Ervaringen koelwater aangesloten boiler

Voor onderweg: schoon-grijs-zwart water en alles wat daarmee samenhangt
Plaats reactie
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Ervaringen koelwater aangesloten boiler

Bericht door Yoni »

Wie hebben er een koelwater aangesloten boiler en wat zijn de voor en nadelen hiervan?
Mijn interesse gaat uit naar een model met warmte wisselaar en los verwarmingselement tussen de 700 en 1500watt en inhoud van 15 liter zodat deze ook bij stilstand elektrisch is te verwarmen.

Dank!
Gr. Yoni
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Ervaringen koelwater aangesloten boiler

Bericht door Admin »

Ik heb daar vrij ruim ervaring mee opgedaan.

Gebruik de zoekfunctie met als trefwoorden: Elgena, Agpo en Høiax.
Naast alles wat ik al geschreven heb, kan ik hier nog toevoegen dat de Høiax in de bus niet geweldig was qua isolatie en bovendien een lekje had.
Ik heb die dan ook begin 2014 vervangen door een Isotemp van 40 l, met voor 'noodgevallen' een spiraal van 750 W. Die geeft de derde dag nog een douche zonder klappertanden...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Ervaringen koelwater aangesloten boiler

Bericht door Yoni »

Bedank ik kruip de zoekmachine in met wat meer trefwoorden!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Ervaringen koelwater aangesloten boiler

Bericht door paulv »

Zelf heb ik zo'n ding van 100l maar nog geen ervaring.
Die 100l is omdat ik geen zin heb om elke dag te rijden en ik schat dat deze opgewarmd een week lang warm water kan leveren.

Maar zelf kun je natuurlijk ook zoiets maken ( http://www.campercafe.nl/viewtopic.php? ... 3&start=10 ), een kant sluit je aan op de radiator en de andere kant op een klein boilertje. Wel een pompje in de schoonwaterleiding opnemen, vanzelf gaat het water niet stromen.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Ervaringen koelwater aangesloten boiler

Bericht door Admin »

Dat pompje is nergens voor nodig, als je een drukpomp met pressostaat hebt, zoal de meeste camperaars. De boiler is dan normaliter altijd vol.

Het belangrijkste is de isolatie. Ik vrees dat Paul's week wat optimistisch is. Maar daarom is elektrisch bijverwarmen een goede optie. Of je zou moeten gaan voor een boiler met dubbele spiraal en een zonnecollector op het dak...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Ervaringen koelwater aangesloten boiler

Bericht door DVIII »

mensen die al langer op het forum zitten kennen Paul's optimistme , vraag hem ook altijd of hij er zelf al in gevlogen heeft , dat was Sykorski's motto , als een ontwerper goed is durft hij mee op de eerste testvlucht !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Ervaringen koelwater aangesloten boiler

Bericht door paulv »

Dat invliegen komt wel, nu heb ik al de Chinese accumeter gemonteerd, getest en goed bevonden.

Ik ga gebruik maken van een goed geïsoleerde boiler voor water van 80C en gebruik maar 15-20l/dg warm water van 40C. Moet kunnen lijkt me. Maar ik heb er natuurlijk ook een 230V element in voor als plan A faalt :lol: .

Als je een in de boiler ingebouwde warmtewisselaar hebt, heb je inderdaad geen pompje nodig. Maar bij het ingesloten voorbeeld van een buiten de boiler gemonteerde warmtewisselaar dan weer wel.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Ervaringen koelwater aangesloten boiler

Bericht door Admin »

Ik heb bij de Isotemp de optie Thermostatische Mischventil meebesteld. Daarmee komt het water van 80℃ maar een paar cm buiten de boiler. Scheelt weer in het verlies.

Afbeelding
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Ervaringen koelwater aangesloten boiler

Bericht door Yoni »

Dat meng ventiel vond ik inderdaad al een heel goed idee omdat er een stuk minder warm water verloren gaat in de leiding.
Onder de bus monteren zou voor mij de beste montage plek zijn enkel vanwege vorst zal ik heel goed moeten gaan nadenken over het leiding werk of misschien een geïsoleerde kist om de boiler.
Vanwege het relatief lage vermogen van de boiler en de korte opwarmtijd denk ik dat elektrisch bijverwarming goed te doen is. Mocht het wat te kort komen heb ik nog plek voor een xtra 220wp paneel wat zowiezo de onafhankelijkheid een stunten goede komt.

Maar eerst even passen en meter voor de beste plek zo dicht mogelijk bij de kraan in de buurt.
Ik denk dat de warmwater leiding zo dun mogelijk ga uitvoeren om zo snel mogelijk warm water te hebben en zo min mogelijk in de leiding te verspillen.

gr Yoni
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Ervaringen koelwater aangesloten boiler

Bericht door paulv »

Ik heb in plaats van dat mischventiel een gewone goedkope douche thermostaat kraan gemonteerd.
Werkt net zo goed (hoop ik :lol: )

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Ervaringen koelwater aangesloten boiler

Bericht door Yoni »

Het is eerder een pre mix thermostaat kraan waardoor je je warm water van 85 vlak na de boiler terug naar 40 kan mengen met een zo minimum verlies aan water.

Helaas gaat dit project vanwege blauwe brieven terreur even in de koelkast :-(

Dank voor het meedenken
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Ervaringen koelwater aangesloten boiler

Bericht door paulv »

Dat is nou precies wat mijn douche thermostaatkraan(direct gemonteerd na de boiler) ook doet.

In plaats van warm douchewater uit een douchekop stroomt er nu water van 45C via mijn warmwaterleiding naar weer een andere thermostaatkraan in de douche, direct de vaatwasser in en naar de keukenmengkraan.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten