Mijn ideale camper 10 jaren project

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Plaats reactie
feytski
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 feb 2015, 10:49
Locatie: zaandam

Mijn ideale camper 10 jaren project

Bericht door feytski »

Ik wil deze camper zo verbouwen/aanpassen dat lange en verre reizen zonder campings aan te doen ,het zogenaamde Overland reizen.
Het plan is om eerst alle accessoires (zonnepanelen,warmwaterdieselkachel met boiler etc)te kopen/monteren en ervaren ,het onderstel en motor betrouwbaar maken en als laatste een complete nieuwe opbouw met alle ervaringen daarin verwerkt.

Toen we deze camper kochten heb globaal gekeken hoe de staat van onderhoud was en wat eventueel de mogelijkheden waren om de opbouw aan te passen en dan kijk je als redelijk ervaren monteur/handige snuiter toch nog door de bekende roze bril.
In mijn achterhoofd wist ik natuurlijk dat er wel wat lijken uit de kast zouden komen maar dat zou ik wel voor lief nemen aangezien dit MIJN ideale camper is.
Veel leefruimte ,veel laadvermogen en een coole bak al zeg ik het zelf.
Na een paar dagen onderzoek zag ik dat ik toch wel veel wilde veranderen ,de bedrading en er moest toch nodig onderhoud worden uitgevoerd.

In het begin zat er een 5.7l v8 met een 4 traps automaat in en ik heb daar meteen de olie,filters,bougies/kabels,uitlaatspruitstukpakkingen,verdelerkap/rotor,versn-bak filter/olie/leidingen en heb de viscofan verv door twee elektrische van een Renault Twingo ,ik zal nog wel wat vergeten zijn.
Alle gastanks bij elkaar waren 270l en ik had bedacht dat bij een verbruik van 1 op 4 toch wel een redelijke actieradius zou hebben(roze bril).
Nu bleek dat hij bij koude temparaturen(6-10gr) 1op1 liep en boven de 15-20gr 1op1,5 a 1op2,5 op gas,op benzine maar niet getest.
Dan ga je dus na 200 km elk pompstation wat je passeert scannen voor een gaspomp en daar kwam bij dat ik met 40km/h de berg opging en de camper door het gewicht(6000kg)met 160km/h de berg afwilde ondanks dat ik de versn-bak in zijn 2/bergversnelling had maar daardoor werd de versn-bak erg heet die op zijn beurt via de bakkoeler de motor weer opwarmde.
Dus tijdens de vakantie besloten om een ander motor te monteren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 apr 2014, 20:05
Locatie: in de camper

Re: Mijn ideale camper 10 jaren project

Bericht door vandijkf »

Mooie bak hoor, maar maak je er echt een 10 jaren project van?
feytski
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 feb 2015, 10:49
Locatie: zaandam

Re: Mijn ideale camper 10 jaren project

Bericht door feytski »

Ik heb nog even kort gekeken naar een v8 diesel maar ik wilde af van de automaat en uiteindelijk uitgekomen bij de onvewoestbare Cummins 5.9l welke ook in een Daf 45 geleverd is.
In de vakantie al gezocht op marktplaats voor een redelijke voor een goede prijs en toen kwam er een vormalige oprijwagen voorbij.
Terug van vakantie meteen gekeken en hij starte direct en geen zwarte/blauwe rook ,alleen bleek dat hij net onderhoud en nieuwe achterbanden had gehad maar waarschijnlijk afgekeurd was op een gescheurde chassisbalk. Waarschijnlijk eerst aan het onderhoud begonnen en er daarna achtergekomen dat hij ook nog voor de apk keuring moest .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
feytski
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 feb 2015, 10:49
Locatie: zaandam

Re: Mijn ideale camper 10 jaren project

Bericht door feytski »

Ik zoveel als ik kon bewaard maar het frame en de cabine konden direct naar het oude ijzer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
feytski
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 feb 2015, 10:49
Locatie: zaandam

Re: Mijn ideale camper 10 jaren project

Bericht door feytski »

En weer schoon opleveren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
feytski
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 feb 2015, 10:49
Locatie: zaandam

Re: Mijn ideale camper 10 jaren project

Bericht door feytski »

Toen ik de Daf had gekocht heb meteen de v8 en versn-bak te koop gezet en deze waren gelukkig binnen 2 uur verkocht voor hetzelfde geld dat ik had betaald voor de hele Daf.
Nadat de nieuwe eigenaar de motor had horen lopen kon de v8 uitgebouwd worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
feytski
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 feb 2015, 10:49
Locatie: zaandam

Re: Mijn ideale camper 10 jaren project

Bericht door feytski »

De cummins zit nu op zijn plaats en ik ben hem aan het aansluiten.
De Cummins is een motor met een 24v startmotor en dynamo en ik heb besloten om dit niet om te bouwen naar 12v maar zo te laten en daardoor een nieuwe draadboom en dashbord te maken.
En aangezien de orignele draadboom en zekeringenkast slecht waren(diverse vreemde storingen)en een beetje in de weg zaten omdat er een koppelingspendaal bijkomt heb ik de warboel er maar uitgeknipt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
feytski
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 feb 2015, 10:49
Locatie: zaandam

Re: Mijn ideale camper 10 jaren project

Bericht door feytski »

De cummins was een beetje te lang met zijn visco-fan en intercooler dus heb ik besloten om hier ook weer elektrische ventilatoren te monteren.
Ik heb er 2 van 24v uit een Caterpillar op marktplaats gekocht verwacht dat het voldoende is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
feytski
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 feb 2015, 10:49
Locatie: zaandam

Re: Mijn ideale camper 10 jaren project

Bericht door feytski »

Het remsysteem van de GMC is vacuum/hijdraulisch bekrachtigt.
Hijdraulisch doordat de retourolie van de stuurbekrachting welke uit het stuurhuis komt door een "blok" met een membraam en zuiger gaat die tussen de vacuumbekrachtiger en de hoofdremcillinder zit en zo een beetje meehelpt.
En vacuum bekrachtigt door het vacuum in het carter ,een dieselmotor heeft geen vacuum maar onderdruk in het carter dus moet ik een vacuumpomp monteren.
Dit wordt tegenwoordig elektrisch gedaan door onderandere volvo maar uit mijn tijd bij Peugeot wist ik dat hun diesels een losse vacuumpomp hadden en heel belangrijk voor mij ,met een eigen oliereservoir voor de smering en geen olieleiding en geen vacuumpomp achterop de dynamo.

Op de v8 had ik ondanks dat de motor 12v was ook nog een extra 12v dynamo op de motor gemonteerd ,omdat ik deze nog had liggen en ik wil dat er meteen stroom naar de huishoudaccu's gaat en niet via een diode blok of relais.
Nu blijft het onderstel 24v en de opbouw 12v en komt de extra dynamo weer goed van pas.
Ik heb daar een beugel voor gemaakt die onder de motor zit omdat in de motorruimte geen plaats meer is voor de vacuumpomp en dynamo. Foto volgt.
feytski
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 feb 2015, 10:49
Locatie: zaandam

Re: Mijn ideale camper 10 jaren project

Bericht door feytski »

vandijkf schreef:Mooie bak hoor, maar maak je er echt een 10 jaren project van?
Mooi project vandijkf die trailer ,dat is hier ook nog besproken maar mijn vrouw vond het te groot en wil graag even naar achter lopen om wat te pakken.

Ik hoop/verwacht dat hij eerder klaar is ,maar als ik mijn wensen een beetje op een rijtje zet en de daarbij behorende bedragen dan is hij niet over 5 jaar klaar.
Ik wil hem wel rijdend houden tijdens de bouw en pas als laatste de puzzle in elkaar zetten ,dwz eerst alles testen en aanpassen naar wens in en op de huidige opbouw en als dat compleet is ga ik sparen voor een nieuwe opbouw die ik dan eerst bouw en dan wissel met de huidige opbouw.
Ik ben wel realistisch en weet wel dat er nog een hoop dingen in het leven kunnen veranderen maar voorlopig is dit het uitgangspunt.
Mark V
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:29

Re: Mijn ideale camper 10 jaren project

Bericht door Mark V »

Waauw, dat is een heel project. Leuk om te lezen. En ik dacht dat ik met iets langdurigs bezig ben !

Goed bezig!

Mark
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten