Pagina 1 van 1

een niet- (zo ideale) camper

Geplaatst: 27 apr 2012, 11:54
door Evan
Besten,

dit zal voor de meesten van jullie wel heiligschennis zijn. Maar ik wilde het jullie toch niet onthouden. Mijn broer heeft onlangs een 508 gekocht waar technisch al veel aan gedaan was maar de camperopbouw was echt aan vervanging toe. Hij heeft al een tijdje het plan om een werkbus te kopen of bouwen en dit leek een leuke basis. Het moet een universeel inzetbare auto worden, met een laaddek van ongeveer 5 meter.
Afgelopen 2 weken zijn we bezig geweest met de sloop en daarna aanpassen. Het is nu een 1,5 cabine in wording op basis van een 6,90m lange versie is met stuurbekrachtiging. Het was oorspronkelijk een hoge bus. Het dak en de verdere delen komen van een dubbelcabine 608.
We zijn al een eind gevorderd. De ruwbouw vordert goed, maar het is wel veel werk.
Natuurlijk past zo'n dak van een lage cabine niet zomaar. Enig aanpassen is wel nodig. De hoek die de stijlen maken met het dak zijn iets anders. Verder past het dak aan de voorkant ook niet 1-2-3.
Het deel van de koets wat nog origineel is heeft ook nogal wat aandacht nodig: wielkastranden, rondom de voorruit, onderkant deuren en de waterbak onder de voorruit zijn enkele plekjes....

helaas is de voorruit gesneuveld tijdens t slopen. daar zit nu een fikse ster in. Mocht iemand er nog een over hebben....?

Het idee is om misschien in de toekomst er en soort afzetunit voor te maken die dan op het plateau kan zodat de wagen ook weer als camper bruikbaar is.
De wagen was als vrachtwagen geregistreerd. Dat was ook wel nodig, de inbouw was zeer degelijk uitgevoerd: alles met 18mm multiplex :)


Foto's volgen nog.

Re: een niet- (zo ideale) camper

Geplaatst: 27 apr 2012, 12:17
door Berthil
Evan schreef:Foto's volgen nog.
Leuk, ik kan niet wachten..
Succes Berthil.

Re: een niet- (zo ideale) camper

Geplaatst: 11 mei 2012, 16:53
door Evan
Ruwbouw van de cabine is redelijk aan het vorderen. Ik zal vanavond enkele pics maken, als ik het niet vergeet.
Het volgende grote obstakel is het verzagen van het 2e portier aan de rechterkant. Deze moet bijna 2x zo smal worden en 15cm ongeveer hoger..... Maar ook nog netjes sluiten en van binnen te zijn openmaken.

Als de aanpassingen af zijn kunnen we ons richten op het restaureren van de standaard puntjes bij mercedes 508-en: wielkastranden en het front :). Allemaal niet zo prima bij deze......
Gelukkig is de techniek in vrij beste staat. Alleen het uitlaatspruitstuk en de hoofdremcilinder niet, die lekken.

Wordt vervolgd.

Re: een niet- (zo ideale) camper

Geplaatst: 17 mei 2012, 20:38
door Evan
zoals beloofd, enkele foto's. Vandaag verder gegaan en het 2e deurtje rechts gemaakt. Die sluit nu mooi. Daar moet dan een polycarbonaat raampje in. Zo ook aan de linkerkant achter het bestuurdersportier. De rest van het glas blijft gewoon origineel.
We zijn nu de rottigheid rond het voorraam aan het aanpakken. Zodat met een beetje geluk voldende week alle ruiten er weer in kunnen. :)

Afbeelding
Afbeelding

Re: een niet- (zo ideale) camper

Geplaatst: 29 mei 2012, 10:32
door Evan
Inmiddels is de cabine wel af. Hij is nu wit.
Het resultaat ziet er wel aardig uit. Ik heb wat foto's gemaakt. Die zal ik binnekort nog even laten zien.

Re: een niet- (zo ideale) camper

Geplaatst: 14 dec 2012, 13:19
door Evan
Geen foto's nog geplaatst. :(
we hebben voor het terugplaatsen van de ruit de sponning hersteld. Nu moeten nog de wielkastranden en de onderkant van de portieren alsmede de grill en het motorkapje vervangen worden.

De wagen is gisteren naar de RDW geweest voor verlaging TMM en wijziging inrichting.
De trekhaak zit er ook onder met een trekgewicht van 3,5 ton op kenteken.

Re: een niet- (zo ideale) camper

Geplaatst: 14 dec 2012, 13:37
door DVIII
leuk , ik heb een 2,2 cabine gemaakt van een bus , dus het kan zeker !!

Re: een niet- (zo ideale) camper

Geplaatst: 14 dec 2012, 19:22
door jervig
Evan schreef:Inmiddels is de cabine wel af. Hij is nu wit.
Het resultaat ziet er wel aardig uit. Ik heb wat foto's gemaakt. Die zal ik binnekort nog even laten zien.


Geen foto's nog geplaatst. :(
we hebben voor het terugplaatsen van de ruit de sponning hersteld. Nu moeten nog de wielkastranden en de onderkant van de portieren alsmede de grill en het motorkapje vervangen worden.

De wagen is gisteren naar de RDW geweest voor verlaging TMM en wijziging inrichting.
De trekhaak zit er ook onder met een trekgewicht van 3,5 ton op kenteken.
Ja ik snap het geloof ik.

Groetjes,

Jeroen