Te weinig waterdruk

Voor onderweg: schoon-grijs-zwart water en alles wat daarmee samenhangt
Plaats reactie
JohnWijers
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2015, 23:39

Te weinig waterdruk

Bericht door JohnWijers »

Beste (hopelijk) techneuten,

Wij hebben een Hymer swing 494.
De laatste tijd is de waterdruk zo laag dat er amper water uit de kraantjes komt. Ook de WC spoelt nog nauwelijks door.
De dompelpomp werkt nog wel.
Ik heb de ringleiding (waterslang) opgezocht en zo veel mogelijk vrijgemaakt om te controleren of er misschien een knik ergens zit. Ook de T-stukjes gecontroleerd. Geen lekkages, verstoppingen of iets dergelijks kunnen vinden. Ik heb het laatste deel van de slang (nabij de WC) losgekoppeld en gekeken of er wel voldoende water uitkomt. Dit lijkt wel maar de druk is volgens mij te laag.
Ik heb de slang bij de watertank losgekoppeld en kan er goed doorheen blazen.
Dan maar naar de Wit in Schijndel..... Ik heb een nieuwe Power pomp van Reich gekocht (2,1 bar en 25l/min). Die moet toch voldoende druk leveren dacht ik zo. Inbouwen en..... veel lucht, rochelend geluid en de druk is zeer wisselend. Hmm... een terugslagklep! Die zat niet in de pomp gebouwd. Dan maar weer naar Schijndel..... Het lijkt ineens een heel stuk beter.
Ik verwachtte een mooie douchestraal en een WC die nu goed doorspoeld. De kraantjes laten maar een magere straal zien.

Wat kan dit nu zijn?
De 'hoofdslang' is ongeveer een meter of 5 met 4 aftakkingen (WC, fonteintje, Boiler en keukenkraantje).
Met een dergelijke pomp moet ik toch een behoorlijke capaciteit hebben.
Ik heb ergens gelezen dat je ook de polariteit van de pomp kunt wisselen. Hierdoor zou de pomp nog beter werken. Iemand ervaring?

Alvast dank voor nuttige tips.

Groet,
John
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Te weinig waterdruk

Bericht door Admin »

Ik heb even moeten zoeken bij de firma Reich.... Als ik het goed heb, heb jij een systeem waarbij de pomp gestuurd wordt door een schakelaar in elke kraan (en WC-spoelknop), dus niet door een pressostaat (waarbij de waterleiding voortdurend onder druk staat).

Aan druk of debiet van de pomp kan het niet liggen, ik heb een druksysteem met een SHURflo (2.1 bar en 11 l/min) en die geeft een keiharde douchestraal en in het cassettetoilet heb ik een restrictie moeten opnemen omdat de spoelstraal over de rand spoot.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat er een belemmering aan de aanzuigkant of aan de perskant zit. Je zult dus dichter bij de pomp moeten zoeken. Op verschillende plekken loskoppelen is inderdaad een goede manier. Tussen lucht blazen en water pompen zit wel een aanzienlijk verschil, want soortelijke massa en viscositeit van lucht en water zijn nogal verschillend. Heb je niet een stuk slang van de juiste diameter? Dan kun je om te beginnen de pomp solo testen, met de slang met een lus terug naar de voorraadtank. Bij 25 l/min moet dat een fikse straal zijn. En vervolgens kun je die slang steeds verder van de pomp op de T-stukken aansluiten, tot je de fout hebt gevonden.
Succes!

Wat betreft de polariteit: ik ga ervan uit dat het een waaierpomp betreft. Als je de draairichting omdraait, werkt-ie niet meer. Mogelijk zitten er vier diodes in om 'm polariteitsonafhankelijk te maken, maar dat vermoed ik niet. Waarom zouden ze? Je kunt het zonder gevaar proberen, maar ik zie het nut ervan niet in.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Te weinig waterdruk

Bericht door Anton »

Hoi,

Trekt ie onderweg geen lucht?
Dit is vaak niet zichtbaar maar je merkt het wel.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Te weinig waterdruk

Bericht door Admin »

Anton, het is een dompelpomp! Lucht onder in de watertank zou tè stupide zijn....
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Te weinig waterdruk

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik ging er vanuit dat het een zelfaanzuigende pomp was vanwege de waterdruk, het is idd. een dompelpompje...
Lucht onder in de tank lijkt mij ook erg onwaarschijnlijk.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
JohnWijers
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2015, 23:39

Re: Te weinig waterdruk

Bericht door JohnWijers »

Dank voor jullie snelle en vele reacties!

Het stap voor stap koppelen van een extra slang bij elk T-stuk lijkt mij inderdaad een goed idee.
Ik stap zo dadelijk in de camper voor een aantal daagjes provincie Zeeland.
Als ik terugkom ga ik aan de slag.

Overigens een lokale camper service centrum adviseerde allereerst de terugslagklep te monteren. Die heb ik direct op het pompje geschoven en vastgezet. De beste man vertelde mij dat ook zij vervolgens stap voor stap gaan kijken waar het probleem zich bevind.

In elk geval ga ik weer even naar Schijndel voor een stuk slang.

Ik hou jullie op de hoogte!

Groet,
John
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Te weinig waterdruk

Bericht door DVIII »

elke "goed "voor zich zelf zorgende caravanboer gaat stap voor stap zoeken , het zijn allemaal boterhammen. ik zou maar eens gaan nadenken waar het allemaal kan stremmen en het hele systeem nalopen , dus overal waar je bijkan losmaken en de pomp aanzetten en zien of het daar wel goed is
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
JohnWijers
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2015, 23:39

Re: Te weinig waterdruk

Bericht door JohnWijers »

Beste mensen,

Terug van een mooi hemelvaart weekend, nu weer aan de slag met mijn waterpomp probleem.....
Ik heb allereerst een stukje tuinslang bevestigd direct aan uitgang (wel na de terugslagklep) van de pomp.
Kraan open en via de slang een 10-liter Jerrycan vullen. Volop druk en een flinke straal :)
Ook even wat zaken gemeten: het pompje geeft aan 2,1 bar druk en een vermogen van 75 Watt. Vermogen is spanning x stroom --> 75 / 12 = 6,25 A.
Een behoorlijke stroom zou je zo zeggen. Ik heb de stroom in de kring gemeten maar mijn meter gaf maar 3,5 A aan. De spanning was ruim 12 Volt.
Nu weet ik niet hoe Reich precies het vermogen definieert.... Misschien is het stukje tuinslang al weerstand?

Ik had ergens op internet gelezen dat je de polariteit van bepaalde pompjes van Reich kon omdraaien. Je zou dan meer vermogen hebben.
Nu is dat volgens mij bij dit type echt niet nodig (25 liter/min + 2,1 bar). Toch even geprobeerd...... De stroomsterkte is dan 4 Ampere en de straal lijkt nog krachtiger. Enfin, dit is het probleem niet.
Er lijkt toch iets verstopt te zijn vlakbij het eerste kraantje. Als ik de kraan open zet komt er een miezerig straaltje uit en doordat er behoorlijk wat druk wordt opgebouwd sijpelt er bij de eerste slangkoppeling wat druppels water uit.
Helaas heb ik vandaag nog niet de juiste (vervangende) slang om de eerste by-pass te maken.
Ik zal morgen eens wat bouwmaterialen zaken afgaan om te kijken of die een geschikte slang met dito diameter hebben.

Weet iemand van jullie iets over de gemeten stroom van 3,5 A i.p.v. de ruim 6A?

Ik houd jullie op de hoogte....

Groet,
John
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Te weinig waterdruk

Bericht door Arno Z »

Met de compressor in de slang vanaf de kraan kant ff doorblazen?
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Te weinig waterdruk

Bericht door karmann »

Volgens mij zit er ergens een slang geknikt,of er zit iets in ,de tuinslang er op,dan zie je hoeveel water er komt.
JohnWijers
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2015, 23:39

Re: Te weinig waterdruk

Bericht door JohnWijers »

Beste mensen,

Vandaag heb ik de oplossing gevonden voor het miezerige waterstraaltje.
Een kleine by-pass aangesloten vanaf de watertank direct op het eerste kraantje van de keuken. De rest had ik afgesloten.
Kraan open en........ teleurstellend.
Wat is dat toch? Een groot deel vervangen met nieuwe slang. Een krachtige pomp van 25l/min 2,1 bar.
Toch maar even de spanning meten bij het pompje terwijl de kraan open staat.
Iets meer dan 7 Volt !!!???.
Dat kan niet.
Dat kan maar 1 ding betekenen, de accu kan de spanning (en ook stroom) niet leveren. Al eerder viel mij op dat er maar enkele ampères liepen terwijl dit volgens de specs veel meer moest zijn.
Zou het gewoon de accu van het woongedeelte zijn? Accu eruit en meten. 12,4 Volt. Zegt eigenlijk niet zo veel als die niet belast wordt. Mijn acculader wordt wel heel erg warm....
Toch maar even naar de caravandealer bij ons in de buurt. De accu wordt dan letterlijk met een flink warmtespiraal belast. De accu was slecht!
Toevallig hadden ze een nieuwe met exact dezelfde maten maar wel iets zwaarder: 100 Ah i.p.v. 90 Ah.
Alles ingebouwd het werkt super! Ook de WC laat een straal zien volledig rond in de pot. Dit hebben we nog nooit gehad.
Enfin, ik heb de Hymer 494 swing goed leren kennen. Ik weet waar alle slangen lopen, de zekeringen, de boordaccu, bedrading etc. handig want je weet maar nooit!

Groet,
John
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Te weinig waterdruk

Bericht door Admin »

Mooi zo!
Volgende patiënt.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Te weinig waterdruk

Bericht door DVIII »

het is ook weer een goede waarschuwing tegen het te hoog inschatten van aannames , je gaat hier vanuit en daar vanuit , maar je moet dan de "zekerheden" wel echt zeker weten , of ook checken
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten