Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door paulv »

Zo groot hoeft een "van Gogh oortje" variant niet te zijn, iets van 15cm diep, 70cm breed en 20cm hoog lijkt mij voldoende voor "jouw" kant. Ik til mijn voeten nooit op in bed :P .
Je "hoofd kant" kan dan gewoon zonder uitstulping blijven.
Inderdaad asymmetrisch, maar dat geldt voor de schuifdeur ook :mrgreen: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Zit ook wat in, of een wig-vorm zoals je bij die fabriekscampers wel eens zit, achter breed en dan naar de schuifdeur toe steeds smaller. Als je toch mallen moet gaan maken, maakt het denk ik ook niet zo veel uit of je iets kleins of wat groter maakt, behalve dan dat je meer materiaal nodig hebt.

Nog ff een domme vraag over die mallen. Beide bouwers die ik gezien heb gebruiken een negatieve mal die ze vol storten met glasweefselmat, hout en epoxy. Waarom geen positieve mal maken eigenlijk? Of van hout of kunststof maken met ronde hoekprofielen en dan overtrekken met epoxy en glasweefsel, en dat monteren? Dat hout zetten ze er uiteindelijk toch in om de binnenbetimmering te kunnen maken. Heeft de negatieve mal als voordeel dat de zichtkant dan mooi glad is afgewerkt, en je dus achteraf niks meer hoeft strak te maken?

Gr Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Begin augustus gaan we bij deze mooie zelfbouw LT camper kijken -niet dat die van ons zo mooi wordt met mijn timmerkunsten, maar voor ideeën en handige tips. Ook deze bouwer heeft zelf die oren gemaakt en heeft de mallen nog, en wat ideeën om het eindprodukt smaller te krijgen zodat het langs de schuifdeur kan. Leuk, ook Andrea kan niet wachten, dus ik vertel haar telkens dat ik echt niet zo goed kan houtbewerken! ;)
http://vantastique.bekijknu.nl/

Overigens ook nog wat wijzer geworden over de historie van ons busje via het Bouwmachine-forum. De bus is hoogstwaarschijnlijk wagen 146 geweest en is een jaar of 3 geleden omgekeurd van klein naar groot rijbewijs.
Stond veel binnen en in- en om de werkplaats, in de winter ook niet veel gereden omdat er dan niet zoveel asfalteringswerkzaamheden en grondverzet plaats vindt. De voormalige bestuurder was er zuinig op en heeft inmiddels een nieuwe Crafter. (die is meteen op C afgeleverd :mrgreen: )

Dit verhaaltje verklaart een paar gekkigheidjes van 't busje:

-een vrachtwagenkenteken beginnend met BX is veel nieuwer als het bouwjaar 2003
-het belachelijke leeggewicht van 4430kg op kenteken -de bus is op klein rijbewijs afgeleverd, ingebouwd en uiteindelijk in een vlaag van verstandigheid (of een bekeuring? Dat vertelt de overlevering niet! :mgreen: ) op groot rijbewijs gezet omdat deze toch wel erg overbeladen was! En dan zeggen ze dat campers te zwaar zijn... Hierbij is de bus vanzelfsprekend niet ontdaan van gereedschap, standkachel, aggregaat, compressor etc, maar zoals hij op dat moment in gebruik was gewogen.
-er in het serviceboekje een ander kenteken geschreven staat, maar de stikker met chassisnummer en opties wel klopt :)

Verder heb ik inmiddels 4 nieuwe (achter)banden besteld in de huidige maat. Het idee was om er 16" velgen onder te zetten, maar gezien de totale kosten van 7 velgen + banden investeren we dat voorlopig liever in de in-/ombouw. Velgen en banden zijn altijd nog later te doen en hij rijdt zo ook prima.
We hebben Barums gekozen, zijn prima bandjes en hebben de goede load-index. Ook niet belachelijk duur, omdat de wens voor 16" er evengoed blijft en het zonde is Michelins van 150 euro per stuk er weer af te halen...

Ook nog naar olie gezocht, uiteindelijk met die VW codes aan de google geweest, en het blijkt dat er minimaal code 505.00 in moet -dit komt overeen met een 10W40 halfsyntheet. Ook kunnen codes die overeenkomen met 5W30 longlife (heeft geen zin omdat deze motor niet geschikt is voor de longlife-verversingsintervallen, dus spekt alleen de knip van de olieboer) of een 5W40 volsyntheet, die gek genoeg soms nog goedkoper blijkt als de 10W40 halfsyntheet! :shock: Gek genoeg roepen veel mensen op internet dat je er die veel te dure 5W30 volsyntheet in moet gooien, maar met zo'n prehistorisch blok leek me dat al gek (ondanks de common rail en variabele turbogeodriehoek is het gewoon een scheepjes en trekkermotor uit de Romeinse tijd) en ook volgens de boekjes kun je er dus goedkopere soorten in stoken. 1x per jaar of elke 22.500km verversen staat er dan bij.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten