Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door DVIII »

leuk verslag !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dank!

De zwaarlopende rem bleek gewoon een bandenspanning van 3,2 bar in plaats van 4,1 in de voorbanden te zijn... geen wonder dat dat ding zo zwaar uitrolt :roll: :wink:

Inmiddels ook weer lekker verder geweest met de isolatie; alles is nu op maat (op de vloer na) en kan overgetrokken worden op de 12 en 15mm versies.
Vandaag ook naar De Wit geweest en nog een watertank + andere zooi gehaald (waaronder veel te dure watertankinhoudsmeters, ook prima zelf te maken of op E-bay te scoren, maar ik wil gewoon verder en kunnen kamperen deze zomer!).
Er komt toch een luifel op, vandaag een Fiamma luifel van 3 meter opgehaald.

Het blijkt verder dat de Webasto niet op zowel de aanvoer als de retour van dit type bus kan (af-fabriek zit er ook een aparte toevoer op) dus ook gelijk maar zo'n aparte tanksonde gekocht voor de kachel. Kan die er ook eindelijk eens in straks, de garantie is al bijna verlopen...

Van 't weekend (hopelijk) weer een updateje met foto's etc. :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ondanks een zonnetje af en toe, is het helaas gewoon nog niet warm genoeg om te lijmen en kitten.
Daarom heb ik nu ook de 2e laag isolatie van 12mm op maat gesneden, en met die klus ook afgerond zit ik dus te popelen om die boel erin te lijmen!
Ook de zonnepanelen moeten nog dakdoorvoeren gekit worden, en ook daar is het nog wat te fris voor. Veel lopende dingen, maar niets echt af te maken, wat eerlijk gezegd nogal frustreert. Maar ja, niks aan te doen, en om het heft maar in eigen hand te nemen, begonnen met de inbouw van de standkachel.
Zo'n anderhalf jaar terug een Webasto Airtop 2000ST met camper-inbouwkit (slangen, uitlaatdemper, uitstromers, etc etc) gekocht en het is er vorig jaar niet van gekomen die in te bouwen.

Stiekem had ik die klus ook een beetje voor me uit geschoven, omdat ik inmiddels uitgevonden had dat deze kachel niet op de retourleiding van de motor (pijpje is maar een paar cm lang en komt in een klein mini-reservoirtje uit wat weer overloopt in de hoofdtank), maar ook niet op de aanvoerkant, omdat deze motor common-rail heeft en er een pomp in de tank zit die teveel druk geeft op de doseerpomp. (gek genoeg kan het bij de eveneens common rail Sprinter CDI's wel!)

Dat betekend dus dat je 2 opties hebt, een los tankje, of zo'n tankbuis plaatsen in de brandstoftank. Omdat het al een krappe bedoening is in de bus heb ik geen plek voor een extra tankje, dus dan maar vorige week zo'n Webasto buisje gekocht.
Nu wist ik via de VW dealer dat af fabriek die buis op de vlotterbehuizing van de tank zit en dat daar ook ruimte zit om een extra buis te plaatsen met wat extra werk.
Maar ja, dan moet dus de tank eronder vandaan, want die krijg je er nooit uit omdat de tank bijna strak tegen de wagenvloer zit. Omdat deze klus wat onverwacht was zat de tank nog 3/4 vol en moest dus ook leeg, nog niet eens vanwege het gewicht (daar hebben we een pompwagen voor), maar omdat de vulpijp niet bovenop zit, maar halverwege de zijkant.
Enfin, via de ontluchter er een liter of 40 uit gehaald waarna het er niet meer uitliep. De moeren van de stroppen had ik al een paar keer ingespoten met kruipolie, en die gingen verbazend goed los. Dat was dan ook zo'n beetje het enige wat meezat met deze klus... :roll:

Want toen ik de leidingen los wilde halen ging het mis; ze zaten muurvast, en na het schemaatje van de vlotterbehuizing bekeken te hebben leek het alsof er gewoon 2 slangen op 2 aansluitingen zitten. Dat bleek ook zo te zijn, maar na veel trekken en rommelen (de tank hing zo ver naar beneden als mogelijk) knapte er 1 af, en de andere met de föhn opgestroopt zodat die ook bijna los was. Toen kon ik zo'n 2,5cm modder en snot verwijderen en kwam ik er achter dat er een drukknopje op de aansluitingen zit zodat je ze er zo af kunt pakken... toen had ik ze natuurlijk al vernaggeld... zucht.
Nou ja, los waren ze in elk geval wel. Toen nog de stekker voor de pomp en vlotter. Ook die wilde niet los, na veel zoeken en een belletje met de dealer leerde dat er waarschijnlijk iets afgebroken is -het grendeltje om precies te zijn!) Voorzichtig met een schroevendraaier de behuizing aan de buitenkant wat stuk gestoken zodat ik bij het weerhaakje kon, schroevendraaier er tussen en 1 eronder... zowaar... los... sosm zou het handig zijn een inktvis te zijn!
Eindelijk, na anderhalve dag etteren en vloeken, was dat ding er onder vandaan:
Afbeelding

Zo kwam hij er onder vandaan, (na schoonmaak), het zwarte ding naast de stekkeraansluiting is de afgebroken snelkoppeling:
Afbeelding

Vanmorgen met frisse moed maar weer verder gegaan. De beloofde ruimte bleek er inderdaad te zijn, dus dat viel al weer mee:
Afbeelding

Om de pijp ongeveer 25mm boven de bodem te laten zitten moest deze 17cm worden, dus netjes afgezaagd, afgebraamd en doorgespoten:
Afbeelding

Gat geboord in de vlotterbehuizing, pijpding gebogen zodat hij netjes in een tot op de boden komend gat valt, en het hele ding weer in elkaar gezet (zonder uit elkaar slopen krijg je het ding er nooit in 1x in!)
Afbeelding
Afbeelding
Bij montage druk je het bovenste grijze gedeelte naar beneden zodat het klem zit in de tank, hiermee moet je natuurlijk rekening houden als je de lengte van het pijpje bepaald. Hij moet niet te lang zijn, anders kan de kachel de tank leegzuigen (een kleine reden waarom het niet aangeraden wordt hem op de aanzuigkant van de motor te monteren!)

Ik moet de bochten nog wat aanpassen zodat hij goed uitkomt, en de ring/pakking aan de bovenkant moet nog een klein stukje af zodat hij langs de stekker gaat. Ziet er allemaal goed uit.
Dan kan de slang erop, tank er weer onder en mag ik de aanvoer-/retourleidingen onder de bus vervangen, omdat die snelkoppelingetjes niet los te leveren zijn, maar alleen als complete set voor slechts 158€ ex BTW. Duur foutje; helaas kan ik niemand anders als mezelfde de schuld geven... :MrGreen:

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Helaas, na eindelijk dus de leidingset ontvangen te hebben, bij de demontage van de oude knakte er een pijpje van één of ander drukvaatje af... grrrr weer 70€ ex. Het voordeel van het bestellen van de kachel via Ebay in het VK is al weer bijna verdwenen in de zakken van de lokale VW/MAN dealer... :P

Maar goed, uiteindelijk de tank en alle toebehoren weer vervangen danwel aangesloten en hoera, alles lijkt het nog te doen.
Intussen natuurlijk niet stil gezeten.
Met veel passen en meten erachter gekomen dat, in tegenstelling wat veel mensen op internet beweren, de Airtop 2000 wel degelijk in de stoelkist van een enkele stoel past. Waarvan acte:
Afbeelding
Anti-dreunplaat is verwijderd i.v.m. het afdichten van de pakking onderdaan de kachel, zodat de verbrandingsgassen buiten blijven.
Zoals te zien past het allemaal maar net, ook aan de onderkant:
Afbeelding
(rechts is de voorkant)

En éénmaal aangesloten en gemonteerd zit hij er dan zo in:
Afbeelding
Ik vind het helemaal top zo, het kwijtraken van de doseerpomp, uitlaat en inlaatbuis was nog wel een heel gepuzzel waar ik bijna 2 dagen mee bezig ben geweest, maar alles zit er onder en met de temperaturen van afgelopen april was het binnen 30 minuten lekker warm in een lege en ongeisoleerde bus, waarvan de bestuurdersdeur ook nog eens op een kier stond i.v.m. de tijdelijke bedrading van de kachel.
De kist heb ik afgelopen week nog geïsoleerd en ik ga nog een roostertje maken in het kunststofdekseltje aan de zijkant van de kist (rechts net te zien, het open gat), voor nu zit alles weer in elkaar incl. stoel.
Achter de kist komt nog een vloerverhoging van ~10cm voor de draaibare voorstoelen die anders te hoog zijn, en daar kunnen dus ook mooi de warmluchtslangen straks een plek in vinden.
De regelunit hangt aan een tie-warp aan de hoofdsteun van de bestuurdersstoel, die krijgt straks nog een mooi plekje ergens...

Helaas nog steeds geen lijm-/plakweer, dus dan maar verder met watertanks. Ik zou het eigenlijk zelf maken, maar heb toch maar voor snelheid gekozen door de Votronic tankmeters te kopen. Rechts onder de schuifdeur komt een Fusion EV141 speciaal gemaakte tank voor de Sprinter/LT, gekocht bij De Wit:
Afbeelding
Afbeelding

En het reservewiel gaat op de scharnieren van de achterdeur en daar komt een rechthoekige 59L vuilwatertank. Beugels gemaakt:
Afbeelding
En vandaag het ding op zijn plek gehangen:
Afbeelding
De schoonwatertank hangt ook, maar die is zo verstopt dat ik er geen knappe foto van kon maken ;-)
Ze moeten er nog wel onder vandaan om het water etc aan te sluiten op het moment dat ik daar de definitieve plaats van weet, maar ze zitten uiteindelijk elk met 4x M8 op hun plek, dus dat is geen probleem.

En toen was de vakantie over en werd het toch nog lijmweer -begonnen met de luifel, omdat daar de binneplaten/bouten van gemonteerd moeten worden voordat ik isolatie kan lijmen:
Afbeelding

Waarna de isolatie aan de beurt was! Niet het leukste klusje als je het mij vraagt, maar ja... je kunt niet altijd 6 gooien zeggen we dan maar.
Afbeelding
Afbeelding
De rest van het dak moet nog, maar dat kan pas als de verstevigingen voor de kasten etc erin zitten.

En omdat het toch plakweer was...
Dakdoorvoeren:
Afbeelding

Binnenframes:
Afbeelding

En zo staat het boeltje er nu bij... vrijdag nog APK en dan hopelijk verder met de verstevigingen voor meubels en de rest van het dak beplakken met de al op maat gesneden isolatiematten.

Groeten, Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En weer wat verder... 30 meter 44x44 vuren laten komen, (kreeg extra omdat de bestelde lengte van 5,40 niet meer voorradig was!) en verzaagd om alle steunen voor wanden en meubels te kunnen maken.

De bovenkastjes steunen straks op de balken die in de goot zitten, en aan het plafond. De grote kast links steunt hier ook op af, maar staat natuurlijk ook gewoon op de grond.

Stukjes met uitgezaagd stukje van 13x20mm voor in de gootrand:
Afbeelding

En de rest; de stukken met de schuine hoek van ongeveer 20° zijn om in de uitsparingen van de ramen te monteren, om zo min mogelijk binnenruimte te verliezen.
Afbeelding
Ik heb trouwens van die bijna 30 meter nog maar 8 en een beetje over!

Om kraken te voorkomen alles met Polymeerlijm geplakt; de stukjes VD draad dienen om er voor te zorgen dat niet alle lijm er bij het aanklemmen weer uitgedrukt wordt.
Afbeelding

6 kokers kit en een paar avonden klemmen verder:
Afbeelding

En vanmorgen koker 7 open gemaakt en de blokken aan het dak gelijmd:
Afbeelding
Nog een paar van deze blokken te gaan, en als dat klaar is kan ik weer verder met de steunen 40x20 in de kleine uitsparingen van de wand, tegen de spanten en uiteindelijk de isolatie van het dak.

En ondertussen ook nog iets verzonnen voor het reservewiel op de achterdeuren; moet nog gelast worden:
Afbeelding
Het vierkante karton is een mal met de boutgaten en hart van de velg, zodat deze precies op de steunen uitkomen straks.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Weinig spannends te melden, eigenlijk... balkjes en isolatie plakken... net als de rest, eerst 7mm en dan 12mm eroverheen.
Afbeelding
Afbeelding
Ben blij dat die klus er nu voor 3/4 (de vloer moet nog) op zit, niet het leukste werkje.

En de binnenboel nog even gereorganiseerd zodat we er provisorisch in kunnen overnachten voor 1-2 nachts voor als we op zomervakantie gaan.
De keuken paste niet meer langs de tafel en is nu eventjes een eindkeuken geworden :P
Afbeelding

Voor de vakantie moet ik nog de reservewielhouder en de Cab-bunks maken, alles wat meer kan is bonus :)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Na een uitje op vorige week woensdag naar de sluizen van Lelystad met de mannen hoorde ik een piepend geluid; het klonk als een aanlopende rem...
Ik had echter pas zondag tijd om de boel los te halen, en zag al snel dat het inderdaad een rem was. De remblokken waren verkruimeld, een afdichting van 1 van de remzuigers kapot (en die zuiger zit muurvast), en de remslangen hadden droogtescheurtjes.
Maaandagavond de boel opgemeten en onderdelen besteld, gereviseerde remklauwen (bijna net zo duur als losse revisiesetjes!), nieuwe schijven (die waren nog 19,5mm en de minimale maat is 19mm), nieuwe blokken, en daarnaast ook nog 2 wiellagers (1 loopt redelijk zwaar, de andere tikt en gonst heel zachtjes) en een spoorstangkogel. Die had ik al eerder gehoord, en sja, als de boel nu toch open licht...
Ook nog wat gereedschap besteld waar ik steeds tegenaan zat te hikken dat ik het niet had, zoals wat 3/4" doppen voor de grote ratel die nog bij de Hanomag zat, een stevig wringijzer en een momentsleutel.
Kost wat, maar ja, ik hoef geen werkplaatstarief te betalen en dus houd ik er ook nog mooi gereedschap aan over. (je moet wat om het goed te praten....... :P)

De boel zat flink vastgeroest maar de voorkant is in elk geval, op de naven/lagers na, helemaal los.
De remleidingen/slangen gingen met kruipolie en voorzichtigheid zowaar los zonder breken of wokkelen :) Die 15 euro voor een goede open sleutel is alvast goed besteed. Of zou het jaren sleutelen aan 40 jaar roest en vastigheid van de Hanomag een rol gespeeld hebben? ;-)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk komt morgen die grote doos met spullen aan en kan de naaf eraf en kan ik beginnen met de wiellagers, waarna de rest er weer op kan. Opbouwen met nieuwe spullen is meestal minder werk als oude roestige zooi demonteren.
En als dat klaar is, wil ook gelijk naar de achterremmen kijken, want het zou me niet verbazen als dat er ongeveer gelijk aan toe is. Door het vele bouwen rijden we er momenteel gewoon te weinig mee!

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Helaas wel een mooie doos met spullen, maar niet met alles. De remklauwen en de remslangen zaten er niet bij... gelukkig de rest wel, dus afgelopen vrijdag samen met vaders de wiellagers en spoorstangkogel vervangen. Vrijdagmiddag moest ik weer weg, dus vanmorgen weer verder. Als eerste de oude remschijven en de verloopnaven er weer op gezet, waarna de voorwielen er weer op konden. Ik heb namelijk maar 2 assensteunen (en ben sowieso niet zo fan van de hele bus op 4 assteunen, maar dat zal wel iets tussen de oren zijn).

Dus eerst de achterwielen los en opgekrikt/opgebokt, en de wielen gevoeld. Rechts draaide wat zwaar, links liep eigenlijk prima, dus dat schept hoop :P Na het demonteren van de remklauwen en blokken tot de conclusie gekomen dat de klauwen er weliswaar aan de buitenkant niet uit zien, maar nog wel soepele afdichtingen hadden en beide zuigers vrij bewegen konden. Ook de geleidebussen liepen soepel. De andere kant was vergelijkbaar. Bij nadere inspectie van de klauwen zat er zelfs nog een stikker met barcode op, dus wellicht dat die ooit al eens vervangen of gereviseerd zijn? (Of VW gebruikt hele goeie stikkers!)
De blokken waren nog bijna nieuw en mooi dik, maar hetzelfde kon niet gezegd worden van de schijven, wat een roestige rommel. Nameten met een micrometer leerde dat ze nog 19,3mm dik waren, 0,3mm boven de minimale maat.
De binnenkant, die dienst doet als remtrommel voor de handrem, was ook flink ingeroest. De zwaarder lopende linkerkant bleek een niet helemaal vrij komende handrem te hebben, of dat nou komt door de roest en rotzooi in de trommel of een zwaar lopende kabel weet ik nog niet -het verdelertje onder het chassis loopt in elk geval helemaal soepel. Die willen ook wel eens vast zitten.
Hopelijk is het niet de kabel, want dan moet ik de halve achteras slopen om de schoenen eraf te krijgen... de veren zitten namelijk aan de binnenkant :WTF:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb inmiddels schijven+blokken besteld, dan weer testen met de handrem en kijken of de boel dan loopt. Zo niet zal de kabel los moeten en kijken of die de boosdoener is, of het spreidblok waar hij op de schoenen aan vast zit.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Om met het positieve nieuws te beginnen; hij rijdt weer, en, belangrijker, remt ook weer. :)

Na het uitbouwen van de schijven en klauwen achter ook de handremkabelverdeler onder het chassis losgehaald zodat ik kon controleren of de kabels, of iets anders de boosdoener was.
Het leek erop dat het dus de kabel was, en toch maar de remschoenen van de handrem uitgebouwd en de kabel gecontroleerd.
Die zag er aan 2 kanten zo uit:
Afbeelding
De rechterkant ging erg stroef, de linkerkant liep prima, maar zag er ook zo uit. De handremschoenen, die er aan de "zichtkant" nog prima uit zagen, bleken aan de ankerplaatkant haast los te zitten van de voering, dus maar weer een nieuw bestellijstje gemaakt, dit keer bij een andere online-leverancier.
Handremkabels en voering, en omdat het met de voorremklauwen en slangen niks ging worden bij de andere leverancier, en deze ze wel kon leveren, ook de remslangen en klauwen voor de voorkant meebesteld.
Intussen de handremverdeler helemaal schoongemaakt (die was ooit ingespoten met taai kettingvet ofzo) en vetvrij liep het ding het soepelst, dus op een heeeel klein beetje kopervet na, deze zo gelaten.

Helaas had ik de nog bij de andere leverancier bestelde remschijven wel binnen, maar de blokken en remvloeistof niet. Dat pakket was beschadigd geraakt en retour gegaan... Nadat de kabels en handremschoenen binnengekomen waren deze, na een top-tip op het Sprinter forum voor de veren (zo'n soort tandartshaak dient prima om ze te monteren!) zat dat er vrij snel weer in. Eerst nog wel het kartelwieltje voor de afstelling en het spreidslot waar de handremkabel aan komt voorzien van wat kopervet.
De handremkabels waren van Bosch, de ene paste perfect, de andere was overal net iets te dik, wat lastig was bij de ankerplaat, maar ook bij het doorvoeren door de ogen. Zelfs het metalen oog wat in de verdeler gaat was te dik, dus het gat waar het doorheen gaat moest ik nog groter vijlen. Gek, beide Bosch, gelijk besteld, maar ja, met "made in Italy"... de ene dinsdag, de andere vrijdag gemaakt? De lengte was gelukkig wel goed.
Daarna de remschijf erop, flens er weer op, handrem afgesteld met het kartelwieltje (Hanomag tijden herleven!) en tot slot de handrem zelf afgesteld. Dat was nog even rommelen om naar wens te krijgen, maar het is allemaal gelukt en komt weer netjes los.
Wederom helaas nog steeds geen remblokken, dus ik kon het niet afmaken. Gelukkig heeft de LT46 (i.t.t. de andere modellen) voor en achter dezelfde remklauwen en ook dezelfde blokken. Dus de set van voor maar gepakt, want die klauwen gingen er voorlopig nog niet op.
Nadat alles weer in elkaar gezet was, de boel weer gemonteerd en op de wielen gezet, waarna het tijd was voor de voorkant.

Links voor ging alles prima, maar rechts bleken we na enige tijd zoeken een montagefoutje gemaakt te hebben met het wiellager. Het bleek dat de keerring aan de binnenkant bij de ABS ring die het vet binnen houdt, en de troep buiten, net niet ver genoeg ingetikt was door een beschadiging in de passing. Daardoor liep deze al tegen de fusee aan, terwijl het lager nog niet helemaal "aan" zat op de asstomp. En daardoor stond de naaf 1,5mm te ver naar buiten, waardoor bij het monteren van de remschijf deze tegen de beugel aan liep waar remklauw en blokken in zitten.
Helaas wilde het wiellager er niet goed meer uit en kostte het me niet alleen een lager, maar ook een keerring.
Het zit in elk geval weer zoals het hoort, maar ik heb me rot gezocht wat het nu kan zijn, juist omdat er eigenlijk ook niet zoveel fout aan kan gaan!
Na beide voorremslangen en klauwen gemonteerd te hebben, had ik nog steeds geen blokken, dus heb ik voor nu de in redelijke staat zijnde blokken van achter maar voor gemonteerd.
Ik had voor het ontluchten zo'n vacuum-apparaatje gekocht, werkt redelijk, maar je moet eigenlijk de nippels voorzien van teflon band of ATE remmenvet, want anders lekt het langs het schroefdraad en zie je ofwel geen remvloeistof komen, of alleen maar bellen. Omdat ik het niet kon zien nog ouderwets met het pedaal na-ontlucht. Na een proefritje vond ik e.e.a. persoonlijk nog iets zwaar lopen, maar warm werdt het niet echt. Na nu zo'n 150km gereden te hebben is alles ingeremd en enigzins gezet en loopt alles mooi licht.
De handrem doet het ook veel beter, met een beetje gas trok je hem zo doorheen, maar nu smoort de motor echt.
Ondanks het ontluchten voelt het pedaal erg diep aan voor je het drukpunt bereikt, en omdat hij toch nog uitgelijnd moet worden na de spoorstangkogelvervanging gaat hij volgende week nog even langs VW, ze vermoeden dat er wat lucht in het ABS zit.

Nog wat plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groeten Jeroen

PS vandaag bericht gehad dat 2 augustus eindelijk de nieuwe remblokken komen... :P
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Arno Z »

Soms zit het mee.... Soms zit het...
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Zeg dat! Gelukkig zat het vrijdag mee en kwamen de remblokken al. Ik heb ze er gisteren in gezet, en kwam er bij het demonteren achter dat de redelijk uit ziende gebruikte blokken toch niet zo top waren; behalve het op de versleten schijf ingesleten vorm (dat verslijt vanzelf wel) zaten er ook allemaal barsten en scheuren in aan de onderkant.

Gisteren dus de nieuwe erin gezet en proefritje gemaakt, werkt allemaal prima. Woensdag nog goed ontluchten laten en uitlijnen laten, en dan kan ik de bus gaan leeghalen/opruimen voor de vakantie straks :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Arno Z »

Fijn dat je het dan tijdig voor je vakantie nog op orde hebt. Inbouw helemaal voltooid?
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Nee, door alle remperikelen ben ik daar niet verder mee gekomen als op de laatste foto's van de binnekant... een collega zou helpen met de kinderbedjes, maar die is helaas ziek geworden en omdat alles nog bij hem ligt wordt dat niks. Wil het hele stuk ook niet in 1x naar Oostenrijk rijden, dus maar een pensionnetje of B&B regelen voor onderweg. :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Arno Z »

Dat is de spirit, het maakt niet uit hoe, maar gaan zullen we :)
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Precies, en toch laat het me niet los met die kinderbedjes. We hebben wat gefixt met zo'n Durian-tentje voor de kleinste, dus het hotel weer geannuleerd :)
En toch zou ik ergens wel blij zijn als het ding al wat verder af was... :crazy:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Prima vakantie gehad, de LT trekt er lekker aan in de bergpassen en de Autobahn. :)
Na de vakantie met mijn broer nog een Lexus van 1750kg op de aanhanger meegetrokken, dus ik denk dat het luie er wel weer af is nu. De remmen hebben het in elk geval prima gedaan!

Afbeelding
Afbeelding
Ondanks het mooie weer momenteel veel extra werk voor zowel mezelf als de wederhelft, dus echt veel opgeschoten ben ik momenteel niet meer met bouwen (jammer)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Arno Z »

Mooie foto's.

Mijn ervaring is dat, als we weer eens klaar zijn met het gekl##t aan die camper, een vakantie met die bus er voor zorgt dat we er weer frisse zin in hebben.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Yep, hier hetzelfde. Helaas heeft vrouwlief zo goed als de hele maand september weekenddienst en ziet het er voor oktober niet veel beter uit... en omdat het 's avonds nu om 20:30 al donker is toch maar de keuze gemaakt de bus vanmorgen naar de stalling te brengen. Wel jammer met dit mooie weer, maar ondanks alle klusserij hebben we toch weer ruim 4000 km gereden dit jaar (en dat terwijl de bus 80% van de tijd stil stond tijdens inbouw en reparaties :MrGreen: )

Van de winter weer op spullenjacht en hopelijk in april weer verder. Lijkt weer ver weg, maar voor je 't weet...

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoera, bus voor de deur en een maand vrij. Het weer ziet er voorlopig beter uit als vorig jaar, met 6 graden, windkracht 6 en veel regen.
Maandag eerst beginnen met een smerige klus die ik al voor me uit geschoven had; de conservering. Hopelijk houdt ie het daar mee een paar jaar extra uit... want roesten kunnen ze best...
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En inmiddels is de deze maand al bijna op de helft... maar het gaat evengoed lekker door, ondanks het wisselvallige weer.
Op het Sprinter Forum vond ik een prachtige handleiding/informatie over het conserveren tegen roest van dit soort bussen op een manier die veel in winterse landen als Beieren (bijna een land :P ), Oostenrijk en Zwitserland gebruikt wordt.

De korte versie van mijn interpretatie:
1) tank stukje laten zakken, watertanks en hitteschilden uitlaat losgehaald/verwijderd. Ook alle stoppen uit de dorpels gehaald.
2) alle kokerbalken/holle ruimtes (zoals dorpels, deuren en raamstijlen) binnen en buiten goed uitblazen met perslucht
3) de hele wagen goed wassen, boven en onder, bij lekker weer 1-2 dagen laten drogen
4) buiten wielen, banden, remmen, uitlaat, standkachel etc afgeplakt
5) binnen isolatie, ramen, stoelen/bank, dashboard etc afgeplakt
6) binnenkant kokers, stijlen etc met Fluid Film A (dunne versie) gespoten met drukbekerpistool
7) onderkant selectief met FF-A op roestplekjes gesmeerd (niet te veel, anders hecht het kabelvet niet meer)
8) hele onderkant met kabelvet (Seilfett) van Liqui-Moly ingespoten (drukbeker met haaknozzie), dit ziet er wat bruinig uit en blijft de eerste tijd wat taai/plakkerig, maar droogt later steeds meer op. Het blijft echter soepel. Bij sleutelen wel vies, maar perfect roestvoorkomend.
9) holle ruimtes onder met FF-A ingespoten
10) laten staan, hoe lang hangt een beetje van de temperatuur af. Ik had relatief warm weer en heb het 2-3 dagen laten staan, langer of korter kan natuurlijk ook.
11) holle ruimtes binnen en buiten met Fluid Film AR gedaan. Dit is een soort vet wat (wat dikker als b.v. een vetpatroon) je tot ongeveer 45°C moet verwarmen en dan ook met de drukbeker met holle-ruimteslang verspoten kan worden. Door het koele weer koelde het te snel af, daarom tot ongeveer 60°C verwarmd in een oude aluminium campingpan met temperatuurmeter erbij, op de brander van de Skottelbraai (kleine versie)
Het is handig dit met 2 man te doen, en oh, wat was mijn vader blij dat hij niet in die smerigheid onder de bus hoeftde maar lekker in het vet mocht roeren! :MrGreen: :MrGreen:

Het is handig het schoomaken en inspuiten met een regenpak van b.v. de Action te doen wat je na gebruik weg kunt gooien, want het wordt een gigantische smeerboel. Ik had ook dik zeil eronder, want zeker de FF-A komt overal naar buiten druipen, wat natuurlijk precies de bedoeling is. Beide FF produkten blijven vettig/vloeibaar, en blijven dus actief. (vergelijkbaar met Mike Sanders vet, al is dat veel dikker)
Ook is ht handig om de bus minimaal op b.v. bokken te zetten zodat je er wat beter bij kunt; bij de Hanomag had je nog wel wat kruipruimte, maar deze bus is zeker aan de voorkant nogal laag.

Wat foto's:

Vers gewassen, boven en onder:
Afbeelding

Afgeplakt, binnen en buiten:
Afbeelding

Seilfett, hier nog nat en glimmend:
Afbeelding
Afbeelding

Regenpak was een goede keuze, zeker omdat er ook een capuchon op zit zodat die smurrie niet ook in je haar zit!
Afbeelding

Na een dag loopt de Fluid Film A uit alle hoeken en gaten op het plastic:
Afbeelding

Na die smeerboel het meeste plastic verwijderd en kon er verder gegaan worden met het uitmeten/passen van de waterhuishouding en een klein stukje electra.
Ook ben ik met de verhoogde voorvloer bezig geweest.

Water en elektraaansluitingen in de buitenwand:
Afbeelding
(nog los, en ik ga ze oranje spuiten, dit is geen gezicht...)

Proefpassing verhoogde vloer (balken 120x38mm) met slangen:
Afbeelding
De verhoogde vloer is nodig omdat ook de vulslang 40mm van de schoonwatertank er nog bij moet, en de eerder geplande 80mm te laag was voor voetensteun van de draaibare voorstoelen. Je voeten zweven dan boven de grond en dat zit niet lekker.
Verder kun je de overgebleven ruimte natuurlijk prima als berging gebruiken met een vloerluik.
Ik kwam er later achter dat er ook 12cm hoge watertanks zijn... die had hier natuurlijk nu perfect gepast... (voor de Crafter 50 die over 15 jaar volgt :P)

Omdat het voor- en zijstuk geen ribbels heeft dit opgevuld met 5,5mm stroken multiplex, zoals te zien gelijmd met polymeerlijm. Net als bij de balken voor de meubels zitten hier stukjes VD draad tussen zodat niet alle lijm eruit gedrukt wordt, en je de hoogte kunt uitrekenen met een vaste en redelijk consistente maat. (ware het niet dat de busbodem niet helemaal recht is...)
Afbeelding

Hierop een gedeelte van de 120mm balken gelijmd; de 3 blokjes achterin bij de gaten zitten nog los omdat ik daar nog moet passen met de afwerking van de gordels.
De Ø60mm openingen voor de kacheluitstromers zijn ook gemaakt met een gatenzaag. Er komt nog een dwarsbalk in zodat daar de deksels kunnen scharnieren, nog isolatie op de vloer, een 5,5mm vloerplaat en tot slot een 9mm bovenplaat als afwerking.
Afbeelding
Zo staat het nu te drogen en ben ik aan het puzzelen met de watertanks. :) Daarover later meer!

Groeten
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Water...
Ik had zo'n Fawo afvalwaterschuif besteld, maar daar past niks anders op als Fawo. :(
Op de plek waar mijn tank hangt kun je er zelfs met de verlengde hendel nog lang niet bij, en dus maar naar Windkamp getogen en met een berg wartels en kranen weer teruggekomen.
Waar ik van baal is dat je dan b.v. een tank koopt met mooie aansluitingen, maar de draad is dan 1 1/4" en krijg je er een 1,5" aftap bij :(
Of bij de andere tank zit dan 3/4" draad en krijg je er een 1/2" kraan bij.

In de rommeldoos nog een 3/4" kraan gevonden voor de schoonwater-aftap, en wat Reich haakse doorvoeren voor de overloop. De rest is PVC spul 1 1 1/4" van Wildkamp met een normale kogelkraan en slang 40mm, zowel voor de vulslang voor het schoonwater, als de de afloop van de vuilwatertank.

De schoonwatertank heeft een Reich dop gekregen met een ontluchter en doorvoer voor de dompelpomp. Ook zit er een haakse doorvoer in (dat rode ding) met een stuk stug waterslang omhoog (eigenlijk zit de doorvoer met de verkeerde kant naar buiten, de wartel hoort aan de buitenkant te zitten). Dat zit tot bijna bovenin de tank en fungeert als overloop.
Verder een PVC 40mm doorvoer met slangaansluiting erop (steekt wel ver uit, komt door het verloop in schroefdraad) en de eerder genoemde kraan uit de rommeldoos die het verder wel prima doet. Nu moet er nog een luik in de vloer bij de schuifdeur komen zodat ik er van bovenaf ook bij kan en de vulslang moet nog een doorvoer door de vloer krijgen, zodat bij onder de verhoogde vloer naar de buitenvuller links loopt. Rechts achter de schuifdeur kon helaas niet, daar zit en dikke balk waar de veerstrop aan zit, net als achter schijnt die toch vrij belangrijk te zijn... :-)
Afbeelding
Afbeelding

De vuilwatertank kreeg een vergelijkbare behandeling, hier geen doorvoer nodig gehad voor de afvoerslang (er zat al 1 1/4" schroefdraad waar zo een PVC verloop naar 40mm slang in geschroefd kon worden), maar aan de voorkant wel een 20mm doorvoer met slangaansluiting voor de slang die straks vanaf de keuken loopt. De overloop van deze tank is op dezelfde manier gemaakt als die van de schoonwatertank.
Wel ga ik de beugels nog wat verstevigen, ik vind ze toch te zwak, ondanks ze het waarschijnlijk zonder modificatie ook prima zullen doen de komende jaren...Geeft me een beter gevoel. :) Ook hier moet ik nog de doorvoeren voor de slang en bedrading maken door de busvloer, maar dan begint het er aardig op te lijken! Of het iets doet of niet weet ik niet, maar ik heb ook nog een stankafsluiter gekocht. (soort sifon in een doosje)
Afbeelding

Morgen zagen en verven, kan nog net voor het paasweekend als we weg zijn! (zonder LT, dat wel)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En wat vergis je je toch altijd in de hoeveelheid werk die in het passen, meten, proberen en nadenken gaat zitten... maar dit gaat 't worden :MrGreen: :MrGreen:

Afbeelding
Toch maar even legenda :MrGreen:
-Het ingelijmde plaatje rechts uit het midden is de oude 10x10 ventilatieopening waar de snijbrander(flessen) stonden. Hiervoor heb ik de uitgekomen stukken van de ramen en dakluiken bewaard en daar zaag ik nu zo af en toe een stukje passend uit. Helaas is de vloer daar zo verzakt en vervormd dat het lastig recht krijgen is (gaat leuk worden met de vloer straks!)

-rechts komt de accu, er is met sleufgaten (net niet te zien) helemaal links straks een variabele breedte voor de accu in te stellen, zodat zowel een 180Ah als 230Ah semi-tractieaccu daar passen. De lengte van 514mm past precies tussen het achterspatbord en de deur. Hij staat zo'n 10cm van de wand af omdat daar een schuine kant zit waar de achterlichten in zitten; niet alleen heb ik daar maar 490mm lengte, maar dan zou ik ook een kapot lampje niet meer kunnen vervangen... De grootte van de accu hangt even af van het gewicht waar we straks op zitten (is toch zo'n 17kg zwaarder, die 230Ah) maar als het even kan komt die er in :)

-links komt de gaskast met 2x 5kg flessen en een Ø130mm PVC 90° bocht als ontluchter. Het past allemaal maar net, maar het komt toch uit.

-links uit het midden zitten nog 2 Ø32mm gaten waar ik straks kunststof waterleidingpijp in lijm als doorvoeren voor de vuilwaterslang en de dikke kabel die straks de accu's via de Cyrix gaat verbinden. Ook komt er nog een 6mm2 kabel naar voren onder de bestuurdersstoel (daar zit al een doorvoer) met een klein zekeringkastje voor alle verbruikers "voorin" zoals de radio en standkachel die onder de passagiersstoel huist. Beide kabels volgen de al bestaande bedrading van de trekhaak.

Als het nu wat droger wordt kan ik de vloerplaten gaan zagen, alle vulstroken zijn al gedaan en hoeven enkel nog gelijmd te worden.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Afgelopen weekend was het eindelijk eens mooi weer, dus lekker houtplaten en stroken gezaagd.
Onderlegplaat 9mm voor de bagageruimte (waar dus ook accu's en gasflessen op komen):
Afbeelding

En alvast 5,5mm plaatjes als bodem voor de verhoogde voorvloer gemaakt:
Afbeelding
En omdat ik toch met 5,5mm bezig was ook de overige uitvulstroken gezaagd.

Mooi weer betekend ook mooi weer om te plakken, dus deze stroken er gelijk maar in gelijmd:
Afbeelding

Dat was vandaag allemaal goed droog, dus verder met de 5,5mm isolatie tussen de ribbels van de bus en mijn vulstrookjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Een nogal bewerkelijk klusje...

Hieroverheen komt achter dus nog de 9mm onderlegplaat, en in de rest van de bus 4cm brede stroken in de breedte gelijmd, ook van 9mm multiplex. Daartussen komt dan 10mm isolatie, en daarbovenop de 9mm dekplaat met nog 4mm isolatie achterop geplakt. De stroken worden nog gelijmd, de plaat schroef ik dan weer in de stroken vast.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Alle onderliggende latten en isolatie is gedaan; hierna was het tijd voor ondersteunende 9mm latten:
Afbeelding

Doorvoeren voor electriciteit en afvalwaterslangen:
Afbeelding
En de 90° PVC bocht voor de gaskast:
Afbeelding
Deze plaat heb ik voor het lijmen nog overgetrokken op de definitieve vloerplaat, scheelt weer passen en meten straks :)

Daarna verder met de 10mm isolatie tussen de 9mm latten:
Afbeelding
(het open deel is voor electriciteitspijp en een de waterslang van de schoonwatertank naar de keuken)
Afbeelding

Tussendoor ook de kachelslangen gemonteerd en de vulslang voor de schoonwatertank:
Afbeelding
Ik was echter niet tevreden met de doorhangende slang (blijft water in staan met alle ongezonde gevolgen van dien) en het gebrek aan afschot. De lang is Ø40mm inwendig, maar door de spiraal bijna 50mm uitwendig en gewoon te dik en slap om netjes langs de kachelslangen te lopen.

Ritje naar de Wildkamp voor wat lijmmoffen en slangtules:
Afbeelding
Die pijp is een stuk dunner en veel beter met afschot te monteren. Zit een stuk beter zo. (de flexi slang had ik ook liggen, maar dat zat helemaal voor geen meter)

Vandaag nog de 1e stukken dekplaat voor de vloer gezaagd, als het weer een beetje mee wil werken (die buien!) kan ik deze week de rest zagen en de boel erin gaan zetten. Begint het zowaar nog ergens op te lijken! :)

Groeten,
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Danny »

Ziet er mooi uit! Leuk om te volgen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten