100% elektrisch

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
folypers
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2011, 04:14

Re: 100% elektrisch

Bericht door folypers »

Ik ben van België inderdaad, of moet ik op den duur de republiek Vlaanderen zeggen? :oops:

Wat raden jullie dan aan? Chassis of zelfdragend? Jeroen, mag ik eens weten wat jou zo'n hoge autonomie geeft? Ik kan niet komen kijken, maar ben wel benieuwd!

Enneuh, Leo, laat die schrijfstop aub zitten, je hebt me al goed geholpen ;)
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: 100% elektrisch

Bericht door jervig »

Ik zou bijna willen zeggen ultieme autonomie want ook tijdens reizen van 4 maanden en meer nemen we alleen water en diesel in.

4 zonnepanelen, de juiste accucapaciteit, dieselkachel/boiler met wisselaar, compressorkoelkast. het gaat meer om de juiste afstemming van het een en ander, dat bepaalt de capacitiet die je nodig hebt.

Verder 500 liter water en 700 diesel.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Maxer »

Het is inderdaad, zoals Ernst terecht opmerkt, een herhaling van dit draadje: http://anne.messageboard.nl/30749/viewtopic.php?t=134
Ik wilde dat eerder niet vermelden om te zien wat de aanbevelingen hier zouden zijn.
Leo, het is jammer dat jij je ergert aan mijn woordgebruik maar je kent ook de achterliggende gedachtengang. Ik zal het matigen! :mrgreen:
Eerlijk gezegd begrijp ik absuluut niet wat er zo erg is aan lpg. Het is niet gevaarlijk, niet duur en makkelijk te installeren. Als ik lees hoeveel moeite men zich moet getroosten om geen lpg te hoeven tanken dan denk ik inderdaad Pfff. Is dat raar dan? Natuurlijk moet iedereen het zelf weten maar . . tenzij je naar landen gaat waar je geen gas kunt tanken zie ik geen reden om het zonder te doen.
Zelf ben ik niet eigenwijs :ooo want als ik iets niet weet of twijfel ga ik te rade bij iemand waarvan ik het idee heb dat die het wel weet.

Eén aspect wil ik er nog wel even uithalen en dat is de koeling. Als ik het goed heb begrepen wil Folypers koelen door de vloer af te koelen. Zoals Leo opmerkte gaat dat niet werken. Kijk maar hoe een airco werkt. Die blaast koude lucht van bovenaf de ruimte in en dat is niet voor niets want warme lucht stijgt wel op maar koude lucht niet en dus blijft de koude lucht beneden met inderdaad koude voeten en een bezweet hoofd als resultaat! De eerlijkheid gebiedt mij te vertellen dat ik dezelfde fout heb gemaakt. :oops: Ik had namelijk de uitstroomopeningen van de airco onder gemaakt, wist ik veel. Het werkte dus niet. Sinds ik dat heb veranderd en de airco naar boven blaast werkt het wel.

Er komt als je een camper gaat bouwen zo verschrikkelijk veel op je af dat je soms door de bos de bomen niet meer ziet. Het beste is dan ook (in mijn optiek) te gaan voor zo simpel en dus betrouwbare oplossingen want ik heb geen zin in heel veel reparaties en problemen onderweg. Zo heb ik niet gekozen voor een electronisch gestuurde geiser maar voor een simpele met een waakvlammetje. Dat is dan maar 1 voorbeeld.
Zo is het ook met bussen. De moderne touringcars zitten zo vol met sensoren en bijbehorende electronica dat er altijd wel een lampje voor je neus brand wat aangeeft dat er iets fout is. Geef mij dan maar die ouwe Volvo uit 1982, die is (alweer) in één keer door de apk gekomen afgelopen donderdag.
Wat zei Klukkluk ook alweer? Oh ja: "ik heb gezegd, ugh"! :lol: :lol: :lol: 8)
folypers
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2011, 04:14

Re: 100% elektrisch

Bericht door folypers »

De kanalen voor het koud water zullen wel degelijk in het plafond verwerkt zitten ;) de afkoelkanalen voor de HTF, die zullen wel aan de onderkant van de bus zitten.
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: 100% elektrisch

Bericht door jervig »

Maar waar wil je dan heen om het nut daarvan te genieten?

Met de juiste ventilatie en isolatie heb je dat toch helemaal niet nodig?

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 100% elektrisch

Bericht door paulv »

Dat koelen met een koud plafond zie ik ook niet zitten. Voor een normaal huis misschien wel maar om al dat (water)gewicht mee te nemen om er koude lucht van te maken??? Een gewone lucht/lucht airco is veel efficiënter en goedkoper. Desnoods gebruik je een geperforeerd plafond en vloerroosters op uitblaasopening van de airco :D .

Het volledig autonoom staan is niet zo moeilijk, zelfs met beperkte middelen lukt dat prima.
Met 200Wp panelen 300Ah accu's en een LPG tank lukt het me gemakkelijk een paar maanden.
Het enige beperkende is water, 120l is net genoeg voor 7-10 dgn. (2 personen, elke dag douchen).

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
folypers
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2011, 04:14

Re: 100% elektrisch

Bericht door folypers »

Een goed geisoleerde en geventileerde bus heeft dus geen nood aan airco/verwarming? Dat klinkt als goud in de oren :up:
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Maxer »

paulv schreef:
Met 200Wp panelen 300Ah accu's en een LPG tank lukt het me gemakkelijk een paar maanden.
Dat is nou juist wat ie niet wil, een lpg tank. De reden weten we nog steeds niet, misschien dat ie dat eens uit zou kunnen leggen?
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 100% elektrisch

Bericht door paulv »

Ik zit in de winter in Zuid Spanje en heb inderdaad de verwarming noch de airco daar nodig gehad. Binnen overdag is het nooit warmer geweest dan 23C en s'nachts nooit kouder dan 15C.

Als je daar s'zomers gaat zitten heb je best wel wat afkoeling nodig, op wintersport is een verwarming ook nooit weg. LPG is inderdaad de gemakkelijkste oplossing voor verwarming, maar als je dan toch een airco installeerd :mrgreen: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
folypers
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2011, 04:14

Re: 100% elektrisch

Bericht door folypers »

@maxer: Omdat ik gewoon niet wil. Omdat ik ervan overtuigd ben dat een warmtebatterij een efficiëntere manier is. Omdat ik maximale autonomie wil. Omdat een camper zo hard afhankelijk is van warm water/klimaatcontrole. Omdat ik een avontuur wil beleven in plaats van een touringcamper te bouwen zoals er al duizenden rondrijden. Omdat ik uitdagingen over het algemeen leuk vindt en omdat ik graag dingen anders doe, waarbij meestal blijkt (in mijn ogen) dat het beter uitgevoerd is (naar mijn normen). Weet ik veel of het gaat werken?! Ik heb bijlange niet genoeg kennis van zulke systemen, laat staan dat ik ze eigenhandig kan inbouwen in een voertuig van tien ton plus. Dat is nu allemaal niet belangrijk want het is enkel een ontkiemend idee. Als jij je zo hard stoort aan het feit dat ik geen LPG ga gebruiken dat je de hele tijd gaat zitten commentaar leveren, kan je even goed niets meer zeggen. Je noemt m'n concept belachelijk en vindt het een utopie, dat is duidelijk genoeg. Laat het dus maar zo, ik heb geen tijd, energie en vooral geduld om me met zulke onzin bezig te houden.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 100% elektrisch

Bericht door Leo »

Waarna we dit topic maar als gesloten moeten beschouwen, en wel om het volgende:

Weet ik veel of het gaat werken?! Ik heb bijlange niet genoeg kennis van zulke systemen, laat staan dat ik ze eigenhandig kan inbouwen in een voertuig van tien ton plus. Dat is nu allemaal niet belangrijk want het is enkel een ontkiemend idee.

Da's nou je hele probleem samengevat in 2 regels.
Je hebt een wild idee en verwacht van anderen dat ze hun kennis even inbrengen.
Dat doen een paar mensen, maar de antwoorden bevallen je niet.
Dan kun je hier doorgaan en ruzie met iedereen krijgen of -en dat is een veel betere optie- je gaat je eens verdiepen in de techniek en achtergronden van datgene wat je wilt.
Want kennis van zaken is wél belangrijk; zo kun je namelijk snel beslissen of je je tijd nog moet verdoen aan zo'n ontkiemend idee.

Nou is internet een prachtig medium, maar het heeft 1 nadeel: Iedere stompzinnige imbeciel kan de grootste onzin neerschrijven zonder dat het wordt tegengesproken.
In mijn vakgebied heb ik al zó veel aperte onzin en leugens op internet zien staan, dat ik weer teruggrijp naar de papieren boeken als ik werkelijk wil weten hoe het zit.
Dat advies wil ik jou ook geven, want ook op het gebied van warmte/koude wordt -vooral door geldbeluste fabrikanten en wederverkopers- zó veel internetbullshit verkondigd dat je je erfenis binnen no time kwijt bent en alsnog van je laatste centen een LPG-ringverwarming op Marktplaats moet kopen.
Dat zou zonde zijn.

Beter 2 jaar geleerd, dan 1 jaar werk weggegooid.

Succes ermee,


Leo.
moderator.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: 100% elektrisch

Bericht door Dennis en Nancy »

ik zou bij een eventuele andere bus waarschijnlijk MINDER isolatie gebruiken. Dan maar een paar liter meer gas erdoor. De ups blijft lang koel maar als ze binnen in de leefruimte eenmaal opgewarmd is koelt ze in de nacht maar langzaam af. De minder geisoleerde cabine is vanaf zonsondergang meteen koel.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Maxer »

Leo. je had het niet beter kunnen verwoorden. Inderdaad, laat het maar. Zonde om hier je tijd en energie in te steken. Dat bedoelde ik nou met je bent nu een idealist, later wordt je een realist. Wanneer? Als ie door schade en schande wijzer is geworden.
folypers
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2011, 04:14

Re: 100% elektrisch

Bericht door folypers »

Ik stoorde me enkel aan Maxer z'n opmerkingen. Ok, jongens, veel plezier nog, tot binnen 2 jaar.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Admin »

... maar ik zou het wel leuk vinden als je ons op de hoogte hield van je bevindingen! Voor iedereen leerzaam.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: 100% elektrisch

Bericht door Vinz »

Wat admin zegt!
Mercedes 813
folypers
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2011, 04:14

Re: 100% elektrisch

Bericht door folypers »

Nog wat verdere hersenspinsels mbt het hydronisch systeem.

De watertank zou verwarmd worden door een dieselbrander en een of twee (kleine) elektrische elementen bijgestaan door warmtepompen. Wat een nadeel is aan een hydronisch systeem is dat water minder BTU per massa eenheid bevat dan gas. De nadelen van gas zijn de gevaren en de BTU van propaan vermindert bij koudere temperaturen, bij diesel treedt dit effect niet op. Diesel heeft ook een hogere BTU dan propaan en LPG. Er worden verschillende tankafmetingen en adapters gebruikt over de wereld.

Bij lagere temperatuursverschillen is het mogelijk om met warmtepompen en de elektrische elementen de temperatuur te regelen. Indien gebruik gemaakt wordt van een extreem geïsoleerde tank zou het in theorie mogelijk moeten zijn om met een relatief laag verbruik water warm te houden. Let wel: de 'tank', niet een boiler van 200+ liter. Omdat er met een 'heat transfer fluid' gewerkt wordt zou het bovendien mogelijk zijn om vele exotische configuraties in te bouwen (waarvan er meerdere voorbeelden in the wild zijn). Configuraties zoals: het gebruik van restwarmte komende van de motor en het aggregaat, de mogelijkheid om de motor warm te starten (beter voor de levensduur en het verbruik), het gebruik van de radiator om de koeler bij te staan, buizen op de buik van de bus die de vloeistof afkoelen, buizen op het dak van de bus die de vloeistof opwarmen, ... Bovenstaand concept is geen utopie en wordt in zijn geheel aangeboden door ITR Heating Systems. Een hydronisch systeem is helemaal geen sciencefiction. Ik heb op dit forum en op touringcamper.nl al meerdere posts gelezen die het aanklaagden dat het zo stil is op de fora de laatste tijd. Dan zou het misschien wel gepast zijn om wat minder agressief uit de hoek te komen naar nieuwe leden zonder ervaring. Kan ik het wat helpen dat ik een dromer ben? Ik stel enkel vragen, op basis van 'internetzever' en ben dankbaak voor alle kritiek en opmerkingen, zolang het er niet over gaat!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Admin »

Ziet er interessant uit. Maar ik ben en blijf skeptisch (zowel op grond van eigen ervaringen als op grond van een theoretische studie van lang geleden aan de TUE...)
Het concept dat is getekend in http://www.oasisheater.com/description.html is vrijwel identiek aan wat ik in m'n vorige bus had met de motor en een Webasto als warmtebronnen.

Het idee van toepassing van een warmtepomp is theoretisch natuurlijk perfect, maar energetisch voor een bus misschien toch niet helemaal je dat. Ik heb warmtepompen bekeken voor toepassing in huis, maar het aantal kilowatts dat je er in moet stoppen, maakt het een stuk minder interessant (ook al hoef je er per saldo (iets) minder brandstof in te stoppen).

1 Het perpetuüm mobile is - helaas - nog steeds niet gerealiseerd Afbeelding
2 Wat onder laboratoriumcondities haalbaar is, blijkt vermoedelijk ergens in het vrije veld toch niet te kloppen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 100% elektrisch

Bericht door paulv »

Ik wil niet ook echt negatief doen over dat Oasis systeem, maar toch :mrgreen: .
Ik zie daar trouwens geen buizen noch boven noch onder de camper lopen :wink: .

Zover ik het begrijp is het een soort boiler die verwarmd wordt met diesel, twee "zware" elektrische warmte elementen (3000W) en de motor, deze warmte wordt dan verdeeld via een moeilijk kastje :shock: .
Het enige bijzondere is hun claim een stille brander te hebben. Voor vrij staan is het niks, waar haal je je 3000W vandaan? En dan een diesel brander in 100% elektrisch?

Dat "Hydronic Heating System" lijkt het "neusje van de zalm" maar het zijn slechts zijn moeilijke buitenlandse woorden voor een CV radiator gevuld met "heat transfer fluid" (= warm water :lol: ) "und dazu" een ventilator. Als je daarmee indruk moet wekken :lol: :lol: .

Nou, dat kan ik eenvoudiger, beter, veel goedkoper en veel zuiniger :wink: , daarbij komt nog dat ik wel goed kan koelen, ik geloof namelijk wel in warmtepompen (Zie mijn eerdere bijdragen aan dit en andere topics).

Als extra een link naar een A+ (COP 4,2) inverter warmtepomp (300W-1100W) voor € 449,-: http://cgi.ebay.de/Split-Klimaanlage-En ... 2771wt_698

Maar helaas is het toch een negatief verhaal geworden, ik kan het niet helpen :oops: .

Mvg. Paul
Ik geloof trouwens wel in een energie zuinige camper, maar niet in moeilijke woorden en indrukwekkende bla bla verkooppraatjes voor niet deskundigen :D . Zoal bijvoorbeeld "Hydronic Heating System" en "heat transfer fluid", een "tank" die geisoleerd is en gevuld is met warm (drinkbaar?) water (met een verwarmingselement?) noem ik gewoon een boiler.

Diesel heeft een BTU van 114.000/ US gallon, Propaan 91.600/ US gallon, maakt dus maar 20% uit. Naar ik weet verandert koude niks aan de chemische eigenschappen van Propaan/Diesel, dus ook niet aan de verbrandingswaarde. In de winter bestaat LPG voornamelijk uit Propaan.
Bezoek altijd welkom!
folypers
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2011, 04:14

Re: 100% elektrisch

Bericht door folypers »

Ik ben niet zo bekend met warmtepompen, om eerlijk te zijn.

De heat transfer fluid is geen water maar antivries. Deze vloeistof is meestal een mix van water en glycerol (dacht ik?). Deze HTF wordt opgewarmd en afgekoeld in twee verschillende lussen en beïnvloeden dan het water in de tank. Die tank waar je het over hebt zou geen verwarmingselement hebben. Deze warmteoverdrachtsvloeistof (om af te stappen van de dure woorden) kan dan in je leidingen blijven zitten, ook wanneer je het systeem niet gebruikt. Het is trouwens wel mogelijk om op dat specifiek systeem (en waarschijnlijk ook de anderen) een 'zonneboiler' aan te sluiten. En die buizen op de buik hoeven toch niet ingebouwd zijn? Een beetje afwijken van het plan doet niet altijd kwaad. Wat de dieselgenerator betreft: de titel 100% elektrisch is misschien slecht gekozen, de thread zou misschien beter 'geen-gas' genaamd zijn, ofzoiets. Ik plan toch ook niet te rijden op elektriciteit?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 100% elektrisch

Bericht door Leo »

Paul schreef: Diesel heeft een BTU van 114.000/ US gallon, Propaan 91.600/ US gallon, maakt dus maar 20% uit.

Paul, je cijfers kloppen niet. :z

Diesel ca 38 mJ per liter (10,55 kW, 36184 BTU), oftewel 136775 BTU/ US gallon.
Propaan ca 25.5 mJ per liter. (7.08 kW, 24281 BTU), oftewel 91782 BTU/ US gallon.

Je moet dus 1,49 liter propaan verstoken tegen 1 liter diesel.
Zélfs in Den Haag is dat een tikkie meer dan 20%.. 8)



Warmtepomp: Als je dat ding uit de advertentie in je bus bouwt en hij zou ten alle tijden gaan leveren wat ze beloven, dan zou dat amaaaaazing zijn. :roll:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 100% elektrisch

Bericht door paulv »

Leo, ik heb die cijfers hier uit: http://www.epa.gov/oms/rfgecon.htm

Als je die Amerikanen al niet meer kunt vertrouwen :mrgreen: ??

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 100% elektrisch

Bericht door paulv »

Folypers, dat systeem van Oasis is al zo oud als de nacht, zelfs Ernst had dat al :D . Alleen gebruikte hij koelvloeistof (HTF :wink: ) in zijn leidingen, gewoon hetzelfde spul als in zijn radiator een (rokerige en lawaaierige) standkachel, een CV radiator en een warmtewisselaar in zijn boiler.

Nou zijn boilers met warmtewisselaars een stuk duurder dan zonder, vandaar dat ik zonder (€ 140 200l) zou gebruiken :mrgreen: .
Om de boiler toch te verwarmen zou ik die warmtewisselaar op de HTF zelf maken en buiten de boiler plaatsen met een aparte kringlooppomp. Op dat HTF circuit kun je natuurlijk van alles aansluiten, van standkachels tot zonneboilers, maar met 200l zal je dat niet vaak nodig hebben. Als je elke week een uurtje rijdt is hij waarschijnlijk al weer snel op temperatuur.

Het grote voordeel van een "drinkwater"boiler is dat je dat spul gewoon kunt drinken, dus een extra reserve drinkwater, een grote gewichtsbesparing :D . (wel zorgen voor luchttoevoer in de warmwaterleiding :wink: )

Voor verwarming en koeling zou ik een warmtepomp gebruiken, vooral die COP van +4 maakt het interessant. Verbruik bv. 500W (gemakkelijk op te brengen door flink wat PV panelen) en 2000W warmte. Dat is nog eens wat anders dan 3000W verwarmingsspiralen en een geruisloze dieselkachel :wink: .
Zo'n apparaat kan ook nog koelen (op het heets van de dag = volop stroom :lol: ). Wat wil je nog meer :mrgreen: ?
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 100% elektrisch

Bericht door Leo »

paulv schreef:Leo, ik heb die cijfers hier uit: http://www.epa.gov/oms/rfgecon.htm
Zucht... :?

"Conventional Gasoline = 114.500 BTU/ us gallon"


KLIKKERDEKLIK


Hopelijk is je Frans beter dan je Engels. :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 100% elektrisch

Bericht door paulv »

Foutje, bedankt :oops: .
Ik maar denken dat bezine Petrol was, dat andere spul (Gasoline) moest dus wel Diesel zijn :lol:

Over die COP, 4 is wel hoog maar niet uitzonderlijk, 3 is normaal tegenwoordig, ook al mooi. Maar sommigen claimen al COP waarden van 8-11: http://s02.qind.nl/userfiles/283/File/Artikel-08.pdf :ooo

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten