Truma boiler doet het niet: techneut gezocht

Voor onderweg: schoon-grijs-zwart water en alles wat daarmee samenhangt
Plaats reactie
quin
Berichten: 53
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42

Truma boiler doet het niet: techneut gezocht

Bericht door quin »

Tabbert FFB alkoofcamper op mercedes van 1994 met Truma boiler 9 liter.

Springt steeds op storing. Boiler afgelaten, uitgebouwd, brander zuivergemaakt, terug ingebouwd en getest. hij deed het.
Camper paar weken niet gebruikt en dan getest: boiler deed het niet. Wederom uitgebouwd: boiler ontsteekt wel maar het electrische gasslot gaat niet open. Mijn indruk is dat het gasslot niet kapot is maar dat het vanuit de elctronica en diverse sensoren niet of niet goed wordt aangestuurd.

gastoevoer is niet het probleem, dat is allemaal al uitgezocht. :)

Wie weet raad, wie kan deze storing opsporen, uiteraard tegen betaling!
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Truma boiler doet het niet: techneut gezocht

Bericht door Peter MERCAMPO »

Hoi Quin?,

Vandaag mijn boiler weer ingebouwd, geen truma maar een carver cascade.
Ik dacht dat hij kapot gevroren was van de winter hetgeen gelukkig niet het geval was.
Ik ben eerst gaan informeren of er nog onderdelen te verkrijgen waren (had gehoord dat carver failliet was), ze zijn niet failliet gegaan maar truma heeft het bedrijf overgenomen en de meeste reserve onderdelen bij de vuilstort aangeleverd :evil:
Wellicht hopen zij dat mensen sneller tot vervanging overgaan.
Gelukkig was de lekkage afkomstig van versleten o ringen (gehaald bij technisch rubber in zeewolde) en wat corrosie.
In middels werkt hij weer als vanouds.

Tijdens mijn speurtocht kwam ik terecht bij dit bedrijf:
http://www.acb-caravans.nl/webshop
Ik ben daar uitstekend geholpen (meest telefonisch) door willem.
Hij kon goed tekst en uitleg geven en waar ik naar moest kijken en op moest letten, ik was al bijna van plan om een nieuwe ketel te bestellen (waren er nog drie) à driehonderd euro. Uiteindelijk voor 7,50 klaar aan rubbers en 21,50 voor een overdrukventiel (die ik zelf met mijn stomme kop gesloopt had) Uiteraard heb ik die bij acb gehaald.

Wellicht weet hij het euvel en kan hij je verder helpen, hij zal je in elk geval geen oor aan boetseren, schat ik zo in.

Succes,
Peter
Warm water is best prettig aan boord, alhoewel het met een pannetje op 't vuur ook kan :wink:
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Truma boiler doet het niet: techneut gezocht

Bericht door paulv »

Misschien gaat het gasslot wel open maar gaat direct weer dicht??
Als dat zo is heb je misschien een probleem met de voeler die het gasvlammetje detecteert of is de zuurstof toevoer niet in orde waardoor het vlammetje steeds weer uitgaat.
Dat eerste kun je zien, hang ie prima in het vlammetje dan is het de voeler, hang ie naast het vlammetje dan even bijbuigen.
Het tweede door te blazen in de luchttoevoer.
Ik heb wel eens een wespen/bijennestje gehad in deze opening :roll: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten