Elektrisch aangedreven afzetcamper

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 nov 2011, 14:34

Elektrisch aangedreven afzetcamper

Bericht door fritsvisser »

Dag techniekers,

zojuist heb ik mij voorgesteld op dit forum, nu wil ik mij natuurlijk ook plaatsen in dit subforum.
Want inderdaad, het gaat mij om mijn ideale camper. Nergens te koop, dus: zelfbouw.
Kijk even op http://www.debomenenhetbos.nl/fjvisser/camper.htm
en volg daarna mijn blog op wereldwonderopwielen.blogspot.com.
Want mijn ideale camper, die ik binnen 5 jaar hoop te verwezenlijken (met nog altijd een goede kans dat het niet lukt, want ik leg de lat wel hoog...) moet wel een wereldwondertje worden.
Voor wie nog niet nieuwsgierig genoeg is om te kijken:
Ik wil een elektrisch aangedreven voertuig, om het praktisch te houden met een range-extender, dat is gewoon een generator die tijdens rijden en stilstaan de accu's weer bij laadt. (Want niet overal staan laadpalen ...)
Daarop (denk aan een kleine pick-up truck) een camperunit, maar niet zo'n sixpack ding, dat is me veel te krap. Daar komt ook de noodzakelijke zelfbouw om de hoek kijken: Het moet een naar boven en naar beneden uitschuifbaar geval worden, dat ons beiden staand voldoende hoofd- en leefruimte biedt, en daarboven nog een goed bruikbaar slaapgedeelte. En ingeklapt/geschoven weer zo compact dat het achterop het pick-upje past.
En nu iets heel raars: eerste half jaar onderzoek leverde mij op dat het waarschijnlijk een Volkswagen T@ wordt, zo'n oldtimertje. Rebbl (Rebbl.nl). een bedrijfje in Aduard, vlakbij mijn woonstee Groningen, bpouwt die om naar elektrisch (ik heb er al in proef gereden!). Omdat deze busjes altijd de motot achterin hadden (nu te vervangen door een elektromotor), is de cabine heel kort. Daardoor achterop voldoende ruimte (ze bestaan ook in pick-up uitvoering, en de zij- en achterborden kunnen er af) voor, met inachtneming van de maximale overstek achter, mijn gewenste afzetunit. Voorlopige schattingen leren mij dat het qua gewicht ook allemaal net zal kunnen!
Wel, ik hoop dat jullie mee kunnen genieten van mijn capriolen, enne: beheerders: wordt het niet tijd voor een categorie elektrische of schone aandrijving, naast de diesel en de benzine?? :bye: :up:
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Eco afzetcamper

Bericht door dereiziger »

Welkom hier .. ik ben heel benieuwd naar hoeveel vermogen je moet hebben om electrisch met een meestal toch wel zwaarbeladen Camper de berg opkomt .. ik ga je project zeker volgen.. en wil ook wel komen kijken . we wonen nu ook weer niet zo ver bij elkaar vandaan ;)

Grt Ton
Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Eco afzetcamper

Bericht door Admin »

Verhip! Nooit geweten dat ze inmiddels bestaande voertuigen ombouwen op elektriek. Maar ja, het lag eigenlijk wel voor de hand dat er zoiets aan zat te komen. Jammer dat de VW-busjes niet in mijn gewenste gewicht bestaan. Ik wil elke morgen een douche nemen om wakker te worden en met het huidige gewicht van water (een ton per kuub bij 4℃) ga je dan al gauw over die 3500 kg heen.
Jammer dat onze optimistische huis-uitvinder op reis is. Die zou vast passende zonnepanelen voor elektrische tractie hebben...

Enne... een forum "elektrisch"? Kan altijd nog. Maar zolang je een verbrandingsmotor aan boord hebt, al is het maar als range-extender, kunnen we je ook kwijt bij diesel, benzine of gas :wink:
Ik zie dat je de weg naar "Mijn ideale camper al hebt gevonden".
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 nov 2011, 14:34

Re: Eco afzetcamper

Bericht door fritsvisser »

Hallo camperaars,

een korte update van mijn project is te vinden op mijn blog http://wereldwonderopwielen.blogspot.nl/
Goed om weer even op dit forum te kijken: ik dacht dat ik nu al jaren bezig was, maar ben in juli 2011 met mijn projekt begonnen en op dit forum in november. Valt me nog best mee. Heb van alles uitgezocht maar zit nu te wachten op een schip met geld. Waar zitten die toch???
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Eco afzetcamper

Bericht door paulv »

Ik zie best wel wat in een elektieke camper (voor anderen dan :bye: )
Maar dan moet het concept helemaal anders worden.

Je begint met het dak oppervlak, natuurlijk bescheiden, een 5-6m² bekleed met PV panelen.
Daar kan dan zo'n 1000Wp op. Wil je autonoom zijn, en daar gaat het natuurlijk om, is de opbrengst 3kWh per dag gemiddeld. Na aftrek van je dagelijkse verbruik blijft er voor het bewegen van deze camper iets van 2.5kWh per dag over.
Met een omgebouwde VW kom je daar niet ver mee :mrgreen: .

Dat wordt dus een elektieke (bak?)fiets constructie met een pittige 250-500W motor, meetrappen om heuvelop te komen, een meerlaags aluminimum folie carrosserie en een lichtgewicht kampeer uitrusting. Denk maar aan een soort huifkar met trapaandrijving.

Binnen dit concept zijn er vast leuke ontwerpen denkbaar die niet duur hoeven te zijn.

Groeten, Paul


P.S. Andere oplossingen lijden waarschijnlijk toch aan een principiële denkfout van de ontwerper, want elektriek is wel mooi maar moet toch ergens vandaan komen. Met alleen de motor uit een camper gooien en die te vervangen door een elektrieke ben je er niet :? . Tanken aan de paal is toch eigenlijk vals spelen.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 nov 2011, 14:34

Re: Eco afzetcamper

Bericht door fritsvisser »

De eerste stap gezet (eindelijk....): Een T2 busje pick-up uitvoering gekocht.
Ombouwen naar elektrisch is de volgende stap: eerst weer even sparen!
Kijk maar even op http://wereldwonderopwielen.blogspot.nl/
En nu heb ik een echte Westfalia laadbak met huif te koop, kijk op:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volk ... mympSeller
(Mag dat hier, een kleine advertentie???)
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Eco afzetcamper

Bericht door DVIII »

Iedereen die niet kan rekenen denkt dat je goedkoop kan rijden op electrische energie , niets is minder waar het is een van de duurste vormen van tractie omdat je het eerst moet maken , op die zelfde energie rijd je twee keer zo ver. en dan hebben we het nog niet over de opslag van electrische energie die ook nog eens de helft verlies oplevert.
maar ik vraag me af wie al die gratis laadstroom energie weggeeft .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 nov 2011, 14:34

Re: Eco afzetcamper

Bericht door fritsvisser »

Ik loop wat achter met antwoorden, ik had mijn instellingen niet goed en kreeg daardoor geen meldingen binnen. Ernst wees mij op een ander forum (zwerfvagebonden.be, ook heel interssant!) op mijn radiostilte alhier...
Mijn claim op schoon rijden bestaat er uit dat ik bij electrisch rijden ter plekke geen dampen uitstoot. Daarnaast dat de energieopwekking zuiniger is, een centrale werkt zuiniger dan een verbrandingsmotor, daarnaast ook veel schoner (rookgasfiltering). Ja, die stroom wordt ook opgewekt met behulp van fossiele brandstof, nog wel. Zelf koop ik al groene stroom in van Grunneger Power, de nu nog windenergie inkopen maar op zo kort mogelijke termijn zelf zonneneergie willen produceren en dat vind ik persoonlijk de ideale vorm van stroom opwekken.
Natuurlijk, als ik de range-extender gebruik wordt dat weer anders. Het liefst zal ik er een met een brandstofcel aanschaffen. Maar die is wel erg duur. Daarnaast zal ik die extender zo min mogelijk gebruiken: liever opladen aan het stopcontact. Dat kan ook omdat wij een ander reispatroon hebben dan vele camperaars: weinig kilometers rijden, veel wandelen etc. en dagen op 1 plek blijven.
De aanschaf van het spul vergt inderdaad een hoge milieubelasting, zeker de accu's, dat is nog het grootste probleempunt. Het moet wel zo zijn dat ze over hun totale levensduur toch schoner zijn dan een verbrandingsmotor (die inderdaad heel lang mee gaat, dat is een pluspunt!). Ik ga er van uit dat de ontwikkelingen in de accuwereld zeer snel gaan, qua capaciteit, recyclebaarheid (Dat al die lithium niet weggegooid hoeft te worden op het eind) en hopelijk uiteindelijk ook prijs... Ik weet ook dat lithiumwinning vaak smerig is, in tegenstelling tot die van aardolie (grapje...).
Tanken aan de paal is ook energieverbruiken, natuurlijk
Al met al wil ik wel dit even kwijt: Ik bouw geen elektrocamper om anderen te beschimpen op hun oliegebruik of zo, ik bouw hem gewoon omdat ik dat hardstikke mooi vind. Kritiek hoor ik graag, leer ik van, maar wel graag een beetje positief en genuanceerd. Ik wil niet dat dit een discussie wordt pro en contra electrisch transport. Daar zijn andere fora voor, wij zijn allemaal camperaars, daar moet het hier om gaan, toch?
Gebruikersavatar
lucconcorde
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mar 2013, 19:11
Locatie: Waar mijn motorhome staat...

Re: Eco afzetcamper

Bericht door lucconcorde »

Oude voertuigen zo lang mogelijk gebruiken is volgens mij dus "veeeel groener en ecologischer" dan nieuwe voertuigen bouwen.
En het ziet er ook nog grappig en/of beter uit.
Zoals het "wagenpark" in Cuba. :shock: 8)

Maar het idee van de topicstarter om een "ouder type voertuig" te verbouwen om elektrisch te rijden,
vindt ik wel een tof idee.

Ik heb gevonden dat men de voorste wielen van een "standaard vrachtwagen" kan vervangen door wielen die uitgerust zijn met een hydraulische aandrijving,
om zo tijdelijk en met lage snelheid een 4x4 te hebben.
Maar tot nu heb ik nog geen "elektrische motor-velg" voor vrachtwagens gezien.
(zoals voor de nieuwe generatie elektrisch aangedreven rolstoelen)
Het idee om met een oude Truck "stil en reukloos" te kunnen rijden,
al is het maar 300 Km per dag,
vindt ik wel zeer interessant... :idea:
Luc

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Eco afzetcamper

Bericht door paul snip »

http://www.autocar.co.uk/car-news/indus ... s-unveiled

Dit is wel een idee. Een heel klein zuinig en schoon dieselmotortje (zou ook LPG kunnen zijn) als generator. En het rijden volledig electrisch.

De motor die in dit project gebruikt wordt is een Euro 5 fiat dieseltje uit de Punto. Zeer zuinig en zeer schoon. Doordat deze motor met 1 toerental kan draaien kun je gaan zitten in het ideale gebied. (hart van het ei-diagram). We hebben 150 pk nodig om te versnellen en een helling te nemen. Maar eenmaal op snelheid is veel minder vermogen nodig. Dus zoiets zou ik nog wel zien zitten. Zeker bij relatief korte afstanden.
Gebruikersavatar
lucconcorde
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mar 2013, 19:11
Locatie: Waar mijn motorhome staat...

Re: Eco afzetcamper

Bericht door lucconcorde »

Tof :idea:

En dit lees ik ook graag in het artikel:
The model on display in Milan is the first demonstration prototype, and Pininfarina estimates that adapting old buses to run with the new technology is about 60 per cent cheaper than buying new hybrid vehicles.

"Oude voertuigen zo lang mogelijk gebruiken is volgens mij dus "veeeel groener en ecologischer" dan nieuwe voertuigen bouwen."
Daar kan ik nu ook nog "en 60% goedkoper" bij schrijven. 8)
Luc

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Eco afzetcamper

Bericht door Leo »

@Paul, voor een stadsbus een leuk ding. Vooral het hergebruik van oude bussen staat me aan.
Voor de rest is het gewoon het vertrouwde ouwe diesel-elektrisch met toevoeging van een grote dure accu en wat terugwinning van energie via de remmen.

Ik vraag me echter af wat (qua verbruik en investering op de lange termijn) een nét zo moderne 115kW generatorset zonder accu zou doen tov dit concept.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
rienold
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2010, 21:54

Re: Eco afzetcamper

Bericht door rienold »

Misschien een beetje off-topic, maar is er nog iemand die een droom probeert te verwezenlijken.

Na de ontwikkeling van de de dieselmotorfiets (financieel loopt dat niet) ontwikkelt hij nu een elektrisch voertuigje.

Bron van inspiratie?
Misschien kun je bij dit project je licht eens opsteken? :idea: :idea:

Technisch kan veel, maar de vraag is of het ook commercieel haalbaar/interessant is.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Eco afzetcamper

Bericht door paulv »

De stand van de techniek.

Hier een voorbeeld van een "real life case" met prijzen, let op de € 40.000 subsidie uit Leo's portemonee :mrgreen: .
http://www.wikimobi.nl/wiki/index.php/Case_1_Vervolg

Het bestaat allemaal al (meer dan een eeuw :mrgreen: ) en is in de winkel te koop. Onder andere de Technische Unie rijdt met zo'n elektrische vrachtwagen, BYD heeft al jaren elektrische bussen.

Wat nieuw zou zijn is een volledig elektrische camper op basis van deze of een soortgelijke vrachtwagen, hoewel Hymer al volop bezig is. Artikel is 2 (=twee) jaar oud.
http://www.kampeerzaken.nl/article.php/ ... per-290711

Hier een voorbeeld van een leuke betaalbare basis:
http://www.leboncoin.fr/utilitaires/440 ... tm?ca=14_s
Nieuw accuutje, wat PV paneeltjes, andere carrosserie en karre maar :lol: .

Niks dromen, alles is er al.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Elektrisch aangedreven afzetcamper

Bericht door Leo »

Zo kon het wel weer. Het zuiggehalte werd ff te hoog en sommige mensen schijnen niet te kunnen lezen. :evil:
Titel gewijzigd en voor de tweede keer topic opgeruimd...
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 nov 2011, 14:34

Re: Elektrisch aangedreven afzetcamper

Bericht door fritsvisser »

Echt leuk, die E-one. Net te klein om in te k(r)amperen, helaas...
Gebruikersavatar
fritsvisser
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 nov 2011, 14:34

Re: Elektrisch aangedreven afzetcamper

Bericht door fritsvisser »

O ja, wie op linkedIn zit, moet hier eens kijken:
http://www.linkedin.com/groups/Zelf-een ... 2fe7DYuBE1
(Misschien kun je de link ook gebruiken als je niet op linkedIn zit, dat wet ik niet)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten