Ervaringen Kleintje

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Ervaringen Kleintje

Bericht door Admin »

Ik heb wat gedachten geordend n.a.v. ons eerste reisje met „Kleintje”, onze Fiat-Ducato-VanTourer 600 (2.3 l /130 pk).
Het betreft een grotendeels subjectieve beleving.Mogelijk denken we er over een jaar geheel anders over…

Het tripje bestond uit zo’n 500 km: een half uurtje stad (Hannover), ¾ Autobahn (120 à 130 km/h) en ¼ Bundesstraße (80 à 100 km/h).
Verbruik: 10.44 l/100 km (1 : 9.58). Ik vreesde het ergste, maar de display van de boordcomputer blijkt achteraf erg pessimistisch.

Het weggedrag is volkomen probleemloos. Het busje stuurt als een scheermes. Het rempedaal grijpt pas erg laag aan, maar dezelfde ervaring had ik bij alle Ducato’s waarin ik gereden heb, dus dat zal wel zo horen. De 6-bak lijkt me tot stand gekomen te zijn door de 5 in te korten en de 6 toe te voegen, dus niet echt een verbetering.
De handrem is eigenlijk niet bruikbaar in combinatie met de armsteunen, waarmee de VanTourer standaard is uitgerust.

De navi/radio/monitor (Aurora-2 van iCar-Tech) met iGo Primo software werkt perfect. DAB-ontvangst kan nog wat beter worden met een dakantenne i.p.v. de plakantenne op de voorruit.
Twee minpunten:
- de volumeknop is zo hoog dat hij een deel van de display afschermt;
- registratie van de software en update van de kaarten kan alleen met een Windows-PC.

Als achteruitrijcamera heb ik een Sony camera in het derde remlicht ingebouwd. De camera heeft een - voor mij - heel groot beeldveld. Daarom heb ik een schakelaar in het dashboard ingebouwd (i.p.v. een verbinding te maken met de achteruitrijlichten). Nu kan ik ook achter me kijken tijdens het rijden.

Wat betreft het kampeerdeel:
De doorgang van leefruimte naar cabine is zo laag, dat ik een aantal malen mijn kop pijnlijk heb gestoten. Ik zal een dezer dagen om de uitstekende rand een bescherming aanbrengen.
De matras, die me bij de eerste kennismaking nogal dun en hard leek, blijkt perfect.
De douche noodt niet tot lekker lang badderen (in Skoolie hebben we een douchecabine van 80 * 100 cm), maar is voldoende om ’s morgens wakker te worden.
De 120 l schoon water leken me erg weinig. Na het eerste weekend blijkt dat mee te vallen; we hebben ca. ⅓ gebruikt (volgens de - summiere - niveau-indicator).
De warmwaterboiler werkt prima, al heb ik geen idee hoeveel gas er is verbruikt.
De kraan om grijs water te lozen zit niet erg handig. Mogelijk vervang ik die door een afstandbediende kogelafsluiter.

Bij hevige regen bleek de schuifdeur te lekken. Ik moet dat nog eens proberen met de tuinslang, waarbij ik 100 % zeker weet dat de deur goed is gesloten.

Door de geringe afmetingen is er nauwelijks ruimte voor droogloopmatten voor modderpoten. Aan de andere kant is de vloer zo glad afgewerkt, dat haren en zand relatief makkelijk zijn weg te vegen.

Het hang- en sluitwerk is van uitstekende kwaliteit. Alleen de knop aan de binnenkant van de schuifdeur vereist een behoorlijke kracht.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Ervaringen Kleintje

Bericht door vanhooltje »

Heel wat anders als skooly dus, tja het is klein en modern ernst. En als we langs komen mag je mijn Windows lappie wel ff lenen voor je update :up:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Ervaringen Kleintje

Bericht door Admin »

Ik schrik ervan: we rijden alweer 10 jaar met "het busje". Tot dusverre ca. 80 kkm.

Even terzijde: sinds Motek is overleden (juli 2022) is gebleken dat 6 m voor twee goed op elkaar ingespeelde personen - zonder hond - (net) voldoende groot is.

Uiteraard heb ik in die 10 jaar het een en ander veranderd (IMHO verbeterd). In willekeurige volgorde, vermoedelijk vergeet ik wel wat:
de 100 Ah Pb accu vervangen door een 100 Ah LiFePO4 accu
een 30 A Votronic laadbooster gemonteerd
de 70 l absorptiekoelkast vervangen door een 100 l compressorkoelkast (230 V, A+++)
een Victron MultiPlus 12/500/20 met afstandbediening geïnstalleerd
een 150 Wp PV paneel
een elektrische kogelklep voor grijs water met bediening op het dashboard
een Sony XAV-AX1005DB DAB-ontvanger met Apple CarPlay
een Victron MPPT 75/10
een AST soft close op de schuifdeur
een bullbar met twee verstralers erop
36 l LPG tank met buitenvulaansluiting i.p.v. 2 x 11 kg fles
een tweetraps reduceerventiel
twee LED leeslampjes in de cabine
LED leeslampjes i.p.v. halogeen boven het bed
Victron batterijconditiemeter met shunt
twee schapenvachten in cabine
een Raskelf topdekmatras zelf op maat gemaakt
een nieuwe slang in het douchegordijn.

Het busje komt steeds dichter bij Mijn ideale camper.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: Ervaringen Kleintje

Bericht door a.de.boer »

Nog gecondoleerd met Motek.

Wij hebben wel geen kleine camper, maar na 14 jaar hebben wij er wel ons eigen camper van gemaakt.
Je gaat hem toch naar je eigen wensen maken.
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten