Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Berthil »

Jeroen een mooie bus, veel succes met ombouwen. We zullen het hier allemaal wel mee krijgen.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Thx iedereen! :)

@Paul: omdat deze bus nog lang niet klaar is/wordt, houden we de Hanomag er voorlopig nog even bij, dan kunnen we evengoed nog lekker weg, en heb ik ook nog een jaar of 2 plezier van die ingebouwde motor en alle andere sleutelwerk. Voorlopig blijf ik nog even Hanomaf! :) Wat we er nadien mee doen weten we nog niet. Ondanks de voor de Hanomag gunstige belastingregels (40+) denk ik dat verkoop niet mee zal vallen. Maar dat zien we tegen die tijd wel...

Het valt me nu eigenlijk pas op dat deze VW eigenlijk dezelfde snuit heeft als de Hanomag met die hoge staande koplampen -niet eens bewust gekozen! :mrgreen:

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Frank.fjph »

he Jeroen,

Veelplezier met klussen en vervolgens met het rijden, mooi busje, en met 4600 kg kun je nog genoeg leuke extra's meenemen.

Frank
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Thx Frank -het ding weegt ongeveer 2200kg leeg, dus daar kan nog wel iets mee gedaan worden -liefst natuurlijk wel zo licht mogelijk omdat er nog belasting betaald moet worden!

Vandaag opgehaald, mooi met 85-90 naar huis getuft, en af en toe lekker doortrekken om een langzame aanhanger of vrachtwagen in te halen. Niks geen last met wind, heuvels en ander langzaam verkeer -wel wennen dat je met een relatief snelle bus zo langzaam "moet"! Heerlijk ontspannen rijdt het wel, de motor bromt mooi, het plastic dashboard knispert er op los, en, bovenal, een lekkere verstelbaar hydraulisch geveerde stoel voor mijzelf...

Nog wat foto's die ik vanmiddag even gemaakt heb:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgens de boekjes en de net nog zichtbare nummers en logo's is het een bus van de firma Van Kessel geweest. Op de terugreis kwamen nog een nieuwe Crafter in dezelfde kleurstelling tegen...

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Wim »

Knap bakkie Jeroen ,

Veel plezier ermee en ervan :mrgreen:
Nu nog ff een advies van een mede LTer (al is de mijne wel "ietsie" ouder ("84)
Als je gaat ombouwen , maak dan de laadruimte helemaal leeg en behandel de rompnaden vanbinnen uit tegen roest .
VW eigen , daar begint doorgaans de ellende :evil:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door dereiziger »

In jou geval zal ik het bordje werkverkeer laten zitten :twisted:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Leo »

Waar moet die ouwe nu onder gaan liggen Jeroen?
Dat wordt zwaar afkicken voor de beste man... :cry:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Anti-roest behandeling gaat sowieso gebeuren met dat goedje wat Leo al aan Paul (Hanomaad) aangeraden had. Het ding is een Mercedes, en ook bij dat merk zit roest al in het ontwerp ingebakken! Ondanks dat het er op de foto's allemaal keurig uit ziet, is het ding niet geheel roestvrij, is tenslotte ook al ruim 10 jaar oud, maar voor een servicebus die van een asfalteer-/grondverzetbedrijf geweest is ziet hij er echt nog goed uit! We hebben er meerdere bekeken, en 90% is afgetrapte zooi, waar ook nog een de hoofdprijs voor gevraagd wordt. Met deze is het geluk blijkbaar dat de 4600kg versie niet zo populair is en daardoor lastig verhandelbaar, en dus goedkoper?

Blijkbaar is Van Kessel altijd erg zuinig op zijn materiaal geweest, want het ziet er allemaal goed onderhouden uit; deurscharnieren vet, deurrubbers in vaseline (of is het smeervet? :mrgreen: ) schuifdeur netjes geolied, lakschades meteen bijgewerkt... niet verkeerd. Onderhoud is tot ongeveer 200.00km bij de VW stealer in Tiel gedaan, stempels en boekjes allemaal aanwezig. Hij is, logischerwijs, voor de volgende beurt ingeruild. Die had bij 220.000 plaats moeten vinden.

Het bordje + zwaailamp laten we er voorlopig nog effe op zitten. :) Altijd handig voor als er file staat, zwaailampje aan en mooi over de vluchtstrook! :mrgreen:

Sja, en het sleutelen... deze kun je met een laptop uitlezen (brr) en da's voor die ouwe toch net een brug te ver! Gelukkig zit er ook nog genoeg analoog spul aan dit ding waarop hij zich kan uitleven, al hoop ik na de eerste klusjes aan de bus eindelijk eens wat aan de inbouw te kunnen doen. Lijkt me wel eens leuk vóór de wagen te lopen, in plaats van er telkens achteraan! :mrgreen: Deze lijkt dan high-tech, de verkoper vertelde wat ins en outs over de nieuwe Sprinter en Crafter, en daar gaan je nekharen helemaal van overeind staan. Brrr!

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Anton »

Hoi,

Aan de uitlezing via computer ontkomen we niet meer.
Al enige jaren is het gewoon goed aan het worden, de boordcomputers zelf geven ook steeds
minder storingen.
Er is, ook voor de amateur al betaalbare uitleesapparatuur te koop.
Stekkertje er in en je leest wat er aan mankeert.
Bij de eenvoudige typen krijg je een code te zien, je moet dan in het bijgeleverde boekje even opzoeken wat het betekend.
Het lijkt mij dat de meeste onder ons wel een stekker ergens in kunnen steken en het apparaatje aanzetten, anders is het snel genoeg geleerd, toch?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Admin »

Anton schreef: Het lijkt mij dat de meeste onder ons wel een stekker ergens in kunnen steken
We houden het wel netjes, hè Anton!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Anton »

Hoi,

:lol: :lol: :lol:

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Het enige nadeel van zo een LT met het uitlezen is dat er zowel VW als Mercedes delen in zitten. De werkgever van mijn broer heeft VAG-COM en ik zou dan een verloopstekker naar de Mercedes aansluiting moeten kopen, maar helaas komt deze software niet verder dan de wegrijblokkering (wat is dat nou weer!) en de motor. Voor ABS, airbag en alle andere Mercedes spullen moet je weer de Mercedes Star Diagnose hebben. Dat klinkt m.i. eerder als een endoscopisch onderzoek, maar het zal wel met dat driepuntige embleem te maken hebben.

Hoe zou de VW dealer dat doen? Het lijkt me sterk dat zij niet de hele bus kunnen uitlezen. Er zit hier verderop een VW/MAN dealer, zal daar t.z.t eens horen of zij hem kunnen uitlezen. Tijdens de terugrit kwam ik er achter dat het ABS lampje blijft branden tijdens het rijden. Gezien de hoeveelheid prut onder de wagen kan het zomaar een sensor zijn, maar dan nog moet de foutmelding eruit -kunnen ze gelijk begrenzer en tachograaf eruit halen. Eén klein voordeel van die electronische zooi is wel dat opties redelijk eenvoudig te installeren zijn. Een cruisecontrol is een kwestie van een originele stuurstok kopen van 60 euro, zelf een kabeltje solderen en even laten activeren. Klusje voor later!

===========================
Uiteraard is er ook al langere tijd nagedacht over de inrichting, na het nodige leeswerk alhier, complimenten aan alle schrijvers, want hoewel er nog wat vragen zijn (vooral over het woongedeelte qua elektriciteit) zitten we te denken aan de volgende fundamentele keuzes:

basisvoertuig
Deze is natuurlijk met de aanschaf al gemaakt, maar toch even wat argumenten:
-sterke motor
-relatief modern, zodat je er wat makkelijker verder mee weg kunt en hopelijk wat minder te sleutelen hebt... (zei hij optimistisch...! :mrgreen: )
-hoog dak
-dubbellucht, liefst met stabilisatoren voor en achter i.v.m. het eventuele vaste verhoogte dak
-relatief weinig roest
-moet in een parkeervak passen
-ook voor Andrea te leren besturen (hetzij doordat ze C1 gaat halen, hetzij door later terugkeuren op B)
-zo licht mogelijk eigen gewicht
Dan blijven er een aantal wagens over, waarvan b.v. de Renault Mascott of Iveco Daily al snel afvallen door het hoge eigen gewicht, door het (overigens wel robuuste) ladderchassis. De VW weegt 2200kg leeg, de Iveco en Renault 2550 bij dezelfde buitenmaten.
Uiteindelijk wat bussen bekeken om een indruk op te doen, die waren allemaal wat groter en/of lelijk. Ik weet wel hoe zo'n bus eruit ziet, maar voor Andrea is het wel belangrijk dat zij er ook in kan staan en meten om te kijken of het wat is. Deze maat hadden we nog niet bekeken, en uiteindelijk bleek het zo'n net exemplaar (hetzij met wat technische gebrekjes) qua roest en uiterlijk dat we hem geheel onverwacht gekocht hebben...

dakverhoging en slaapplaatsen
We willen 3-4 slaapplaatsen. Dat kun je, in een buscamper, eigenlijk maar op 2 manieren realiseren. Komt het niet uit de lengte, dan uit de hoogte! Doordat we de Sprinter/LT met 4,2 meter wielbasis eigenlijk veel te lang vonden (zeker de Lengte 4 met die grote overhang!), moet het dus uit de hoogte komen. Het huidige dak is 1,845 aan de binnenkant, tot de spanten. Dat is dus nog zonder inrichting, waarbij er dus nog (flink wat!) af gaat aan dak- en vloerisolatie. Een bewuste maar enge keuze is dus om het dak te (laten?) verhogen. We twijfelen nog tussen een hefslaapdak (ziet er van buiten mooier uit, minder luchtweerstand, minder hoog geheel) of een vast SCA dak (minder mooi, zeg maar bijna lelijk, maar ten alle tijden veel ruimer binnenin). De aanschafprijs van de bus is gelukkig relatief gunstig geweest, dus qua bus-budget kan dit nog.

We neigen momenteel vooral naar een vast dak, omdat daar een vast bed in kan en je evengoed nog stahoogte hebt. Achterin zitten we te denken aan 1 of 2 al dan niet opklapbare stapelbedden. Zonder verbreding ("oortjes" is de bus te smal om in de breedte te slapen, zeker omdat hij ook nog smaller naar boven wordt. Qua oortjes ben je ook beperkt doordat deze al snel de schuifdeur tegen komen!

zithoek etc
we willen de voorstoelen draaibaar maken, de huidige bijrijdersbank wordt dan op een metalen frame zitbank zodat een vierpersoons zithoek ontstaat, met een uitschuif/klapdeel aan de tafel kan ook de passagierstoel aan tafel eten ;) Gordels etc zijn wel een vereiste. Er schijnt een voorbereiding hiervoor te zitten in de zijwand, nu niet te zien door de intimmering. Wellicht een Engels bankje scoren van een rechts gestuurde uitvoering? Dat zien we dan nog weer. Onder de zithoek wil ik de electrische installatie ook kwijt.

electra
Omdat we in eerste instantie vooral op campings te vinden zullen zijn, zal ik niet te veel in accu's, zonnepanelen etc willen investeren. Wel wil ik de boel voorbereiden (b.v. alvast bekabeling etc trekken) zodat dit achteraf naar behoefte/budget nog in te bouwen is. Eigenlijk zou ik graag alles 230V willen hebben om een normale koelkast te kunnen gebruiken. In de electra moet ik me, met al zijn Cyrixen en Multiplussen nog wat meer verdiepen!

water
Buiten dat we geen douche willen/hoeven, moeten we nog gaan schuiven met papiertjes om te kijken of er nog ruimte is voor een kleine toiletruimte met toilet, spiegel en wasbakje.

gas
Liever helemaal niet! Maar ja, even een Webasto dieselkookplaat en een kachel (boiler?) aanschaffen betekend meteen een enorme hap uit het budget! Hier twijfelen we nog over. Andrea vindt gas prima, ik wil die troep liever niet in de camper, weer een fles (liefst 2) die je weer kwijt moet, terwijl je al 85 liter diesel onder je bus hebt hangen. Budgetkwestie, maar we moeten als we wat willen wel gaan kiezen omdat je hier natuurlijk van te voren wel rekening mee moet houden...

isolatie
Na uitvoerig lezen denk ik dat het XPS wordt (4cm o.i.d.), met populieren afgewerkt, liefst alles lijmen en niet schroeven. Uiteraard wordt van te voren alles en overal waar je niet meer bij kunt nog tegen corrosie behandeld; dat zit helaas ingebakken bij deze bussen...!

Tot zover even de gedachtengang achter de aanschaf van deze/dit type bus!

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Frank.fjph »

Hoi Jeroen,

Jouw overpeinzingen lezend over de indeling, heb ik wat opmerkingen/overwegingen voor je:

Toevallig keken we op een camping vorige maand naar een fabrieksbuscamper van de buren:
Was een moderne bus, maar men had wel dwars slapen achter gerealiseerd, omdat volgens de bewoner busje (Renault ??) breder was dan onderstaande..
ik heb zelf in de 207D (MB TN van 1979) ook een dwars bed heb gehad van 1.80 , waar ik met mijn 1.86 goed heb geslapen, en overigens mn vader en mijn zoon (evenlang als ik) ook.

We hebben met dat ding het kunnen redden met 2 kinderen totdat ze 8 en 10 waren
Voor hen had ik 2 boven elkaar demontabele bedjes gemaakt voorin boven de stoelen, onderste lag net boven de zittingen en de andere er een meter boven. Ik had laag dak daar dus dat was krap, bij jou is dat gunstiger.
Bedden waren simpel: 2 x 2 buizen degelijk aan de A en B stijlen bevestigd, snel demontabel, en 2 stukken stevig doek ertussen.

Dit om je mogelijke andere ideen aan de hand te doen
Frank
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

We hebben er wel naar zitten kijken om het zo te doen, en voor de zaag in het dak gezet wordt gaan we zeker nog beter passen en meten. Het nadeel wat ik heb, is dat ik een buikslaper ben en dan is met mijn 1,87m ongeveer 1,80 toch wel erg kort. In de vorige Hanomag (ook plm 1,80m bed) sliep ik meestal diagonaal, maar ja, toen had ik nog geen (vaste) wederhelft! :mrgreen:

Het bed komt ook niet meteen op de grond, en de LT loopt redelijk gekromd. Is een TN niet wat rechter qua wand?

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Gerard Exis »

Drukke tijden !! De Hanomag rijdend houden en dan ook nog een nieuw project erbij ? :shock:
Heel veel plezier met jullie nieuwe aanwinst toegewenst.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door DVIII »

ben alleen verbaast over de uitkomst van het lijstje voertuigen wat model stond voor de ideaale camper / vrachtwagen , omdat er nu een bestelwagen uit de keuze is komen rollen , halverwege dacht ik nog dat het om een tachtiger jaren flokswagen LT ging die je met 4x4 kon vinden en het MAN logo op de grille , maar ja , dit is wel een stuk nieuwer dan de hanomag. succes met afkicken ! :lol:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Frank.fjph »

Ha na Jeroen,

Pythagoras heeft al een oplossing voor jouw lengte.........een bed met een diagonaal van 2.10....

De TN is inderdaad rechter, maar deze lijkt me op bank/bed hoogte wel breder ?.?

Frank
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door paulv »

Jeroen, je kunt voor een langer bed ook de zijkanten van de iets uitbouwen zoals deze collega LT knutselaar :lol: :
Lijkt mij zoiets als een gewone kunststof douchebak, maar dan veel duurder vanwege het "speciaal voor camper" etiket :mrgreen: . Bij de Gamma ook zonder etiket te koop :lol: .

http://www.hamobeja.nl/VWLT35TDIMaxi/in ... e%20camper
Verbreding LT.jpg
Succes, Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door DVIII »

ha Paul, voor een clown ben je af en toe best ondergewaardeerd, maar dit terzijde . zo'n speciaal voor camper ding past netjes in de bestaande sponning zodat het er niet meteen uitziet als een gezwel aan je mooie strakke bus. het is soms net het verschil dat de ruimte verdraagbaar maakt.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door paulv »

@ DVIII, Voor de meer kritischer camperaar, in de link die ik bijgevoegd heb zie je hoe je de mal maakt (net ietjes anders).
Misschien kun je die mal lenen en dan maak je hem zelf.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Jeroen_Hanomaf schreef:Qua "oortjes" ben je ook beperkt doordat deze al snel de schuifdeur tegen komen!
Er wordt flink meegedacht, helemaal top! Echter, zoals ik hier boven schreef lijken die verbredingen voor mijn bus niet echt praktisch. Ik heb op internet ook de site gezien van Taeke, die deze ook gemaakt heeft (dan glad, m.i. mooier!), en beide bussen zijn LT's met de 4,2m wielbasis (Lengte3, dus eigenlijk geen echte maxi, die is lengte 4 met een grote overhang achter de achteras!). Die van mij is korter, en de schuifdeur komt voor het deel erachter. Wat nog wel zou kunnen is de schuifdeur begrenzen, of de oortjes a-symmetrisch maken, dus de schuifdeurkant zo breed als mogelijk waar de deur nog langs kan, en de andere kant breder... We zijn het nog aan het bedenken! :)

@Frank: qua breedte valt het mee (of tegen, zo je wilt). De buitenkant is 1,99, volgens mij net zo breed als een TN? Bovenin, binnen, bij de dakgoot, is de breedte nog maar 1,55 binnenin (onderin kan ik binnen niet tot de huid/spant meten omdat er dikke multiplex kasten in getimmerd zitten). We hebben er bij aanschaf al rekening mee gehouden in de lengte te gaan slapen, zo hoog mogelijk, met bergruimte eronder. Als het zou kunnen in de breedte is het alleen maar meegenomen :) Kinderbedjes dan zoals jouw TN voorin. Alternatieven zijn een hef-/slaapdak of een vast hoog dak met een hefbed, waarbij die laatste optie enigzins tot mijn verbazing goedkoper is als een hef-/slaapdak...

@DVIII: de VW-MAN die ik gezien had was ook een "normale" uitvoering, geen FAE 4x4. De 4x4 uit de eerdere wensenlijst kwam eigenlijk alleen voort uit noodzaak; de wens was iets nets te zoeken met weinig roest en ellende, en dan kom je al relatief snel bij brandweer, THW en legerwagens uit, die dan toevallig meestal 4x4 hebben.

De wens voor iets anders was er evengoed, omdat de opbouw van de Hanomag aan het eind raakt en dat wisten we natuurlijk al een tijdje. Wat we vooral wilden was iets wat gewoon voor huis in een parkeervak past, en dan kom je al snel bij dit soort busjes uit. Na alle lekkage-ellende van opbouwen die verbonden zijn met een cabine wilden we ook (weer) een bus. Nou ja, zo komen we dus bij deze uit... Zoals ik al schreef was het ook helemaal niet de bedoeling om nu al iets te kopen, maar het was een relatief nette bus met bekende historie en we konden het over de prijs eens worden. (mijn vrachtwagenrijbewijs is al weer grotendeels teruggehaald...) Het tot op heden gemeten verbruik is 1:10,5 trouwens, dan kun je nog eens eens een stukje rijden... (en met 16" velgen misschien nog wel minder te krijgen)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Arno Z »

Mooi speeltje ;-) Erg benieuwd naar de ombouw!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Thx! :) Wij ook! :mrgreen:

Dit zijn overigens de maten:
LT46maten.png
Deze wil ik nog groter uitprinten en dan maar schuiven en rekenen om een indeling te bepalen.

Dit komt trouwens van het van het Umbauportal van VW:
https://umbauportal.de/lt
Mooie site, er staan zelfs allerlei CAD tekeningen op. Mijn ouwe trage laptop krijgt ze echter niet geopend! :mrgreen:

Groeten Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Frank.fjph »

Hoi Jeroen,

Het loont de moeite om de mutiplex weg te halen en dan te meten hoeveel je extra hebt tot op e huid,...
door de hoogte van je bed af te stemmen op de plek vam de (langs)spanten kun je mogelijk tot een aanvaardbale bedlengte komen.
Dat is wat in de mijne is gedaan, slechts 3mm antidreun met suwide beplakt sceiden de plaat van het voeteneind.....niet getest bij -20. :cry: :cry:
Als ik op de tek. en binnenmaat van 173 zie, en er zou 2 x 5 cm te winnen zijn zo wordt het misschieneen optie.
Frank
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Jeroens hersenspinsels over een ideale camper...

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ha Frank,

Ik vond op internet bij een andere LT-inbouwer dat de maat tot aan de huid 1,85m is. Dat is met een paar cm isolatie nog aan de krappe kant.
Bij breedslapen ontkom ik denk ik niet aan oortjes of een hoog dak met een hefbed voorin, dan slaap je in de lengte. Met dubbellucht, stabilisatoren voor en achter en dikkere veren denk ik dat het rijgedrag daarmee ook wel meevalt, maar ik vind het niet zo mooi :( (en ik wil mijn zwaailamp op het dak niet kwijt :mrgreen: )

De oren zouden wel a-symmetrisch kunnen met een uitsparing voor de schuifdeur, dan moet je éénmalig een mal maken, die je voor beide kanten kunt gebruiken, maar waarbij je dan een inzet maakt waar de uitsparing voor de schuifdeur dan komt. Omdat de wederhelft toch minder lang is, slaap ik dan gewoon aan de brede kant :)
In de lengte kan dan nog een stapelbed (voorlopig onderste als berging, maar e.v.t voor gezinsuitbreiding of logeerders die niet al te groot zijn)
Ik heb ook nog even goed naar de site van de zelfbouwer die Paul gelinkt had gekeken, en zo te zien zijn bij die lange LT de panelen korter (het zijn er dan 3 ipv 2). Eventueel lenen/huren van de mallen zal dan niet zo eenvoudig gaan. Dan toch maar eigen mallen maken? (lijkt me stiekum ook wel een leuke klus om zelf te doen, alleen dat gepruts met epoxy en glasweefselmatten...)

In elk geval even aan het tekenen geweest, nog niet op schaal natuurlijk, e.e.a moet nog uitgemeten worden om te kijken of het uberhaupt allemaal gaat passen. Zo'n busje is sneller vol als je denkt, daarom ook geen douche en/of toiletruimte, bewuste keuze overigens. Bij de onderste stelt het blauwe vlak een hefbed bovenin het verhoogde dak voor dat bij deze variant nodig is, bij de bovenste zouden we het met een verbreding redden.
plattegrondjes.png
Groeten Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten