Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Oké, ik zal met de deur in de huis vallen. Ik vind de Hanomag die ik nu heb een geweldig apparaat, maar de onderdelenpositie begint inmiddels erg lastig te worden, en ik zal niet ontkennen dat ik al dat gesleutel op het laatste moment (als in: de nacht voordat je op vakantie wilt gaan!) een beetje lam begin te worden.

Dat gevoel speelt al een tijdje en omdat Andrea af en toe een beetje gek van me wordt ( :mrgreen: , valt ook wel weer mee, hoor!) denk ik, ik maak hier maar een soort online notitieblok van met mijn hersenspinsels. Normaal maak ik dit soort dingen vooral voor mezelf, vind het handig om voor-/nadelen op te schrijven en er dan iets mee te doen.
Voordeel is dat mensen met wat realiteitszin/ervaring/noem het maar er nu op kunnen schieten als ze dat willen en iedereen die in hetzelfde schuitje zit als ik er informatie aan heeft.

Qua formaat vind ik de Hanomag (6,70m lang, wielbasis 3,90m, 2,25m breed, stahoogte binnen) best een ideaal ding. Het ding is qua camper deel basic (denk: caravan uit 1979...) maar wel ruim genoeg voor onze huidige maatstaven.

Dat brengt me op de dingen die goed zijn aan onze huidige camper:

-afmetingen/stahoogte
-eigen gezicht en uitstraling :mrgreen: :mrgreen:
-LPG voor verwarmen/koken
-vast bed met matras
-apart washokje met chemisch toilet
-belastingvrij
-blauwe platen, dus geen Umweltzone-geneuzel in Duitsland
-1x per 2 jaar APK en geen roetmeting
-acculader om te laden bij stroompaal op b.v. camping of camperplaats
-isolatie is best aardig voor zo'n oud hok

Nadelen zijn er ook:
-65pk dieseltje is wel taai, maar niet de snelste
-topsnelheid 90km/h, dus kruis je met ~80 en rijd je iedereen in de weg (leuk met inhaalverboden voor vrachtwagens...)
-helling op veel last van vrachtverkeer, vooral met inhaalverboden voor vrachtwagens die je nu bijna overal hebt
-leeggewicht 3250kg, maar mtm 3500kg
-kleine watertanks
-weinig huishoudaccu-capaciteit
-motor tussen de voorstoelen waardoor je de cabine niet/nauwelijks bij het woondeel kunt betrekken
-onderdelenvoorziening wordt voor veel dingen steeds lastiger
-lawaai

Dit geschreven hebbende puilt mijn hoofd uit van de ideeën, zoals de Magirussen die ik eerder postte, juist iets kleiners, groters, zelfde formaat, 4x4.. etc. Ik ga eerst eens nadenken over wat we nu en in de toekomst willen en ook de andere "ideale camper" onderwerpen eens goed lezen, want ook daar staat het nodige aan waardevolle info in. :)

Groeten Jeroen
Laatst gewijzigd door Jeroen_Hanomaf op 19 jul 2011, 10:40, 2 keer totaal gewijzigd.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Vinz »

Ik vind het erg leuk om een apart model bus/camper te hebben maar zelf kies ik toch voor een 508 omdat:

-Ik de 508 erg mooi vind
-Onderdelen erg makkelijk te vinden zijn
-En erg veel mensen die ik ken hebben er een

Als ik ergens stil sta, dan heb ik mensen om mee heen die er verstand van hebben en en onderdelen zijn overal te krijgen.
Dat vind ik toch wel een erg groot plus punt!

Inrichting kan je zelf natuurlijk altijd (ver)bouwen! Hoe leuk je camper inrichting ook is, ik zou toch kiezen voor een praktische camper en dan voor een gezellig camper, alhoewel dat wel een nek aan nek race is :)
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Sja, ik vind iets aparts en met uitstraling wel erg leuk, maar da's niet het enige criterium want dan kan ik net zo goed m'n eigen bak houden :mrgreen:

Na veel lezen over trucks, bussen en andere zut en het er af en toe eens over hebben met m'n vriendin (niet te vaak, anders wordt ze gek van me! :mrgreen: ) maar eens wat op een rijtje zetten wat zo een beetje overblijft. Mijn huidige Hanomag heb ik redelijk impulsief gekocht met alle gevolgend van die, dus nu ga ik er eerst maar eens wat voorwerk aan besteden om tot een wat meer overwogen keuze te komen.

Wat we zoeken:
-Niet veel langer dan 7m
-Stahoogte
-Genoeg capaciteit voor water, douche-je, stroom, etc (moet lukken met een C-rijbewijs op zak!)

Na, dat valt best mee, toch, je kunt niet zeggen dat we veeleisend zijn! Dat maakt het echter ook lastig doordat er veel voertuigen zijn die aan die eisen voldoen.

Nu ben ik zelf wel erg gecharmeerd van een vrachtwagen(tje), liefst in een beetje goede staat zodat het sleutelwerk nu eens in de op-/inbouw gaat zitten en niet in het hok zelf. Omdat zo'n truck nogal lompig wordt is belastingvrij wel een vereiste in dit geval. 4x4 twijfel ik nog over.

Gezien de prijs, afmetingen, beschikbaarheid komen er daar grofweg een paar voor in aanmerking. Geen van allen heeft echter sta-hoogte in zowel cabine als bak.

-Magirus-Deutz 130D7 en 130D9
-Magirus-Deutz 170D11
-MAN 11.136 (Hauber)
-MAN 11.168 (Hauber)
-Mercedes 1017 (NG)
-Mercedes 1019 of 1222 (NG)
-Mercedes 1113 (Kurzhauber)
-DAF YA4440

Mercedes 1113 (Kurzhauber) (vaak ex-brandweer)
+Uitstraling
+4x4 inschakelbaar
+Wielbasis
+Onderdelenvoorziening
-Wielbasis
-Vaak dubbelcabine
-Neus neemt ruimte uit bak weg
-Lichte motor
-Ontwerp uit het jaar kruik

Mercedes 1017 (NG) (Ex Bundeswehr)
+Moderner ontwerp
+Relatief zuinig
+Kantelcabine
+4x4 inschakelbaar
+Onderdelenvoorziening

-Lichte motor, zelfs met turbo
-Kantelcabine
-Aanschafprijs
-Lelijk (ok, die is subjectief! :mrgreen: )


Mercedes 1019 of 1222 (NG) (Ex Brandweer)
+Moderner ontwerp
+OM401 V6 met 190 (1019) of 216 (1222) pk
+4x4 inschakelbaar
+Onderdelenvoorziening

-Geen kantelcabine i.g.v. brandweer doka
-Aanschafprijs (nog een stukje hoger als een 1017!)
-Zeldzaam
-Lelijk ;) (hey, ik ben in elk geval consquent!)

MAN 11.136 (ex-Belgisch leger)
+Uitstraling
+Relatief goedkoop en momenteel veel aanbod
+Enkele cabine = grotere laadbak
+Wielbasis
+4x4 inschakelbaar

- Wielbasis
-Model met neus = kleinere laadbak...
-Ontwerp uit het jaar kruik
-5,5 liter Saviem motor met veel te weinig vermogen/cilinderinhoud
-topsnelheid 80km/u

MAN 11.168 (ex-brandweer)
+Uitstraling
+9 liter vijf(!)cilindermotor
+6 versnellingen (hoog/laag = 12)
+Vollucht-remmen
+Onderdelenpositie (behalve plaatwerk)
+4x4 inschakelbaar

-Oud ontwerp cabine, krap
-Neus, dus kortere laadbak (scheelt zomaar 1,5 meter!)
-Dubbele cabine
-Zwaar
-Relatief schaars aanbod

Magirus 130D7 en 9 (Ex THW of brandweer)
+Redelijk licht (met een vergelijkbare motor als de MB 1017 scheelt het zomaar een ton of anderhalf!)
+Als je goed zoekt een 160pk turbodiesel
+D7: standaard enkellucht
+Latere bouwjaren: standaard 6-bak en betere geluidsisolatie
+Kantelcabine
+Luchtkoeling
+Relatief zuinig met brandstof

-Roestgevoelig plaatwerk
-Luchtkoeling (lawaai, geen PPO of boiler voorverwarmen)
-THW heeft vaak lange 9 persoons dubbele cabine
-Onderdelenpositie (standaarddelen als remmerij, lagers en keerringen goed te krijgen, maar specifieke delen niet/slecht, voor de motoronderdelen betaal je de Deutz-hoofdprijzen)
-Hydraulische remmen met luchtbekrachtiging
-Niet alle sperren zijn altijd standaard (b.v. achteras)
-Permanente 4x4 niet uitschakelbaar
-Lastiger te vinden en iets duurder als grote broer 170D11

Magirus-Deutz 170D11 (ex THW of brandweer)
+Veel aanbod
+Goedkoop (in aanschaf!)
+Kortere of geen dubbele cabine
+8,5 liter V6 met 170pk

-Roestgevoelig plaatwerk
-Dorstige motor
-Luchtkoeling (lawaai, geen PPO of boiler voorverwarmen)
-Onderdelenpositie (standaarddelen als remmerij, lagers en keerringen goed te krijgen, maar specifieke delen niet/slecht, voor de motoronderdelen betaal je de Deutz-hoofdprijzen)
-Hydraulische remmen met luchtbekrachtiging
-Niet alle sperren zijn altijd standaard (b.v. achteras)
-Permanente 4x4 niet uitschakelbaar
-Hoog leeggewicht

DAF YA4440 (ex landmacht)
+modern ontwerp
+veel standaardcomponenten
+Kantelcabine
+4x4 inschakelbaar
+standaard enkellucht op de achteras
+onderdelenpositie
+relatief zuinig
+veel aanbod
+gunstige aanschafprijs

-relatief lichte motor
-kantelcabine (met mangat voor een schietgeweer, da's handig in de file!)
-onderdelenvoorziening?

Wat ik bij de DAF niet kon vinden, was info over de eventuele sperren en/of de remmen hydraulisch of vollucht zijn. Dat laatste zou, zoals Ernst schrijft, wel een groot pluspunt zijn.

Conclusie: als die C eenmaal op het papierje staat gaat Jeroen eerst eens proefrijden. Dat had je natuurlijk ook wel kunnen bedenken zonder die lap tekst, maar ja, ik heb er al wat uitzoek-uurtjes op zitten en mocht er iemand met gelijke plannen rondlopen, heeft ie er misschien wat aan!

Groeten Jeroen

[edit 18-11-11: DAF YA4440 toegevoegd]
[edit 30-12-11: Mercedes 1019 en 1222 toegevoegd]
Laatst gewijzigd door Jeroen_Hanomaf op 30 dec 2011, 10:30, 4 keer totaal gewijzigd.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hoi Jeroen,
Je hebt in ieder geval je huiswerk gemaakt. Met de plussen en minnen geef je zelf al aan wat onze grote Amsterdamse filosoof Johan C al heeft gezegd: Elk nadeel heb z'n voordeel. Bij de aankoop van mijn 508 heb ik in mijn overweging meegenomen dat mijn vriendin Karin geen C heeft, en ook geen zin heeft om het te halen. Ooit heb ik in Spanje mijn enkelband gescheurd, en dan is het toch wel erg handig dat je meissie terug kan rijden. Neem dit ook mee in je overweging. Verder blijft het aanbod voor meer info over de wagens die op jouw lijstje staan onverminderd van kracht. Ik ken van bijna elk door jouw genoemd type wel een gek die zo'n ding heeft. (Meestal Duitsers)
Ik hoor het wel,
Groeten,
Henk
PS Is een kantelcabine nou een + of een - ? (Zie bij 1017)
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door jooph »

Hoi Jeroen,

Niet gedacht aan een DAF 4440 truck(begin jaren 80) 4x4 uit NL Leger.
Zijn nog ruimschoots te koop en vaak weinig gelopen. Worden regelmatig campers van gemaakt.

Joop
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Admin »

Hi Jeroen,

Leuk werk hè? Met de juiste categorie op zak!

Je moet nu je aan je plussen en minnen een weegfactor gaan hangen. (Ik wil je niet beïnvloeden, maar ik zou hydraulische remmen een "no go" geven).

Een +/- die je nog niet hebt meegenomen is de vloerhoogte van de toekomstige woonruimte. Voor ons was dat een - bij Dr. Wolff, met name met een hond die inmiddels 30 kg weegt en die als pup geen laddertje op en af kon. Als volwassen hond springt hij nu die 107 cm wel op en af, maar of dat goed is voor z'n heupen...?

Ook het veercomfort zou een selectiecriterium kunnen zijn.

Hoewel je nu gaat voor wat minder sleutelgenot, lijkt een kantelcabine me een +, want àls het eens nodig is....

Alles wat je noemt zit in de orde van grootte 130 - 170 pk. Of dat veel of weinig is, is een persoonlijke inschatting. Wij vonden onze 817 best pittig. Maar ja, we kwamen uit een 608!
Of luchtkoeling een + (kan niet lekken) of een - (meer lawaai, geen warmtewisselaar in je boiler mogelijk) is, is een kwestie van prioriteiten.

Oud en toch weinig kilometers brengt je al gauw bij leger of Grenzschutz... THW draait meestal wel veel kms. Heb je al gekeken of Philipp in het Hanfbachtal niets heeft wat je blij maakt? (Over het algemeen niet echt goedkoop, maar goed spul en met heel goede garantievoorwaarden.)

Succes met het bepalen van je keuze! Is Andrea al met lessen begonnen?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door dereiziger »

Keuze zat nu Jeroen ..

hier ook nog een linkje met leuk speelgoed : http://www.socostra.com/resultat.php?lang=de
Afbeelding
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Berthil »

Jeroen_Hanomaf schreef:Na veel lezen over trucks, bussen en andere zut en het er af en toe eens over hebben met m'n vriendin (niet te vaak, anders wordt ze gek van me! :mrgreen: )
Heel herkenbaar :!: :!:
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door bancras »

Elke maand worden bij Domeinen een aantal DAF-4tonners aangeboden. Vaak zo goed als nieuwe voertuigen en voor een kleine prijs. Voor europa misschien niet nodig maar als je bijvoorbeeld door de woestijn wilt trekken zijn het ideale voertuigen. De luchtmacht-versie heeft achter dubbellucht en is meer voor de weg; de landmacht-versie heeft achter enkellucht en is meer voor het terrein. Zo'n 35 jaar geleden heb ik proeven gedaan met de eerste prototypen, daarna heeft het leger nog een uitgebreid testprogramma losgelaten op de eerste productie-voertuigen. De kwaliteit is echt zeer goed.
De kabine is kaal, een eis van het leger was dat je de kabine met een waterstraal moest kunnen schoonspuiten. Maar daar is iets aan te doen.
De laadbak staat in een ruitopstelling op het chassis: twee bevestigingspunten in het midden van de laadbak op het chassis, en voor en achter rust het midden van de laadbak op een dwarsbalk. Het chassis kan torderen wat in het terrein nodig is, en de laadbak blijft vlak.
Veel voertuigen zijn vanuit de productie rechtstreeks naar het MOB-complex gereden en daar in de was gespoten, wachtend op een oorlog die niet gekomen is. Het leger is sterk ingekrompen en veel voertuigen zijn nu overbodig.
Het voertuig heeft gangbare onderdelen: motor en assen van DAF; versnellingsbak en tussenbak van ZF; veel onderdelen van Bosch en Hella.
Mijn advies is: kijk eens bij Domeinen of bij een handelaar om te zien of dit iets is voor jou. Groeten, Bob.
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door scorpion »

uit je lijst maak ik op dat je gaat voor een 4x4 voertuig?
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Maxer »

Als ik het zo doorlees denk ik dat het enige is wat verbeteren zal de onderdelen voorziening en wat minder sleutelen. Alle voertuigen in de lijst maken een hoop herrie en zijn ondergemotoriseerd dus je blijft iedereen in de weg rijden! Het zijn geen voertuigen voor grote afstanden want dan hadden ze wel een stuk meer vermogen gehad. Sneller dan 85 hoef je niet te rijden maar het is wel prettig als ie de 100 kan halen en met een redelijke snelheid pukkels en bruggen kan "nemen" zonder 4 keer terug te schakelen en het idee te hebben ernaast mee te kunnen lopen. Dat is de reden (o.a.) dat ik heb gekozen voor een touringcar want dat is een voertuig 100% ontworpen en gebouwd voor zeer grote afstanden en dat is precies wat ie moeiteloos doet. Dus niet een stadsbus, die is daar niet voor bedoelt.
Motorvermogen is belangrijk en al heeft de mijne "slechts" 280 pk en geen 400 zoals de moderne touringcars hebben, hij komt goed mee in het verkeer en ook bergop mag ik niet eens klagen al komt er wel eens een trekker / oplegger met 600 pk voorbij brullen. Daarnaast, ook niet onbelangrijk, je kunt gewoon met elkaar praten zonder schreeuwen en dat zonder dat ik ook meer één cm geluidsisolatie heb aangebracht. Je hebt een C rijbewijs dus er is keuze te over. Het argument dat er dan slechts één kan rijden is wel geldig maar ja, een beetje risco mag ook wel. Mijn wederhelft heeft geen enkel rijbewijs en dan? Moet ik dan maar niet gaan rijden en thuis blijven?
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hoi Maxer,
Ik denk niet dat je Jeroen helemaal begrijpt. Het formaat van de Hanomag was prima, en dit forum is er juist voor de mensen die geen luxe hoeven. Anders had Jeroen wel zo'n hapklare fabrieksTupperwarebak op z'n lijstje staan. Met een touringcar zit je al aardig in die buurt. Persoonlijk (en daar gaat het hier om) vind ik een touringcar veel te lomp, te groot en te laag (geen bodemvrijheid). Op heel veel campings, maar ook dorpjes en stadskernen ben je niet welkom met zo'n apparaat. Dit geldt uiteraard ook voor de grote omgebouwde vrachtwagens, al dan niet 4x4. Daarom vinden wij een korte 508
zo ideaal.
Groeten,
Henk
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door paulv »

Je hebt ook touringcars van 8m die niet hoog zijn. Iets meer zoeken en iets duurder.

Zelf kijk ik nu uit naar een ex-CRS bus van Heuliez PR8 met een 6 cylinder motor.
Die hebben weinig kilometers, 8.5m, zijn helemaal kogelvrij (1cm kevlar), polycarbonaat ruiten, lekvrije banden, stand alone airco en verwarming, luchtvering, telma en zelfs een toilet. Voor € 6000,- worden die regelmatig aangeboden (inkoop zonder garantie bij de Franse Domeinen € 1000).

Mvg. Paul
Heuliez PR8.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door paulv op 23 okt 2011, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Leo »

Heb jij zo veel vijanden dat je een kogelvrije bus moet hebben Paul? :mrgreen:

Leuk busje trouwens. :up:
Ik mis alleen nog de 4X4 aandrijving. Als hij dat had én je zou 'm wat hoger op de poten zetten, dan kom je volgens mij al aardig in de buurt van het "perfecte" voertuig. Nou jah, perfect voor wat ik er mee zou willen doen dan.. :roll:





@Henk: Het al dan niet doorkruisen van pittoreske dorpskernen is natuurlijk gewoon een keuze.
Persoonlijk heb ik daar niets te zoeken. In een grote stad ook niet trouwens.
Daarnaast heb je natuurlijk touringcars en touringcars.
Het monster van Nico is het ene uiterste. Voldoet goed aan zijn eisen, en dat is het belangrijkste.

Maar je hebt natuurlijk ook kleinere uitvoeringen waarmee je nog verbazend ver kunt komen.
Met een (oppompbare) bodemvrijheid van 45cm, draaicirkel van 17 meter en een wielbasis die maar 50cm verschilt met een normale Dusseldorfer krijg ik mijn groene dingetje vrijwel overal waar ik waar ik m'n Hanomag ook in krijg. Vermits ik niet ga zeiken over krasjes op de lak natuurlijk..:P
Nadelen van een 8,75 meter touringcar zoals ik hem heb:
a)Veel te snelle versnellingsbak/achteras. Dat klereding hoeft van mij geen 125km/u te lopen, rij ik tóch nooit. Het is me geregeld gebeurd dat ik al een hele tijd 90km/u reed en er achter kwam dat ik nog een versnelling over had.. 8)
Ik heb liever een hele trage 1e versnelling & achteruit. Helaas kan ik geen tussenbak monteren, want m'n aandrijfas is daar te kort voor.
b) De enorme voorruit die kunstmatig verkleind moet worden omdat ik anders vanwege laaghangende takken wel een abbo bij Carglass kan nemen.
c) Geen 4X4, maar daar valt in Europa mee te leven.

Voordelen:
Van voorruit tot achterruit stahoogte & leefruimte.
Bijna 4 kubieke meter bergruimte onder de vloer.
Slechts 2.97 meter hoog in de normale balgstand, kan nog 9 cm lager indien nodig.
11 liter & 220 pk's die er aan trekken als een duivel.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Maxer »

Leo, een touringcar is een ander voertuig dan een vrachtwagen. Je kunt relaxed op een laag toerental met 90 cruisen, dat is gunstig voor het geluid en het verbruik. Je hoeft er dan ook niet 125 mee te rijden, dat doe ik ook niet al kan hij het wel.
Je kunt eventueel informeren of er niet een two-speed achteras voor te koop is, voor mijn Volvo bestaan die wel, ik heb een Noor gesproken in PT die zo'n achteras had. Hij vertelde dat er plenty van die dingen op sloperijen te vinden waren (in Noorwegen). Ik heb er zelf geen behoefte aan en ik weet ook niet of ze voor MB bestaan maar een idee?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Leo »

Een two-speed achteras? Hey, da's nieuw voor me én opent perspectieven. :)
Is dat een achteras met ingebouwde tussenbak oid?

Ik snap dat mijn touringcar gemaakt is om met lage toeren rustig te cruisen.
Maar omdat ik veelal in de steile negorijen van het binnenland zit waar ik zware problemen krijg met de veel te snelle 1e versnelling, geef ik dat rustige cruisen graag op.
Doch zo'n two-speed as zou natuurlijk helemaal ideaal zijn.

Vertel vertel vertel! :P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Maxer »

Is al een oud systeem. Ik reed daar vroeger al mee met een Daf 2600. Er zit een soort van 2 versnellingsbak in het cardan vóór het differentieel. Hij wordt electrisch bedient d.m.v. een knop aan de pook. Je schakelt dan laag of hoog waardoor je aantal versnellingen verdubbelt. Voor jou ideaal dus.
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Goldwingh »

Volgens mij was het ook verkrijgbaar op personenwagens. Ik meen dat het verkrijgbaar was op de Volvo Amazone rond 1960 als overdrive. :idea:
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Maxer »

Klopt. Ik heb ooit een Austin Healey 3 litre gehad die ook zo'n overdrive had. Maar voor zover ik weet is het bij vrachtwagens geen overdrive maar een lage en prise direct. Dat was het bij die Noorse B10M ook volgens de eigenaar. Hij is ook bij elke versnelling te gebruiken om van b.v. 2 laag naar 2 hoog naar 3 laag te gaan enz. bij een zware belading. Makkelijker dan een stapelbak maar als je het verkeerd bediende kon het asje van de bediening krom gaan en was het uit met de pret. Dan bleef ie staan waarin ie stond. Makkelijk te repareren maar niet onderweg zelf even.
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door scorpion »

bij de meeste vrachtwagens kan je toch gewoon een ander diff er in steken.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Leo »

Jep, maar dat kost meer dan de hele bus waard is.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door bancras »

De 2-speed achteras had je in de jaren zestig. Met een 5-bak kon je dan toch de Brenner over. Later kwamen de stapelbakken en was die achteras niet meer nodig. Een groot nadeel van de 2-speed as was de tijd die het electromotortje nodig had om over te schakelen: toch minstens 10 seconden. En gedurende die tijd was er geen verbinding tussen motor en as. Niet zo erg op een vlakke weg maar wel op een helling. Kortom, ik vond het een onding. Groeten, Bob.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Admin »

Ik reed in de jaren '60 met een Scania (toen nog Vabis) 76 met een luchtgestuurde 2-speed. Die schakelde in een fractie van een seconde als je de knop op de versnellingspook indrukte of uittrok. Je moest echt op tijd ontkoppelen, anders ging er van alles mis...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Even vlug gelezen, (geen des-interesse, maar ik moet alle informatie nog even verteren zeg maar! :mrgreen: ) leuk en erg leerzaam al die reacties! Ik sta in elk geval open voor suggesties, maar geen ruzie maken he! :mrgreen: ;)

Een DAF 4440 had ik nog niet aan gedacht dus daar ga ik me ook nog even in verdiepen.

De kantelcabine is voor mij zowel een + als -; de + is het gemak bij onderhoud, de - is als je bijvoorbeeld een extra lange DoKa hebt en je wilt die als woon/slaapruimte bij de bak trekken je te maken hebt met het gewicht van het geheel -voor je 't weet komt je cabine niet meer omhoog omdat je hem leuk ingetimmerd hebt! Ook het dak kun je niet gebruiken omdat de hut nog moet kunnen kiepen, en tot slot is een eventuele doorgang van bak naar cab ook lastiger te realiseren. Uiteindelijk wordt dit voor mij toch een + omdat het gewoon erg makkelijke sleutelen is, mocht dat nodig zijn!

4x4 op zich isl leuk, maar om nu te zeggen dat het echt moet, daar ben ik nog niet uit. Het is meer een gevolg van het kijken naar belastingvrije wagens van ex-overheidsdiensten, en laten die nu bijna allemaal 4x4 zijn. Wat je zonder 4x4 nog zou kunnen overwegen zijn b.v. de eerste Mercedes LK Ecoliners (85-86) of Volvo FL serie. Dat waren toen de nieuwste wagens qua techniek.

Een touringcar met de maten zoals die van Leo zou op zich ook wel een leuke kandidaat zijn, ik heb hier ook serieus naar gekeken. Echter, wat je vindt, en belastingvrij is, is vaak te lang, rot, of met bakken kilometers -of dat allemaal tezamen... :mrgreen: Voor een korte touringcar zoals de O303 van Leo, een Setra S209 of Neoplan N208 betaal je ook nog eens een m.i. forse prijs gezien de geboden kwaliteit. Het busje van Paul is dan wel weer leuk! :)

Qua vermogen kwam ik er achter dat er van de 1017 ook nog een beter gemotoriseerde variant is, de 1019. Dat lijkt maar zo'n 20pk extra maar in tegenstelling tot de 5,7 liter OM352A uit de 1017 zit hier een 11-min-een-beetje liter V6 van 192pk. Bovendien blijkt er ook zomaar nog een 1222 te bestaan met dezelfde OM401 van 216pk als uit Leo's busje. Kost wel ongeveer 2x zo veel als de meeste wagens die ik in de lijst had staan, maar ja, je krijgt er ook wel weer wat voor terug. Dit soort auto's zijn nu eenmaal zeldzaam, als je snuffelt in het belastingvrij segment heb je nu eenmaal te maken met pk/gewichtsverhoudingen van meer als 25 jaar geleden.

In elk geval heb ik m'n praktische toets (o.a. met een laadklep spelen en wat roepen over veilig werken) en m'n besloten terreinproef (beetje rondjes rijden met pionnetjes) gisteren gehaald, dus nu enkel nog pasfoto's laten maken en op naar het gemeentehuis.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Berthil »

Jeroen_Hanomaf schreef:In elk geval heb ik m'n praktische toets (o.a. met een laadklep spelen en wat roepen over veilig werken) en m'n besloten terreinproef (beetje rondjes rijden met pionnetjes) gisteren gehaald, dus nu enkel nog pasfoto's laten maken en op naar het gemeentehuis.

Groeten Jeroen
Jeroen, gefeliciteerd,
kun je eindelijk je 'groot' rijbewijs ophalen (en dan krijg je zo'n klein kaartje).

De praktische toets is nieuw voor mij. Sinds wanneer bestaat deze toets?
7 jaat geleden besoend deze nog niet.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten