MAN TGM 18.290 4x4 BB

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door jervig »

Ik zal niet blijven voortborduren op mijn oude topic, dat wordt wel erg onoverzichtelijk.

Het is geworden een MAN TGM 18.290 4x4 BB wielbasis 3.60 mtr. Eigenlijk dezelfde lengte als we gewend zijn. De auto (chassis/cabine) is vandaag besteld want er moet om te voorkomen dat we afhankelijk worden van AD-Blue nog dit jaar een kenteken op.

Kleur? Grijs. Na 2 witte nu eens wat anders. We gaan waarschijnlijk bouwen in grijs als hoofdkleur voor bestuurderscabine en opbouw met okergele accenten.

Komende weken eens wat tekeningetjes maken van de opbouw.

Planning?

Klaar in voorjaar 2015.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door jervig »

Even een fotootje van een vergelijkbare auto gepikt van internet:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Netjes! Ik neem aan dat jullie dan het nieuwste model krijgen net zo'n gladde glimmende grille? (sinds kort zonder Büssing leeuwtje viel me laatst op!)
Afbeelding

Hoort die AD-blue trouwens bij Euro 6? Je ziet dat steeds meer en nu dus verplicht. Hoe moet dat dan over 20 jaar in Afrika! ;)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door jervig »

Ik denk niet dat Ad-Blue op zichzelf een verplichting is maar dat geen enkele fabrikant in staat is zonder Ad-Blue aan de nieuwe normen te voldoen. De TGM is sowieso al een tijdje de enige die aan Euro 5 voldoet zonder Ad-Blue. Over 20 jaar hebben ze in Afrika vast Ad-Blue, vraag is alleen wat wij dan weer hebben uitgevonden.......Voorlopig leek mij dit een aardige laatste mogelijkheid voor de komende 10 jaar en dan zien we wel weer eens verder.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door jervig »

Zoals jullie uit een ander topic wel begrepen hebben kan ik totaal niet tekenen. Toch zal ik wel moeten dus hier de eerste oefeningen voor de opbouw.

Groetjes,

Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Johannes

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door Johannes »

kan ik wat voor je betekenen?

Groet Pieter
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door jervig »

Pieter,

Dat zou misschien wel een goed idee zijn. Ik ben een echte hark met tekenen, vroeger op school al, helemaal als het ruimtelijk moest.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door jervig »

Een beetje aan de planning gewerkt, de indeling weten we, en het tijdspad kennen we.

Blijven nog een paar twijfelgevalletjes over:

1) Traditioneel binnen 12 en/of 24 volt, dieselverwarming en koken op gas

of

2) Idem maar koken op diesel, nadeel geen oven

of

3)Hele auto op 230V elektrisch koken en oven, nadeel grote generator nodig bij langere periode niet rijden icm weinig zon. Bijvoorbeeld een Fischer Panda watergekoeld 6 KW, schijn redelijk stil te zijn, iemand ervaring? Voordeel, geen gas meer en geen last op grote hoogte met koken op diesel. Ander voordeel is grotere keuze in te verwerken van materialen.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

jervig schreef: 2) Idem maar koken op diesel
Hoi Jeroen,

Heb je toevallig zelf ervaring met zo'n dieselkookplaat? Wij hebben laatst bij de Wit in Schijndel gekeken naar zo'n ding (Wallis), en spraken daar stomtoevallig iemand die er één had, maar dan van Webasto, en hem verkopen wilde omdat hij er niet tevreden over was. Lange opwarmtijd, en als de boel warm is duurde het volgens hem nog ruim 20 minuten voor er een litertje water kookte. Op het internet wordt ik niet veel wijzer, maar de ervaringen zijn niet onverdeeld positief. Uiteindelijk hebben wij zelf er (echter vooral vanwege ons budget) voor gekozen om zo'n dieselplaat niet te kopen en een gasplaatje met 5kg fles in te gaan bouwen. Verwarmen wil ik wel op diesel. Ik zou wel benieuwd zijn of jij er ervaringen mee hebt. :)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Mark V
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:29

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door Mark V »

Hallo Jeroen.....

Ik heb dezelfde dilemma's voor mij DAFje.

Koken op diesel wil ik heel graag omdat dat weer gedoe met die gasfles scheelt.
Diesel heb ik toch voldoende bij me.

Ik heb echter al wel besloten om de camperbak op 12V te zetten.
Ik wil het elektra sowieso volledig scheiden van de 24V DAF techniek.
Dan is 12V volgens mij toch wat handiger voor alle aan te sluiten apparatuur.

Op zich vind ik het geen probleem om dan meer accu's parallel te zetten.

Mark
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door jervig »

Koken op diesel is denk heel erg afhankelijk van discipline en de wensen van degene die kookt. Kook je veel en vaak voor je plezier of kook je om de simpele reden dat je iedere dag iet moet eten.

Met de dieselkoker moet je gewoon de volgorde der dingen van de dag even veranderen, zet hem aan voor het tandenpoeten en erna kan je je koffiewater koken. Ze werken op zichzelf perfekt, hebben echter maar 1 pit en een warmhoudlpaats.Wil je dus meer mogelijkheden dan heb je er 2 nodig.

Kook je voor je plezier dan is een snel te regelen apparaat natuurlijk veel handiger, het liefst met 3 kookplekken en in combinatie met een oven/grill. Zo hebben we het nu ook overigens.

Koken op diesel kan dus prima mits je niet te veel kooknoten op je zang hebt. Het is meer een praktische en ruimtebesparende oplossing.

Verwarmen en boiler op diesel is ideaal, kan geen gaskachel tegenop.

Groetjes

Jeroen
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Wij zijn niet van die uitgebreide hobbykokers, maar gebruiken het huidige 3-pits fornuis in onze Hanomag eigenlijk wel bijna elke dag. Wat we, als het te warm is binnen, nog wel eens buiten doen is stapelkoken op de brander van de skottelbraai. Gaat eigenlijk ook best goed.

Voor onze volgende camper wordt het gewoon weer gas. We zijn daar toch wel heel erg aan gewend; in mijn vorige Hanomag had ik een 2-pits fornuis en ik vond de 3-pits die we nu hebben wel een aardige verbetering. Bedankt voor je ervaringen in elk geval, ik heb zelf nog nooit zo'n dieselcooker gebruik namelijk. :)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door jervig »

Net terug uit Marokko, tevens het bericht: HIJ IS BINNEN. Volgende week ter keuring, zaleen fotootje maken.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Eerste fotootjes

Bericht door jervig »

Eerste fotootjes, morgen kentekenkeuring.
(1).JPG
(2).JPG
(4).JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
roze
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 nov 2007, 22:42
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door roze »

Mooi man!
| Rob Zeijen | Valkenswaard, NL | Hymer S660 | MB 410D | 1993 | Automaat |
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door deutz »

Zie ik het goed Jeroen, voor ook naafreductie?
Waarschijnlijk dwars sper, maar ook langs sper?
gr.Jan.
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door jervig »

Permanente 4wd

Midden, achter en voor difs, separaat sperbaar

Naafreductie v+a

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Gaaf ding!!

Zie ik het goed en zijn de foto's gemaakt bij BTS op het terrein?

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door jervig »

Ja klopt, niet gaan kijken he want dan zie je hem eerder dan ik..........

Kentekenkeuring is gedaan, nog even wat extraatjes monteren en dan volgende week donderdag ophalen.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

haha, maak je geen zorgen ;)
Ik moet er pas komend voorjaar even langs met de LT om de tachograaf en begrenzer er uit te laten programmeren, en ook gelijk een stengeltje en kabel voor de cruiscontrol te kopen en te laten activeren. Jammer dat ie dan al weg is, zou hem graag in het echt eens bekijken. :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door Thekapitein »

En hoe staat het er mee? Ben erg benieuwd hoe nu verder?

Grt Marco.
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door jervig »

Momenteel eigenlijk niet veel te showen. De panelen bestellen volgende week en dan gedurende de levertijd het hulpchassis produceren.

Voor we op reis gaan 15 maart as moet het casco klaar zijn met deuren en ramen. Daarna pauze tot we terug zijn 1 oktober.

Groetjes,

Jeroen

Wel net versterkte zandplaten laten komen uit Hongarije, decadent: in de oranje kleur die we ook als accent in carosserie gaan verwerken.
Rijplaten.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Johannes

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door Johannes »

Hallo Jeroen

Bij een verhuurbedrijf waarvoor ik de storingen deed hadden ze Wallas diesel kookplaatjes. Op zich funcioneren die dingen prima en je kunt (kon?) er ook nog een kap bij krijgen met ventilatoren erin.
Deze diende dan als verwarming.
Toch was er regelmatig een storing redelijk vaak te wijten aan een te lage accuspanning waardoor ze niet meer opstarten. Aangezien de huurders er geen kaas van hebben gegeten starten die het ding steeds opnieuw waardoor de dure gloeispiraal stuk ging. Als de boot zo afgemeerd lag dat de wind op die kant stond waar de uitlaatcombinatie zat wou de plaat ook niet starten. Dat er een af en toe een kunststof stootwil voor hing en ze het dan ook niet doen en de stootwil gerecycled is, is voor jou wellicht niet relevant :).
Als ze vaak op een lage stand staan vervuilde de brander regelmatig.
Het is wel wat jaren geleden de dieseluitvoering was toen net op de markt, de petroleum uitvoering was er al even, dus er zal wel het een en ander verbeterd zijn.
Je hebt er dus wel onderhoud aan en op een lange reis zou ik wat reserve delen zoals een gloeispiraal en een branderhuis meenemen.
De elektronica heb ik nog nooit stuk gezien. Op 'e'en keer na dan maar dat lag niet aan het apparaat. De inbouwer had de uitlaat niet geïsoleerd ( toen geen vereiste van wallas) en die liep dwars onder de kookplaat door naar buiten. De elektronica kon niet overweg met de ontstane hitte en hield er definitief mee op.
Door die ervaring wijs geworden heb ik altijd een geïsoleerde uitlaatslang gebruikt, ook omdat het in een afgesloten keukenkastje onder de plaat best wel heet wordt. het is wel aan te bevelen om onder de plaat een goede afscherm plaat te maken om verbranding van iemands handen te voorkomen.

Best wel een goed ding maar met gebruiksaanwijzing een goede inbouw en goed onderhoud.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Torsie??

Bericht door jervig »

Hoezo torsie.........
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Bericht door deutz »

Als het soepel genoeg is om te buigen, breekt het niet gauw! :up:
gr.Jan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten