Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)
Geplaatst: 17 aug 2013, 17:43
Hier viewtopic.php?f=85&t=5681&start=50 is te lezen hoe wij aan onze bus gekomen zijn en ook een gedeelte van het waarom. Om de boel nog even overzichtelijk te houden heb ik er voor gekozen een nieuwe onderwerp als zijnde een soort bouw-blog te maken. Alle ideeën en werkzaamheden aan de LT zal ik dan hier posten, uiteraard komen de vragen voor de duidelijkheid wel gewoon in de respectievelijke subforums zodat die ook voor anderen nog goed na te zoeken zijn. :)
Ons eisenpakket was, nadat we (ik) in eerste instantie een vrachtwagentje als camper wilde bouwen, maar dit qua financiën gewoon niet in verhouding was met het relatief weinig gebruik, bijgesteld naar het onderstaande:
-gangbaar model waar onderdelen, zowel technisch als voor camperombouw voor te krijgen zijn
-niet te breed
-dubbellucht en zware stabilisatoren
-niet langer als 6m in verband met parkeren bij huis -onze huidige Hanomag van 6,70 is niet kwijt te raken bij huis
-zo licht mogelijk eigen gewicht
-niet al te oud, maar i.v.m. BPM en de begrijpelijkheid van de techniek t.b.v. het doe-het-zelf onderhoud door ondergetekende ook niet al te nieuw!
-geen motor meer tussen de voorstoelen zodat de cabine bij de camper betrokken kan worden
-moet een verhoogd- of hefdak voor te koop zijn.
Door de keuze voor een gangbaar model bestelbus van relatief korte lengte en dubbellucht blijft er niet zoveel meer over: Iveco Daily, Renault Mascott, MB Sprinter/VW LT. De nieuwe Sprinter (NCV3) en Crafter vonden we te complex en duur. De Daily vonden we leeg te zwaar door het (overigens wel robuuste) ladderchassis) en voor de Mascott is niet veel qua camperonderdelen te krijgen door de mengeling van Iveco, Renault en ingekochte standaardcomponenten. Ook is dit niet echt een heel gangbaar model, en het blijft een Renault natuurlijk! :mrgreen: We gingen aldus voor een Sprinter, maar doordat we niks knaps konden vinden kwamen we bij de LT uit, en zodoende onze huidige LT46 gekocht.
Onze inrichtingseisen zijn als volgt:
-accu- en watercapaciteit voor 2-3 dagen vrij staan
-geen douche nodig
-vaste bedden voor minimaal 2, maar liefst 4 personen
-zitplaatsen tijdens rijden voor 4 personen
Om de bedden te realiseren in een middelange LT moet er haast wel een hef- of verhoogd dak op komen. Een passend hefdak blijkt er niet te zijn, dus is onze keuze gevallen op een SCA414 dak waar een hefbed in moet komen voor ons beiden. Bart Jan en een eventueel broertje of zusje (je bouwt zo'n camper niet voor 2 jaar tenslotte!) kunnen dan op stapelbedden achterin.
Ons idee was om dit zo uit te voeren:
(Het blauwe vlak is ons hefbed voor 2 personen) De verbinding tussen kast, stapelbed en bergruimte wil ik voorzien van een deurtje zodat ook de kasten van Ikea er eventueel nog in kunnen als dat eens voor zou komen. :) De stapelbedden zouden ook nog opklapbaar kunnen worden. Het grootste probleem van deze variant is dat de koelkastdeur niet meer open kan. Wellicht zou een koelbox een oplossing zijn?
[edit]Idee!! Als je de opening van het stapelbed iets groter maakt als de koelkast deur, en de koelkast op dezelfde hoogte monteert als deze opening in het bed, kan de deur van de koelkast open in de opening van het bed...[/edit]
Het achterste deel wordt voorzien van een ongeveer 50cm hoge dubbele bodem waar schoonwatertank, standkachel en de accu's etc geplaatst worden, liefst zo dicht mogelijk bij de achteras en ook rekening houdend met de gewichtsverdeling links/rechts. Onder de bus zou ik dan een vuilwatertank kunnen plaatsen, er zijn hiervoor zowel standaard vierkante modellen, als ook speciaal gevormde van Reimo voor de LT/Sprinter met een wat grotere inhoud.
Boven de koelkast komt nog een kast, en boven de zithoek en de keuken komen nog hangkasten. Ook is er nog ruimte voor kasten boven/tussen de stapelbedden, maar die kunnen dan niet meer opklapbaar zijn. Wandelschoenen, kinderwagens, tafels en stoelen kunnen dan in de relatief grote (gezien de totale oppervlakte!) bergruimte.
Een alternatief is om 2 verbredingen om een stapelbed in de breedte te maken (1 groter en 1 kleiner bed bovenin) waardoor je elders weer ruimte overhoudt. Die variant moet ik nog tekenen. Het nadeel hiervan is, dat het SCA dak zo'n 1,60m breed is, waardoor dat wel een erg klein bedje wordt. Of je moet ook daar gaan verbreden. Bij de getekende versie zijn beide bedden iets langer als 1,85 en daardoor ook nog geschikt voor niet al te grote volwassenen.
Genoeg stof tet nadenken :)
Groeten Jeroen
Ons eisenpakket was, nadat we (ik) in eerste instantie een vrachtwagentje als camper wilde bouwen, maar dit qua financiën gewoon niet in verhouding was met het relatief weinig gebruik, bijgesteld naar het onderstaande:
-gangbaar model waar onderdelen, zowel technisch als voor camperombouw voor te krijgen zijn
-niet te breed
-dubbellucht en zware stabilisatoren
-niet langer als 6m in verband met parkeren bij huis -onze huidige Hanomag van 6,70 is niet kwijt te raken bij huis
-zo licht mogelijk eigen gewicht
-niet al te oud, maar i.v.m. BPM en de begrijpelijkheid van de techniek t.b.v. het doe-het-zelf onderhoud door ondergetekende ook niet al te nieuw!
-geen motor meer tussen de voorstoelen zodat de cabine bij de camper betrokken kan worden
-moet een verhoogd- of hefdak voor te koop zijn.
Door de keuze voor een gangbaar model bestelbus van relatief korte lengte en dubbellucht blijft er niet zoveel meer over: Iveco Daily, Renault Mascott, MB Sprinter/VW LT. De nieuwe Sprinter (NCV3) en Crafter vonden we te complex en duur. De Daily vonden we leeg te zwaar door het (overigens wel robuuste) ladderchassis) en voor de Mascott is niet veel qua camperonderdelen te krijgen door de mengeling van Iveco, Renault en ingekochte standaardcomponenten. Ook is dit niet echt een heel gangbaar model, en het blijft een Renault natuurlijk! :mrgreen: We gingen aldus voor een Sprinter, maar doordat we niks knaps konden vinden kwamen we bij de LT uit, en zodoende onze huidige LT46 gekocht.
Onze inrichtingseisen zijn als volgt:
-accu- en watercapaciteit voor 2-3 dagen vrij staan
-geen douche nodig
-vaste bedden voor minimaal 2, maar liefst 4 personen
-zitplaatsen tijdens rijden voor 4 personen
Om de bedden te realiseren in een middelange LT moet er haast wel een hef- of verhoogd dak op komen. Een passend hefdak blijkt er niet te zijn, dus is onze keuze gevallen op een SCA414 dak waar een hefbed in moet komen voor ons beiden. Bart Jan en een eventueel broertje of zusje (je bouwt zo'n camper niet voor 2 jaar tenslotte!) kunnen dan op stapelbedden achterin.
Ons idee was om dit zo uit te voeren:
(Het blauwe vlak is ons hefbed voor 2 personen) De verbinding tussen kast, stapelbed en bergruimte wil ik voorzien van een deurtje zodat ook de kasten van Ikea er eventueel nog in kunnen als dat eens voor zou komen. :) De stapelbedden zouden ook nog opklapbaar kunnen worden. Het grootste probleem van deze variant is dat de koelkastdeur niet meer open kan. Wellicht zou een koelbox een oplossing zijn?
[edit]Idee!! Als je de opening van het stapelbed iets groter maakt als de koelkast deur, en de koelkast op dezelfde hoogte monteert als deze opening in het bed, kan de deur van de koelkast open in de opening van het bed...[/edit]
Het achterste deel wordt voorzien van een ongeveer 50cm hoge dubbele bodem waar schoonwatertank, standkachel en de accu's etc geplaatst worden, liefst zo dicht mogelijk bij de achteras en ook rekening houdend met de gewichtsverdeling links/rechts. Onder de bus zou ik dan een vuilwatertank kunnen plaatsen, er zijn hiervoor zowel standaard vierkante modellen, als ook speciaal gevormde van Reimo voor de LT/Sprinter met een wat grotere inhoud.
Boven de koelkast komt nog een kast, en boven de zithoek en de keuken komen nog hangkasten. Ook is er nog ruimte voor kasten boven/tussen de stapelbedden, maar die kunnen dan niet meer opklapbaar zijn. Wandelschoenen, kinderwagens, tafels en stoelen kunnen dan in de relatief grote (gezien de totale oppervlakte!) bergruimte.
Een alternatief is om 2 verbredingen om een stapelbed in de breedte te maken (1 groter en 1 kleiner bed bovenin) waardoor je elders weer ruimte overhoudt. Die variant moet ik nog tekenen. Het nadeel hiervan is, dat het SCA dak zo'n 1,60m breed is, waardoor dat wel een erg klein bedje wordt. Of je moet ook daar gaan verbreden. Bij de getekende versie zijn beide bedden iets langer als 1,85 en daardoor ook nog geschikt voor niet al te grote volwassenen.
Genoeg stof tet nadenken :)
Groeten Jeroen