Waterpomp + waterfilter problemen, lekt lucht? (in Spanje)

Voor onderweg: schoon-grijs-zwart water en alles wat daarmee samenhangt
Plaats reactie
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

Waterpomp + waterfilter problemen, lekt lucht? (in Spanje)

Bericht door TeKnoID »

Beste zelfbouwers,

Een enkeling weet misschien dat wij nu voor een jaar onderweg zijn richting Azie en dat wij nog tot op de laatste sleutelweekend (laatste dag voor vertrek zelfs) bezig waren met de inbouw van onze ex-leger ambu.
Dan vraag je er natuurlijk om om tegen problemen aan te lopen in de eerste maand. En ja dat is inderdaad het geval:

Ik heb een drukpomp met daarachter een fiamma expansievat, dan heb ik een y-splitsing -> 1 gaat naar een waterfilter, 1 gaat ongefilterd door voor de douche. Als ik eerst water pak via de "douche" komt er eerst wat lucht mee en dan een mooie straal. Als ik dan de kraan opendraai van het gefilterd water komt er een steeds dikkere straal uit. Prima dus.

Maar als ik dan even (kwartier/half uur) geen water gebruik en de kraan van gefilterd water weer aanzet, dan komt er eerst nog een straal uit maar die wordt steeds kleiner en de pomp blijft maar lopen. Ik heb dus het idee dat er lucht in de aanvoer leiding zit en dat gaat niet fijn door het filter heen. Als ik dan de douche weer even aanzet en de luchtbellen weer uit de leiding zijn en dan de kraan weer aanzet komt er weer een steeds dikkere straal uit.

Ik heb inmiddels een terugslag ventiel vlak voor de pomp (in de aanzuigende lijn) geplaatst en de meeste slangen van een slangenklem voorzien. Helaas zonder effect....

Waar zou het door kunnen komen? :? denken jullie ook aan lucht in de aanvoerende lijn? Er zitten 3 afsluitkranen in de aanvoerende lijn (3 watertanks) misschien zijn die niet luchtdicht? Of lekt het expansievat misschien?

Voordat ik de hele boel nog verder uit elkaar ga halen en weer in elkaar ga zetten leek het mij slim om eerst eens met wat ervaringdeskundigen te brainstormen.

Wij gaan nu verder richting Pyreneeen, hopelijk kan ik daarna weer ergens op internet om de reacties te lezen :)

Alvast bedankt! :D
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Waterpomp + waterfilter problemen, lekt lucht? (in Spanj

Bericht door Anton »

Hoi,

Heeft je watertank wel beluchting?
Het zuigvermogen van die pompjes is nou ook weer niet zo groot.
Een andere optie is dat er in de aanzuigleiding een kleine lekage zit waardoor het water terugloopt, en das lastig zoeken.

Dan nog: het waterfiltertje moet in de aanzuigleiding zitten vlak voor de pomp en niet er na.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Waterpomp + waterfilter problemen, lekt lucht? (in Spanj

Bericht door Detlev »

Je weet maar nooit....Expansievat ontlucht? :oops:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Waterpomp + waterfilter problemen, lekt lucht? (in Spanj

Bericht door dereiziger »

^ :oops: Dat heb ik 1 x met een cv installatie gedaan :P..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Waterpomp + waterfilter problemen, lekt lucht? (in Spanj

Bericht door Admin »

Expansievat ontlucht?

Wat bedoel je daarmee, Detlev?

Het expansievaatje heeft (boven het membraan) een lucht- (of ander gas-) voorraadje nodig. Als je die lucht eruit laat, werkt het expansievaatje niet meer (water is - in tegenstelling tot lucht - niet samendrukbaar). Dus ontluchten van het vaatje is geen goed idee. Of veronderstelde je dat het ontluchten de oorzaak is van het probleem? Ik zie dat niet zo 1-2-3. Het klinkt mij meer naar een ondichte aanzuigleiding.
Maar waarom lucht niet door het (drink?)waterfilter zou worden geperst, ontgaat me.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Waterpomp + waterfilter problemen, lekt lucht? (in Spanj

Bericht door Anton »

Hoi,

Er zijn ook kleine drukvaatjes zo groot als een fles, daar zit geen membraam in, alleen lucht erboven, de onderste helft (ligt aan de druk) alleen water.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Waterpomp + waterfilter problemen, lekt lucht? (in Spanj

Bericht door Admin »

Er zijn ook kleine drukvaatjes zo groot als een fles

Maar ook voor die flesjes geldt dat als je ze "ontlucht", ze het niet meer doen :cry:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Waterpomp + waterfilter problemen, lekt lucht? (in Spanj

Bericht door paulv »

Ik denk dat ook de mogelijkheid bestaat dat de douchekop wel afsluit tegen waterdruk, maar bij een negatieve druk lucht kan gaan aanzuigen. Vooral met douchekoppen met een knijpafsuiter lijkt me dat een reëel mogelijk probleem.

Zolang je gewoon douchet gaat alles goed, hij lekt wel een beetje lucht maar de pomp houdt het wel redelijk op druk, maar als je water aftapt in dezelfde leiding daalt de druk in de douchekop en die zuigt dan mogelijk (valse :D ) lucht aan.

Het is maar een idee :roll: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
TeKnoID
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:41

Re: Waterpomp + waterfilter problemen, lekt lucht? (in Spanj

Bericht door TeKnoID »

Beste Paul en andere hulpgevers,

ik zag dat ik helemaal was vergeten te reageren hoe het is afgelopen, mijn excuses.

Het bleek inderdaad toch een lekkage in de aanzuigleiding te zijn. 1 van de kranen in de aanzuigleiding bleek lek te zijn.

Het probleem was daarna verholpen. De pomp heeft kennelijk wel moeite met lucht en het filter. Zal wel te maken hebben met het feit dat lucht indrukbaar is en water niet.

We hebben trouwens India gehaald!! voor mensen die geinteresseerd zijn in onze verslagen: www.the508perspective.com

bedankt voor het meedenken, heeft zeker geholpen!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten