Webasto standkachel voor warm kraanwater

Voor onderweg: schoon-grijs-zwart water en alles wat daarmee samenhangt
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Hanomaad »

Te bizar want ik zat net naar die waterkachels van Eberspächer te kijken toen je posting voorbij kwam :) Ik zat ook weer te twijfelen, want misschien toch wel mooier om gewoon 1 kachel te hebben en stralingswarmte is natuurlijk fijner.

Het voornaamste tegenargument is dat een waterverwarmer meer energie kost, in ieder geval bij korte gebruiksperiodes. Dus het apparaat zal ook meer herrie maken. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn want deze modernere diesel waterverwarmers zijn een stuk kleiner dan de DBW 2010 en kan ik dus verder van m'n bed ergens onder de bus hangen.

Dan zou ik de DBW 2010 er helemaal onderuit slopen en heb ik opeens een boel ruimte over voor b.v. een extra watertank.

Je keuze voor extra convectoren in de cabine is met een waterverwarming "makkelijk" te doen. De leidingen lopen toch al naar de motor. Ik had al 2 van die convectoren met ventilators erin van de Polizei en die zal ik er ook weer in terug bouwen. Eentje gaat ergens in of onder de cabine zowieso, ook voor tijdens het rijden want het standaard dashboard kacheltje is alleen gemaakt voor een gesloten cabine.

Wat betreft de boiler, je hebt een Elgena model wat ook glycol in en uit heeft en een warmtewisselaar ingebouwd. Die ga ik nemen denk ik.

Dan nog, waarom een Eberspächer Hydronic en niet een Webasto Thermo Top?

Keuzes, keuzes!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Arno Z »

Destijds had ik bedacht om twee convectortjes in de instapbakken links en rechts te hangen. Stukje perofrarie plaat er omheen voor de bescherming. Een geïsoleerde 22 mm leiding onder de bus door (over de bak). Halverwege een warmte wisselaar om evt motor warmte te kunnen gebruiken.

Dat heb ik destijds niet gedaan, en nu kan het bijna niet mee. Beetje spijt van. Nu ligt er een convector verzonken over de breedte, ter hoogte van de b-stijl. Dat is eigenlijk te ver naar achteren om de cabine goed te verwarmen.

@Paul: bij ons zit de wijnkelder links van de as, net voor die zware dwarsbalk vlak voor het differentieel.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Hanomaad »

De Polizei had 2 van deze convector/ventilator kacheltjes geïnstalleerd in mijn 508:
IMG_9333-20151024-1.jpg
Op het koelwatercircuit en traploos instelbaar vanaf het dashboard. Tijdens het rijden in de winter kreeg ik de lege bus prima warm. Deze zal ik onder de vloer verwerken. Leuke is dus dat het niet zo veel uit maakt waar ze precies hangen omdat de ventilatoren krachtig genoeg zijn om het goed te verdelen. Zoiets kun je ook nog overwegen voor erbij. Weet alleen niet hoe ze heten of waar ze te koop zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door huuwan »

In mijn ambulance zaten drie convectoren/blazers. Ik plaats ze niet meer omdat ze veel ruimte innemen en veel herrie maken.
Een pc ventilator kan een alternatief zijn.
Met enkel de voorste cabinekachel kom ik wel toe als ik de bus start op een koude dag. En dat zeker zodra ik de vloer ook heb geïsoleerd.
De cv slang wil ik door/onder het dashboard laten lopen om een enigzins verwarmd dashboard met de voorruit erboven te verkrijgen. Boven in de rechter voetenruimte is plaats voor twee convectoren van 40 cm. Één meter convector kan 400 watt afgeven. De cv slang zal bij een wateraanvoertemp van 50 graden ook wel 50 watt per m1 afgeven, schat ik in. Opgeteld geven deze convectoren en de slang naar en door het dashboard zo'n 500 watt. De vraag is hoeveel warmetafgifte/watt zal nodig zijn in de cabine. Aanvullend kan het oude plan van Arno zijn om in de instapbakken een convector te plaatsen.
Een Eberspächer of een Webasto? Geen idee welk de beste keus is.
MB 508 ex-ambulance 1986
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Hanomaad »

Die blazers kun je ook onder de vloer plaatsen met een rooster naar binnen toe. Als je het snel overal warm wilt hebben kun je ze even aan doen en daarna weer uit. En onder het rijden maakt de extra herrie toch niet uit.

Webasto of Eberspächer... ik kwam net deze tegen:

http://www.eberspacher.com/products/fue ... ducts.html

Hydronic 2 D5S Commercial. Wat me vooral aanspreekt is dat die in een lage stand kan draaien (1200W), in 24V beschikbaar is (de D5W-SC volgens mij niet) en zeer klein van formaat is omdat er een externe pomp bij hoort. Nog wel een aparte inbouwset bij nodig.
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door huuwan »

Maar ja, je hebt een grotere bus en dan duurt het langer voordat het behaaglijk warm is. De convector/blazer is bedoeld om de binnenlucht rond te blazen. Om een tochtgat en koudebrug te voorkomen, zou ik er bij onderbouw een geïsoleerde kast omheen bouwen. En hem vlak bij de boiler plaatsen, die wordt verwarmd tijdens het rijden, waardoor minder meters slang nodig zal zijn.
De Hydronic 2 commercial en de D5W SC gaan op 24 volt. Hoe zit het met de verkrijgbaarheid en de prijzen?
Laatst gewijzigd door huuwan op 18 jan 2016, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
MB 508 ex-ambulance 1986
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Hanomaad »

Ik kan geen 24V van de D5WSC vinden. Hier een overzicht:

http://www.electrostart.nl/waterverwarming

"Eberspächer Hydronic B/D5W-SC

Een volautomatische geregelde standkachel door middel van een microprocessor. Deze standkachel levert een vermogen van 5kw. Permanent wordt er een functie controle uitgevoed door een diagnose systeem. De standkachel is onderhoud arm en is ideaal voor kleinere motoren van af 2.0 liter. Leverbaar in benzine en diesel. Deze standkachel heeft een geïntegreerde waterpomp Voeding is 12V Klik hier voor de productsheet : B/D5W-SC"

Alleen de Hydronic II D5S commercial is in 24V leverbaar. Ik ben er nog niet uit wat de beste keuze is, en of 24V wel zo belangrijk is (kan immers makkelijk 12V van 24V maken, en over veel electrisch vermogen hebben we het niet). Het lijkt er wel op dat de 24V pomp bij de D5S Commercial meer water per uur kan pompen.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Hanomaad »

huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door huuwan »

Bedankt voor het uitwisselen. Mijn plannen bijgesteld.
Even gegoogled en gezien dat de Hydronic D5W SC 24 v wel verkrijgbaar is. De prijzen, die ik heb gezien, verschillen niet zo. Maar nu is de Hydronic 2 commercial D5S 24 v een goede keuze vanwege de betere prestaties.
Als ik de DBW 2010 toch verwijder, komt er een plek vrij voor een vuilwatertank. Weliswaar wordt dit een smalle, omdat er tegenover de instap van de middelste deur een chassis-carrosserie rubber zit.
Een gedachte van me is om een convector/blazer in het cv circuit op te nemen en zodanig aan te passen dat deze minder herrie maakt. O.a. door te beplakken met kunstof-antidreun-plaat en de blazer in te bouwen. Ook is een (brede) slang er op te maken zodat ik verderop, bijv. de cabine, kan verwarmen. Of toch een convector plaatsen met een pc ventilator? Wat zal het verschil zijn in energieverbruik?
MB 508 ex-ambulance 1986
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Hanomaad »

Ik denk dat het qua energieverbruik niet zo veel uit zal maken als je net zo veel lucht wilt verplaatsen. Ik zie de blazers voor mijzelf vooral in gebruik tijdens het rijden of om de warmte sneller verdelen als de bus nog heel koud is. De blazers die ik heb zijn straploos regelbaar. Een PC ventilator is dat doorgaans niet.

Ik heb nog even naar de verschillen tussen de Hydronic II's gekeken. De Commercial heeft op 24V een elektrisch verbruik van 5W voor de brander en "<32W" voor de waterpomp, terwijl dit maar "<12W" is op 12V. De waterpomp capaciteit bij 0.1 bar is 680 liter/uur bij 12V en 1600 liter/uur bij 24V. Nou vraag ik me af of het überhaupt nodig is om zo veel water te kunnen pompen, of dat ik voor de 12V versie moet gaan. Ik ga er wel vanuit dat er op de laagste stand minder hard gepompt wordt, maar ik zie dat nergens bevestigd.

Hier het normblad:
Screen Shot 2016-01-19 at 12.58.12 AM.jpg
En de alternatieven:

Hydronic II D5S Economy
Screen Shot 2016-01-19 at 1.05.09 AM.jpg
Hydronic II D5SC Comfort
Screen Shot 2016-01-19 at 1.05.22 AM.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Hanomaad »

Hier nog een verhaaltje over de Hydronic II Commercial:

http://www.wildcamper.de/wohnmobilausba ... commercial

Dit is wel een punt voor mij:

"Auch die Laufruhe der Hydronic 2 Commercial überzeugt. Bis zu 4 Dezibel beträgt die Geräuschreduzierung im Vergleich zum Vorgänger-Modell. Gerade auf Campingplätzen ein nicht zu unterschätzender Vorteil. Von 1,2 kW über 2,1 bis hin zu 4,8 kW kann der Nutzer für alle Einsatzanforderungen die passende Leistung abrufen.

Die Geringleistungsstufe von 1,2 kW macht einen durchgehenden Energie-optimierten Betrieb während der Nacht möglich. Wer schon einmal eine Standheizung verwendet hat, wird die ruhigeren Nächte ohne Ein- und Ausschalt-Phasen zu schätzen wissen."
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door huuwan »

De Hydronic 2 Commercial biedt duidelijk meer. Klein en fijn. Ik heb eerder begrepen dat hij zonder koolborstels is en daardoor minder geluid maakt en een (opgegeven) laag energieverbruik heeft van 5 - 8 - 27 W bij resp. 1200 - 2100 - 4800 W.
Bij Wildcamper las ik dat hij een toevoeging van biodiesel tot 20% kan verstoken. Betekent dit ook dat minder schone diesel minder snel problemen geeft?
Hoe werkt het apparaat als ik overnacht bij bijvoorbeeld de Simplonpas in Zwitserland op een hoogte van 2000 meter?
MB 508 ex-ambulance 1986
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Hanomaad »

Let wel dat dit opgegeven energieverbuik zonder pomp is. Dat moet je er nog bij optellen. De 24V pomp heeft veel meer vermogen dan de 12V pomp. De 12V pomp kan 12W gebruiken, de 24V pomp 32W. Dat is flink, maar ik ga er vanuit dat ook de pomp langzamer draait op de lagere standen.

Dat ie biodiesel kan stoken is natuurlijk mooi meegenomen.

Volgens de technische handleiding moet ie het gewoon doen tot 1500m. Voor 1500-3000m is er een druksensor uitbreiding beschikbaar.
Screen Shot 2016-01-19 at 2.45.31 PM.png
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 4104,d.d2s

Ik ben aan het kijken waar deze het beste te kopen is. Niet veel web winkels die hem in het assortiment hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Hanomaad »

Net besteld na een halve dag googlen. Lijkt hier het goedkoopst te zijn en een goede review op Yelp:

http://standheizung-ersatzteile.com/sta ... commercial

€743,97 inclusief MwS.

Ook besteld heb ik de Einbausatz Hydronic II C D5S Commercial a €299,23 en de simpelste controle unit EasyStart Timer a €70,45. Totaal inclusief verzenden uit Duitsland €1136,65.

Ter vergelijking, bij http://standkachel.nu:

Hydronic II D5S Commercial waterverwarming 24 volt Diesel - € 935,09
Universele inbouw Set Hydronic II Commercial - € 330,09
EasyStart Timer 12/24 volt. - €94,38

Bij elkaar €1359.56 ex verzendkosten. €223 duurder.

Bovenstaande Duitse winkel verkoopt ook convectoren e.d., misschien is dit wat voor je, de naam doet klinken alsof het een stille ventilator heeft:

http://standheizung-ersatzteile.com/hei ... sperer-24v

Fingers crossed!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Eberspächer Hydronic II Commercial

Bericht door Hanomaad »

Setje is binnen en is net met success getest op de werkbank, na wat geklooi om de lucht uit de proefopstelling te krijgen. De 24V pomp is super snel en ik heb 5 liter koelwater binnen een paar minuten lekker warm in een emmertje. Ik krijg alleen de bediening niet werkend (had het nu met een handmatige override gestart). Vast een los draadje ergens. Morgen verder klooien en eenz zien waar ik dat ding ga ophangen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten