Toilet type's?

Voor onderweg: schoon-grijs-zwart water en alles wat daarmee samenhangt
Plaats reactie
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Toilet type's?

Bericht door Yoni »

Wij zijn aan het kijken voor een nieuwe truck en daarbij ook aan het kijken voor onder andere een wc en douche.
De douche is zo een uitdaging nog niet maar qua wc's zijn toch best wel wat types en uitvoeringen.
Het idee is een wc die loost in de zwartwater tank en niet dat gesjouw met van die cassettes.

Wie kan welk merk of type aanbevelen het liefst natuurlijk ook met een zo laag mogelijk water gebruik uiteraard.

Mijn dank.

Gr. Yoni
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Toilet type's?

Bericht door Yoni »

Ik zie ook scheeps toiletten met vermalers die 1.2 ltr per spoelbeurt gebruiken.
Dat is best een net verbruik.
Hebben mensen ervaring met deze toiletten?

Hoe zit het met "stank" met het legen van een zwartwater tank?
En gebruiken jullie een lucht filter op de ontluchting van de tank?

Ik denk dat de gootsteen direct op de zwart water tank gaat als we het niet kunnen laten lopen en voor de douche een grijs water tank wanneer we dat niet kunnen laten lopen.

Gr!
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: Toilet type's?

Bericht door huuwan »

Mijn plan is een grijswatertank van zeker 25 liter voor het douchewater te plaatsen en dat water te gebruiken voor de toiletspoeling. Op het oog heb ik de compacte toiletpot Vetus SMTO2S met tuimelschakelaar, 24 v en 300 w, incl. terugslagklep en stankafsluiter. Van deze vermalerpot wordt gezegd dat hij stiller is dan de doorsnee vermaler en dat hij zo fijn vermaalt dat een afvoerslang van 19 mm voldoende zal zijn.
Het voordeel van de tuimelschakelaar is dat niet een standaard hoeveelheid spoelwater wordt gebruikt, wat, zoals ik verwacht, een beperkt gebruik ervan mogelijk maakt.
MB 508 ex-ambulance 1986
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Toilet type's?

Bericht door paulv »

Wij hadden een RM scheepstoilet en rekenden op 10l/pp/dg ondanks dat er minder verbruik werd beloofd. Een extra schakelaar is niet nodig, er zit al een schakelaar op.
Bij een Sanibroueur heb je een spoelprogramma en daar is een schakelaar ook overbodig.

Het zwarte water is buinig en stinkt nauwelijks, niet te vergelijken met wat uit een portapoepie komt.

Echt een aanrader een vermalingstoilet. Nooit meer om de paar dagen 's avonds met je poepemmetje sjouwen om te lozen op een min of meer legale plek.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Toilet type's?

Bericht door Yoni »

Ik denk dat de Jabsco Lite flush opzich wel een goeie keus zal zijn.
Meerdere keuzes met bedienings paneel in groot en kleine spoelbeurt of enkel pot leeg pompen of vullen.

Watergebruik zou 1.2 ltr per beurt zijn wat opzich best okee is naar mijn idee.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Toilet type's?

Bericht door Admin »

Afgelopen week in Düsseldorf gezien dat de meest exclusieve campers (€ 200.00 - € 700.000, op MAN of MB Zetros) een droog toilet gebruiken.
Krijgt Sietz Leeflang alsnog zijn zin.
Neem tenminste aan dat het principe hetzelfde is als de aloude Nonolet.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Toilet type's?

Bericht door paulv »

Die discussie is er al jaren.
Begin 1990 had je ook nog Colani met zijn design droogtoileten met vacuuumpomp :lol:

Ik ben erg tevreden met mijn oplossing, kost iets stroom maar geen water (grijs water zat). In theorie kan ik nu 14dg vrijstaan.

Een gewone 230V vermalingstoilet heb je overigens voor € 189,- bij http://www.bricodepot.fr bij Lille(F).

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Toilet type's?

Bericht door Yoni »

He Paul Zo een sani toilet is best leuk voor in huis maar ik zie het voordeel niet zo financieel en practisch gezien

Een "sani" van189 euro, een extra drukpomp en grijs watertank
Dan zitten ik ook al op 400..

Dan ook nog plaats voor een grotere grijs water tank opofferen en een extra pomp en altijd omvormer aan hebben als ik wil kakken.

Doe mij maar gewoon een lekker simpel en zuinig een potje met drinkwater door spoelen.
Wout Rockx
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 aug 2013, 14:34

Re: Toilet type's?

Bericht door Wout Rockx »

Ha Yoni, vrienden van mij in Utrecht, in een huisje zonder rioolaansluiting, hebben ook naar volle tevredenheid een droogtoilet geinstalleerd.
Een separett, die scheidt urine en droogt de rest, zonder stank. De gedroogde stront (kan er geen andere naam aan geven) zit in een standaard huisvuilzak, stinkt niet en mag gewoon in de vuilnisbak... Mij leek het toen al een ideale oplossing voor camper en boot...
http://www.ecosave.nl/boot-camper-toilet
Scheelt een hoop schoon, grijs en zwart water... En ze hebben ook zelfbouwkits...
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Toilet type's?

Bericht door paulv »

@Yoni, Die extra pomp en grijswatertank heb je natuurlijk alleen maar nodig als je niet wilt spoelen met drinkwater. Wil je dat wel, kun je gewoon een 230V vermalingstoilet aansluiten op je drinkwaterleiding, zoals dat thuis ook gebeurd.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Toilet type's?

Bericht door Yoni »

Ik ga toch voor het model voor schepen gemaakt.

De sanibroyeur dingen gebruiken 3.5 liter per spoeling tegen over 1.2 liter en het nadeel dat de omvormer altijd aan moet staan om te kunnen boetseren.

En het droog toilet idee staat me niet echt aan lekker papiertjes in je kak aanstampen we gaan liever met wat gepaste luxe op vakantie nu we een truck gaan kopen!

Bedankt allemaal!
Wout Rockx
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 aug 2013, 14:34

Re: Toilet type's?

Bericht door Wout Rockx »

Dat aanstampen met papier is helemaal niet meer nodig met die modernere dingen hoor, was gewoon net als een normaal toilet, eens in de drie weken een stankvrije zak weg gooien, zei Bert (utrecht).... maar goed als je toch een dikke truck koopt, hang er dan maar dikke tanks onder, kan natuurlijk ook!
;-)
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Toilet type's?

Bericht door Maxer »

Wij hebben een Sanibroyeur en die gebruikt allang geen 3,5 liter per spoelbeurt. Als ik er zo naar kijk is het misschien net aan 1 liter. Zo'n cassette toilet is vergelijkbaar met het vaatje van lang geleden, dat wil je niet, tenminste ik niet. Wij hebben er een aparte zwartwater tank van 200 liter voor en dus kunnen wij 3 weken vrij staan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten