verwarming vuilwatertank plakken

Voor onderweg: schoon-grijs-zwart water en alles wat daarmee samenhangt
Plaats reactie
rozo
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jun 2010, 19:36

verwarming vuilwatertank plakken

Bericht door rozo »

Onder mijn camper hangt ongeisoleerd een vuilwatertank. Dat is in de winter een probleem. Er zat al een verwarmingselement tegenaan geplakt. Daar heb ik een eisex kabel bijgeplakt om de schuif van de tank te kunnen verwarmen. Dit heb ik geplakt met bitumentape voor dakgoten. De verwarming werkte van de winter naar wens maar nu in de zomer heeft het bitumentape losgelaten. Wie heeft een goed idee om een eisex kabel goed rond de schuif en tegen de plastic tank te plakken?

Is daar speciale lijm of tape voor?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: verwarming vuilwatertank plakken

Bericht door vanhooltje »

Hallo rozo,

Tja lijmen te overvloed, maar op dit soort materiaal is slecht te lijmen.
Mijn voorstel, neem twee slangen klemmen (of als dit te breed is tirerips) van de maat van je pijp net boven de schuif.
Neem een reep van een oude binnenband, doe deze over de kabel en schroef een slangeklem (of tirerip) onder het draad en een boven.
De binnenband houd de kabel tegen de pijp geklemd :D

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
rozo
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jun 2010, 19:36

Re: verwarming vuilwatertank plakken

Bericht door rozo »

Bedankt Peter voor je antwoord,

Deels kan ik wat met je oplossing voor het stuk bij de schuif . De schuif zit echter bijna tegen de tank aan en ik moet ook nog een metertje verwarmingskabel tegen de tank kwijt. Ik had overcapaciteit, lengte genomen om de tank in zijn geheel ook beter te kunnen verwarmen.

Ik ben dus ook op zoek naar een oplossing om met tape of lijm of een combi de ronde kabel tegen de bodem van de tank te plakken. Heb je nog ander ideeen en zijn er nog andere mensen met ideeen?

Groet Rolf Zoutendijk
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: verwarming vuilwatertank plakken

Bericht door vanhooltje »

hoi rozo,

van welk materiaal is de tank gemaakt?

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
rozo
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jun 2010, 19:36

Re: verwarming vuilwatertank plakken

Bericht door rozo »

peter58 schreef:hoi rozo,

van welk materiaal is de tank gemaakt?

grt peter
Dag Peter

Ik denk van PE?? Ik noem dat plastic. Het is een zwarte tank. Zegt natuurlijk niet veel, dat weet ik. Maar het is volgens mij geen glasvezel. Het zal wel een standaardtank zijn uit de onderdelenhandel. Verduidelijkt dit?

Groet Rolf
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: verwarming vuilwatertank plakken

Bericht door vanhooltje »

jawel rozo,

zal inderdaad wel pe zijn :cry: en daar kan je niet op lijmen :twisted:

dus zal je een anderre oplossing moeten bedenken.
maak een plaat hout of kunstof waar je groeven in maakt waar de kabel in kan en maak hem net iets groter als de tank dan kan je hem naast de tank ophangen.


grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: verwarming vuilwatertank plakken

Bericht door Berthil »

PE is wel te lijmen maar dan moet je het wel eerst voor behandelen met een primer.
Henkel heeft deze primers en lijmen.
Ik kan eventueel wel even uitzoeken welke primer je nodig hebt.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: verwarming vuilwatertank plakken

Bericht door vanhooltje »

hee berthil,

Das nieuw voor mij! hou mij ff op de hoogte welke lijmen dat zijn, ben benieuwd :D

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: verwarming vuilwatertank plakken

Bericht door paulv »

Hallo Rolf,

Is het een idee om die tank alsnog te isoleren, met bv PE-schuim geplakt met PUR-schuim (spuitbus) of glaswol in een underlayment kistje, en het verwarmingselement hiertussen te monteren. Zo warm zal dat element niet worden :roll: ?

Lijm zal waarschijnlijk op den duur toch loslaten.

Popnagels met een rubber ring of afgetopt met bv. siliconenkit og Sikaflex (waterdicht :wink: ) zullen beter houden.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: verwarming vuilwatertank plakken

Bericht door Berthil »

Update over het lijmen van PE.
Voorbehandelen met Loctite 770 Polyofin Primer.
http://www.loctitehf.com/assets/tds/770-EN.pdf
En daarna lijmen met Loctite 406.

De primer is geschikt voor PE, PE, thermoplastische rubbers en zelfs PTFE en siliconerubber.

Ik heb er zelf trektesten mee gedaan om te kijken naar de sterkte van zo'n lijm verbinding.
De lijmverbinding was sterker dan het PE zelf.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: verwarming vuilwatertank plakken

Bericht door paulv »

Dat het zelfs PTFE (teflon) lijmt :shock:

Zelf heb ik een soortgelijke lijm van Cyanolit. € 1.95, waar weet ik niet meer. Castorama heeft het ook, voor iets meer :cry: . In Nederland moet je het ook wel kunnen vinden :wink: .
http://www.castorama.fr/store/Cyanolit- ... ction=jump

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
rozo
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jun 2010, 19:36

Re: verwarming vuilwatertank plakken

Bericht door rozo »

Dag sleutelaars,

Bedankt voor de vele suggesties. Van 3M krijg ik nog een antwoord op een vraag over tape voor PE.

Als dat niks wordt blijven over:
1 Ombouw om de hele tank met verwarming er in.
2 Alleen plaatselijk de kabel 'mechanisch' vastzetten met een plaatje alu of zo (en popnagels :wink: )

Het blijft dubben, tossen, kiezen. Ik heb nog even tijd het vriest nog niet.

Bedankt en groet Rolf Zoutendijk
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: verwarming vuilwatertank plakken

Bericht door bancras »

Zou je zo'n vuilwatertank ook niet vorstvrij kunnen houden met een verwarmingselement in de tank zelf; zo laag mogelijk. Een soort dompelaar, met ingebouwde thermostaat, zoals bijvoorbeeld bij aquariumverwarmingen. De warmte hoeft dan niet door een kunststof wand die op zich al goed isoleert. Maar een extra isolatie om de tank is natuurlijk altijd goed.
Groeten, Bob.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: verwarming vuilwatertank plakken

Bericht door paulv »

Zelf vind ik dat zo'n elektrieke verwarming veel te veel stroom gebruikt. Deze methode kun je dus alleen aan de paal doen :cry: . Ik zou mijn tank verwarmen met de gasboiler.

In het kort, de boiler verwarmt water in een (koperen)spiraal leiding in de vuilwatertank en loost dan dat afgekoelde water weer in de schoonwatertank. Een soort Cv. principe :wink: , nodig: een kraantje, een aftap van je warmwaterleiding en een koperen spiraal in je vuilwatertank met een terugleiding naar je schoonwatertank.
Na een paar minuten is je vuilwatertank al weer flink boven 0 en dan stop je. Kost je geen water en geen stroom :D , alleen wat gas. Natuurlijk die tank wel isoleren anders bevriest ie zo weer :mrgreen: .

Trouwens het gevaar en de gevolgen voor bevriezen van een vuilwatertank vallen best mee, eventueel helpt een handvol keukenzout :D .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
wesse321

Re: verwarming vuilwatertank plakken

Bericht door wesse321 »

paulv schreef:een koperen spiraal in je vuilwatertank met een terugleiding naar je schoonwatertank.
Mvg. Paul
Hoi Paul lijkt me niet zo fris als je je schoon water verwarmt en weer terug pompt in je tank, of zie ik nu beren en bacterien op de weg?
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: verwarming vuilwatertank plakken

Bericht door paulv »

Hoi Wesse,

De bedoeling is natuurlijk dat die koperen leiding niet lekt :mrgreen: .

Het is gewoon een buisje die van een aftappunt in je warmwater leiding weer naar je schoonwatertank loopt, via bochtjes door je vuilwatertank. Het water in die leiding koelt dan af in je vuilwatertank en stroomt dan weer afgekoeld leeg in je schoonwatertank. Deze wordt gelijk ook iets verwarmd. Nergens contact met het vuile water.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
rozo
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jun 2010, 19:36

Re: verwarming vuilwatertank plakken

Bericht door rozo »

Beste forummers

Ik heb besloten om de kabel 'gewoon' mechanisch vast te zetten met een plaatje alu bij de tank en tiewraps bij de schuif.

En wat betreft die hand zout in het water. Het zal best wel een beetje werken, maar een maximale vriespunt verlaging van 10 graden bereik je met een maximale concentratie van 20% zout. (meer zout krijg je niet opgelost) Dus je hebt voor een bescherming van -5 graden in een tank van 70 liter al gauw 7 kilo zout nodig...... ?

De oplossing met cv in de tank vind ik toch wat te omslachtig. Ooit heeft een volgende camper misschien een geisoleerde vuilwatertank.

Nogmaals bedankt voor alle tips en tot ziens met andere vraag of misschien een antwoord op een vraag.

Groet Rolf Zoutendijk
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: verwarming vuilwatertank plakken

Bericht door jervig »

bancras schreef:Zou je zo'n vuilwatertank ook niet vorstvrij kunnen houden met een verwarmingselement in de tank zelf; zo laag mogelijk. Een soort dompelaar, met ingebouwde thermostaat, zoals bijvoorbeeld bij aquariumverwarmingen. De warmte hoeft dan niet door een kunststof wand die op zich al goed isoleert. Maar een extra isolatie om de tank is natuurlijk altijd goed.
Groeten, Bob.
Wij hebben dat al jaren zo, gebruikt helemaal niet veel stroom, slaat maar een enkele keer aan.
Slaat aan bij 2 graden en verwarmt tot 4 graden. Tanka hangt ook buiten carosserie maar is wel rondom geisoleerd.

Groetjes,

Jeroen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten