Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Zeker -erg blij mee! :-)

Overigens heb ik vandaag ook die sper nog eens beter bekeken. Dat is een nogal knullig systeem zoals het zich laat aanzien: de cylinder die die sper zelf bediend is hydraulisch (op het remsysteem aangesloten), de bediening gebeurt door een elektrisch signaaltje vanaf de schakelaar die een magneetklepje in werking zet, waardoor een op het vacuüm- en remsysteem aangesloten interessant uitziend ding uiteindelijk de cylinder van de sper bediend.

Vacuüm dus. En daarvoor moet de motor dus draaien... :WTF: :WTF:
Volgens het boekje moet overigens een tweekleurig lampje gaan branden: geel is ingeschakeld (schakelaar), rood is als de sper daadwerkelijk vergrendeld is.
Aangezien ik de sleutels niet bij me had kon ik niet even testen...
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

2-6: gekeurd en BPM-aangifte in de Belastingdienst/Douane brievenbus bij het RDW-station gedeponeerd
3-6: e-mail belastingdienst met betaalverzoek + gegevens gehad, en 's avonds betaald naar het spoednummer (gewoon omdat het kan)
6-6: kenteken aangemaakt en tenaamgesteld (zichtbaar bij "mijn voertuigen" op de site van RDW en door het intypen van het oude kenteken op https://ovi.rdw.nl , waar dat oude nummer niet meer bestaat (de platen mag je blijkbaar houden?)
11:6: zojuist, 5 minuten geleden, de kentekencard op de deurmat gehad.

Toch best snel, incl. de BPM aangifte, en/ een Pinksterweekend!
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Arno Z »

Mooi, gefeliciteerd!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Bedankt!

Testweekendje weg is geslaagd! :-)

De overbrenging van de bus had nog wel iets langer gemogen, maar bij 95km/u op de GPS draait hij 2500 toeren en dat is prima uit te houden. Vrachtwagens, caravans, harde wind op de Afsluitdijk, overbelading en ander ongerief is weinig van te merken, behalve dan dat het ding toch meer rijdt als de vrachtwagen die het eigenlijk is, als een busje.

Verder kraakt het interieur her en der nogal (grr), dus dat is ook een puntje waar ik bij de definitieve inbouw op moet letten (neopreen stripjes ofzo?) voor de net.
Afbeelding
Afbeelding
De 2e hands (maar zo goed als nieuwe!) bustent bleek geen beschrijving meer te hebben, maar evengoed gelukt het ding op te zetten. Wel net iets te ver van de bus af, waardoor de schuifdeur niet meer helemaal open kon.
Ook wil ik toch kijken of ik de keuken nu al kan verplaatsen naar de schuifdeuropening zodat ik met de losse stoel voor en het frame van de 2e zitrij aan de gang kan. De keuken staat er nu ook niet heel erg praktisch, en is er met een paar schroeven zo uit. Iets met voorbedachte rade ofzo... Kan ik er ook gelijk nog even een plankje of 2 in schroeven, want het wordt nu een beetje een troep met die losse stort onderin ;-)

Desondanks een erg leuk weekend gehad, ook de kleine amuseerde zich prima op deze SVR camping met actief melkveebedrijf -trekkers, koeien, gras, een glijbaan, we hebben letterlijk geen kind aan hem gehad... ;-)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Inmiddels zijn we weer een paar maandjes verder en is het wel weer eens tijd voor een update. Na deze vakantie heb ik nog een aantal onderhoudsdingen gedaan, zoals de combi-stuurschakelaar vervangen omdat het licht het niet meer deed, de 6 nieuwe 4-seizoenenbanden erop gezet met mijn broer, en omdat de stuurschakelaar er toch af was gelijk de cruisecontrole-stengel er maar op gezet (die komt daar op, dus kun je mooi bij) en laten activeren (voor niets, goede service bij BTS in Wognum). Hiervoor had ik nog wel wat contactpins nodig, en ook die hadden ze liggen, zodat ik deze zelf aan mijn zelf gemaakte draadboom kon knijpen en de cruisecontrol het ook meteen deed.
Verder zal ik nog wel wat kleine klusjes her en der gedaan hebben die ik vergeten ben :-)

Toen was het tijd voor vakantie, we zijn eerst naar Ernst en Sylvia geweest en na een nachtje overnachten kwamen we de volgende morgen, al na 20 minuten rijden hier in terecht...
Afbeelding
(overigens is de fietsendrager een Atera Strada DL3, en zelfs met 3 fietsen erop kunnen de achterdeuren (zij het netaan!) open.
Gelukkig was het verder mooi weer, leuke campings, en ook Bart Jan vermaakte zich prima!
Afbeelding
(camping bij Flessenow, bij het meer van Schwerin)

De boel is wel erg provisorisch allemaal en leek meer op camperen dan camperen, maar we hebben ons er eigenlijk best goed mee kunnen redden. Ons idee was om zelf met z'n 2en in de tent te slapen en de kleine in de bus, maar de nachtjes die we tot nu toe gedaan hadden waren met z'n 3en in de bus en dat beviel zo goed dat wat ook maar in de vakantie gedaan hebben. Omdat het op onze eerste camping bij Barth (Oostzeekust) 's avonds door de wind erg fris was, was de extra leefruimte in de tent toch wel erg fijn.

Maar goed, we zijn al weer een paar weken thuis, en inmiddels heb ik isolatie (X-trem achtig) en 2 stuks 125wp zonnepanelen gehaald, toevallig kwam er een mooie Victron MPPT regelaar op Marktplaats voorbij, en omdat ik daar lekker op bespaard had, heb ik gelijk de "Campertechniek-Chinese-accu-monitor" besteld via Ebay -ook die is gisteren aangekomen.
Tot slot zijn we in de week na onze vakantie (die we nog vrij waren) op jacht geweest naar een zit-/slaapbank zoals die veel in VW T4 en 5 gebruikt worden. De reden hiervoor is dat we qua ruimte niet uitkomen met een hefbed of vast bed. Zo'n zit-/slaapbank heeft ook wat nadelen, zoals bij de kinders komen, en de prijs, maar ook voordelen, zoals lekker liggen, multifunctioneel, en omdat het ook een gekeurde zitbank is (helaas in NL niet voor de Sprinter/LT) is hij met een deugedelijke bevestiging ook veilig en deugdelijk. Een ander voordeeltje is dat, als hij bevalt, je hem ook nog naar een eventuele volgende bus mee kunt nemen. Omdat ze veel kunnen aanpassen ben ik afgelopen tijd ook veel bezig geweest met het maken van een frame-/gatenplan m.b.t. een groot stuk karton en een lange lat met de maten erop. Zo voorkom je dat er net gaten op onmogelijke plekken zitten, terwijl als deze 10cm verder zat je er er zo bij had gekund. Dat moet ik nog even met de leverancier bespreken, en dan kunnen we daar ook verder mee.

Daarnaast ben ik ook bezig met roest krabben, schoonmaken, Tantox erover, en dan Brantho 3in1 chassisverf erover. Wat een snertklus. Dit laat ook meteen het nadeel van bitumen-achtige bodycoating zien... gaatje erin, je ziet b.v. een sneetje van 5x1mm ergens, pulkt en trekt wat aan de coating, krabt en schuurt wat, en voor je het weet heb je zoiets...:
Afbeelding
Dit is b.v. de plaat waar de veerstroppen van de achteras in zitten. Hier is al aardig wat van het chassis gekrabt en geschraapt. Om eerlijk te zien viel me dat eigenlijk wel erg tegen voor een bus van 11 jaar oud, ondanks de bedenkelijke reputatie van deze bussen qua roest. Die coating is echt een drama, overal beschadigingen, die allemaal gepulkt en ontroest moeten worden.
Ik moet morgen nog het laatste stukje doen, en dan de buitenkant nog wat lakschades aan de buitenkant bijwerken, maar dat is allemaal wel te overzien.
Hier wat plaatjes van nog-te-doen, en al gedaan:

Afbeelding
Afbeelding
reservewiel-beugelhouder, coating grotendeels losgepulkt en weggekrabt

Afbeelding
dwarsbalk achterste bladveer, wederom loslatende coating met roest eronder

Afbeelding
gelaste plaat met aanslagrubber achteras, beide zijden behoorlijk aangeroest

Afbeelding
en de andere kant, achter de bochten van de remleidingen

Afbeelding
stuk voor de achteras al eerder gedaan

Afbeelding
blik naar voren (nee, de hele chassisbalk was niet rot, maar zaten overal steenslagpukkels met roestpitjes -dit was makkelijker

Waarom mooi oranje? Dan kun je beter zien waar je geweest bent, en ook of de ellende terugkomt. Op zwart zie je veel minder. Overigens heb ik voor de voorasdelen en draadarmen, en de dikke delen van de achterasophanging wel zwart gebruikt. Als daar gaten in zitten, is de rest van de bus ook al opgelost denk ik...
Ik begin wel een deja-vu te krijgen, op je rug in je overall onder een bus liggen! :lol:

Groeten, Jeroen (zwarte handjes, gezicht en haar)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

We zijn eruit...

Na, zoals hier te lezen was, allerlei mogelijkheden geprobeerd, uitgedacht en getekend te hebben, zijn we er na onze proefweekendjes een beetje achtergekomen dat het eerder gewenste vaste bed eigenlijk helemaal niet zo vast hoeft te zijn als we oorspronkelijk wilden. We hebben veel buiten en in de tent geleefd, en slechts 1x in de camper hoeven eten. Het bed is dus gewoon vast gebleven, maar diende ook als verschoontafel voor Bart Jan -is dus regelmatig omhoog en naar beneden geklapt. En zoveel werk is het bed opmaken ook niet: bed vlak, zelfopblazende matrasjes erop, kussens en dekbed erover -klaar!

Het hefbed-idee waar we uiteindelijk voor de vakantie van gecharmeerd waren blijkt naast technisch complex, eigenlijk gewoon te onpraktisch. Er zitten aan zo'n hefbed namelijk wat voordelen, maar ook nadelen. Nadelen zijn bijvoorbeeld dat de bus binnenin -precies boven de keuken- nogal laag wordt, eigenlijk lager als gedacht. Theorie en praktijk liggen soms niet helemaal op dezelfde koers! ;-) Verder moet dat bed tegen het dak komen, wat ook betekent dat je daar geen bovenkastjes kunt maken.
Al met al, en na ook wat andere campers bekeken te hebben, zijn we tot de conclusie gekomen dat bij onze huidige stijl van camperen, meer kamperen eigenlijk, de inrichting zoals die veel in VW T4 en T5 bussen gebruikt worden het best past. Deze inrichting bestaat uit een keukenblok en kastenwand langs de linkerkant, en half achter de schuifdeuropening een zit-/slaapbank met een demontabele tafel. Omdat de T4/5 korter zijn komt het achterdeel van het bed bij de klep uit en vormt daar de laadruimte voor grotere spullen en wat techniek.
In onze bus zal die basis er iets anders uit komen te zien. Veel van die VW's hebben een hefdak (al was het maar voor kwarttarief camper) en dat is er voor de LT/Sprinter niet, en bovendien, ondanks dat de basisbus best goed is, staat de 3500 euro die je al snel kwijt bent voor zo'n dak eigenlijk ook niet in verhouding tot de rest. Je kunt wel bedenken 20 jaar met de camper te doen, maar je weet nooit wat of er tussen komt, en zo'n dak zit nu eenmaal vast aan de camper, en de verkoopwaarde, mocht het ooit zo ver komen, wordt niet vermeerderd met dat bedrag.

Omdat we de vast-bed eis na de vakantie los hebben gelaten, stond niets meer in de weg te gaan kijken voor zo'n zit-slaapbank. Omdat Transporters populair zijn als camperbasis, zijn er gelukkig tientallen verschillende in allerlei kwaliteiten en maten te koop. Maar ja, dan begint het: koop je iets wat er degelijk uit ziet, ga je voor een bankje wat op zijn minst een pull-test in een statische opstelling heeft ondergaan, of ga je voor de mooiste en duurste optie, een bank die getest is in de bus, waarbij dus ook de erg belangrijke montage in het daadwerkelijke voertuig meegetest is...
Dat is een keuze die een ieder persoonlijk moet maken. Nu ben ik nooit te beroerd minder te betalen voor iets, maar in dit soort gevallen vond ik die niet-geteste bankjes soms erg gammel of cheapo in elkaar gezet -en daar betaal je dan evengoed tussen de 600 en 1200 euro voor! Aangezien soms de vrouw en meestal de kinders tijdens het rijden hierop zitten, vonden we dat niks...
Dat veiligheid niet enkel afhangt van een goede bank is me duidelijk, ook de bevestiging van de inbouw en het wel of niet deugdelijk opruimen van losse spullen is natuurlijk net zo belangrijk....
Pull-test bankjes zijn wat duurder, die lopen al snel tegen de 2000, en dan komt de rest nog. Hierbij zijn er eigenlijk maar 3 merken die iets hebben: Scopema/RIB, Smart-Bed, en Reimo.
De Reimo bank is de duurste van allemaal. Het Smart-Bed is een zogenaamd Rock 'n Roll bed. Zittend ziet dit bed er van de zijkant zo uit: _/\_ ; in slaapstand schuiven beide uiteinden weg op rails en wordt de punt plat tot een vlak bed. Het nadeel hiervan is dat dit een nogal complex ding is, met veel grepen, rails, etc. Het grootste nadeel vind ik echter dat je op hetzelfde vlak slaapt als waarop je zit -het zit en ligt niet slecht, maar het is echt een compromis.

De RIB bank werkt eigenlijk meer als een achterbank van een auto, alleen het zitvlak gaat 180 graden om, en de rugleuning valt in het daar ontstane gat. Er zijn 2 veel gebruikte types, de Altair, waarbij er nog een neerklapbaar deel achteraan de bank zit (opgeklapt dus zo: \\_ neergeklapt: _\ _ en _ _ _ ) en de bijna gelijke Neptune. Die laatste mist alleen het klapbare achterdeel. In onze indeling, waarbij achter het beddeel een dubbel stapelbed komt (en je dus bij de deuren niet bij het achterste beddeel kunt komen) is dat dus niet van belang en kun je zelf een al dan niet demontabel deel achter de bank maken op elke gewenste lengte.

We hebben zo'n RIB bekeken, gelegen en gezeten, en het is een erg fijne bank,vooral omdat de zitting echt contouren van een autozitting heeft, en je op de achterkant ligt, welke juist weer erg vlak en strak aansluitend zijn... maar ook met een navenant prijskaartje... na ons daar overheen gezet te hebben, hebben we een offerte opgevraagd. Een 2 zits van 120cm breed, met 2 driepuntsgordels, bij de voorstoelende matchende VW stof, geintegreerde hoofdsteunen (anders moet je die telkens demonteren bij slapen, en waar laat je die dan weer?) en een matrasinleg op de achterkant. Daarbij kunnen ze zelf het onderframe wat aanpassen, zodat de gaten en poten op voor onze bus handige plekken komen. Ondanks dat deze bank gekeurd is, is hij dat niet voor de LT/Sprinter! Er zijn voor een aantal courante busjes (VW Transporter, Renault Trafic etc) montagekits leverbaar waarbij je zitplaatsen op kenteken kunt krijgen.
Omdat wij die zitplaatsen al hebben op het kentekenbewijs is het voor ons enkel zaak de boel dusdanig deugdelijk te bevestigen dat je geen 130kg bank+opzittenden in je nek krijgt...

Echter, via het Sprinter Forum in Duitsland werd ik getipt over een te koop staande bank in Oostenrijk. Deze was 3 zits, met Isofix, schuifframes zoals onder een autostoel om het ding 20cm naar voren te halen zonder het onderframe te verplaatsen, 3x gordels, luxe armsteunen, geintegreerde hoofdsteunen, en in Mercedes Sprinter stof van het nieuwe type. Ook was deze bank geschikt voor de zogeheten Airline Schienen, waardoor deze eenvoudig te demonteren of verplaatsen is. Nieuwprijs: bijna 3500 euro!
Na contact opgenomen te hebben en een uitgebreide maatschets gekregen te hebben blijkt dat de gaten voor ons op onlogische plaatsen zaten, maar als we 1 opnamepunt voor de rails zouden opschuiven, ik precies de benodigde rails zou kunnen monteren. De bank komt namelijk uit een Sprinter met enkellucht, en daarvan lopen de chassibalken recht door naar achter, terwijl de dubbellucht die wij hebben een bocht naar binnen maken om de bredere wielkuipen te passeren. Voordeel van die rails is dat de bank makkelijk verschoven kan worden, zodat ook dat de 2e zitrij niet zover weg zit tijdens het rijden. Handig als er nog eens een koekje gevoerd moet worden! ;-)
De 10cm extra breedte komt tengoede aan een extra zitplaats (3 in plaats van de 2 van het model wat wij gekozen hadden) en extra bedbreedte, maar gaat dus wel van de keuken en kastdiepte af. Dat was nog wel wat puzzelen en schuiven, maar zoals het eruit ziet gaat het allemaal passen. Een ander voordeel van die rails is dat je ze bijna tot de voorstoelen door kunt laten lopen en ook b.v. je tafel erop kunt zetten en verschuiven als de bank naar voren komt. Ook kun je als de bank naar achteren is en de tafel weg, je er b.v. sjorogen in zetten om grote dingen eventueel te vervoeren en vast te zetten.
In Oostenrijk krijg je met het goede type rails en opnemers (er zijn veel verschillende) i.c.m. deze bank ook gewoon extra zitplaatsen op kenteken -uiteraard in Nederland weer niet omdat de bevestiging van de rails niet standaard is.
Is alles dan allemaal koek en ei? Nope; de rails zijn verzonken waardoor je er op kunt wachten dat er zand en troep in gaat zitten, en vaste spullen onder het bankframe gaat ook niet zo makkelijk als hij moet kunnen schuiven (hier is nog wel e.e.a. op te verzinnen trouwens), en ik heb straks 2 voorstoelen in andere stof, dus in de toekomst als we eens zin hebben die misschien ook eens opnieuw bekleden? Ook moet ik dus nog een vast beddeel maken, maar ja, je moet nog wat te doen hebben!
Zo'n bank is makkelijk te demonteren, dus als hij goed bevalt, kunnen we hem eventueel nog los verkopen of meenemen naar een volgend project, in tegenstelling tot een vast hoog dak, hefdak, of hefbed.

Rails:
https://www.allsafe-group.com/fileadmin ... _heavy.pdf
Deze rails ga ik met een U-profiel onder de vloer en de geadviseerde M6 10.9 bouten door elk 3e gat (elke 7,5cm) vastzetten. Overigens zaten bij de verkoper deze rails enkel om de 40cm vast met blindklinkmoeren M10 in de blikken bodemplaat -uitgevoerd door een Fachwerkstatt en TUV goedgekeurd voor 3 extra zitplaatsen. Deze montagemethode werd mij door de technisch expert van Jungfalk ten zeerste afgeraden. Hoera, Europese Eenwording...!

Bank:
http://scopema.com/anglais/gamme_rib/NEPTUNE%203P.pdf

De Oostenrijkse verkoper informeerde me vandaag dat de bank morgen opgehaald wordt en dan krijg ik de leverdatum ook te horen. En dan kan hij er los in, en de boel op stal. Het is nu al weer vroeg donker 's avonds, maar met alle klusjes in huis doet de bus momenteel dienst als verhuis- en transportbus :-)
Afbeelding
Klaar voor verzending!


Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Nog even in Inkscape getekend wat nu na vele omzwervingen de definitieve indeling wordt :-) De bank is inmiddels binnen, maar omdat het nu snel donker en koud is, en er ook nog eens in huis geklust moet worden, gaat de bus komende zaterdag in de stalling en wordt dan ook geschorst.

Afbeelding
Slaapstand

Afbeelding
Zitstand maximaal naar achteren (b.v tijdens eten etc)

Afbeelding
Zitstand tijdens het rijden of bij het vervoer van grote spullen, waarbij het losse beddeel boven de acherspatborden vertikaal tegen de kastwand kan staan, zodat een vrij grote laadruimte ontstaat. De bank komt op de airline-rails te staan en kan dus eenvoudig verschoven worden. Het idee is om de tafel hier ook op te zetten zodat deze ook schuifbaar en demontabel is.
De kastjes lopen tot op de bodem zodat hier nog ruimte is voor de techniek, waar je niet dagelijks bij hoeft.
I.v.m. de gewichtsverdeling zullen zware dingen als accu's rechts ingebouwd worden, omdat alle kasten nu links zitten.

Lichtrood: kastjes / donkerrood deurtjes / Voor de bank achter de bestuurdersstoel komt de koelkast
Lichtblauw: stapelbedjes in de breedte achterin
Groen: RIB zit-/slaapbank met matrasdeel erachter om aan een lengte van +/- 2 meter te komen.
Paarsig: keukenblok

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En na dit enorme verhaal, weer de hoogste tijd voor actie! Omdat begin maart onze 2e zoon geboren is, en er op het werk door een nieuw gebouw niet eerder vrij genomen kon worden, nu pas vakantie en dus ook weer tijd om aan de bus te werken.

We hebben, na de bovenstaande tekeningen nog eens in het echt in de bus getekend te hebben, nog 1 wijziging gedaan. De bank komt meer naar voren en helemaal links, en de keuken schuin er achter aan de rechterkant.
Vanwege de kinderkamers had ik alles wat in huis lag in de bus gemikt, en na eest weer het nodige oude Hanomag-spul bij het oud ijzer gebracht te hebben de vrijgekomen ruimte in de opslag gevuld met voornamelijk isolatie. Veel andere dingen heb ik niet meegenomen; behalve de beide schuiframen en de standkachel. Eerst maar eens kijken hoe ver we met alles komen, want het ding moest ook nog voor APK. Dat laatste ging gelukkig probleemloos :-)

De Zit-/slaapbank
Na de nodige tekeningen en gedachten hierover te hebben laten gaan, hebben we toch gekozen om een aluminium systeemvloer te laten installeren. Ik kwam met de bevestigingen van de Airline-rails niet uit en had niet het gevoel dat het allemaal veilig genoeg zou zijn. We bezuinigen wel ergens anders op als veiligheid...
Morgen gaat de bus naar B&S in Hoorn waar ze de vloer gaan monteren.
Aangezien zo'n vloer op de kale stalen vloer komt, moest de bestaande inrichting + houten vloer er uit.
De inrichting had ik al eenvoudig verwijderbaar gemaakt, en de vloer was er met wat schroeven en wrikken ook al vrij snel uit, net als de zijwanden.
Afbeelding
Die was, net als de rest van de originele inrichting, nogal vettig... ;-)

Daarna was het tijd voor de behandeling van de schroefgaten (alle wandpanelen + vloer zaten met zelftappers vast) met Tantox en Brantho-Corrox 3-in-1.
In de Tantox:
Afbeelding

Het resultaat van zelftappers in de vloer...:
Afbeelding

En met een laagje Brantho erover:
Afbeelding
En klaar voor de bankmontage van morgen!

Voorstoelen
In het kader van het ook eens monteren van die zooi die ik afgelopen jaar allemaal gekocht heb, ook de draaiplateau's en enkele bijrijdersstoel geïnstalleerd.
De bestuurdersstoel was eerst aan de beurt, omdat hiervoor de handrem verlaagd moet worden.
Hiervoor had ik voor 15 euro ofzo een verloopplaat gekocht bij de plateau's (specifiek voor Sprinter/LT2) en die er in 5 minuten eerst maar op gezet:
Afbeelding
Waarna het de beurt was aan de originele plaat van de bus:
Afbeelding
En tot slot het dekseltje er weer op en even getest:
Afbeelding

Daarna het plateau van de bestuurdersstoel er tussen gezet (6x imbus in de rails van de stoel los, plateau erop leggen, vastzetten op plateau met 6x bijgeleverde imbus (verzonken kop) en daarna de stoel met de originele bouten waar op de draaibare bovenplaat.
De plateau's zijn verschillend tussen bestuurdersstoel en passagiersstoel, de draaipunten zijn excentrisch waardoor je wat dichter bij elkaar zit in teruggedraaide toestand. Ook zitten de bedienhendels gespiegeld.
Afbeelding

Daarna was het de beurt aan de bijrijderskant. Deze stoel incl. kist heb ik los via Marktplaats gekocht. Helaas zat de aangepaste vloermat er niet bij! Een oranje kist bleek onvindbaar, dus die heb ik later met een spuitbus RAL2000 Gelborange overgespoten aan de buitekant.
Testopstelling:
Afbeelding
Afbeelding

Als eerste maar flink geprutst om de vastgeroestte en smerige bouten van de huidige bank eruit te krijgen, omdat je 6 van de gaten ook nodig hebt voor de enkele stoel genoeg kruipolie en voorzichtigheid betracht om ze er allemaal netjes uit te krijgen, wat gelukkig gelukt is :)
Afbeelding

Toen de kist gedroogd was hetzelfde kunstje herhaald als bij de bestuurdersstoel, zij het dat de bijrijdersstoel helaas geen schuifrails heeft:
Afbeelding
Alvast 1 mini-projectje afgerond :)


Zoals gezegd gaat morgen de bus een dagje weg (dinsdag kan ik hem weer ophalen, dan met vloer en dus ook de slaapbank!), en kan ik daarna weer verder.
Ik denk dat het volgende project ramen zagen wordt -spannend!

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door GerardM »

Goed bezig Jeroen !

Begrijp ik goed dat je nu een bijrijdersbank 'over' hebt, of ga je die nog ergens anders inzetten ?

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Gerard,

Het bankje is over, staat nu bij vrienden in de schuur in de weg te staan... :MrGreen:

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoera! :)

Afbeelding
Afbeelding
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Arno Z »

Mooi, hoe groot is het oppervlak ingeklapt?
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Arno,

In slaapstand is het bed 1,21m lang en 1,30m breed, bij het type Neptune is het de bedoeling dat je er zelf nog een beddeel aan vast maakt. Type Altair is bijna gelijk maar heeft er een extra klapdeel achter de rugleuning waarbij je een bed van 1,95 krijgt. Ik maak er liever zelf wat achter, wordt niet alleen de bank goedkoper, maar je kunt het ook mooi als berging gebruiken. De Altair wordt veel in Transporters T4/5 gebruikt, dan heb je een bed van schuifdeur tot achterklep.

Ik wil er 80cm aan vast maken zodat het bed 2m wordt.

Groeten Jeroen (bijna klaar met raam inbouwen)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Arno Z »

Top. Ben benieuwd. Komt nog een mooie vloer onder de neem ik aan?
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Gisteren even om spullen uit geweest voor mijn eigen ramen, uiteindelijk na overleg bij Sprinter Campers toch voor Sika 221 gekozen. Dit omdat het raam beter blijft zitten in een bolle buswand (de Butyl-achtigen zijn wel prima bij een vlakke wand van een losse opbouw) en doordat het vastgeplakt zit ook weer stevigheid teruggeeft.

Ik heb het er nog niet helemaal in zitten, maar hier mijn werkwijze...

Mijn bus heeft van die gevormde panelen (zonder ribbels of gekkigheid -handig!) waar bij de personenbussen de ramen zitten. Daarvan heb ik eerst het midden bepaald voor zowel de hoogte als breedte. (het T-vormige stukje tape)
Afbeelding

Daarvandaan de helft van de gatmaat van het raam (meten) afgetekend en met tape uitgezet. Na 3x meten en wat kleine aanpassingen op elke hoek een klein gaatje rd 4 geboord en daarna rd 10, en met en vers zaagje in de decoupeerzaag uitgezaagd. Ik heb voordien extra repen tape (vooral op de hoeken) geplakt om beschadigingen te voorkomen. Er zat bij mij nog een stuk gevouwen blik in het midden als steun tegen het rammelen/trillen van de plaat, die moest ik ook doorzagen en de uiteinden met de ijzerzaag verwijderd.
Afbeelding

Na het verwijderen van de plaat (het zagen gaat ivm aandrukken het best met zijn tweeën) de boel met de vijl afgebraamd en nog wat slingers van de decoupeerzaag verwijderd; ook de de hoekjes radiussen (radii?) opgeknapt en nu staat de boel in de Tantox, daarna met een lakstift afwerken en dan het houten raamwerk erachter. Mijn eerdere opmerking blijkt correct; het raam kun je niet monteren op enkel 1,5mm blik, er moet iets achter.

Alvast een preview:
Afbeelding

Nadat alle verf gedroogd was, om latten 25mm uit geweest. Helaas is er enkel 22 of 27, dus maar 27 meegenomen en met de bovenfrees er 2mm uit gefreesd. Zet je er gewoon 27mm tussen, komen de krachten bij het schroeven niet op de pasvlakken van het binnen- en buitenframe bij de schroeven, maar op de buitenrand van het binnenframe. Dat is niet alleen erg dun en kwetsbaar, met een beetje pech vervormd het frame door de bolling van de zijwand en lopen de rollo's niet meer goed.
Afbeelding

Even passen, er zit ± 1mm ruimte tussen. Voor een eerste keer serieus bovenfreesgebruik ben ik er blij mee. :-)
Afbeelding
Vervolgens het raam weer in de bus geduwd en met tape vastgezet, waarna ik alle latten ertegenaan gezet heb en met potlood de goede positie afgetekend heb, zodat het raam er ook nog enigzins recht in komt.
Daarna geschuurd, ontvet, en kledder Sika 221 erop, en klemmen maar:
Afbeelding
De ergste bolling druk je er wel uit zo, maar vooral bovenin niet echt. Er zijn hierbij 2 dingen die je kunt doen: meer Sika ertussen straks, of een kleiner raam gebruiken. De 800x450 die ik heb zijn al niet enorm groot, dus dan maar wat meer lijmen straks!

Na een nachtje drogen het raam erin geduwd, en gelukkig goed uitgelijnd, netjes recht, en past zowaar ook nog netjes zonder wringen. Doordat ik zo dom was geweest een restje anti-dreunplaat niet te verwijderen voor het lijmen, moest de bovenfrees en schuurpapier er nog even langs aan 1 kant, een millimetertje extra eraf was voldoende.
Hierna de buitenomtrek van het raam weer afgeplakt, en omdat ik al zag dat er toch nog wat resterende bolling in de wand zat het raamrubber van het raam verwijderd zodat ik dit ook met Sikaflex kan plakken. Bovenaan sloot e.e.a. met het rubber niet aan. (Is ook eigenlijk bedoeld voor 100% vlakke wanden). Ook alles alvast klaargelegd voor straks; kitspullen buiten, en akkuboor en binnenframe + schroeven binnen.
Afbeelding

Daarna 2mm Sika i.p.v. het rubber gekit, en de voorgeschreven rups van ± 8mm aan de binnekant bij de rand, raam er voorzichtig in gedrukt, binnenframe ertegen, nogmaals meten, en daarna voorzichtig kruislings het binnenframe ertegen geschroefd.
Er friemelde her en der wat kit tussenuit, dat met een plamuurmes, doekjes en zeepshop strak gemaakt dan wel verwijderd.
Helaas was het toen al tegen de middag en flink warm en moest ik nog snel werken ook -de laatste beetjes kreeg ik er amper meer af!

En tot slot waar we het allemaal voor doen:
Afbeelding
Afbeelding
De rollo's werken perfect en alles sluit mooi vlak aan. Op het overstekende deel van het achterframe ga ik straks nog een "vensterbankje" maken, omdat de spanten en straks dus ook de voorwand flink dikker zijn. Je kunt het buitenframe nog wel uitvullen tot grotere diktes, maar dat vind ik niet mooi, en zo'n vensterbankje kun je nog wel praktisch gebruiken ook door er b.v. gaten in te maken voor bekers en kopjes etc.

Conclusie: wel spannend voor de eerste keer, maar niet moeilijk! :MrGreen: (zei hij achteraf!)

Groeten, Jeroen

PS ik heb de afstanden tot de rand van mijn paneel gelijk gemeten/opgeschreven, zo'n zelfde raam & paneel komt ook in de schuifdeur. Is straks een stukje makkelijker/sneller :-)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Arno Z schreef:Top. Ben benieuwd. Komt nog een mooie vloer onder de neem ik aan?
Ja, klopt, er komt isolatie+houten vloer van dezelfde dikte tot aan de aluminium vloer. (25mm vanaf het diepste punt). Het vloerzeil komt dan weer over alles heen, zodat je er niets meer van ziet. De rails hebben een overstekend randje waar de vloerbedekking onder kan, en dan is het schuine deel + de rail zelf het enige wat nog uitsteekt.

Een nadeeltje van zo'n alu-vloer is natuurlijk wel dat er geen isolatie onder/tussen zit.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Inmiddels zit raampje 2 er ook in (geen foto's van nog), het was iets minder warm waardoor de kit beter te verwerken was. Ook al weer de nodige proefkilometers gemaakt!

Eerder had ik bij Sjuk Trading in Willemsoord (zie Marktplaats) een vloermat gevonden voor de enkele stoel, en bleek hij nog meer dingen te hebben, zoals een deurpaneel (het onderste deel is los, voor verbandtrommel etc) waarvan 1 scharnier afgebroken was, en ook nog zo'n plastic deksel voor over de motor.
Normaal ben ik niet zo van die troep die in de weg zit, maar in dit geval zitten er dus allerlei stekkers op en aan de motor en verstuivers die nu dus onbeschermd zitten. Nu is het zo dat die motorafdekkap met van die kegelvormige drukkers in een rubber zit, en dat dus nogal strak zit, waardoor e.e.a. snel afbreekt. Bij mij ontbrak de kap dus ook, maar de kegels zaten nog wel in de rubbers.

Zo ook bij de kap die ik gekregen had (echt gekregen dus bij de rest van de spullen omdat ie dus kapot was):

Afbeelding
Afbeelding

En omdat ik toch niet echt verder kon vanmiddag hier maar een regenachtig zondagmiddagprojectje van gemaakt :)
Eerst de kegels er maar in gedrukt en een dwarsgat geboord voor de stevigheid:
Afbeelding

Vervolgens Epoxyplaksel erbij:
Afbeelding

Afbeelding
En een stukje 2mm ijzerdraad erin en de boel vasgekledderd. Wellicht had het ook wel gehouden op enkel het ijzerdraad, maar die rubbers klemmen zo goed... ik zal ze flink met bandenmontage-vet insmeren zodat de kap wat gemakkelijker te verwijderen is.

Of en hoe het houdt kan ik over een paar jaar meedelen! :MrGreen:

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ondertussen heb ik niet stilgezeten natuurlijk... omdat het dak met 2 grote zonnepanelen behoorlijk vol is, en ik met de dakluiken niet helemaal vrij ben qua plaatsing omdat er nog wat (dragende) dakspanten in het dak zitten, moesten de zonnepanelen er eerst maar op om te passen en daarna de dakluiken pas.

Het zijn deze:
Afbeelding
Via een tip naar een Marktplaatsverkoper in Didam hier vorig jaar via dit forum gescoord voor 35€/stuk. Ik heb er 2 van en ze zijn 79x119cm.
Ik heb ze nog even in het zonnetje gezet en de ene geeft nog 30,9V en de andere 31,5V. Ze zijn echter ook behoorlijk smerig, maar lijken het nog wel te doen. (je zal maar net alles gemaakt hebben en er achter komen dat je een kapot paneel hebt...)

Maar goed, je kunt daar voor een tientje of 5, 4 van die plastic hoekjes voor kopen waardoor je dus 100€ kwijt bent voor 8 stukken plastic. Dat moet goedkoper en makkelijker kunnen... :-)

Dus maar even naar de ijzerhandel voor hoeklijn 40x20x2, 6 gaatjes gemaakt en aftekend en geboord in de korte kant van het paneel.
Afbeelding
Een stapeltje RVS schroeven gehaald en op de hoekjes met elk 2 vastgezet, ze moeten er straks namelijk weer af voor het inzagen/monteren van de dakluiken. (en ik moet alle bekabeling + dakdoorvoer ook nog doen).

Daarna even passen:
Afbeelding
Krap, maar past precies! Aan de binnenkant zit namelijk ter hoogte van het begin van het karton onder het linker paneel een dakspant, dus het gaat echt maar net!
Het blijft trouwens niet bij dit ene Gebo 275x275mm dakluikje, aan de voorkant voor het zwaailicht komt er ook nog één.

Maar toen zag ik dit...
Afbeelding
Ik had dus netjes de hoogte van die ribbels opgemeten, en kwam er achter dat het paneel exact tussen de randjes aan de buitenkanten past. Waar ik met mijn stomme kop dus niet bij nagedacht had, is dat het dak natuurlijk een bolling heeft waardoor de steunen te kort zijn en ik een lichtgevoelige wipwap op het dak had.

LEuk natuurlijk voor de kinderen, maar minder praktisch voor achteropkomend verkeer, dus na wat passen en meten er een koker 20x20x1,5mm onder gelegd:
Afbeelding
Ik wilde die nog op dezelfde lengte zagen als de hoeklijnen, maar zit ging eigenlijk zo prima dat de lengte van 2 meter gewoon intact gelaten heb.

Daarna was het een kwestie van goed schoonmaken (het dak had al enkele jaren geen wasbeurt meer gezien!), aftekenen, ontvetten met remmenreiniger, opruwen met een schuursponsje... en lijmen maar met Sikaflex 552! (de 552 heeft in tegenstelling tot de 252 op de meeste oppervlaktes geen etsende primer meer nodig). Ik heb het tuitje in een driehoekjesrups-model gesneden en dat ging prima, al met al op deze lengte toch 95% van de koker er doorheen gejaagd! Om de lijmtikte enigzins gelijk te houden heb ik er kleine stukjes VD-draad in gelegd. Karton erop, tegels op de hoeken en drogen maar -en mooi op tijd voor het weer echt onstuimig werd!
En klaar...! (nou ja, de regelaar en bekabeling moet natuurlijk nog wel!) Wat ik ook nog zoek zijn van die zwarte kunststof eind-dopjes voor in de kokers. Weet iemand nog waar je die kunt kopen?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 apr 2014, 20:05
Locatie: in de camper

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door vandijkf »

Ja Jeroen goed nadenken voordat je alles voorbereid, maar het is goed gekomen zie ik.
Mijn dak is helemaal vlak dus daar heb ik geen probleem mee.
Ik moet alleen nog even uitvogelen hoe het met mijn dak doorvoeren komt.
Daarbij denk ik aan de afzuigkap, schoorsteen voor de combiketel, schotel en ventilator voor de douche.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door GerardM »

Mooi werk Jeroen !

Einddopjes bijv hier:

http://www.vkf-renzel.nl/Winkelinrichti ... tbuis.html

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
GerardH
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2009, 14:52
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door GerardH »

Einddopjes liggen ook bij Wildkamp.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dank, er zit hier ook een Wildkamp in Ehz, dus ik ga er binnenkort eens langs. Moet ook nog langs zo'n zonnepanelen-leverancier om MC3 connectors aan de solorkabel te laten knijpen, dan kan ik strakjes de boel gaan afmonteren. Eerst moeten de met een paar schroefjes vastgezette panelen er weer af zodat ik met de dakluiken in de weer kan.
Vanaf donderdag heb ik bereikbaarheidsdienst, dus tot volgende week (helaas) weinig actie...

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

En na het vieren van vakantie, (omdat Alex nog maar 6 maanden was en bus letterlijk "werkverkeer", een stacaravan gehuurd) weer een update van project LT46 :-)

Als één van de eerste dingen had ik nog de vloermat liggen voor de enkele stoel i.p.v. de bijrijdersbank. Hiervan is het middenstuk breder, zoals hier te zien is:
Afbeelding
Na een flinke schrobbeurt is de montage van de mat vrij eenvoudig. Instapbakken uitbouwen, mat eruit frunniken (is nogal een taai en stug ding) en dan de bakken er weer in.
Maar ja... dan zie je dit:
Afbeelding
En dan is dit al opgeschoond, want dit had ik er al voor het maken van de foto uitgeschept:
Afbeelding
Nu schijnt dit wel een kwaal van deze bussen te zijn, omdat de afwateropening erg klein is en snel verstopt.
Gelukkig was ik er snel bij en heb ik de rest er uit laten lopen, via de afwateropening:
Afbeelding
Die ook gelijk maar goed doorgeprikt zodat het water in de toekomst ook weer weg kan. Gelukkig ziet de bak er nog goed uit, bij menige Sprinter/LT is deze compleet doorgeroest. Toch goed er nog even nar gekeken te hebben.
Afbeelding
(en herhaald voor de andere kant, al was die veel schoner)

Voor de vakantie had ik dus de bevestigingen van de panelen gemonteerd, om te kunnen bepalen waar de dakluiken moeten komen. Daarna was het dus de beurt aan de luiken -door het kleine dak, grote PV panelen en dakspanten was er niet veel ruimte meer om de luiken te plaatsen.
De knop van deze beluchter had ik inmiddels al ontelbare malen mijn kop aan gestoten, dus één van de luiken moest hier komen (boven ons bed/eethoek) en de andere komt tussen de panelen boven de keuken.
Eerst de beluchter er maar uit gesloopt:
Afbeelding
Nauwkeurig een mal gemaakt en afgetekend, 2 maal:
Afbeelding
En uitgezaagd, wederom 2 maal:
Afbeelding
Zoals te zien is gaat het luik over de daknaad heen, en het was wel een tegenvaller om roest tussen de gepuntlaste overlappingen te zien zitten. (net naast de strook plakband). Daar zit dus geen verf of wat dan ook tussen, en geeft je de garantie dat binnen x jaar de boel doorgeroest is en je er helemaal niks aan kunt doen, behalve de puntlassen uitboren, behandelen, weer lassen, en de behandeling weer wegbranden :MrGreen:

En natuurlijk even passen...
Afbeelding
De randen met Tantox + verf behandeld:
Afbeelding

Sja, en ze zullen er ontgetwijfeld waterdicht en goed in zitten, maar ik ben over het kitwerk niet zo tevreden. Door de lichtval ziet het er erger uit als het is, maar door de dikte is het gewoon erg lastig om strak te krijgen. Ik heb het hoogteverschil door de ribbels in eerste instantie opgevuld door Trespa en lijmkit, en daarna de rest dichtgemaakt en afgestreken met een plamuurmes. Het blijft echter een rommelig werkje...
Het is extra lastig door de afmetingen van het luikje, 275x275, deze past niet tussen de ribbels waardoor je hem "verschoven" moet monteren eigenlijk 3 kanten moet opvullen en kitten.
Zoals gezegd, ik ben er niet bang voor dat het gaat lekken, en het is het dak maar, maar ja, de perfectionist in mij... :roll: Het lijkt trouwens gek, maar zelfs bij door bedrijven gebouwde campers zie je soms ook zo gemonteerde dakluiken zitten!
Afbeelding

Zo staat het nu te drogen.

Groeten, Jeroen

(en de einddopjes heb ik ook inmiddels, maar ze moeten er nog even ingetikt worden)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Arno Z »

Goed verhaal :)
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Volkswagen LT46: van asfaltlucht naar camper :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Sorry Arno, zie nu pas dat je gereageerd had! :red:

================================================
Met dank aan een werkgever die het nodig vind al jarenlang geen of nauwelijks loonsverhoging te betalen, maar dit in een regeling met vrije uren te doen, ben ik nu dus een maand vrij.
Lekker klussen dus!
Inmiddels zit de 1e week er al weer op, helaas (afgezien van het weekend) met guur koud weer, wat niet echt meehelpt in de werkzaamheden, die vooral lijmen, kitten en verf omvatten.
Echter, evengoed niet stil gezeten!

Omdat ik de steenslagschade wilde aanpakken en het dak nog moest nalopen voor de montage van de zonnepanelen, eerst maar begonnen met een goede wasbeurt, dat was inmiddels ook sinds de aanschaf al niet meer gebeurd...
Afbeelding
Deze kant glimt nog! :)

Daarna alle steenslagpitten/roestplekkejes geschuurd, in de Tantox... Was het nou echt nodig een auto van een asfalteerbedrijf te kopen die bovenmatig veel op vers geasfalteerde wegen heeft gereden??
Afbeelding
De isolatiematten staan ook al klaar :)

Het verwijderen van de bestikkering is zo te zien ook met een schroevendraaier gebeurd... :(
Afbeelding

Daarna was het de beurt aan het verwijderen van het tijdelijke intereur en kon de Cabbunk gepast worden. Ik moet hier iets voor verzinnen bij de schuifdeur, want daar kan ik hem niet vastmaken als de deur open is. Ik denk dat het iets met een vertikale paal met 2 gaten worde o.i.d.
Moet wel te doen zijn. Eronder kan nog een 2e bedje komen voor als broertje wat groter is.
Afbeelding

En de hele achterboel gestript...
Afbeelding

Incl. de bitumenplaktroep wat op de bodem zat -dat heeft wel wat poetsuren en wasbenzine gekost!
Afbeelding
En zo goed als schoon...:
Afbeelding

Zwakke plek van deze bussen, dit valt nog wel mee. Bij de meeste andere busjes die ik bekeken heb trok ik de afdekstrip met kokerbalk en al weg :P
Afbeelding
Ontvet, gekrabt, etc... in de Tantox:
Afbeelding

Dat spul droogt maar net bij deze temperaturen, dus maar verder met strippen en schoonmaken als voorbereiding voor de isolatie.
Alle overtollige bedrading is verwijderd en ook de cabinebekleding moest er aan geloven:
Afbeelding
(en er is ook echt geen milliliter te veel verf verspoten op dat ding!)

Ook hier, net als tussen de dakplaten, weer roest. Niet definitief op te lossen, maar het zij zo. Toch maar m'n best erop gedaan...
Afbeelding
Afbeelding
De andere zwarte stippen zijn voornamelijk beschadigingen van het oude interieur en/of gebruik.

Daarna was het de beurt aan de isolatie:
Afbeelding
Afbeelding
Alles zit nog los en omdat het veel gekke vormen zijn, kon ik die mooi overtrekken voor de andere kant, scheelt weer veel gefrummel en gemeet.
Spul laat zich prima vewerken, dit is 7mm en vouwt goed om de randen en onregelmatigheden heen. Handig in zo'n spantenfestijn!
Hierover komt nog een 2e laag van 12mm. 20mm in 1x kreeg ik niet goed om een teststukje gevouwen, dus vandaar maar zo.
Alles is genummerd en als de temperaturen beter worden kan ik, als alle Tantox overgeschilderd en goed droog is, gaan plakken.
Afbeelding


Tot slot nog het dak op geweest, wederom beschadigingen en roestpitjes waar ik straks niet meer bij kom door de zonnepanelen:
Afbeelding
Afbeelding
Ook dat staat nu in de Tantox en gaat morgen met een kleurtje bijgewerkt worden. Daarna kunen de panelen erop! :)
Vandaag ook op de hele carrosserie met een oranje lakstift de Tantox plekjes bijgewerkt, het lijkt nu iets minder of hij de mazelen heeft, maar fraai is anders.
Aan de andere kant, we zijn niet te beroerd smalle bospaadjes te pakken, dus kras/beschadigingsvrij zal hij toch niet blijven. Doet het niet zo'n zeer meer.
Het is overigens wel een gigantische rotklus, en ik zal blij zijn als ik morgen voorlopig het laatste verfwerk aan de binnenkant en de witte plekjes op het dak bijgewerkt heb.
Kunnen we weer verder met isolatie snijden/knippen, en het lijkt ook wel of er een rem zwaar loopt, dus daar moet ik ook nog even naar kijken.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten