Watertank & toilet overpeinsingen

Voor onderweg: schoon-grijs-zwart water en alles wat daarmee samenhangt
Plaats reactie
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Watertank & toilet overpeinsingen

Bericht door Peter MERCAMPO »

Voor de voortgang met het 'Mercampo' project ben ik aanbeland bij het sanitair en waterplan. Ik heb reeds het een en ander geplaatst. zelfaanzuigende drukpomp met expansievat (zie topic meccano keuken) en ik heb ook een 24v vermalertoilet (nog niet ingebouwd). Tot dusver heb ik met Jerrycans gewerkt en wil nu watertanks gaan inbouwen. Ik wil graag met de bus ook in vorstgebieden kunnen bivakeren dus een gedeelte wil ik in de bus plaatsen, ik denk daarbij een twee smalle hoge tanks (elk ongeveer 50à75ltr) tegen de zijwanden aan onder het semi vaste bed in de bagegeruimte. Dan wil ik het vermalertoilet op een wielkast plaatsen zodat als het bed is uitgeklapt wij hier nog gebruik van kunnen maken. Als het bed is opgeklapt kunnen wij met ze vieren tegenover elkaar zitten (toilet wordt weggewerkt in de zitbank.) Dan dacht ik er aan om nog een een extra tank van ongeveer 75 à 100 liter aan de onderzijde te monteren (deze hoeft dus niet vorst vrij te zijn). De overweging voor de hoeveelheid water is gebasseerd op eerdere camper ervaringen, altijd op zoek naar water en tegenwoordig bestaat ons gezin uit twee kinderen en twee honden, de katten laten wij thuis!
Voor het grijswater dacht ik aan een 100 ltr tank aan de onderzijde direct onder het keukenblok. en voor het zwartewater (vind een 'bruin'watertank wat toepasselijker :lol:) een 50 liter tank. Ik heb al even op het forum zitten neuzen en de nodige topics bekeken en vraag mij af of ik wellicht nog iets over het hoofd zie of het wellicht wat handiger kan aanpakken, ik blijf anders 'ver'bouwen :? . Tijdens mijn speurtocht kwam ik het schema van Winand tegen en ben zo vrij geweest deze te kopieeren en te verbouwen, het zgn jatwerk :oops: . Ben zelf nog niet zo vaardig met de pc en de verbouwing is niet bepaald professioneel, gelukkig zat de afwasbak op dezelfde plek waar ik hem heb staan. Ik hoop wel dat het enigszins duidelijk maakt wat mijn opzet is.
Afbeelding
Ik heb mijn aanzuigpomp onder mijn aanrecht zitten en vraag mij af of de afstand niet te ver verwijderd is van de tank, in tekening 3, Winand zijn opstelling zit de pomp nl. vlakbij zijn schoonwater tank.
Ik vindt het eigenlijk ook zonde om de plee met schoonwater door te spoelen zijn er mensen met ervaring die het grijswater als spoelwater gebruiken? en wat voor een filtersysteem gebruik je dan? Mijn ervaring is dat grijs water ook behoorlijk kan meuren :? Chemicaliën heb ik het niet zo op, als ik ergens in een afgelegen gebied zit wil ik de mogelijkheid hebben toch te lozen zonder schade aan te brengen.
Dan nog een vraag over de watertanks zelf, mn de schoonwatertanks, moet het inspectie gat altijd naar boven gericht zijn? of zijn ze er ook die je naar beneden of opzij kan richten? of stel ik nu een hele domme vraag? Ik zou het zo zonde vinden om voor een inspectie luik een gat in mijn vloer te moeten zagen en om nou de tank er telkens onder vandaan te moeten schroeven is ook weer zo wat.
Ik ben er ook nog niet helemaal uit hoe ik de aanzuiging ga regelen van de binnentank en de ondertank. wellicht zijn er mensen die hier al eens mee bezig zijn geweest.

Groet Peter
ps Winand, ik hoop niet dat jij het erg vindt dat ik je werk gejat en enigszins veruïneerd heb.
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Watertank & toilet overpeinsingen

Bericht door winand »

Welke tekening geeft precies je bedoeling aan?
Tekening 3 lijkt te veel op mijn bus ;) :wink:
Wil je een combi van 1 en 2 maken?
Je hebt het over 2 vorstvrije tanks onder de banken (tekening 1?). Waarom zou je twee gekoppelde tanks gebruiken, dan heb je alleen meer wandoppervlakte dat contact maakt met de (koude) lucht er omheen.
En waar laat je je zwartwatertank dan? tekening 2 lijkt me een prima optie. Als je de tank(s) wilt isoleren en niet onder de bus wilt hangen, houdt er dan wel rekening me dat je nog maar weinig bergruimte overhoudt onder de banken.
Een goede isolatie is ten eerste een laagje isolatieschuim, maar wellicht kun de tanks ook zwevend (op blokjes) maken en dan ervoor zorgen dat je ringverwarming (als je die hebt) erlangsaf gaat. Zo blijven je tanks goed vorstvrij.
Ik zeg tanks, omdat ook de grijs & zwartwatertanks eigenlijk vorstvrij dienen te zijn. Niet alleen kun je ze niet legen als het geheel bevroren is, maar je tanks kunnen ook kapot springen omdat ijs uitzet. Dat wil je met de zwartwatertank niet meemaken denk ik :wink:
Mijn tanks hangen niet geisoleerd onder de bus. Nu hier in Oostenrijk zijn de tanks leeg en is het een beetje behelpen, maarja, zo heel vaak verblijven we niet in de vrieskou. Het is een afweging die je maakt natuurlijk.
Ik denk niet dat het veel uitmaakt waar de waterpomp zich bevindt. Dichtbij de tank onder de bank gaf mij de mogelijkheid om em een beetje geluidsdicht te verpakken. Wellicht heeft het plaatsen onder de gootsteen het voordeel dat je het laatste beetje water uit de tank nog door de kraan kan pompen, bij mij blijft dat in de aanvoerslang naar de kraan zitten.
[edit]
Ehm, volgens mij maakt het wel uit waar die zit. In jouw opstelling moet (als leiding leeg is en de tank net is gevuld) de pomp zelf het water omhoogzuigen. Eerst pompt ie dus alleen lucht, en daar is zo'n pomp niet voor gemaakt. Pompen die hiervoor wel geschikt zijn, zijn 'zelfaanzuigende' pompen, maar die vind je volgens mij niet in de campershops?
[/edit]
Succes met je waterhuishouding. Interesant topic dit, omdat ik ook wel eens aan een versnijdertoilet en een zwartwatertank heb zitten denken. Ik blijf het volgen.

BTW: Ik voel me zeer vereerd dat mijn tekeningen hergebruikt, en dus gewaardeerd worden :D
Laatst gewijzigd door winand op 22 mar 2008, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Watertank & toilet overpeinsingen

Bericht door paulv »

Hallo Winand en Peter,

Ik begrijp nog steeds het nut niet van een aparte zwartwatertank :( (behalve de productie van "brongas" :lol: ), kan iemand mij dat standpunt duidelijk maken?

Om mijn watertanks op temperatuur te houden heb ik een ringleiding via mijn boiler gemaakt. Zo pomp ik, als het nodig is, gewoon warm water in mijn geisoleerde schoonwatertanks tot ze weer een paar graden boven nul zijn :wink: . Kost alleen wat gas.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Watertank & toilet overpeinsingen

Bericht door Peter MERCAMPO »

Het is inderdaad een combinatie van tekening een en twee, de derde is niets aan gewijzigd en is jouw situatie. In tekening een zie je twee gekoppelde tanks deze staan tegen de wand in de 'bagageruimte' onder het vaste gedeelte van het bed, Hier komen dus geen banken. de reden waarom ik links en rechts een tank plaats is voor de gewichtsverdeling en ik hou dan de dagmaat van achterdeuren om spullen op te bergen en de honden te herbergen. De bankjes komen tegenover elkaar te staan als tafel wil ik een gedeelte van het tussenschot omhoogklappen zodat de honden in het 'leefruim' kunnen komen en wij evt. in de bagageruimte kunnen kruipen. Ik heb ook ringverwarming en deze zal ook in de slaapkamer van de honden uitkomen en voorkomen dat de boel bevriest. Voor het bevriezen van het grijze en zwarte water maak ik mij niet zo druk. Gooi er wel een litertje goedkoop zwaar alcholisch bocht van de aldi of lidl er door heen of een paar scheppen zout, dan gaat 't bevriezen een stuk trager. Ik heb wel een plattegrondje gemaakt in word maar het lukt deze digibeet niet om het hier te tonen (kan hoofdzakelijk knippen en plakken, en dat lukt niet).
Ga eerst mijn zijwanden isoleren en plaatsen en dan op zoek naar de juiste maat tanks.
Weet iemand misschien een adres waar ze tanks op maat maken?
Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Watertank & toilet overpeinsingen

Bericht door Peter MERCAMPO »

Voorzover het mij duidelijk is kun je niet bij elke stortplaats met 'zwart' terecht en zijn daar vaak gescheiden innamepunten voor. Bij mij weten kun je wel je grijswater in een zwartwater loosplaats kwijt, wellicht dat ik nu in een "grijs" gebied terecht kom :lol:

Groet Peter.
Laatst gewijzigd door Peter MERCAMPO op 23 mar 2008, 01:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Watertank & toilet overpeinsingen

Bericht door Leo »

Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Watertank & toilet overpeinsingen

Bericht door Peter MERCAMPO »

Mooie site, als ik de definitieve maten heb ga ik zeker eens informeren.
Bedankt!
Vandaag is een Kadootje
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Watertank & toilet overpeinsingen

Bericht door Dennis en Nancy »

Geen goedkoop geintje.

Een tank van 500 liter op maat laten maken voor onze bus was €750.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Watertank & toilet overpeinsingen

Bericht door paulv »

Zwart en grijswater gemengd kun je toch gewoon in de natuur kwijt (of in een putje), daar is toch niets mis mee? Dat hoef je toch niet op een speciale plaats te lozen? Het betaat uit hetzelfde als alle daar levende beesten produceren, verdunt met wat extra water. Niks giftigs aan, het zou zo in een moestuin kunnen. Gaan de plantjes er nog beter van groeien :D .

Of is het zo dat we zoveel van de natuur verwijderd zijn dat we dat niet meer weten :? , en ook denken dat alle het eten uit de supermarkt komt. (Ik heb inderdaad neefjes en nichtjes die geen worteltje of appeltje uit de moestuin lusten, ze vertrouwen het niet :| . En dan praten we geeneens over oostindische kers, paardebloemen, wilde aardbij of bramen :mrgreen: )

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Watertank & toilet overpeinsingen

Bericht door Peter MERCAMPO »

Helemaal mee eens, 't wordt alleen niet overal gewaardeerd. Wij gebruiken alleen van het afbreekbare spul. Lijkt mij echter mooi om met grijswater mijn bolus weg te spoelen, ben alleen nog zoekende hoe de onaangename geur (van het water dan :? ) een beetje te neutraliseren. Het water wordt dan twee keer gebruikt, scheelt weer in verbruik :D . Die prijs van die 500 liter is inderdaad behoorlijk maar 500 liter is ook niet niks.
Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Watertank & toilet overpeinsingen

Bericht door paulv »

Hi Peter,

Die geur valt echt mee. Echt geen geur van een pas geperste bolus. :x Het stink een beetje maar toch echt niet veel meer dan gewoon grijs water. En als het in de grond getrokken is ben je die geur ook kwijt :D .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Watertank & toilet overpeinsingen

Bericht door Dennis en Nancy »

Peter MERCAMPO schreef: Die prijs van die 500 liter is inderdaad behoorlijk maar 500 liter is ook niet niks.
Groet Peter.
We hebben nu 4 tanks van de wit in schijndel. 400 liter maximaal.

Linkje naar hun online shop met maten en prijzen

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Watertank & toilet overpeinsingen

Bericht door Admin »

In delen van Vlaanderen en in delen van Duitsland mag je geen grijswater meer in een putje lozen. Reden is dat ze in snel tempo werken aan gescheiden systemen voor hemelwater (loost op het oppervlaktewater) en riolering (gaat naar de rioolwaterzuivering). Je mag daar dan ook niet meer je auto voor de deur wassen :x

Ik blijf m'n grijs water maar gewoon verdampen bij 80 km/h :lol: Theoretisch komt het dan bij de eerstvolgende regenbui toch ergens waar het niet hoort, maar dan wel over ettelijke kilometers verspreid....
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten