100% elektrisch

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
folypers
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2011, 04:14

100% elektrisch

Bericht door folypers »

Hallo,

Ik ben al een paar maanden erg geïnteresseerd in 'touringcampers', of autobussen die tot camper zijn omgebouwd. Ik zou deze uitstekend kunnen gebruiken voor mijn werk, ik zie het alleen niet zitten om in zo'n saaie, kleine camper te zitten. Ook voor reizen zou ik zo'n bus graag gebruiken, het liefst met een zo lang mogelijke autonomie. Op dit moment heb ik nog geen bus, noch genoeg geld voor een bus, want ik ben nog niet zo lang afgestudeerd. Het zal sowieso een proces worden waarbij er kleine stapjes genomen worden en waarbij in het begin meer geïnvesteerd zal worden in 'infrastructuur' dan in 'luxe'. Een bus waarin bvb 2 mensen een week compleet afgezonderd kunnen overleven en op die manier een beschaving op wielen zijn, is nog een ver toekomstbeeld ;) Desondanks ben ik niet vies van een beetje werk, heb ik al een beetje kennis en leer ik vlug bij!

Ik vroeg me af in welke mate het mogelijk is om een camper 100% elektrisch uit te voeren? Koken, verwarming, warm water en koeling dus.

Indien het mogelijk is in een voertuig, zou ik willen verwarmen en koelen via een hydronisch vloerverwarmingsysteem (water en een HTF) en zogenaamde "zonneboilers", bijgestaan door een elektrische verwarming en koeling (of een ongelofelijk dure boiler/koelercombo). Ik zie gewoon het niet zitten om te verwarmen met gas, een hydronisch systeem is veel efficienter. Het systeem zou zo'n beetje een off grid approach hebben, met andere woorden: zonnepanelen, zonneboiler, windgenerator (?), waterfiltering, waterrecyclage, extreme isolatie en efficientie,... De spanning van de batterijbank wordt 48V; capaciteit van de batterijbank wordt 4000 Ah (20 12V batterijen @ 250 Ah) en de zonnepanelen zouden zo'n 2,3 kW genereren. Het systeem zal naast de zonnepanelen en optionele windgenerator geladen worden door de dynamo en een 'stille' dieselgenerator die bij de motor geplaatst is, in een akoestisch en thermisch geïsoleerde, brandbestendige behuizing. Een motorbrand die op 2 minuten heel de bus in lichterlaaie zet, is het laatste dat ik wil..

Het volgende wat ik me afvraag is wat jullie bedenkingen, commentaar, tips zijn op 'mijn' systeem? En wat is bijvoorbeeld jullie dagelijks verbruik als jullie niet 'aan de paal hangen'? Wat ik me net bedenk, is dat een dubbeldekkerbus wel interessant is qua sanitair. Een keer pompen naar het bovenste verdiep en je bent ermee weg :lol:
Laatst gewijzigd door folypers op 29 jul 2011, 21:33, 4 keer totaal gewijzigd.
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: 100% elektrisch

Bericht door Vinz »

Ik ben niet het juist persoon om alles te beantwoorden, maar ik neem aan dat je dit niet op b rijbewijs wilt gooien?
Sowieso een tof project maar het zal een tijdje duren voor het af is, sterkte!
Mercedes 813
folypers
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2011, 04:14

Re: 100% elektrisch

Bericht door folypers »

Nee, dat zal een C worden, vrees ik. Het is sowieso meer iets voor op de lange terrmijn, misschien kom ik hier verslag uitbrengen ;)
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Maxer »

100% elektrisch? Daar geloof ik geen moment in. Trouwens, je hebt het al over een dieselaggregaat dus 100% wordt al een stuk minder want je gaat die vaak nodig hebben als je elektrisch gaat verwarmen. Een geruisloze diesel? Ga nog maar wat wachten want die moet nog worden uitgevonden. Alles kan elektrisch behalve als er verwarmingselementen in het spel zijn want die gebruiken veel te veel energie. Verwarmen zou ik op gas doen. Veel eenvoudiger en goedkoper. Een boiler is een onding wat energie vreet terwijl een geiser alleen een beetje gas gebruikt als je warm water wilt. Heb je in je huis een boiler? Nee toch? Waarom dan wel in je camper? Het voordeel van 48 volt zie ik niet helemaal behalve een dunnere bedrading naar de omvormer en dat zijn maar 2 korte kabels. Ik neem tenminste aan dat je 230 volt wilt en niet wilt knoeien met 12, 24 of 48 volt apparaten.
Nee, 100% elektrisch is een utopie. Leuk als je in de Sahara bent met gegarandeerde zonneschijn maar hier? En windmolens? Die draaien in NL niet op wind maar op subsidie.
Ik wens je evengoed veel succes met je project!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 100% elektrisch

Bericht door paulv »

Ik denk wel dat het mogelijk is om met alleen de dieselmotor voor de verplaatsing en de rest met zonnepanelen (warm water en elektiek) een camper volledig autonoom te maken. Het gaat om een juiste balans te vinden in zo weinig mogelijk energie te verbruiken en die zo efficiënt mogelijk te produceren :D .

Leveranciers:
- 1000-2000Wp PV panelen
- Zonnewarmte panelen
- Afvalwarmte uit de radiator (en uitlaat?)

Warmte opslag:
- Zeer goede isolatie, 8-10cm
- Boiler: Min. 200l, verwarmen met het koelwater uit de radiateur (warmtewisselaar), overproductie PV panelen en zonnewarmte-panelen.

Elektra opslag:
- Accu's: Min. 4x 200Ah 12V.

Verbruikers:
- Led verlichting.
- Koelkast: A++ model of liever een omgebouwde diepvriezer. http://www.olino.org/articles/2009/01/2 ... r-koelkast
- Wasmachine: A++ model, koud/lauw wassen, synthetische kleding, warm water uit de boiler.
- Afwassen: A++ model, kort programma, water uit de boiler.
- Koken: magnetron +inductieplaat. (gas is een makkelijker alternatief maar past niet in het plaatje)
- Led Tv.
- Netbook.
- Douchen met warm water uit de boiler.
- Verwarmen/koelen:split airco/warmtepomp, 750w verbruik= 2500W opbrengst, aangevuld met warmte uit de boiler via vloerverwarming/radiatoren.

Voor nood :cry: :
- Aggregaat: 1-2kW, met afvalwarmte (koellucht) naar de warmtewisselaar van de warmtepomp of koelwater naar de boiler.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 100% elektrisch

Bericht door Leo »

Immer optimistisch onze Paul.:D

Die 200 liter boiler is wel leuk, maar dan moet je wel zeer geregeld een behoorlijk stuk rijden of met je porum in de volle zon gaan staan.
Sta je in de volle zon dan moet je airco weer volaan draaien om het leefbaar te houden, sta je in de schaduw dan stort de elec/warmwater-productie in.

Een zeer goede isolatie lijkt het toverwoord, maar daar kom je s'avonds wel achter wanneer je camper van binnen warm blijft. Een dikke zware iso-laag heeft in het volle zonnetje namelijk de eigenschap om warmte op te slaan. En s'avonds straalt hij dat weer uit. Helaas niet alleen naar buiten, maar ook naar binnen.
Moet je weer een ventilator laten jakkeren om het aangenaam te houden.
Wordt wel lekker rustig camperen zo: Overdags een airco, s'nachts een ventilator.. :roll:


Hoe was het ook al weer? Iets met een voordeel en een nadeel.. 8)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Admin »

Leo, je bent een pessimist. Voor alle gesignaleerde problemen heeft Victron een relais!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Admin »

Leo, was nog wat vergeten: :lol: :lol: :lol:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 100% elektrisch

Bericht door Leo »

Daarentegen heb ik voor iedere oplossing wel een probleem.. :P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 100% elektrisch

Bericht door paulv »

Hoi Leo,

Ik denk dat die boiler vrij snel warm wordt, al mijn koelwater krijg ik ook in een tiental minuten op 80C. Een boiler van 200l moet je toch wel met een ritje van 100km flink warm kunnen krijgen?
Hij hoeft natuurlijk niet helemaal op 80C, zelf verbruiken we voor het douchen iets van 100l van 40C per week. Per week rij ik wel meer dan 100km :wink: .

Dat verhaal van warmte-opslag in je isolatie is natuurlijk onzin. Isolatie bestaat voornamelijk uit lucht en in lucht kun je nauwelijks(=geen) warmte opslaan.

Ik zie alleen maar oplossingen en voordelen :D .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 100% elektrisch

Bericht door Leo »

"Al" jouw koelwater is amper 15 liter Paul.
Tuurlijk krijg je 200 liter ook warm, maar dat betekent wel dat jouw motor al die tijd onder zijn temp staat te draaien.
Moet je al met een warmtewisselaar + extra thermostaat + extra pomp gaan draaien om dat te voorkomen.
Kost weer een paar centen, kost prik voor de pomp en weegt weer extra.

Wbt mijn onzin: Laat mij maar onzin lullen Paulus. :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
folypers
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2011, 04:14

Re: 100% elektrisch

Bericht door folypers »

Maxer schreef:100% elektrisch? Daar geloof ik geen moment in.
En? Ik wel.
Trouwens, je hebt het al over een dieselaggregaat dus 100% wordt al een stuk minder want je gaat die vaak nodig hebben als je elektrisch gaat verwarmen.


Ik bedoel enkel LPG-loos, ik heb het toch ook niet over een elektromotor in m'n bus :lol:. En k weet dat ik hem vaak nodig zal hebben, daarom bouw ik er ook een in.. wat de generator betreft: ik plan bij een bedrijf aan te kloppen dat ervaring heeft met het plaatsen van aggregaten in voertuigen en ook in het fabriceren van de vuurbestendige en akoestisch geïsoleerde kisten voor aggregaten en motoren.
Een geruisloze diesel? Ga nog maar wat wachten want die moet nog worden uitgevonden.


Ik zei niet geruisloos, ik zei 'stil'. Daarmee bedoel ik dat ik weet dat een geruisloos aggregaat niet bestaat, maar dat ik toch voor een model kies dat het label 'stil' draagt.

De commentaar op mijn elektrisch warm water: ik kies voor een hydronisch vloerverwarmingssyseem dat kan koelen en verwarmen via twee gescheiden lussen: water en antivriesmiddel. Je kan ook een koelkast gebruiken met zo'n hydronisch systeem (geen vriezer).

Het water kan elektrisch gekoeld worden of via kanalen geleid worden naar ongeïsoleerde plekken laag bij de grond.
Het water kan ook elektrisch verwarmd worden of verwarmd worden door kanalen in het dak die een hoog absorptievermogen hebben. Het resterende oppervlakte van de bus wordt heel goed geïsoleerd en krijgt een reflecterende en isolerende laag verf.

Op die manier maak je een hittebatterij. Warm water is een van de hoofdelementen in campers, en meestal wordt het slecht gedaan. Water rechtstreeks opwarmen en koelen met de omgeving, bijgesprongen door elektriciteit, is in mijn ogen een veel betere optie dan de gebruikelijke methoden. Deze optie is ook veel minder arbeidsintensief en veiliger.
De voordelen van 48 volt zie ik niet helemaal behalve een dunnere bedrading naar de omvormer en dat zijn maar 2 korte kabels. Ik neem tenminste aan dat je 230 volt wilt en niet wilt knoeien met 12, 24 of 48 volt apparaten.
Ter verduidelijking, 48 volt zou ik enkel op het 'einde van de rit' toepassen. Tegen dan zou er ongeveer 2,3 kW of meer zonnepanelen op m'n dak kunnen liggen. Dus redelijk grote ladingen. Hier kan de laadregelaar (MPPT) beter mee om en zullen er minder verliezen zijn van de zonnepanelen naar de batterijen toe. Ook de 230V omvormer kan beter overweg met hogere spanningen. Ik weet niet of Victron een 48V pakket aanbiedt, anders bouw ik m'n combo zelf wel.

Knoeien met zo'n apparaten is veel efficiënter. Wat de niet-48V DC-apparaten betreft, pas ik een schakelaar toe die een gedeelte van de batterijbank toewendt aan 24V of 12V apparaten wanneer deze om stroom vragen.
Nee, 100% elektrisch is een utopie.


Watch me ;) wat een tof forum is me dit hier zeg! :bye:
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door GerardM »

Ooit was ik in het 'Huis van de Toekomst' met allemaal snufjes ontworpen door Chriet Titulaer (wie kent 'm niet). Veel van die dingen zijn inmiddels gemeengoed geworden.

Dit topic leest als de 'Camper van de Toekomst' - ga zo door :up: .

Wat me wel opvalt is dat er al meteen in oplossingen gedacht wordt. Ik mis nog een aantal belangrijke eisen/wensen/randvoorwaarden als:
- in welk klimaat moet deze camper gaan functioneren
- hoe lang (in uren/dagen) moet er geleefd kunnen worden zonder motor of aggregaat te starten
- als er verplaatst wordt; hoe lang/ver dan (oftewel hoeveel opbrengst kun je uit de dynamo halen)
- en bovenal, wat is het beschikbare budget ?


Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
folypers
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2011, 04:14

Re: 100% elektrisch

Bericht door folypers »

Ik heb via familiale weg een grote som ontvangen toen ik klein was en sindsdien heb ik ook al wat gespaard, maar bijlange niet genoeg om het project lang vol te houden. Laat staan om meteen bovenstaande systemen in te planten. En sommige dingen zal ik gewoon zelf niet kunnen doen. En hetgeen dat ik zelf doe zal sowieso nagekeken worden door vakmannen.

Ik hoop toch een zo lang mogelijke autonomie te hebben. Ik wil nu ook geen ton water meezeulen :P

Wat het klimaat betreft, ik plan bescherming tegen warmere en koudere omgevingstemperaturen, betere ruiten en stralingsreflecterende verf. Zo hoop ik een zo langdurig mogelijk thermisch evenwicht te hebben binnen de bus.

Maar zoals ik al zei, stapje per stapje: eerst een C rijbewijs, dan de bus kopen, dan het structurele, de infrastructuur... Ik plan wel de bus zo vlug mogelijk te laten voldoen aan de voorwaarden om een camper te zijn, maw een voorlopig bed, een voorlopige tafel, enz.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 100% elektrisch

Bericht door Leo »

folypers schreef:wat een tof forum is me dit hier zeg! :bye:
Omdat je toevallig je eerste antwoord krijgt van een eigenwijs iemand die zelden op enige positiviteit is te betrappen? :P
Daar zou ik geen heel forum aan ophangen. :roll:


Hou met je plannen even een paar dingen in de gaten:

-Een camper mag niet langer zijn dan 12 meter (de meeste dubbeldekkers zijn langer).
-Let op het gewicht van je installatie omdat een TouringCar een beperkt laadvermogen heeft. Ze zijn gebouwd op comfort, niet op laden.
-De kosten van ombouw zijn vaak veel groter dan begroot. Verdubbel het bedrag van je begroting om een realistisch bedrag te krijgen. (ervaring :oops: )
-De wegenbelasting van bussen jonger dan 1986 is zeer fors te noemen. Wel iets om rekening mee te houden.
-Oudere TC's met een zelfdragende carrosserie hebben nog al eens last van verrotte balkjes.
-De bussen met chassisbalken hebben echter weer het nadeel van minder laadruimte.


Je systeem:

Als je iets voor de toekomst wilt bouwen dan moet je m.i. juist af van de -in jouw systeem vrijwel onmisbare- diesel.
Ook hebben accu-pakketten niet het eeuwige leven en kosten ze zo langzamerhand een klein vermogen.
-Het beschikbare "duurzame" vermogen valt en staat zonder dieselstook dan met het volume van je buffervat(en) & je accu-vermogen. Allemaal gewicht wat je moet meeslepen.
-Vloerverwarming: Kijk voordat je een bus koopt dan eerst even onder de vloer. Daar ligt het al redelijk volgestampt met leidingen, kabels etc. Ook zitten er vaak nog serviceluiken in de vloer verwerkt. Zelf heb ik ook aan vloerverwarming gedacht, maar ik kan het gewoon niet kwijt in m'n TC.
De vloer verhogen is ook niet altijd een optie, omdat de stahoogte -vooral bij de oudere belastingvrije TC's- vaak niet over houdt. En laten we het helemaal niet hebben over de stahoogte in een dubbeldekker, want die is er niet.
-Vloerkoeling: Gaat helaas niet werken. De koude zal niet gaan circuleren, maar op de bodem blijven hangen. Je krijgt dus ijskouwe poten terwijl het zweet op je voorhoofd staat. Lijkt me niet de bedoeling.
-48V is een goed idee. Het is ook de toekomstspanning voor TC's en vrachtwagens. Voor 48V zijn gewoon omvormers in de handel.
-2,3kW aan panelen + zonneboilers. Kijk eerst even hoe groot de beschikbare ruimte op het dak is. In theorie kan het misschien wel, maar in de TC-praktijk krijg je te maken met noodluiken, verstevigingsribbels en ventilatieopeningen op de verkeerde plaatsen.


Een TC is eigenlijk een ongeschikt voertuig voor jouw plannen vanwege zijn beperkingen en vorm. Denk daarom eens na over een oplegger/trekker combi of gewoon een lange vrachtwagen. Dan heb je een rechthoekige bak met het laadvermogen & de hoogte waarop je veel simpeler je plannen kunt loslaten.
Vrachtwagens zijn in aanschaf trouwens meestal goedkoper dan TC's en er is een veel grotere keuze.


Ook dit commentaar is niet allemaal positief te noemen.
But if you can't stand the heat, stay out of the kitchen. :wink:


Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Maxer »

En dat allemaal om een beetje lpg uit te sparen? Pffff. Een TC is een ideaal voertuig om een camper van te maken maar dan zonder al die fratsen die hier genoemd worden. Wat bedoel je met weinig laadvermogen Leo? De mijne mag nog 5 ton laden, niet genoeg? :shock:
Wat betreft zonnepanelen, ik heb er 3 op liggen van 185 watt elk bij 24 volt. Meer passen er echt niet op want dan zou ik de noodluiken moeten dichtmaken en dat wil je echt niet vanwege de ventilatie. Maar ga gerust je gang, je merkt het vanzelf wanneer het schip strand . . Ik snap het wel, op jouw leeftijd ben je nog een idealist, later wordt je een realist. En bedenk: wat er niet in zit gaat ook niet kapot. :mrgreen:
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: 100% elektrisch

Bericht door dereiziger »

Ik vind het geweldig maar vraag me af waar dat nu eigenlijk voor nodig is . vaatwassers, wasmachines, misschien ben ik wel heel minimalistisch ingesteld ik heb toch zo min mogelijk energievreters aan boord .. spaart stroom, gewicht, en door die gewichtsbesparing ook nog eens diesel .. en dan 200 liter :ooo water .. jemig man wij doen met 4 man of eigenlijk 1 man en 3 vrouwen :P een week met 80 liter .. en nee dan douchen we niet elke dag maar wassen kan ook met een washandje .. of een frisse duik in een riviertje denk ik dan . tuulk als je de sahara gaat oversteken is veel water wel een must . ..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 100% elektrisch

Bericht door Leo »

Beste Nico,
je bedoelt het vast wel goed, maar het komt nogal bedonderd je toetsenbord uit.
Een beetje constructiever zou geen kwaad kunnen want afkraken kunnen we allemaal.
Dus gaarne wat minder "Pffft", "onzin", "fratsen" en dat soort kreten, want dat begin ik een beetje zat te raken.
We proberen het hier beleefd en vriendelijk te houden. Hou dat even in je achterhoofd bij je volgende bericht.
Bij voorbaat dank.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 100% elektrisch

Bericht door Leo »

Hoi Ton,

je kunt ook met een Fiat 500, een tentje en een jerrycannetje water op vakantie. Heb je helemaal geen verlengde Mercedes voor nodig.
Maar daar gaat dit topic niet over. :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
folypers
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2011, 04:14

Re: 100% elektrisch

Bericht door folypers »

Die vaatwasmachine en wasmachine zouden er ook niet meteen in zitten ;) ik ben zot van kamperen en "m'n plan trekken" en zou het zelf nog leuk vinden eens om zo 'minimalistisch' op reis te gaan met de bus. Maar omdat ik zo'n uiteindelijk zo'n grote autonomie wil en liefst geen LPG zijn die zonnepanelen en de grote hoeveelheid water nodig. Ik zal geen 200l gebruiken, maar je hebt wel een grote hoeveelheid water nodig. Zeker als je een tijdje stilstaat, als je op verplaatsing gaat is het altijd mogelijk om wat water te dumpen. Sommige zwembaden zijn bvb uitgerust als warmtebatterij om je een idee van gangbare watervolumes te geven. Wat ook handig is aan zo'n grote hoeveelheid is dat het niet erg is als je even geen water kan versieren.
Hoe komt het dat het niet mogelijk is om met een hydronisch systeem te koelen in een TC en wel bvb in een huis? Vloerverwarming werkt beter met houten/linoleum/vinyl/... vloeren dan met betonnen vloeren (waarbij vloerverwarming het meest toegepast wordt). En qua inpassing, ik zal het ook maar bekijken zeker? Misschien is het toch mogelijk :) Waterfiltering en hergebruik zijn ook leuke toepassingen om te integreren in het systeem, en hoeven echt niet zoveel te kosten als je zou denken. Wat de kosten betreft, het zou kunnen dat ik uiteindelijk zelfstandige wordt en dan is het byebye BTW :bye:

Maar ik ben de eerste om in te zien dat ik op dit moment inderdaad nog een realist ben, en dat er genoeg dingen zullen sneuvelen wegens te duur of onuitvoerbaar. Het is heel tof om feedback van jullie te krijgen, die mag zeker blijven komen :up:
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Admin »

Deze hele discussie is een voortzetting van een draadje dat Folypers half juni startte op het Touringcampers forum met reacties van Nico en van mij.
Het geheel vertoont een hoog herhaling-van-zetten-gehalte. Maar dat was te verwachten. Het blijkt in elk geval dat de verschillende respondenten de vraagstelling vanuit hun eigen achtergrond benaderen:
Paul, de ingenieur, de onverbeterlijke optimist: "Als de berekening klopt, moet het ook in praktijk werken!"
Leo, de practicus: "De ervaring heeft aangetoond dat de theorie geen rekening houdt met die en die en die omgevingsvariabele".
Nico heeft al vroeg een echte bus ingebouwd en heeft een mooi resultaat geboekt. Hij is gegaan voor wat praktisch mogelijk was, daar kunnen we ons voordeel mee doen. Scheelt weer het uitvinden van een wiel!
Tom neemt genoegen met minimalistisch camperen, nog altijd een stuk luxueuzer dan een tentje en een primus achter op de fiets.
GerardM stelt (terecht!) dezelfde vragen die ik op TC al gesteld had. Helaas zijn er geen eeneenduidige antwoorden, omdat er tè veel variabelen in zitten..
Zelf vind ik de vraagstelling super-interessant. Ik zou graag, mèt Paul, een optimum bouwen, maar heb ervaren, mèt Leo, dat dat niet op alle fronten lukt. Ik heb ervaren dat de aanpak van Folypers, het lang van te voren filosoferen over waar je naartoe wilt, beter werkt dan meteen de zaag erin zetten. Hoewel sommigen aan de laatste aanpak een heel leuke camper overhouden, goed voor mooie vakanties (en mooie verbouwingsacties).

Wat we ons van tevoren voor ogen zouden moeten houden bij dit soort projecten is dat het resultaat een compromis zal zijn tussen het hoogst haalbare en het - met de beschikbare middelen - uitvoerbare.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Admin »

@Leo
Jan en Jeaninne hebben inderdaad jaarlijks een verhaal te vertellen bij de technische kontrool met hun 18 m Van Hooltje... Maar ze worden toch telkens weer goedgekeurd.
Afbeelding

@Folypers
200 l schoon water is absoluut niet veel. Zeker niet als je langere tijd in je bus wilt verblijven. Ik heb 525 l (vorige bus 600 l IBC) en kan daarmee 3 à 4 weken vooruit (wel twee personen dagelijks onder de douche). Toch top ik het water op bij elke gelegenheid die zich voordoet.
Wat Leo schrijft over de onderkant van belastingvrije, zelfdragende bussen, kan ik 100% beämen, evenals wat hij zegt over de bagageruimte van bussen met chassis :x
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 100% elektrisch

Bericht door Leo »

Ernst,

er staat geen woonplaats bij Folypers, dus ben ik er even van uitgegaan dat hij in NL woont.
En in dit kikkerlandje hebben we een beperking van 12 meter.

Het optimum zou ik ook best willen bouwen,ware het niet dat... Enfin, je snapt het. :wink:


Nou, dan ga ik nu maar weer eens mijn schrijfstop proberen.
Dat geouwehoer altijd.. :lol:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Admin »

Ook in België geldt een maximum van 12 m. Daarom moeten ze elk jaar opnieuw een pleidooi houden...
Overigens maakt het (in heel Europa) verschil of de motor in het voorste deel (zoals bij Jan en Jeaninne) of in het achterste deel zit. In het laatste deel is er geen sprake van een aanhanger (omdat je 'm niet kunt afkoppelen en een werkend voertuig overhoudt) en heeft de chauffeur ook geen E achter D nodig. Er zijn lijnbuschauffeurs die niet met 'n caravan mogen rijden :roll:

Folypers is abonnee bij Telenet, dus Vlaanderen lijkt waarschijnlijk.

Sterkte met je zomerstop. Ik verwacht een tekst, vóór je blaren krijgt!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: 100% elektrisch

Bericht door jervig »

Volgens mij moet Folypers eens naar mijn auto komen kijken en dan eens bepalen of wat dat aan autonomie biedt niet nog beter is dan wat hij wenst en met veel gebruikelijker techniek.

Wij staan namelijk nooit aan een el.paal en tanken onderweg slechts water en diesel, volgens mij zijn dat toch de simpele uitgangspunten van camper-autonomie.

Onze generator (groep voor de zuiderburen) gebruiken we NOOIT, alleen bij uitzondering voor anderen.........

Groetjes,

Jeroen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten