waterpomp

Voor onderweg: schoon-grijs-zwart water en alles wat daarmee samenhangt
Plaats reactie
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

waterpomp

Bericht door Vinz »

nog laaaaang niet aan toe maar toch alvast de vraag, waar moet ik de waterpomp plaatsen zo dicht mogelijk bij de tank of zo dicht mogelijk bij de kraan? Mij lijkt het zo dicht mogelijk bij de tank maar toch even checken.

Ik heb een surflo zelf aanzuigende pomp.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: waterpomp

Bericht door jervig »

Als er maar 1 kraan in komt dan lijkt het me niet veel uit te maken, de "totaalafstanden" blijven toch beperkt to 2 a 3 meter. Vraag is dus of het bij 1 kraan blijft en of er al dan geen boiler in komt, normaal plaats je bij meerdere afnemers de pomp bij de tank en dan begint de verdeling.

Groetjes,

Jeroen
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: waterpomp

Bericht door Vinz »

De tank komt achter in gaat zo'n 3 meter naar voren daar komt een Y splitsing direct naar de wc nog dan nog 3 meter naar de kraan van de andere aftakking.

In principe komt er geen boiler in te hangen.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: waterpomp

Bericht door jervig »

Bij de tank en dan goed vorstvrij monteren en zo dat je die pomp makkelijk kunt bereiken om filter schoon te maken en als ik zo vrij mag zijn, monteer een expansievaatje. Wel even goed afstellen, iets onder de instelbare pompdruk. Dus afslag pomp bijvoorbeeld op 2,5 bar en vaatje op 1,75-2.0.

JP
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: waterpomp

Bericht door a.de.boer »

JP

Hoe controleer je de waterpompdruk?
Op die van mij zit wel een stelschroef maar niet iets waar ik de druk af kan lezen.
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: waterpomp

Bericht door Vinz »

Ik heb even zitten lezen maar aangezien het alleen een kraantje wordt zie ik het nut niet echt van een expansievaatje..
Ik werk dan ook zo simpel mogenlijk, wat niet nodig is komt er ook niet in..
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: waterpomp

Bericht door Admin »

Ook voor "alleen een kraantje" heeft zo'n expansievaatje wel degelijk nut. Het zorgt ervoor dat je pomp b.v. 30 s loopt en dan 30 s uit is. Zònder expansievat is dat 5 s aan, 5 s uit, 5 s aan, 5 s uit ....
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: waterpomp

Bericht door jervig »

Ernst,

Dat zal afhangen van de pompopbrengst tegenover de kleinste doorloop, waarschijnlijk de kraan zelf. Als daar een echte huis keukenkraan op komt dan zal dat niet gebeuren maar het expansie vaatje voorkomt vooral het tussentijds aanslaan door kleine drukverliezen in het systeem. Dat tussendoor aanslaan kan behoorlijk irritant zijn. En zo'n expansievaatje kost bijna niks en wordt door je pompfabrikant geleverd.

A. de Boer,

Op het expansievaatje zit een autobandventiel, dat kan je dus meten met een bandendruk meter. Met de stelschroef op de pomp stel je niet de pompdruk maar het de voorspanning van de veer van de afslagschakelaar. Als die te laag staat dat krijg je overigens hetzelfde effect als wat Ernst hierboven beschrijft.

Groetjes,

JP
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: waterpomp

Bericht door Anton »

Hoi,

Er zijn ook expansievaatjes zonder ventiel, meer een soort fles op zijn kop.
Die had ik in de biebbus en werkte goed, ook als je de kraan heel langzaam liet lopen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: waterpomp

Bericht door a.de.boer »

Bedankt JP voor je uitleg. :up:
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: waterpomp

Bericht door Admin »

Als je er ruimte voor hebt, werkt een 15 l expansievat heel prima voor drinkwater. Kost hetzelfde en is veel effectiever dan zo'n klein Fiamma o.i.d. tankje.
Het zijn dezelfde als voor de CV, maar in de begeleidende documentatie staat "geschikt voor drinkwater", meestal in het Italiaans...

Wat Jervig schrijft, klopt natuurlijk helemaal. Want zonder expansievat werkt het leidingstelsel als buffer.
Mijn leidingen zijn nogal wat meters 15 mm koper en 10 mm slang. En toch merkte ik een rustiger verloop van het aan-uit schakelen van de pomp na installatie van een exoansietankje.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: waterpomp

Bericht door beatrix18 »

Uit de gebruiksaanwijzing:
Tips voor meer prestatie
- Inbouw van een accu-tank (#181203) achter de pomp: daarmee wordt een
gelijkmatigere waterstroming verkregen en de pomp wordt minder belast
(pomp wordt minder vaak ingeschakeld).
Let op: als de tank leeg is, transporteert de pomp lucht en kan niet meer zelfstandig
uitschakelen. Het recht op garantie vervalt, indien de pomp hierdoor
beschadigd wordt.
- Inbouw van een waterfilter in de zuigleiding: beschermd de pomp tegen vuildeeltjes

Afbeelding

of deze:http://www.obelink.nl/auto-caravan-acce ... _id%3D1371

Zelf had ik, net als Anton, deze:

Afbeelding
Johannes

Re: waterpomp

Bericht door Johannes »

Met zo'n groot expansievat maak je van de pomp en vat eigenlijk een hydrofoor installatie. Je hebt een aantal liters op voorraad. In Duitsland zijn het nog steeds gangbare installaties in boerderijen en woningen die een eigen bron hebben.
Wij hebben een 17 ltr vat en een par membraampomp. Bij normaal waterverbruik slaat die pomp tussen de 1 en 3 keer per dag aan. je kunt minstens 5 liter water tappen voordat de pomp aanslaat.
vaak zit in de moderne pompen al een slagdemper maar met zo'n vaatje loopt de pomp en stroomt het water een stuk gelijkmatiger.

groet Pieter
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: waterpomp

Bericht door scorpion »

en zo leer ik ook bij 8)
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: waterpomp

Bericht door jervig »

De TS gaat geen boiler plaatsen maar voor wie hem wel heeft:

Dit schreef ik een paar weken geleden elders:

Niet het spannendste onderwerp maar misschien wel praktisch om te weten.

De meeste niet geintegreerde boilers hebben een overdrukventiel van 2,5 bar, zo ook de mijne. Als de boiler opwarmt dient dit ventiel er voor zorg te dragen dat de druk niet te hoog oploopt. Na verloop van de jaren neemt echter de veerspanning af en begint het ventiel te lekken bij een veel lagere druk. UIteindelijk kwam er bij het aanzetten van de waterpomp zelfs een straaltje water uit.Dit veroorzakkt uiteraard ook tussentijds aanslaan van de drukvalpomp. Tijdens mijn laatste tripje heb ik op advies van een medeforumlid het ding niet uit elkaar gehaald want hij zou niet meer te monteren zijn. Noodoplossing: Verwijder het afdekplaatje op de (meestal rode) knop, snijd een kurk op maat zodat die in de knop aanligt en span deze af met een bindbandje.

Eenmaal thuis eens gaan googelen en tot de ontdekking gekomen dat men vaak een 4 Bar ventiel monteert om overmatige lekkage te voorkomen, zo gezegd zo gedaan, besteld, gemonteerd en getest, Prima Bella! Kosten ongeveer 15 euro.

Toen had ik natuurlijk de oude in mijn handen, dus........borgveertje eraf, en uitelkaar gehaald. Wat blijkt? Hij kan simpel in en uit elkaar en is afstelbaar!!
Ding schoongemaakt in de azijn, veerspanning opnieuw afgesteld en de boel weer in elkaar gezet, weer een reserve onderdeel rijker.

Groetjes,

Jeroen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten