ontluchting

Voor onderweg: schoon-grijs-zwart water en alles wat daarmee samenhangt
Plaats reactie
gerrit v
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 okt 2008, 22:58
Locatie: zevenaar
Contacteer:

ontluchting

Bericht door gerrit v »

Ik heb een speciale vuilwatertank gemaakt van polyester.
De invoer en de afvoer zijn geen probleem voor de invoer maak ik gebruik van slangen die in een zwanenhals kromming zijn gemonteerd. De afvoer is een pvc buis met daarin een kraantje zoals in de tuinbouw wordt gebruikt.
't enige probleem is nu de ontluchting. Om een stankprobleem te voorkomen zou ik een of ander ontluchtingsapparaat, moet natuurlijk wel naar 2 kanten werken, willen monteren, vraag is nu, hoe ziet zo'n ding eruit en waar moet zoiets worden gemonteerd?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: ontluchting

Bericht door DVIII »

een eenvoudige slang naar het dak in open verbinding met je tank.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: ontluchting

Bericht door Anton »

Hoi

Bij mij zit de ontluchting van de vuilwatertank gewoon onder de camper, ik heb nog nooit wat geroken.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: ontluchting

Bericht door Admin »

Ik heb in de bovenkant van m'n grijswatertank een messing slangpilaartje geschroefd, waarop een stukje 10 mm plasticslang (gewoon ongewapend, van een paar dubbeltjes de meter). Dat zit met een tie-wrapje ergens aan een chassisbalk vast. That's it.

Als iemand binnen na de afwas de gootsteen laat leeglopen, hoor je het slangetje zacht fluiten. Voor mij bewijs dat het systeem voldoende luchtdicht is... Van stank overigens geen sprake!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
gerrit v
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 okt 2008, 22:58
Locatie: zevenaar
Contacteer:

Re: ontluchting

Bericht door gerrit v »

bedankt voor de reacties
ik dacht dus veel te moeilijk. :)
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: ontluchting

Bericht door Clement »

Dag Gerrit,


Hierbij een beeld van de vuilwatertank die ik er recent onderstrak bij onze bestelwagen, aan de linkerzijde van het voeruig tussen de linker langsligger van het onderstel en de linker “rok”. Het is een tank van 43 liter inhoud. De tank werd telkens op twee punten vastgemaakt aan drie dwarsliggers, dus elk hechtpunt krijgt zowat 1 à 8 kg te dragen, naargelang de tank leeg of vol is.

Op het beeld zie je de tank met bovenop de verluchtingsopening , met een elleboog om er geen vuiligheid te laten invallen, en met de opening naar achter t.o.v. de rijrichting (links op beeld is achterkant voertuig). De op de tank voorziene opening voor de verluchting, vooraan op ’t beeld boven de uitloop) was niet bruikbaar omdat daar de langsligger van het onderstel vlak tegenaan komt. De afloop aan de tank heeft een doormeter van 40 mm. Via twee ellebogen en een witte buis (die op dit beeld nog te lang is maar werd ingekort bij het plaatsen onder het voertuig) gaan we naar een adapter die de doormeter naar 32 mm brengt. Deze sluit aan op een driewegkraan waarop ook de toevoer van vuilwater aangesloten wordt. De reden om als diameter geen 40 mm te behouden (zou in principe beter zijn) is dat een driewegkraan voor die doormeter een heel pak zwaarder en vooral groter (grondspeling!) wordt.

Afbeelding
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: ontluchting

Bericht door Detlev »

Hoi Clement,

ik ben zeer geïnteresseerd in wat voor kraan je daar nu gebruikt!
Moet zelf ook nog een nieuwe tank plaatsen en op de oude zit een wel heel klein kraantje....
Mercedes 406 uit 1969
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: ontluchting

Bericht door Clement »

Dag Detlev,


Ik gebruikte een driewegkraan zoals je ze kan kopen in de speciaalzaken voor vijvers, aquaria of zwembaden. Een voorbeeldje vind je op http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... MERK&nop=1 . Dit soort kranen bestaat in diverse doormeters. De mijne (kocht ik hier: http://garden.hens.net/nl/Home , en daar vond ik ook alle nodige toebehoren daarvoor: http://garden.hens.net/images/_large/we ... edium).jpg (bvb. elleboog Ø 40 mm, € 1,30).


Schematisch werkt het als volgt:

1. Normaal gebruik: het vuilwater loopt van bovenuit in de leiding naar de driewegkraan in stand ╩ . Het wordt naar de vuilwatertank geleid (grijze rechthoek, aansluiting wel helemaal onderaan aan bodem).
▓▓▓▓║
▓▓▓▓╩▌

2. Ledigen vuilwatertank: het vuilwater loopt vanuit de vuilwatertank (grijze rechthoek, aansluiting wel helemaal onderaan aan bodem) naar de driewegkraan in stand ╦ . Het wordt naar onder geleid (zo mogelijk met opvangmogelijkheid).
▓▓▓▓║
▓▓▓▓╦▌

3. Winterstand: het vuilwater loopt praktisch loodrecht (“hogerop” bewust zo gebouwd) van bovenuit doorheen de driewegkraan in de stand ╠ rechtstreeks naar onder (zo mogelijk met opvangmogelijkheid).
▓▓▓▓║
▓▓▓▓╠▌


N.B.: In de schematische weergaven hierboven moet je de witte horizontale lband in 't midden wegdenken, zowel in het grijze blok als aan de leiding ernaast
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ontluchting

Bericht door Frank.fjph »

Hoi,
Wat jij zocht bestaat wel,maar kost een kapitaal, voor schepen, waar ze tegenwoordig die shit tanks ook in moeten bouwen , hebben ze mooiste constructies met snuifklepjes, overdrukventieltjes etc.
Maar ook hier geld weer dat de beste oplossingen de eenvoudigste zijn, goedkoop en gaan niet stuk, ofwel het KISS principe.!...?
Keep It Stupid Simple
gerrit v
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 okt 2008, 22:58
Locatie: zevenaar
Contacteer:

Re: ontluchting

Bericht door gerrit v »

Detlev schreef:Hoi Clement,

ik ben zeer geïnteresseerd in wat voor kraan je daar nu gebruikt!
Moet zelf ook nog een nieuwe tank plaatsen en op de oude zit een wel heel klein kraantje....
Ik betrek dit soort spullen meestal bij de Wildkamp- ze zitten door heel Nederland;
Ze hebben een behoorlijke selectie in huis.
zie hier
http://www.wildkamp.com/
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: ontluchting

Bericht door Dennis en Nancy »

Anton schreef:Hoi

Bij mij zit de ontluchting van de vuilwatertank gewoon onder de camper, ik heb nog nooit wat geroken.

Groet Anton
Hier idem,.... Onze UPS heeft gewoon een 10mm of 15mm open buisje (zo´n standaard zwart knietje in een standaard zwarte tank.) aan de bovenkant van de tank.

Nog nooit wat geroken.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten