Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dank je wel, Danny! :)

Inmiddels weer een beetje verder gegaan... van dit weer afgelopen zaterdag:
Afbeelding
Afbeelding
naar de ruim 25°C van vandaag was nogal een shock... :P

Als eerste nog de niveaumeters afgesteld zodat de tanks er weer onder konden. De meetpennen moet je inkorten zodat ze ongeveer 2cm boven de tankbodem zitten en dan kun je die lengte instellen aan de bovenkant van de sonde. De stappen lopen echter per 8cm en is dus niet erg nauwkeurig, hier was ik op het Sprinter forum al voor gewaarschuwd.
Dus de meter even provisorisch aangesloten en de tank vol laten lopen. De schoonwatertank was eigenlijk al goed, en omdat toevallig de aftapkraan van de schoonwatertank dezelfde maat had als de vulopening van de vuiltwatertank kon ik die ook gelijk vullen. De vuilwatertank moest wel een beetje afgesteld worden.
Afbeelding
Beide instellers nog verzegeld met een kledder butylkit (stond ook in de handleiding) en de schoonwatertank aangesloten en weer gemonteerd. De vuilwatertank kan ik prima van alle kanten bij en die er dus ook gelijk weer onder gezet.
Daarna zondag naar het oosten van het land bij vrienden geweest (400km retourreisje) en dinsdagmorgen vroeg zonder problemen door de APK. Was 't sleutelwerk van vorig jaar niet voor niets! :)

Daarna zagen, zagen, zagen, vijlen, schuren, etc....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En tot nog extra steun voor bedden en achterschot:
Afbeelding

En de doorvoeren overgenomen en gepast:
Afbeelding
Nu nog schroeven halen zodat de vloerplaten erin kunnen, en nog de scharnieren infrezen.

Groeten,
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ondanks het gebrek aan postings, toch lekker verder aan het knutselen... ;-)

Eerst maar de klep voor de voorvloer afgemaakt. Scharnieren gekocht en ingefreesd zodat ze niet al te ver uitsteken straks:
Afbeelding
Afbeelding
Eerst uitgezet met de beitel en daarna met de bovenfrees nagelopen. Een echte timmerman kan het vast beter, maar voor een eerste keer niet ontevreden ;)

Daarna werd het zoetjesaan tijd voor de zijwanden.
Daarvoor moest ik eerst nog frames maken om de open raamkanten af te werken.
Omdat de kromming van de buitenplaat gek genoeg anders is als die van de binnenspanten was dat nog een nauwkeurig klusje.
Afbeelding
En tijdens de montage:
Afbeelding
De schuifdeurspanten zijn minder diep, dus die vereisten een wat smaller frame:
Afbeelding
Het paste perfect... als je hem goedom op de wand lijmt!!! Grrrrrr... zonder schade helaas niet te verwijderen, dus maar laten zitten en straks de onderkant maar uitvullen zodat ie netjes tegen de plaat komt. Was niet mijn avond... :rolleyes:

Enfin, toen dat droog was, was het tijd voor de zijwanden zelf. Zoals ik al beschreven had, heb ik 3,4mm triplex beplakt met 4mm isolatie en wilde dat tegen de houten blokken die ik aan de wand gelijmd had schroeven. Ik kwam er echter al vrij rap achter dat dat hem niet ging worden; door de isolatie trek je de plaat niet mooi strak tegen de wand, maar trek je er deuken in, en door het veren verzinken de schroefkoppen ook niet.
Resultaat... een golfplaat aan de wand met allemaal uitstekende schroefkoppen :( Alweer een avond, die niet mijn avond was...
Na 2 avonden afkoelen en rustig nadenken toch voor plan B gegaan, alles lijmen.
De isolatie was geen succes en dus die er weer af getrokken.

Daarna alles ontvet en schoongemaakt en met polymeerlijm erin gelijmd; de schroefgaatjes kon ik bij deze plaat nog gebruiken om hem op zijn plek te houden.
Afbeelding
En daarna het achterdeel:
Afbeelding
En zo staat het nu te drogen, morgen de andere kant erin lijmen en dan de bovenkanten nog op maat maken zodat ze aansluiten bij het voorstuk.
Als alles dan vast en droog is, wordt de vloer nog geschroefd en alle naden afgesneden dan wel afgekit.

Groeten,
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En zoals op vele andere forums heeft ook bij mij de zelfmoord van Photobucket ervoor gezorgd dat de plaatjes het niet meer doen... als ik weer eens zin heb loop ik het nog wel eens langs...
Maar eerst weer wat voortgang aan de VW. Met vakantie in het vooruitzicht even een kort lijstje gemaakt en gelijk verder gegaan.
Als eerste de vloer en wanden:
2017-07-01 14.23.21.jpg
2017-07-05 16.06.59.jpg
Helaas heeft iemand een deuk in de enige roestvrije strakke LT deur van deze planeet gereden... :roll: Balen...
2017-06-26 19.46.04.jpg
Dat loopt nog, de schade is getaxeerd maar reparatie zal wel na de vakantie worden denk ik. Anders kan ik niet verder met bouwen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En vervolgens ging ook de electrische ruitmotor kapot, het raam ging nog wel naar omhoog maar niet naar beneden. Enig zoeken en meten bleek helaas geen eenvoudige draadbreuk bij het deurscharnier (in 90% van de gevallen de oorzaak) maar een kapotte ruitmotor. Die blijkt een vorstelijke 230€ ex BTW te kosten... gelukkig vond ik er nog één op E-bay in de UK, waar links de incourante kant is. Die kostte incl. verzenden evengoed nog 130€, maar ja, je moet wat... had liever een LT met raamslingers gehad, wat er niet op zit kan ook niet stuk, maar ja, het zij zo.
2017-07-16 11.24.15.jpg
Er moesten nog wat klinknagels uitgeboord worden om de motor te vervangen, en na de boel weer provisorisch aangesloten te hebben werkt het weer.
2017-07-22 16.42.25.jpg
Daarna de boel goed gedaan en weer afgemaakt.

Ook het slot van de linker achterdeur is inmiddels (eindelijk) vervangen, en ook die gaat weer goed open en dicht. Als je zoiets vervangt merk je pas hoe zwaar het oude slot eigenlijk liep.
2017-07-16 13.25.10.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Daarna en intussen verder met de dakdragers. Omdat we dit (en waarschijnlijk) volgend jaar onze bustent willen gebruiken moest hier nog wat aan aangepast worden. De sluis tussen bus en tent is eigenlijk net te kort en laag, en da's een project voor vrouwlief. Maar dan moest eerst de luifel op de dakdragers en dan kan ook het zonnepaneel en reservewiel erop.
Dan is er ook nog ruimte voor bagage.
Ik had eerder voor een paar tientjes Atera SL dragers op Marktplaats gekocht, echter, die waren Mercedes Arktikweiß gespoten. Er miste ook nog een dwarsstang en zoals eerder geschreven had ik dat allemaal op Amazon voor een leuke prijs gevonden. Aldus had ik 4 gebruikte, licht beschadigde witte dragers, 2 nieuwe zwarte, 1 stang van 1700mm en 2 nieuwe van 1750.

Na wat nadenken leek het me het mooiste om de 2 nieuwe dragervoeten MB-wit te spuiten, het alternatief was de 4 witte zwart.
Dat ging best goed, 2 spuitbussen en een lakstift geregeld. Daarna de boel uit elkaar, ontvet, en opgehangen:
2017-07-18 09.33.21.jpg
En gespoten:
2017-07-18 11.05.44.jpg
En de beschadigingen op de 4 witte behandeld met een lakstiftje Arktikweiß en weer in elkaar zet met wat vet en nieuwe slotbouten:
2017-07-22 10.10.13.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Daarna ze erop gezet, en de montagebeugels voor de luifel uitgepakt. En ja hoor... je koopt iets wat natuurlijk niet in 1x past. De Atera voeten zijn een z.g. Schwerlastträger en hebben naast een dubbele klemvoet ook een langere bovenkant. (het deel waar de dwarsbalk doorheen steekt)
Daardoor pasten de beugeltjes niet en moest ik de gaten aan het eind iets groter boren, en 2 nieuwe aan de voorkant:
2017-07-22 14.11.29.jpg
2017-07-22 14.11.40.jpg
Bovendien bleek dat de ene dwarsbalk die ik bij de 4 witte voeten kreeg 1700mm was en de nieuwe volgens de Atera tabel 1750 -en dat waren ze dus ook. Omdat de Fiamma-beugels anders niet passen, heb ik de stangen a-symmetrisch gemonteerd (100mm uitsteek aan de ene en 35mm aan de luifelkant) en heb ik de beide nieuwe kokers met 50mm ingekort omdat ze anders links wel erg ver uitstaken buiten het dak.
Daarna de boel erop gemonteerd en losjes vast gezet zodat de luifel bij montage vanzelf zijn positie zoekt; daarna kun je dan alles vast zetten en gaat er niks wringen. Zo sterk is zo'n luifelbak ook weer niet...
2017-07-22 15.04.55.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Jeroen_Hanomaf op 24 jul 2017, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Klaar! :)
2017-07-22 15.58.43.jpg
2017-07-22 15.54.49.jpg
Nu mag vrouwlief met de tent in de weer :)

Groeten,
Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En dan zit onze 2,5 week vakantie er al weer op... Omdat vrouwlief Oostenrijk toch te ver vond rijden en het haar beurt was het vakantieland te kiezen hebben we in de achtertuin van Ernst en Sylvia gekampeerd, tussen Oldenburg en Bremen.
Er moesten nog een berg kleine klusjes gedaan worden, variërend van een extra goot op de fietsendragen voor de loopfiets van de jongste, tot een tijdelijke bedverlenging voor ons bed, tot de aanpassingen van vrouwlief m.b.t. de sluis tussen tent en bus.

3 Jaar geleden kwamen we er al achter dat de sluis eigenlijk te laag is voor onze bus, en nu zitten ook die dakdragers er nog op. Daarom heeft ze stof gehaald en de magneetstrips uit de oude adapter gehaald en iets moois gemaakt wat langer is, en ook netjes om de voeten van de Atera dragers past :up:

Hierdoor staat de sluis lager en is dus ook langer, waardoor ik niet meer op de mm nauwkeurig de bus hoef te parkeren. Het steekt evengoed wel redelijke precies, maar een paar centimeter meer naar links, rechts, voor of achter maakt niet zoveel meer uit.
Het geheel is ook redelijk waterdicht, wat op sommige dagen (helaas) uitgebreid getest is.
Slapen deden we in de LT, wij op de RIB bank met tijdelijke verlenging, de oudste achter de spatborden achter bij de deuren op een luchtbed, de jongste eveneens maar dan naast ons bed. Ging eigenlijk prima, maar omdat de kachel het niet deed soms wel erg nat en vochtig. Bij een luchtvochtigheid van 90% buiten, wil het dan met enkel ventileren gewoon niet meer opdrogen.
Wel viel het me op dat ik de kitrupsen tussen spanten en hout terugzag als vochtige condensstrepen...
Koken deden we op een campingkeuken in de tent of op de Cadac, de koelkast die ik toch moest hebben voor de bus ook alvast gekocht en gelijk in de tent gezet. (Excuisit 130L tafelmodel A+++ voor 270 euro -topding!)

Verder prima weer gehad en zo'n 1000km gereden al met al, vooral veel gefietst en gewandeld en met de trein gedaan (Hasbruch vonden we erg mooi). Op een regenachtige dag nog naar Zoo am Meer gereden in Bremerhaven, en dan was het wel wel zo'n beetje.
Nog een biertje gedaan aan de Weserkade in Bremen (Schlachter) en een paar dagen daarna zat het er alweer op.
Ondanks dat de bus nog lang niet af is, is het met eigen spullen op pad gaan stukken beter bevallen als de stacaravan van 2 jaar geleden of de rent-a-tent van vorig jaar. Niet dat beide slecht waren, maar in je eigen bus slapen en van je aangepaste tent genieten geeft net dat beetje meer voldoening ;)
P1090605.jpg
P1090600.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Jeroen_Hanomaf op 31 aug 2017, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Arno Z »

Leuk verhaal. Nu weer hernieuwde zin om door te bouwen?
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Zeker!
Afgelopen dagen nog vrij, dus gelijk maar (ondanks de regen) maar doorgepakt...
De bovenkanten van de zijwanden wijken wat naar binnen (het is ook maar redelijk slap 3,6mm multiplex) tussen de spanten, en daar moest ik nog wat aan doen. Ook moest ik nog een aanhechting voor het plafond bedenken. Voor het plafond zelf lijm ik stroken op de spanten, wat op zich niet persé nodig is, maar omdat ik wat electrabuizen wil trekken heb ik die paar mm die ik aan stahoogte inlever (helaas) toch nodig.

Eerst maar met de zijwanden strak trekken bezig. Na enig nadenken en experimenteren de volgende oplossing verzonnen... stroken multiplex van 9mm dik in stroken van ongeveer 3cm gezaagd.
Die stroken met de cirkelzaag in een hoek van 22,5° gezaagd, een paar mm diep:
2017-08-31 12.12.28.jpg
En die eropgezet trekt de meeste kromming wel weg en heb ik een mooie montagelip voor de plafondplaten straks:
2017-08-31 12.12.40.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Omdat ik nu toch met het plafond bezig ben, ook maar eens nagedacht over het deel boven de cabine.
Hiervoor heb ik na enig proberen en puzzelen het volgende bedacht...:
Eerst stroken van 40mm breed gezaagd van 5,5mm multiplex:
2017-08-31 11.40.23.jpg
Die op de workmate geklemd en elke 40mm (grofweg,steekt ook niet zo heel nauwkeurig) een millimeter of 2 ingezaagd met de cirkelzaag. Tijdens het proberen en testen kwam ik er achter dat de afstand minder uitmaakt als de diepte, als de diepte niet overal gelijk is krijg je knikken of plattere stukken en geen mooi constante kromming.
2017-08-31 12.05.59.jpg
Deze stroken zijn ingekort op ongeveer 900mm en lopen vanaf de voorste dakspant tot boven de voorruit; het onderste stuk bij de ruit en boven de deuren wordt afgewerkt met de originele hemel die ik ga verzagen.
E.e.a. gepast en geklemd met eveneneens ingezaagd 3,6mm platen als afwerking en het lijkt erop dat dit wel gaat lukken op deze manier.

Tot slot 2,5 uur geworsteld met grote stroken aan het plafond lijmen als ondersteuning voor de dakplaten, stroken van bijna 2 meter in je eentje aan de dakspanten plakken was niet echt een leuk klusje... iets met zwaartekracht enzo...

Groeten Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Arno Z »

Och ja, dat herrinnnerd ik me nog van de dakplaten in onze 608. Zeker het stuk achterin. Daar zit er een dubbele curve in, één van de zijkant en één van de achterkant.
Daar heb ik wat woorden bij gezegd die mijn kinderen niet mogen horen....
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Zie ik toch mijn schrik dat ik hier nog niet eens gereageerd heb......
Inderdaad, al valt de achterkant van onze bus nog wel mee, maar de vookant is schuin, krom en onhandig... en ik wil er een aflegvlak in maken dus ook hemel moet ingekort worden, dat wordt vast ook leuk. Ik ben nog aan het kijken of ik een hemel van een lage bus kan pasmaken, misschien is dat makkelijker...

In overleg met de wederhelft een prio-lijst gemaakt met wat er moet gebeuren willen we er van de zomer (provisorisch) mee weg kunnen... We hebben dan in elk geval een basis-keuken, en koelkast en kinderbedden nodig.

Maar inmiddels is eind maart de schade gemaakt en staat de bus weer op klusplaats. Net als vorig jaar veel overuren opgenomen en een maand aan het klussen. Gelukkig was de schade snel (maar goed) gemaakt en kon in beginnen. Na de ervaringen met de maand april vorig jaar, en het jaar daarvoor, (graadje of 6 en harde wind en regen) ook een plan B gemaakt, maar gelukkig dat niet nodig gehad.
Als eerste ging vorig jaar de thermostaat kapot, dus die vervangen:
2018-04-09 11.33.37.jpg
Via E-bay gekocht voor een paar tientjes, een originele kost 120€ ex BTW (het is een dubbelthermostaat waarbij je het hele huis moet kopen niet alleen de thermostaat zelf kunt vervangen helaas).
De oude had een openingstemperatuur van 79°C ingeslagen, deze 85°C, dit schijnt een nieuwere versie te zijn n.a.v klachten dat in de winter de kachel niet warm genoeg is. (oude had gietdatum 2002, deze 2012)

Daarna verder met het plafond, kleine dingen gedaan, en daarna eerst de grote plaat erin gelijmd (leuk! :crazy: ) en daarna de rest gemaakt en eveneens gelijmd zodat ik uiteindelijk een houten tunnel had:
2018-04-16 14.09.36.jpg
Deze lijm moet uiteraard nog weggesneden worden en e.e.a nog geschuurd op de overgangen, maar in de basis zit het er behoorlijk recht in voor zulke slappe wobbeplaten (3,6mm triplex)

Daarna kon ik verder met de belangrijke tussenschotten, maar om daar de exactie locatie van te bepalen moet ik eerst de koelkast neerzetten, omdat ik daar niets aan kan doen qua maten en bevestigigen.
Frame gemaakt en gepast, de balken zijn (uiteraard) verstevigd met hoekbeslag en strippen aan de onderkant:
2018-04-18 11.40.13.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En toen dat allemaal ging passen en werken, berken 12mm multiplex besteld (en alvast grofweg op maat laten zagen) en als eeste met de schotten verder gegaan. Die vervullen een belangrijke functie, ze integreren aan de linkerkant de "koelkast-kast" en kinderbedjes, en vormt tevens de 1e kant van de gaskast.
Die aan de andere kant bepaalt de plaats en maat van de huishoudaccu, en vormt de zijkant van de keuken met geintegreerde bovenkastjes. De andere kant van de keuken wordt ook zo'n wand, maar dan met een uitsparing (die moet ik nog maken) voor licht en zicht door de schuifdeur.
Eerst een mal van redelijk stevig karton gemaakt, gelukkig heb ik de zijwanden er vrij netjes ingelijmd en is de mal voor alle 3 de schotten grofweg toepasbaar:
2018-04-18 14.24.17.jpg
En vele uren zagen, schuren, schaven, passen en meten later:
2018-04-22 15.31.32.jpg
Verre van perfect, maar 80% van die bewerkelijke kromming is straks toch niet meer te zien... :P
Ze zijn nu nog te breed, er gaat nog e.e.a. af, de linker achter krijgt nog een soort skiluik om de ruimte onder de koelkast bij de achterwielkast eenvoudig toegankelijk te maken zonder dat je op je knieen in het gangpadje moet liggen.
Deze keuze voor meer ruimte/licht voorin heeft (uiteraard) als consequentie dat het achterin voller wordt ;)

Groeten Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Hanomaad »

Gestaag vordert het. Mooi om te zien dat je blijft volhouden, het zijn inmiddels al wat jaartjes toch :)

Ik ben inmiddels ook wat verder, ik zal het hier eens updaten. Wat betreft mallen en zagen, ik dacht een beetje kit om de naden af te dichten (ik schroef verder wel alles zodat het er ook weer eens uit kan). Dan verf erop en je ziet niets meer van de naden, die op sommige stukjes nogal groot zijn bij mij, op dat soort gezaagde delen. Blijft een lastig karweitje om dat als beginner mooi te krijgen.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Anton »

Hoi,

Het ziet er best wel netjes uit, gewoon doorgaan!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Bedankt! Ik ben inderdaad al een paar jaar bezig, maar ja, ik werk er maar aan van april tot half september, en afgezien van zo'n maand vrij, alleen in het weekend en/of 's avonds. En met een vrouw die diensten draait en jonge kinderen gaat dat ook niet altijd samen.
Maar ik ga inderdaad gestaag door, al denk ik wel eens als ik de deuren van de bus opentrek en die berg bende zie waar ik toch aan begonnen ben... :MrGreen: :MrGreen:

Ik heb gisteren de schotten gemonteerd (2 van de 3) en de montage had toch weer zijn eigenaardigheden. De wanden zijn bekleed met 3,6mm triplex en dat is nogal flexibel. Dus je maakt het schot op maat, duwt het op zijn plek, en vervolgens past het net niet meer waar het voordien wel paste!
En doordat het zo dun is, zit het er ook niet 100% strak in, waardoor ik in de schotten ook wel eens een hobbel of bobbel moet maken. Ik heb de schotten (vooral tegen kraken) met van dat zelfklevend dichtband (lijkt wel op smal en dun Armaflex op rol) op de "contactvlakken" beplakt en daarna gemonteerd, met schroeven in de al eerder gelijmde houten blokken achter de wanden.
Je ziet het nu wel zitten, maar ik heb er bewust voor gekozen de wanden pas later te beplakken, dan valt door de dikte van het schuimvinyl wat ik op de wanden wil plakken het meeste weer weg. De berken schotten worden gelakt, ik vind het mooi licht hout dus dat wil ik graag zou houden.

Voorlopig kraakt er in elk geval niks en kan ik na montage van het 3e schot verder met nieuwe keuken, de oude (tijdelijke) werd wel erg gammel en moest toch al vervangen worden...

Groeten
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Beetje verder gegaan met de keuken:
2018-04-26 13.46.36.jpg
2018-04-26 17.15.35.jpg
Ik wilde eigenlijk een nieuw aanrechtblad maken, maar omdat het uitzagen en infrezen van de spoelbak een bewerkelijk klusje is het oude weer gebruikt. na inkorten op maat was die eigenlijk zo netjes dat ik besloten heb om deze gewoon weer definitief in te bouwen.
Oorspronkelijk was dit trouwens een deel van het originele tussenschot van de werkplaatsuitrusting.
In de afwerkrand eronder komen nog WCD's en schakelaars, dit is toch anders verloren ruimte door de onderkant van de gaskookplaat en de spoelbak.

Nu bezig met de gaskast terwijl er e.e.a. staat de drogen :)

groeten, Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Meer tijd met gezin, werk en klussen als om achter de laptop te zitten, dus ik houd 't kort dit keer :)
2018-05-12 12.22.12.jpg
De rare vorm van de gaskast is omdat i.t.t. tot bij oudere bussen waar je gewoon het lichtkapje eraf schroeft, je bij deze aan de binnenkant lampen moet wisselen. Ook de haken van de 270° deuren hebben hun ruimte nodig.

Groeten, Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Arno Z »

Ga je er deze zomer mee weg kunnen?
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dat sowieso, de vraag is meer hoever we dan zijn en dat bepaald weer een beetje hoe we weg gaan... vorig jaar met de tent ging ook goed, alleen rondtrekken zit er niet zo in en dat mis ik wel na een paar dagen!
Hopelijk gaat dat dit jaar lukken, maar eerst donderdag weer voor de APK.

Ook weer wat verder met de verlenging voor de RIB bank (die is 121cm); de verlengplanken zijn 79cm en kunnen met pianoscharnieren op elkaar, en ook nog omhoog zodat je de ruimte eronder makkelijk kunt benutten.
2018-05-19 14.03.32.jpg
2018-05-19 14.03.04.jpg
2018-05-19 14.02.53.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

De accu-/gaskast annex onderste kinderbed krijgt ook vorm dankzij deksels en een tussenplank.
Ook nog (al in het ontwerp van de accukast rekening mee gehouden) een plank gemaakt zodat de 25cm hoge ruimte boven de accu niet onbenut verloren gaat, en ook de accu afgedekt staat. Het verzonken deurtje staat niet zo mooi, maar is noodzakelijk i.v.m. de lengte van de accu en de uitstekende vanghaken van de achterdeur. Als 't niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat... ;-)
2018-05-27 16.24.35.jpg
2018-05-27 15.44.21.jpg
2018-05-27 14.12.29.jpg
Als de APK gelukt is kan ik verder met de accubeugels en kan ik beginnen met het aansluiten van de accu en overige apparatuur. Leuk klusje wordt nog alle bekabeling onder de bus te trekken... :MrGreen:

Groeten,
Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Inmiddels zit er nieuwe APK op en ben ik verder gegaan met de gas- en accukasten.
Ik had push-locks besteld hiervoor omdat de meeste andere vormen van sluitingen (behalve magneten) uitsteken en da's niet zo handig als er nog een matras op moet komen.
Ook moet de gaskast natuurlijk het liefst gasdicht blijven... ;)

De pushlocks zijn voor 18mm hout geconstrueerd en in het kader van leichtbau heb ik 12mm gebruikt en 4mm waar het kon.
Dus was het een stukje meer werk als in de beschrijving stond... vuplaatje gemaakt en doordat ik mijn hoofd er niet helemaal bij had met uitmeten moest ik ook nog uit de latten een stuk frezen voor de schoot omdat het anders niet paste... en toen zat er al een gat van 26mm in beide deksels.
Ervaring moet je opdoen zeggen we dan maar, en omdat deze plekken straks redelijk onzichtbaar zijn, zijn dit de goede plekken daarvoor.
2018-06-09 17.39.44.jpg
2018-06-09 16.54.09.jpg
Hetzelfde "probleem" met 12 vs 18mm had ik ook met de pianoscharnieren, daarom zitten ze er bovenop i.p.v. ertussen. Als 't niet gaat zoals het moet.....
Al met al een stuk langer mee bezig geweest als verwacht, dus de inmiddels ook gelast accubeugels heb ik nog niet af kunnen maken... (hopelijk morgen)

Groeten, Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door a.de.boer »

Leuk te lezen dat het niet alleen mij overkomt met die push-locks, het is is altijd weer passen en meten waar ook altijd weer meer tijd in gaat zitten dan je zelf voor ogen hebt. :up:
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Het is inderdaad even een handigheidje, maar nu klepperen de kleppen tenminste niet bij elke verkeersdrempel of hobbel. :) En het geinige van die push-locks is ook dat ze bij ontgrendelen uitsteken, zodat je de klep ook makkelijk kunt open maken. Een vingergat in de gaskast boren leek me niet zo'n goed idee :-P
Ik heb het sjabloontje bewaard, mocht ik er nog eens een paar nodig hebben. Ik weet nu hoe ze werken! :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten