Ford A Commander

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Plaats reactie
Commander
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2014, 19:39

Ford A Commander

Bericht door Commander »

Hallo,

Na jaren het internet af gezocht te hebben naar een ideale camper is het dan
eindelijk gelukt.
Alhoewel!!
De camper voldoet in basis heel veel aan de door mij gestelde eisen, helaas gooit
de staat van het geheel wel wat roe(s)t in het eten.
Die is eigenlijk toch wel heel slecht.
Maar dat komt mijn budget voorlopig ook weer ten goede, met de nadruk op voorlopig.
De teller loopt aardig rustig bij de aanschaf, maar dan is er kans op een behoorlijke
tolling.
Aangezien het gezin de achtertuin tot eind van de zomervakantie in beslag hebben
genomen en zij in de meerderheid zijn, kan ik de camper daarna pas stallen.
Het chassis is voor een gedeelte al onder handen genomen en eigenlijk in een degelijke
staat. Op dat gebied is het meer een vrachtwagen dan een bestelbus.

De camper, toen nog een bestelbus zag het levenslicht halverwege of einde van het
eerste gedeelte van 1977. Hij liep als een A0906 AJPKA Chassis Cowl zonder spatborden
uit de Ford fabriek in Engeland. Daar werd hij doorgestuurd naar (waarschijnlijk) THF
om verder opgebouwd te worden tot een Panel Van.
In Engeland waren er vroeger behoorlijk wat kleine carrosserie bedrijven die consument
gericht op de basis van een Ford A series van allerlei kunstwerken plakten.
Een van de grootste leveranciers van Ford A series ombouwen was toen Dormobile.
Maar je had ook Hawson Garner, Coach Work Conversions en vast nog een paar.
Dormobile heeft op het gebied van campers behoorlijk wat gepresteerd en moois op de markt
gebracht. Ondanks dat ze daar als basis ook de Transit voor hebben gebruikt is mij niet
bekend dat ze ook met de A series aan de slag wilden.
Die gebruikte zij wel veelvuldig voor het maken van een voertuig voor personen vervoer en
als ambulance ed.
Andere maakten van de A; brandweerwagens, takeltrucks, veewagens, verhuiswagens,
ijscowagens, enfin noem maar op.
Het bedrijf wat wel een poging gewaagd heeft tot een camper model is Ken Stephens
Caravans Ltd in samenwerking met Ford Motorcompany Ltd onder de naam Cotswold.

Men kon volgens de folder kiezen uit de Commander op basis van de A series en de Caravelle
en Concorde op basis van de Transit.
Helaas was er al een flyertje bijgevoegd dat de Commander waarschijnlijk niet leverbaar zou
worden. In de folder staat een 'echte' foto, dus één is er in ieder geval geweest.
Ook ERF heeft een folder uitgebracht met een camper op Ford A series basis met de naam
Roadranger II maar die folder heeft slechts alleen een tekening van een mooi exemplaar.
In ieder geval zijn die ideeën nooit echt verder van de grond gekomen en daar zal de shock
van 1973 (korte eerste oliecrisis) ook het nodige papier scheuren gevolg aan hebben gehad.

Mijn versie liep met een 6 cilinder York 3.5 diesel van de band, maar aangezien Ford de
diesel techniek niet geheel onder de knie had is daar later een 2,3 TD 4D55 Mitsubishi in
gekomen zoals Ford ook in de Ranger Pick-ups stopte. Twee cilinders en heel wat cc's minder
maar door de geblazen techniek met bijna dezelfde cijfers als het grotere originele blok.
Net zoveel oempf uit een blok met een lager gewicht en met het zware chassis van de A
series en mijn B rijbewijsje kan ik die extra kilo's eigenlijk wel missen.
Het interieur zal wel heel slecht geweest zijn, want naast een overblijfsel van een rondzit
en een bankje achter de bestuurdersstoel is alles er uit gehaald.
In ieder geval kan ik nu vanaf een schone lei beginnen.

Voor de indeling heb ik op dit moment het volgend idee, we vliegen even in een kijkvlucht
door de bus heen.
Als eerst hebben we een neus van een kleine meter dan komt na het dashboard
al de twee pilootstoelen en dan hebben we rechts straks een tafel en links hebben we de derde
deur.
Dan wil ik vervolgens twee autostoelen hebben voor de kidz en daarna komt denk ik
rechts een douche met toilet en links het keukentje en daarna twee stapelbedden en dan is het
einde van de camper helaas al weer bereikt, de ruimte (6,20 m x 2,10 m) is op.
Aan de ene kant wil je natuurlijk een zo groot mogelijke camper met alle voordelen van
de ruimte. Echter geeft mijn rijbewijs de nodige restricties en is een camper tot 6 meter
weer veel handiger in de kleine dorpjes en steden.
Voorin wil ik een hijsbed maken (met kabel en katrollen) zodat ik daar een grote langslaper
kan plaatsten. De Cotswold Commander heeft een ietwat verhoogd dak en aangezien de
goot van mijn bus geheel verrot is, ga ik hem aanpassen zo als de Commander op de
foto ook heeft.
In ieder geval heb ik eerst heel wat laswerk te doen, dan veel schilderwerk.
Mijn idee was vervolgens de bus aan de binnenkant te beplakken met alufolie. Daarna komt
de laag isolatie en dan afplakken met nooddekens, met de zilveren kant naar binnen.
Hoe ik de ventilatie ga doen mbt tot eventuele vochtproblematieken in de isolatie
'spouw' moet ik nog even bekijken. Helemaal dicht krijg je het toch nooit dus ietwat
ventilatie is denk ik wel gewenst.
Voor de isolatie kan ik XPS (hard polystyreen) gebruiken, PUR platen, steenwol of
schapen wol. Waarbij ventilatie sowieso een must is.

Nuwel, dit de inleiding betreffende mijn toekomstige ideale camper.
Hopelijk heb ik er aan het einde van dit jaar er een APK op zitten en is het dak weer
dicht.
De restauratie ga ik bijhouden met foto's. Eerst wilde ik dat alleen in een plakboek
doen, ben niet zo van het internet. Maar via deze site heb ik meteen toegang
tot extra techniek info en is het plakboek vanaf overal toegankelijk.
Het leuke is dat ik bij de camper een stapel folders en wat boeken erbij heb kunnen
bemachtigen en na wat leeswerk moet de bus het uiterlijk krijgen van een Cotswold
Commander met een Dormobile Camper interieur sfeertje.
Of het allemaal gaat lukken is een tweede, zoals bij velen is budget, tijdsbesteding
ed allemaal aan limieten gebonden en meestal al ook al snel bereikt dan moet 'de
tijd' die tekorten zien aan te vullen.
Daarbij ben ik nog nooit met een camper op pad geweest maar dat gehobbel van
een zware caravan achter de auto heb ik nu zo ook wel zo een beetje gehad.
Immers als het meeste spul niet voldoet aan je eisen, moet je maar zelf aan de
slag.
Nog even een foto site zoeken, photobucket lijkt me wel een goede en nog een paar
maandjes wachten voordat het grote feest kan beginnen.

Gr.
Laatst gewijzigd door Commander op 24 jun 2014, 17:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: Ford A Commander

Bericht door Fvd »

Welkom, googlen op ford commander levert traktoren op, goolen op ford dormobile al wat meer campers, op basis van transit vooral

Benieuwd wat het nu exact is

Fvd
Commander
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2014, 19:39

Re: Ford A Commander

Bericht door Commander »

Dormobile heeft zich altijd meer op de kleinere camper typen gestort.
De transit was al een behoorlijk grote versie.

De enige die als camper met basis een A series Panel Van had was de
Coswold Commander.
Waarschijnlijk is er daarvan maar één gemaakt.
De standaard A serie kom je nog wel eens met eencamper ombouw tegen.
De meeste weten dan niet dat het dan ook om een A series gaat.
Gelukkig is er een weelderige hobby handel in folders anders
was zulke info al lang verloren gegaan.

Meestal zie je de A series als basis als volgt en zo waren ze ook
direct bij Ford te bestellen.

Afbeelding

Mijn serie werd in kleine hoeveelheden gemaakt in een Engelse
carrosserie bedrijf. De vraag is nooit hoog genoeg geweest om dat
stadium te passeren. Die markt werd zwaar gedomineerd door
de 609 en 508 Mercedes bussen.

Ik heb de bus versie:

Afbeelding

Over een paar maanden kan ik even wat foto's maken en plaatsen.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: Ford A Commander

Bericht door Fvd »

Ok, ik vind hem iig qua vorm erg leuk (ik hou wel van aparte voertuigen die weinig mensen kennen:)

Benieuwd hoe ver ze afwijken van de oude types transit mbt motor, bak en snelheden

Ik heb een transit mk1 gehad, ex-brandweer dubbellucht, en dat haalde met een v4 motor en 4 bak hooguit 80 km per uur, met een motor die op die snelheid flink in de hoge toeren zat, je had steeds het gevoel dat je nog ene keer moest schakelen maar dat kon niet

Ik begrijp dan ook goed dat veel mensen er in die tijd een taunus of granada motor inbouwden, met 5 bak, dan heb je toch iets meer over en dan reed zon wagen een stuk beter

Veel plezier met de aankoop en benieuwd naar het project:)

Fvd
Commander
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2014, 19:39

Re: Ford A Commander

Bericht door Commander »

Ford hield ervan om zoveel mogelijk hetzelfde te gebruiken.
Motoren zijn identiek, alleen had de Transit volgens mij
nooit de 6 cilinder diesel.
Het chassis is denk ik dubbel zo dik als van een
Transit.

In de Ford A kon je de V4, V6 Essex en de 4 cil diesel krijgen
net zoals in de Transit. Versnellingsbakken zullen ook
niet heel veel anders geweest zijn.
De achteras lijkt wel van een vrachtwagen te komen en
is alleen al 2-3 x zo dik als die van een MB 508.
Mag alleen al meer dan 4 ton hebben.

Met de huidige motor die qua power gelijk is aan de
originele 6 cilinder heb ik even een stukje 100 km/h
gereden. Maar dat is leeg en met de wind in de rug.
Lang hield ik het echter niet vol, behoorlijk beangstigend ... :WTF:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten