Ons trailer project

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ons trailer project

Bericht door Frank.fjph »

KOELWAGEN ..........Koelkast komt erin en klaar... :crazy:
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 apr 2014, 20:05
Locatie: in de camper

Re: Ons trailer project

Bericht door vandijkf »

Ik heb de vorige week toch weer een andere vraag neergelegd bij de RDW.
Iemand vertelde mij namelijk dat ik hun niet verteld had wat de bestemming van de trailer word en er dan andere regels gelden.
Dus heb ik hun gevraagd of de regels ook gelden voor een particulier en de tekening heb ik er ook maar even bij gedaan.

Antwoord RDW

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de RDW informatie over de maximale maten van een voertuig.
De maten gelden voor iedereen, het voertuig dient na de wijziging/restauratie te voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen staan beschreven in hoofdstuk 5 van de Regeling voertuigen, deze kunt u raadplegen via de volgende link: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798.

Dus ik hou hem gewoon op de originele breedte van 2.57.
wim en lidy
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 mei 2009, 17:04
Locatie: Maarssen

Re: Ons trailer project

Bericht door wim en lidy »

Jeroen_Hanomaf schreef:Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Het enige wat mij met code-95 theorie geleerd is, is dat een standaard wagen 2,55 breed mag zijn, en een koelwagen 2,60...

Succes in elk geval :)
Jeroen, ik probeer Fred te helpen maar hij wil het niet aan nemen......2,55 is de max
Wij waren met Hemelvaart nog even bij Leo Bokkum, en die wist het ook zeker 2,55
2,60 is alleen voor koelwagens.
Bij de eerste de beste controle is hij de lul.
Zelf mee gemaakt bij een steekproef.
Maar Fred gebruikt wel mijn tekening, maar niet mijn raad.
groetjes Wim en Lidy
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Ons trailer project

Bericht door Leo »

Wees blij dat jouw tekeningen worden gebruikt Wim. Da's een teken dat het ontwerp goed is. Een compliment zogezegd.

Voor de rest jezelf niet druk maken. Niemand is hier verplicht om een gegeven advies op te volgen.
Don't worry, be happy. :wave:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Ons trailer project

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

tekst uit de link van Fred schreef: Artikel 5.12.6


1. Aanhangwagens, niet zijnde opleggers, mogen niet langer zijn dan 12,00 m.

Lid 1 en 2: visuele controle. In geval van twijfel wordt gemeten. Deze maat mag niet meer dan 1% afwijken. Artikel 5.1a.1 is van toepassing.

2. In afwijking van het eerste lid mogen:
kermis- of circusvoertuigen niet langer zijn dan 14,00 m.

3.Van opleggers die na 31 december 1997 in gebruik worden genomen, mag de horizontaal gemeten afstand tussen het hart van de koppelingspen en enig deel aan de voorzijde van de oplegger niet meer bedragen dan 2,04 m en mag de horizontaal gemeten afstand tussen het hart van de koppelingspen en de achterzijde van de oplegger niet meer bedragen dan 12,00 m.

Leden 3 tot en met 8: visuele controle. In geval van twijfel wordt gemeten.

4. Van opleggers die voor 1 januari 1998 in gebruik zijn genomen, mag de horizontaal gemeten afstand tussen het hart van de koppelingspen en enig deel aan de voorzijde van de oplegger niet meer bedragen dan 2,05 m, met uitzondering van een puntvormige uitbouw waarvan het verticaal geprojecteerde oppervlak wordt begrensd door rechte lijnen die raken aan de uiterste voorhoeken van de oplegger en een punt op het mediaanvlak van de oplegger dat op maximaal 2,50 m voor het hart van de koppelingspen ligt.


5. In afwijking van het derde lid mag van kermis- of circusvoertuigen de horizontaal gemeten afstand tussen het hart van de koppelingspen en de achterzijde van de oplegger niet meer bedragen dan 17,50 m.


6. Aanhangwagens mogen niet breder zijn dan 2,55 m, met dien verstande dat aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 10.000 kg, die in gebruik zijn genomen voor 1 februari 1999, niet breder mogen zijn dan 2,60 m.



7. In afwijking van het bepaalde in het zesde lid mogen geconditioneerde voertuigen niet breder zijn dan 2,60 m.

8. Aanhangwagens mogen niet hoger zijn dan 4,00 m.

9. In de afmetingen, bedoeld in het eerste lid, het derde lid, het zesde lid, het zevende lid en het achtste lid, zijn afneembare bovenbouwen en gestandaardiseerde laadstructuren, zoals containers, begrepen.
Grappig, dus als de trailer dus van voor 2-1999 is, en >10.000kg is, zou 2,57 dus wel mogen! :) (ik weet niet hoe oud en zwaar de trailer van Fred is/mag zijn?)

[edit] En datzelfde schreef Fred in zijn post van 8-5 dus ook al.
Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 apr 2014, 20:05
Locatie: in de camper

Re: Ons trailer project

Bericht door vandijkf »

Jeroen
Mijn trailer is van 1990 max 22 ton en mag dus 2.60 breed zijn.
Maar voor alle duidelijkheid ga ik dus komende vrijdag naar de RDW in Veendam om echt alles zwart op wit te krijgen.
Dan laat ik wel weten wat er uit gekomen is.
@Wim ik heb de tekening al weer aangepast en is niet jou tekening, ik heb wel wat ideeën gebruikt.
En ik weet ook dat je me probeert te helpen Wim en dat waardeer ik ook, maar ik wil het allemaal wel even zeker weten nu ik weet wat jullie is overkomen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 apr 2014, 20:05
Locatie: in de camper

Re: Ons trailer project

Bericht door vandijkf »

Op deze site staat overigens ook nog een keer uitgelegd dat het mag.
http://www.evo.nl/site/afmetingen-massa-aanhangwagens
Eddie31
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2012, 23:35
Contacteer:

Re: Ons trailer project

Bericht door Eddie31 »

Mooi project!
Ik heb net even naar de tekening gekeken. Wat opmerkingen:
-heb je al eens opgemeten wat de afmeting van een normale hangkast is? In de schuine kast
kan je denk ik slechts wat jasjes aan een haak ophangen... Ik neem aan dat er meerder hangertjes
in moeten kunnen?
-hoe groot is de doorgang voor de trap haaks op de deur van de kast gemeten? Bij een gangbreedte
van 57 is dat niet zo veel ben ik bang... Ik zeg niet dat het niet kan, maar zet er meer maten in zodat
je inzichtelijk maakt wat je overhoudt als doorgang. Volgens mij is het minder dan 40 cm.... :crazy:
Ik adviseer je ook overal de diktemaat van de constructie in te zetten, ander reken je jezelf rijk...
Succes!
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 apr 2014, 20:05
Locatie: in de camper

Re: Ons trailer project

Bericht door vandijkf »

Eddie
De tekening is voorlopig en aan het voeteneinde van het bed heb ik een TV getekend.
Die moet er met een lift systeem uit komen, maar ik kan hem ook aan het plafond hangen met een klap systeem.
Dat scheelt weer een aantal centimeters, ook voor de hang/leg kasten.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Ons trailer project

Bericht door paulv »

Zelf heb ik het niet zo met een kruipruimte van 94 cm om in je bed te komen, op je knieën heb ja al een hoogte van 75cm nodig en dan heb je ook nog de dikte van het matras als je gaat liggen??
Rechtop in bed heb ik al 90cm nodig + de dikte van een matras van 20cm geeft een minimum hoogt van je slaapruimte van 110cm.

In een driehoekige kast van 40cm diep kun je niets kwijt, in ieder geval niets ophangen.

Ik zou het echt anders indelen, bijvoorbeeld door de badkamer en de slaapkamer te combineren en de ketel in de garage te plaatsen.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 apr 2014, 20:05
Locatie: in de camper

Re: Ons trailer project

Bericht door vandijkf »

Paul
De trap gaat ongeveer een meter omhoog en daarna wordt het gangpad.
Dat kan ik alleen niet allemaal in de tekening kwijt, want dan word het een rommeltje.
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 apr 2014, 20:05
Locatie: in de camper

Re: Ons trailer project

Bericht door vandijkf »

Afgelopen vrijdag ben ik bij de RDW in Veendam langs geweest.
Daar werd ik weer doorverwezen naar een andere dienst van hun die ik kon bellen.
Dit heb ik vanochtend gedaan en het is me dus duidelijk geworden dat de trailer maximaal 2.60 meter breed mag zijn.
Aangezien het chassis 2.57 meter breed is kan ik het gewoon weer opnieuw opbouwen zonder er iets af te halen.
De vriendelijke meneer vertelde mij dat het voor de APK geen reden tot afkeur is, maar dat de politie er in sommige gevallen moeilijk over kan doen bij een controle.
Dit omdat het een overgangsregeling is en niet iedereen op de hoogte is van de uitzondering.
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 apr 2014, 20:05
Locatie: in de camper

Re: Ons trailer project

Bericht door vandijkf »

Ik ben toch nog maar weer eens wat aan het tekenen geweest en heb de scheidingswand tussen de douche en de slaapkamer er uit gehaald.
De kastruimte heb ik onder het bed gecreëerd en de toegang tot de garage word verschaft door de trap aan de linkerkant omhoog te klappen.
Verder zit ik er nog aan te denken om de Victron in de garage te maken, omdat hij dan dichter bij de accu's zit.

Afbeelding

Afbeelding

De trap kan ik hier niet zo mooi in tekenen daarom heb ik die er in de doorsnee in getekend.

Nu heb ik nog een vraagje aan de stroom experts hier.
Ik zit er aan te denken om zonnepanelen op het dak te leggen die 220 volt opwekken.
Hierop overdag wassen en de koelkast laten draaien, ondertussen via de Victron (220 volt) de accu's bijladen.
Of is het beter om via de panelen en de Victron (14.4 volt) de accu's op te laden en de 220 uit de accu's te halen.
Het is de bedoeling dat er een Victron Phoenix MultiPlus 12/3000/120-50 in komt.
Laatst gewijzigd door vandijkf op 16 jun 2014, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Ons trailer project

Bericht door karogegro »

Tja, met een bewolkte dag/dagen gaat dat wasje, dan wel koelkastje hem niet worden. Lekker je accutjes opladen, en dan je onderbroeken door een soppie halen.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Ons trailer project

Bericht door vanhooltje »

vandijkf schreef: Of is het beter om via de panelen en de Victron (14.4 volt) de accu's op te laden en de 220 uit de accu's te halen.
Het is de bedoeling dat er een Victron Phoenix MultiPlus 12/3000/120-50 in komt.
Dit is de enige juiste weg, anders om gaat niet lukken. 230 volt accu,s word wat lastig :?:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 apr 2014, 20:05
Locatie: in de camper

Re: Ons trailer project

Bericht door vandijkf »

Ik was al bang dat ik de vraag een beetje verkeerd stelde.
Zonnepanelen die op een huis liggen produceren 220 volt en alle overcapaciteit wordt terug geleverd op het net.
Aangezien ik overdag wel 220 gebruik maar niet kan terug leveren, wil ik dat via acculader (220 volt) van de Victron, in de accu's stoppen.
Dus mijn keuze zou dan zijn 220 volt panelen of 12 volt panelen op het dak.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Ons trailer project

Bericht door Admin »

Zonnepanelen thuis produceren 230 (of 3 x 400) V. Tenminste.... niet de panelen, maar de omvormer daarachter doet dat. De panelen leveren een gelijkspanning. De synchronisatie met het net - om terug te kunnen leveren - vereist ook een aansluiting op dat net.

Omdat jij "off grid" wilt werken, zul je een opslagmedium moeten gebruiken. Loodaccu's zijn daarvoor het meest geschikt. En hoe hoger de spanning, hoe minder verlies (en hoe dunnere kabels). 12 V is wel èrg laag, 24 of 48 V zou beter zijn. En voor al deze spanningen bestaan er MultiPlussen van Victron.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 apr 2014, 20:05
Locatie: in de camper

Re: Ons trailer project

Bericht door vandijkf »

Ernst
Dankjewel voor de uitleg en ik laat het 220 verhaal mooi achter me.
En aangezien ik zo weinig mogelijk verlies wil zal ik me eens verdiepen in de 24 en 48 volt materie.
Ik heb ondertussen al wel gezien dat de mulitplus goedkoper word naar gelang het voltage waarmee ze werken oploopt.
Mark V
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:29

Re: Ons trailer project

Bericht door Mark V »

Hallo....

Ik zou het op 24V houden en daarop je Victron dimensioneren (met het vermogen dat je in 230V wil afnemen).
Bij 48V kunnen de kabels van je accu's naar de omvormer wat dunner zijn, dat is je enige voordeel.
Ik vind dat dat niet opweegt tegen de nadelen van de 48V (veiligheid!)

Je kunt een rekensom maken van wat je gemiddeld per dag aan kWh's gaat verbruiken en daarop je hoeveelheid zonnepanelen afstemmen.
Je hebt een flinke trailer dus je kunt een hoop vierkante meters panelen leggen.
Compressorkoelkasten (Engel iod) verbruiken maar heel weinig stroom, dus dat valt wel mee.

Met een heel nest aan AGM accu's kom je een heel eind hoor.

Groetjes, Mark
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Ons trailer project

Bericht door Maxer »

Een AAA koelkast kost maar heel weinig en verbruikt ook weinig. Ik zou inderdaad uitgaan van 24 volt en alles binnen verder op 230 volt laten werken op de Victron, dat bespaart je heel veel kabels, draden, zekeringen, etc. Je kunt dan een installatie maken zoals ieder huis dat heeft, met een paar groepen. In mijn buscamper heb ik maar 2 groepen, 1 links en 1 rechts en dat voldoet prima. Heb je toch nog 12 volt apparaten kunnen die werken op een 24 naar 12 volt omvormer, bijvoorbeeld als je een autoradio hebt. De beide Truma E4000 gaskachels die wij hebben draaien op de 12 volt accu van het aggregaat, welke op zijn beurt weer wordt geladen door een druppellader op het 230 volt net. Omslachtig? Misschien maar het werkt prima. Ook zijn die kachels er in 24 volt uitvoering maar die waren destijds zoveel duurder dat ik besloot het op de manier te doen zoals ik hier omschrijf.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Ons trailer project

Bericht door Admin »

Mark,

Dat je Engel als fabrikaat koelkast/box noemt, laat zien dat je mentaal vastzit aan 12 of 24 V in een mobiele omgeving... Waarom 48 V minder veilig zou zijn, is mij onduidelijk.

Fred wil in zijn mobiele huis elektrische apparatuur kunnen gebruiken. Lijkt me vanzelfsprekend. En in 230 V∿ huishoudapparatuur is er nu eenmaal meer, makkelijker, beter en goedkoper zaken te doen dan in speciale apparatuur voor camper, caravan of boot. Een A++ dubbeldeurs koelkast op 230 kost de helft en heeft een beter rendement, vergeleken bij een Engel koelbox.

Helaas (voor Fred) is de gelijkspanningsbuffer nodig, al was het maar voor 's nachts :WTF:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Mark V
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:29

Re: Ons trailer project

Bericht door Mark V »

Hallo....

Volgens mij gaat het erom hier uit welke spanning 230V gemaakt gaat worden.
Daarbij kun je kiezen uit 12, 24 en 48V.
12 en 24V doet niet zoveel met ons lichaam. 48V wordt al een serieuze spanning (zeker als gelijkstroom). Daar moet je al veel meer voor oppassen.

Groetjes, Mark
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Ons trailer project

Bericht door Admin »

Ten eerste: je moet altijd zorgvuldig werken met elektriciteit. En niemand zal 48 V op z'n tong leggen! Maar verder valt 't allemaal wel mee.

Op www.welzijn-op-school.be vind je:
AC is gevaarlijker dan DC
AC < 50V = ongevaarlijk (droog)
DC < 120V = ongevaarlijk
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Ons trailer project

Bericht door paulv »

Ik heb ook alles op 230V en accu's. Voor de vaatwasser en douchen gebruik ik lauw (40C) water uit de boiler die verhit wordt via de radiator van de bus.

Wasmachines kunnen tegenwoordig prima met koud water wassen, eigenlijk heb je alleen voor het ontsmetten nog warm water nodig. Alle wasmachines wassen trouwens altijd eerst voor met koud water omdat de vlekken zich anders fixeren.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 apr 2014, 20:05
Locatie: in de camper

Re: Ons trailer project

Bericht door vandijkf »

Paul
En met welke accu spanning werk je dan?
Ondertussen ga ik voor 230 in de hele trailer al is het inderdaad alleen maar om de installatie eenvoudig te houden.
Het enige wat tot nu toe op 24 volt werkt is de laadklep.
Het liefst zou ik het zonder aggregaat willen stellen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten