Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank

Voor onderweg: schoon-grijs-zwart water en alles wat daarmee samenhangt
Plaats reactie
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank

Bericht door Yoni »

Ik heb een beetje inspiratie nodig voor het plaatsen van de schoonwater tank.
Ik wil geen lelijke gaten in de wanden maken voor een vul opening!
Het gaat om 3 watertanks van ongeveer 45 liter die gevuld moeten worden, zelf zat ik te denken aan een 1/2 duimse slang met een zelf sluitende gardena koppeling
en misschien wel een tankvlotter stop!
Zijn er mensen die misschien nog andere goeie ideën hebben?

gr. Yoni
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank

Bericht door dereiziger »

Waar plaats je de tanks .. ? das wat makkelijker meedenken ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank

Bericht door vanhooltje »

je idee is prima hoor, aleen de tank vlotterstop is onnodig, je moet toch een ondluchting maken op je tanks. Loopt die over zit ie vol :D

grt Peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank

Bericht door Yoni »

Het gaat om een mercedes 609,
Ik wil 2 tanks links en rechts achter ophangen en een smalle tank rechts bij de schuifdeur tegen het chassis!
de afval water tank komt waarschijnlijk aan de binnenkant van het chassis langs de aandrijfas
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank

Bericht door vanhooltje »

Als je een verbinding maakt tussen de tanks, maak die dan van duims slang zowel boven als beneden aan de tank, dit voor een goede doorstroming en de luchtdoorlaat.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank

Bericht door dereiziger »

daar heb ik dus niets meer aan toe te voegen Peter ;)..
Afbeelding
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Re: Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank

Bericht door Danny »

Hoi.

Ik heb 2 tanks, links en rechts achter de achterwielen geplaatst. Deze zijn met elkaar verbonden en mijn vulaansluiting is ook Gardena. Misschien ten overvloede, maar waar je volgens mij op moet letten is dat, als je met volle tanks een bocht maakt, het water door de ontluchting gaat omdat er druk op een van de tanks komt. Ik heb de onluchtingskraantjes zo gemaakt dat ik er makkelijk bij kan en ze onderweg dicht kan draaien.
Groet Danny
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank

Bericht door Yoni »

Die kraantjes is iets wat ik nog niet helemaal zie zitten helaas maar een heel veel beter alternatief is er ook niet.
Ik zie mezelf niet iedere keer kraantje open en dicht draaien helaas, niet een fail proof systeem!
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank

Bericht door dereiziger »

Er zijn wel elektrische afsluiters ipv kraantjes . die kan je zo aansluiten dat als je start ze dicht gaan en vv. maar als je de ontluchting hoog genoeg maakt zeg een 30 cm boven je inlaat dan heb je denk ik nergens last van en hoef je ook niet met kranen te kloten

bij mij werkt het iig
Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank

Bericht door Dennis en Nancy »

ik heb mijn twee keer 125ltr tanks gekoppeld met een 40mm slangpilaar onderin en bovenin een 20mm slangpilaar. De ontluchting zit op de tank en ventileerd onder de bus. Als ik ook hier of daar een halve liter verlies dat boeit me noet. Ga echt niet elke keer een kraantje open of dicht zetten. Grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank

Bericht door Admin »

Ik heb een vergelijkbare oplossing met die van Dennis. Mijn be/ontluchting loopt in de dubbele wand eerst een halve meter naar boven en dan terug naar de aansluiting in de vuldop. Ik denk niet dat er meer dan een liter per jaar uitloopt en dan nog alleen tijdens het vullen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Inspiratie plaatsing vul aansluiting watertank

Bericht door Frank.fjph »

Misschien dat de ontluchting veel eenvoudiger op te lossen is dan met kraantjes:

We hebben al wat watertanks (oa in bootjes) gemaakt, en de ontluchting altijd met een stukje slang (maat tuinslang) gemaakt, die laat je dan eerst een stuk omhoog lopen, (bij boot zo hoog dat bij max. helling van de (zeil)boot het water er niet uit kan lopen.
Vervolgens kan je dan het uiteinde ergens weer naar beneden voeren en bv in de afvoer van de bak laten lopen.
Ook handig is een klein gaatje prikken in het hoogste punt van de slang (anti hevelwerking).

Maar bij een bussie zal dat allemaal wel meevallen en kan je het gewoon ergens naar buiten afvoern.

een klein filtertje oid aan eind houdt het ongedierte buiten.

De vraag was eigenlijk naar de vul aansluiting:
Mijn ervaring: er zat al een grote vuldop met dikke slang naar de tank, het ding is gaan lekken op de tanktopaansluiting omdat het een spiraalslang op een gladde slangpilaar was.
Ik heb het opgelost met een stuk drinkwaterslang met een gardenakoppeling die ik de vulasng door de strot heb geduwd, nu moet ik wel eerdst de dop open draaien en dan gardena eruit peuteren en aansluiten,......maar het werkt perfekt, en als het het zelf zou maken dan nam ik een Gardena vrouwtje met terugslaklepje en deed er een afgebind mannetje in als afsluiting.

Tot slot: ik ben nog aan het kijken of ik bij mijn 508 de watertank vlak achter de cabinedeut onder de vloer kan monteren en dan in het achterwandje van de instap een gat maken met zo'n lelijke grote vuldop, die zie je dan niet meer buiten... :roll: :idea:


Frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten