstandsbediening van een paar tientjes (of je computer) kun je ook nog het toerental van je compressor naar behoefte regelen.
Heb je geen zware omvormer nodig. Natuurlijk wel een fatsoenlijke vol-sinusomvormer kopen en niet zo'n goedkoop gemodificeerd geval. :roll:


Oh jah, en je raakt nog steeds geen kW aan zonnepaneeltjes kwijt op die Amerikaan.
Maar dat geloof je blijkbaar niet.. :lol:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 100% elektrisch

Bericht door paulv »

Even voor de duidelijkheid, ik ben geen voorstander van die 120V, gewoon 230V is gek genoeg.
Als ik wat nieuws bouw dan gaat al die oude zooi eruit.

Nog even over die Onan, volgens mij heb je daar ombouwsetjes voor. In Canada hebben ze dacht ik namelijk gewoon 220?230V.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Admin »

Hoi Paul,

Mis, Canada heeft 110 V/60 Hz, net als de grote buurman. Hoewel ik me meen te herinneren dat Canada groter is dan de Verenigde Staten. Qua oppervlakte dan, niet qua RV-industrie.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 100% elektrisch

Bericht door paulv »

Het zit me niet mee :oops: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Admin »

Agutteguttegut!
Als je eenmaal je Amerikaan hebt, is vast iedereen jaloers, daar verandert de netspanning niets aan :wink:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Maxer »

paulv schreef:L
Ter vergelijking een standaard campersysteem (truma) gassysteem, met minder stroom capaciteit, geen koeling, maar wel verbruikskosten :lol: : kachel E2400 €1100, boiler 14l €600, 200Wp PV panelen € 400, regelaar €100, accu's 200Ah Deep Cycle €200, gastank €400, Victron 12/800/35 €600, gaskoelkast 100l €1000, totaal iets van €4400.

Deze getallen kunnen aangepast worden naar aanleiding van gefundeerde opmerkingen :mrgreen: .

Mvg. Paul
Zo duur hoeft het niet hoor! Dit is mijn spulletje: Truma kachel €1000,- bij De Wit; geen boiler maar een geiser van €40,- van marktplaats; 3x 185 watt (24 volt) panelen voor €350,- p.st. Een goede regelaar kost €300,- dus wat duurder. Een dikke Victron (24/3000/70), zo'n kleintje kan nog geen koffieapparaat aan dus komt te kort. Een grote dubbeldeurs Whirlpool koelkast van marktplaats voor €80,-. Gastank van de sloop €50,-. Een split unit airco is al te koop voor €300,-.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 100% elektrisch

Bericht door paulv »

Hoi Nico,

In deze vergelijking ga ik dezelfde apparaten vergelijken in de gas uitvoering en in de elektrische uitvoering met allebei de nieuwprijs. Dus een electrische/motorwarmte boiler met een gas boiler en een nieuwe 230V compressor koelkast en een vergelijkbare gas koelkast. Dus niet een nieuwe boiler met een tweedehandse geiser.
Ga je door elkaar nieuwe, tweedehandse en andere apparaten vergelijken dan is het geen vergelijking meer en speel je vals :D .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Maxer »

paulv schreef:Hoi Nico,

In deze vergelijking ga ik dezelfde apparaten vergelijken in de gas uitvoering en in de elektrische uitvoering met allebei de nieuwprijs. Dus een electrische/motorwarmte boiler met een gas boiler en een nieuwe 230V compressor koelkast en een vergelijkbare gas koelkast. Dus niet een nieuwe boiler met een tweedehandse geiser.
Ga je door elkaar nieuwe, tweedehandse en andere apparaten vergelijken dan is het geen vergelijking meer en speel je vals :D .

Mvg. Paul
Ja Paul, een beetje vals spelen mag toch wel? :lol:
Een nieuwe geiser kost rond de €300,-. Een koelkast vergelijken gaan moeilijk want een grote gaskoelkast van het formaat (1.80 m) zoals ik in mijn camper heb bestaat niet. Bovendien is huis apparatuur altijd goedkoper en vrijwel altijd nog van een betere kwaliteit ook. Neem bv een airco. Een split unit koop je tegenwoordig al voor rond de €300,- terwijl een dak unit voor een camper al snel boven de €1000,- uitkomt.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 100% elektrisch

Bericht door Anton »

Hoi,

Ja die bestaan wel, ik had er een in mij schip met diepvries,!
Hij is stuk gegaan en daar vervanging errug duur was is er een op 230 voor voor inde plaats gekomen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Admin »

Ik heb al eens eerder geschreven dat het hele Nabije Oosten vol staat met absorptiekoelkasten van ca. 2 m hoog. Onderste pakweg 40 cm bevat de petroleumtank en bovenin zit een vriesvak voor je ijsblokjes.
Ik heb ze van Philips gezien, maar zie ze nu op het web van Sibir en Dometic
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 100% elektrisch

Bericht door paulv »

Die gas/kerosine(? nou moet ik uitkijken met vertalen :mrgreen: ) koelkasten zijn alleen een alternatief als je echt niet anders kunt. Veel duurder, veel hoger elektra verbruik (10x, dus een veel slechter rendement).
Maar voor mijn vergelijking prima bruikbaar (je hoeft niet vals te spelen :lol: ).

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 06 aug 2011, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Admin »

Uhhhhh....? Die kerosine- (= petroleum-) gestookte koelkasten doen het prima zonder enige elektriciteit. Daar worden ze juist voor op de markt gebracht. Daar zit je dan, met je koude biertje, in het licht van de Petromax-lamp!

Als je in de specificaties een (hoog) elektriciteitsverbruik ziet, heeft dat betrekking op elektrisch gebruik, zonder andere warmtebron. Elke Wohnmobilist zal je kunnen vertellen dat een absorptiekoelkast veel elektrische energie verbruikt.
Maar die discussie is al uit en te na gevoerd op dit forum...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 100% elektrisch

Bericht door paulv »

Vroeguh had je inderdaad geen andere keus, nu kom je met een compressor koelkast, PV panelen, een accu en een omvormer ook een heel eind. Eigenlijk nog veel verder want je hebt geen olieboer in de buurt meer nodig :lol: .
Nou weet ik wel dat die jongens van de Shell en Coca-Cola werkelijk overal zitten, maar theoretisch :roll: .

http://www.mysolarshop.co.uk/pdf/Steca_ ... ion_EN.pdf
http://www.aliexpress.com/product-gs/24 ... alers.html

Dat electriciteitsverbruik is alleen een aanduiding voor het verschil in rendement, ik had ook de verbrandingswaarde van het verbruikte petroleum kunnen nemen maar dat was me teveel werk :mrgreen: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten