We zijn eruit...
Na, zoals hier te lezen was, allerlei mogelijkheden geprobeerd, uitgedacht en getekend te hebben, zijn we er na onze proefweekendjes een beetje achtergekomen dat het eerder gewenste vaste bed eigenlijk helemaal niet zo vast hoeft te zijn als we oorspronkelijk wilden. We hebben veel buiten en in de tent geleefd, en slechts 1x in de camper hoeven eten. Het bed is dus gewoon vast gebleven, maar diende ook als verschoontafel voor Bart Jan -is dus regelmatig omhoog en naar beneden geklapt. En zoveel werk is het bed opmaken ook niet: bed vlak, zelfopblazende matrasjes erop, kussens en dekbed erover -klaar!
Het hefbed-idee waar we uiteindelijk voor de vakantie van gecharmeerd waren blijkt naast technisch complex, eigenlijk gewoon te onpraktisch. Er zitten aan zo'n hefbed namelijk wat voordelen, maar ook nadelen. Nadelen zijn bijvoorbeeld dat de bus binnenin -precies boven de keuken- nogal laag wordt, eigenlijk lager als gedacht. Theorie en praktijk liggen soms niet helemaal op dezelfde koers! ;-) Verder moet dat bed tegen het dak komen, wat ook betekent dat je daar geen bovenkastjes kunt maken.
Al met al, en na ook wat andere campers bekeken te hebben, zijn we tot de conclusie gekomen dat bij onze huidige stijl van camperen, meer kamperen eigenlijk, de inrichting zoals die veel in VW T4 en T5 bussen gebruikt worden het best past. Deze inrichting bestaat uit een keukenblok en kastenwand langs de linkerkant, en half achter de schuifdeuropening een zit-/slaapbank met een demontabele tafel. Omdat de T4/5 korter zijn komt het achterdeel van het bed bij de klep uit en vormt daar de laadruimte voor grotere spullen en wat techniek.
In onze bus zal die basis er iets anders uit komen te zien. Veel van die VW's hebben een hefdak (al was het maar voor kwarttarief camper) en dat is er voor de LT/Sprinter niet, en bovendien, ondanks dat de basisbus best goed is, staat de 3500 euro die je al snel kwijt bent voor zo'n dak eigenlijk ook niet in verhouding tot de rest. Je kunt wel bedenken 20 jaar met de camper te doen, maar je weet nooit wat of er tussen komt, en zo'n dak zit nu eenmaal vast aan de camper, en de verkoopwaarde, mocht het ooit zo ver komen, wordt niet vermeerderd met dat bedrag.
Omdat we de vast-bed eis na de vakantie los hebben gelaten, stond niets meer in de weg te gaan kijken voor zo'n zit-slaapbank. Omdat Transporters populair zijn als camperbasis, zijn er gelukkig tientallen verschillende in allerlei kwaliteiten en maten te koop. Maar ja, dan begint het: koop je iets wat er degelijk uit ziet, ga je voor een bankje wat op zijn minst een pull-test in een statische opstelling heeft ondergaan, of ga je voor de mooiste en duurste optie, een bank die getest is
in de bus, waarbij dus ook de erg belangrijke montage in het daadwerkelijke voertuig meegetest is...
Dat is een keuze die een ieder persoonlijk moet maken. Nu ben ik nooit te beroerd minder te betalen voor iets, maar in dit soort gevallen vond ik die niet-geteste bankjes soms erg gammel of cheapo in elkaar gezet -en daar betaal je dan evengoed tussen de 600 en 1200 euro voor! Aangezien soms de vrouw en meestal de kinders tijdens het rijden hierop zitten, vonden we dat niks...
Dat veiligheid niet enkel afhangt van een goede bank is me duidelijk, ook de bevestiging van de inbouw en het wel of niet deugdelijk opruimen van losse spullen is natuurlijk net zo belangrijk....
Pull-test bankjes zijn wat duurder, die lopen al snel tegen de 2000, en dan komt de rest nog. Hierbij zijn er eigenlijk maar 3 merken die iets hebben: Scopema/RIB, Smart-Bed, en Reimo.
De Reimo bank is de duurste van allemaal. Het Smart-Bed is een zogenaamd Rock 'n Roll bed. Zittend ziet dit bed er van de zijkant zo uit: _/\_ ; in slaapstand schuiven beide uiteinden weg op rails en wordt de punt plat tot een vlak bed. Het nadeel hiervan is dat dit een nogal complex ding is, met veel grepen, rails, etc. Het grootste nadeel vind ik echter dat je op hetzelfde vlak slaapt als waarop je zit -het zit en ligt niet slecht, maar het is echt een compromis.
De RIB bank werkt eigenlijk meer als een achterbank van een auto, alleen het zitvlak gaat 180 graden om, en de rugleuning valt in het daar ontstane gat. Er zijn 2 veel gebruikte types, de Altair, waarbij er nog een neerklapbaar deel achteraan de bank zit (opgeklapt dus zo: \\_ neergeklapt: _\ _ en _ _ _ ) en de bijna gelijke Neptune. Die laatste mist alleen het klapbare achterdeel. In onze indeling, waarbij achter het beddeel een dubbel stapelbed komt (en je dus bij de deuren niet bij het achterste beddeel kunt komen) is dat dus niet van belang en kun je zelf een al dan niet demontabel deel achter de bank maken op elke gewenste lengte.
We hebben zo'n RIB bekeken, gelegen en gezeten, en het is een erg fijne bank,vooral omdat de zitting echt contouren van een autozitting heeft, en je op de achterkant ligt, welke juist weer erg vlak en strak aansluitend zijn... maar ook met een navenant prijskaartje... na ons daar overheen gezet te hebben, hebben we een offerte opgevraagd. Een 2 zits van 120cm breed, met 2 driepuntsgordels, bij de voorstoelende matchende VW stof, geintegreerde hoofdsteunen (anders moet je die telkens demonteren bij slapen, en waar laat je die dan weer?) en een matrasinleg op de achterkant. Daarbij kunnen ze zelf het onderframe wat aanpassen, zodat de gaten en poten op voor onze bus handige plekken komen. Ondanks dat deze bank gekeurd is, is hij dat
niet voor de LT/Sprinter! Er zijn voor een aantal courante busjes (VW Transporter, Renault Trafic etc) montagekits leverbaar waarbij je zitplaatsen op kenteken kunt krijgen.
Omdat wij die zitplaatsen al hebben op het kentekenbewijs is het voor ons enkel zaak de boel dusdanig deugdelijk te bevestigen dat je geen 130kg bank+opzittenden in je nek krijgt...
Echter, via het Sprinter Forum in Duitsland werd ik getipt over een te koop staande bank in Oostenrijk. Deze was 3 zits, met Isofix, schuifframes zoals onder een autostoel om het ding 20cm naar voren te halen zonder het onderframe te verplaatsen, 3x gordels, luxe armsteunen, geintegreerde hoofdsteunen, en in Mercedes Sprinter stof van het nieuwe type. Ook was deze bank geschikt voor de zogeheten Airline Schienen, waardoor deze eenvoudig te demonteren of verplaatsen is. Nieuwprijs: bijna 3500 euro!
Na contact opgenomen te hebben en een uitgebreide maatschets gekregen te hebben blijkt dat de gaten voor ons op onlogische plaatsen zaten, maar als we 1 opnamepunt voor de rails zouden opschuiven, ik precies de benodigde rails zou kunnen monteren. De bank komt namelijk uit een Sprinter met enkellucht, en daarvan lopen de chassibalken recht door naar achter, terwijl de dubbellucht die wij hebben een bocht naar binnen maken om de bredere wielkuipen te passeren. Voordeel van die rails is dat de bank makkelijk verschoven kan worden, zodat ook dat de 2e zitrij niet zover weg zit tijdens het rijden. Handig als er nog eens een koekje gevoerd moet worden! ;-)
De 10cm extra breedte komt tengoede aan een extra zitplaats (3 in plaats van de 2 van het model wat wij gekozen hadden) en extra bedbreedte, maar gaat dus wel van de keuken en kastdiepte af. Dat was nog wel wat puzzelen en schuiven, maar zoals het eruit ziet gaat het allemaal passen. Een ander voordeel van die rails is dat je ze bijna tot de voorstoelen door kunt laten lopen en ook b.v. je tafel erop kunt zetten en verschuiven als de bank naar voren komt. Ook kun je als de bank naar achteren is en de tafel weg, je er b.v. sjorogen in zetten om grote dingen eventueel te vervoeren en vast te zetten.
In Oostenrijk krijg je met het goede type rails en opnemers (er zijn veel verschillende) i.c.m. deze bank ook gewoon extra zitplaatsen op kenteken -uiteraard in Nederland weer niet omdat de bevestiging van de rails niet standaard is.
Is alles dan allemaal koek en ei? Nope; de rails zijn verzonken waardoor je er op kunt wachten dat er zand en troep in gaat zitten, en vaste spullen onder het bankframe gaat ook niet zo makkelijk als hij moet kunnen schuiven (hier is nog wel e.e.a. op te verzinnen trouwens), en ik heb straks 2 voorstoelen in andere stof, dus in de toekomst als we eens zin hebben die misschien ook eens opnieuw bekleden? Ook moet ik dus nog een vast beddeel maken, maar ja, je moet nog
wat te doen hebben!
Zo'n bank is makkelijk te demonteren, dus als hij goed bevalt, kunnen we hem eventueel nog los verkopen of meenemen naar een volgend project, in tegenstelling tot een vast hoog dak, hefdak, of hefbed.
Rails:
https://www.allsafe-group.com/fileadmin ... _heavy.pdf
Deze rails ga ik met een U-profiel onder de vloer en de geadviseerde M6 10.9 bouten door elk 3e gat (elke 7,5cm) vastzetten. Overigens zaten bij de verkoper deze rails enkel om de 40cm vast met blindklinkmoeren M10 in de blikken bodemplaat -uitgevoerd door een Fachwerkstatt en TUV goedgekeurd voor 3 extra zitplaatsen. Deze montagemethode werd mij door de technisch expert van Jungfalk ten zeerste afgeraden. Hoera, Europese Eenwording...!
Bank:
http://scopema.com/anglais/gamme_rib/NEPTUNE%203P.pdf
De Oostenrijkse verkoper informeerde me vandaag dat de bank morgen opgehaald wordt en dan krijg ik de leverdatum ook te horen. En dan kan hij er los in, en de boel op stal. Het is nu al weer vroeg donker 's avonds, maar met alle klusjes in huis doet de bus momenteel dienst als verhuis- en transportbus :-)
Klaar voor verzending!
Groeten Jeroen