Webasto standkachel voor warm kraanwater

Voor onderweg: schoon-grijs-zwart water en alles wat daarmee samenhangt
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Hanomaad »

Ik heb een Webasto 2010 onder m'n nieuwe bus hangen waar ik van plan ben mee te gaan verwarmen via radiatortjes. Ik wil ook graag warm water uit de kraan hebben. Het leek me een beetje zonde om dan nog een aparte boiler erbij te kopen daar alleen voor.

Ik wil een klein reservoir van warm water hebben, hoeft niet veel te zijn, 10 liter is genoeg, voor de afwas en een washandje en een snelle (buiten)douche.

Wat ik eigenlijk het liefste wil is een warmtewisselaar die ook electrisch verwarmd kan worden, zodat ik dit in de zomer met de zonne-energie kan doen. Ik heb er wel een 12V boiler gevonden van Truma die ook een warmtewisselaar functie heeft, maar die werkt op warme lucht van de standkachel, niet op water.

Ik heb ook de Isotemp gevonden, maar die begint vanaf 24 liter (is me eigenlijk te veel) en kan electrisch alleen op 230V (want hoog vermogen).
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door huuwan »

Elgena - www.elgena.de - heeft boilers vanaf 6 liter. Opwarming middels motorwarmte, 12, 24, of 230 volt.
MB 508 ex-ambulance 1986
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Hanomaad »

Was er toevallig net op terecht gekomen vanmorgen. Mooi spul. Ik zit naar de Nautic Compact ME te kijken, en dan met 24V aansluiting, omdat ik alles zo veel mogelijk 24V ga maken (dynamo is dat ook al, dunnere draden, etc.) Nog aan het twijfelen tussen 6 of 10 liter.

Als ik 'm onder de bus monteer kan ik de 10 liter versie wel kwijt, maar dan koelt ie ook veel meer af 's nachts natuurlijk, en meer gevaar voor bevriezing.

Heb je ervaring met deze dingen?
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door huuwan »

Nee, geen ervaring. Wel plannen met ook een DBW 2010 en radiatoren/convectoren/vloerverw. slang.
Met de motorkoelvloeistof en 24 volt wil ik een 10 liter boiler verwarmen. De boiler wil ik goed "inpakken" ook om in de zomer niet extra opwarming van mijn leefruimte te hebben.
Van de elec. bedradingen heb ik eerder iets te veel losgemaakt, waardoor de kachel niet werkt. Dit is het eerste wat ik in orde zal gaan maken na de winter.
MB 508 ex-ambulance 1986
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Hanomaad »

Ik denk dat het met die extra opwarming wel mee zal vallen. Het ding ziet er al redelijk goed geisoleerd uit.

Wat betreft radiatoren, welke wil je erin gaan bouwen? En waar koop je slangen e.d.?

Ik moet mijn Webasto ook nog aan de praat zien te krijgen. Ik heb de diesel en koelvloeistofleidingen allemaal eruit gehaald bij werkzaamheden aan het sub-chassis. Dat moet ik eerst weer gaan installeren. De vloeistofleidingen waren van koper en nogal zwaar. Ik ga deze door rubber slangen vervangen, dat werkt ook veel makkelijker lijkt me.

Over d.m.v. electriciteit verwarmen van de Elgena, 24V lijkt me de meest logische keuze uit het rijtje. 12V heeft de halve capaciteit (200 ipv 400W) en met 230V ben je minder flexibel (of je moet er voor kiezen dat via de omvormer te doen). Op 24V + dikke acculader kun je ook nog verwarmen vanaf de walstroom.
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door huuwan »

Toch zal ik de boiler inpakken; blijft ie ook langer warm. Na een rit heb ik wellicht gedurende een paar dagen warm water voorradig.
Voor niet veel geld zijn convectoren te koop bij bijv. Jasicamp of De Wit. Als ik zover ben, kan ik ook gaan naar de Radiateuren Fabriek te Eindhoven. Daar verwacht ik slangen e.d. te kunnen verkrijgen.
De buizen/slangen, die lopen naar de de zgn. middenverwarming, tussen de stoelen, ga ik koppelen aan de boiler. De opwarming van de boiler gaat dan onafhankelijk van de cabineverwarming. Met 24 V wil ik verwarmen wanneer ik ergens langer vertoef.
Heb jij in jouw politiebus ook een middenverwarming waarbij hoort een bedieningshandel links voor op het dashboard?
De DBW 2010 is een herriemaker en roker. Ik ga ervan uit dat ik hem weer aan de gang krijg en ik wil dan een uitlaatdemper plaatsen. Ik heb ergens gezien dat zo een te koop is, die de juiste diameter heeft voor de leiding/buis ( 44mm ), en zo'n € 30,-- kost. Echter, de kachel maakt zelf al zo veel geluid, dat ik me afvraag of zo'n demper soelaas biedt.
MB 508 ex-ambulance 1986
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik had zon ding op mijn schip voor de cv.

Herrie maken doen ze, ik had als uitlaat gewoon een buis die na buiten ging, gekoppeld met een stuk flexibel.
Buiten hoorde ja dan een licht gezoem.
Als je er een demper tussen zet heb je kans dat het branderhuis te heet word en smelt/vervormd.

Roken alleen minimaal, amper zichtbaar bij het opstarten.
Roken deed de mijne niet!
Roken komt door de nossel die versleten is, het branderbeeld is niet meer goed.
Bij vervangen er op letten dat de nossel draaien kan dus het juiste ringetje er tussen en op het juiste moment aantrekken.

Als warm water voorziening had ik een geisertje op propaan/LPG.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Hanomaad »

Hoi Anton, wat voor geisertje had je? Misschien is dit ook wel beter en goedkoper, aangezien ik zowieso een 45 liter LPG tank ga inbouwen.

Radiatoren heb ik ook hier gevonden, tip van Arno:

http://www.kampeerperfect.nl/klimaatbeh ... de-primus/
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik dacht me te herinneren dat het een Fasto was, zeker weten doe ik het niet.
Die dingen staan ook wel op mp en zijn nieuw ook nog wel te koop bij bv De Wit Schijndel.

De radiatoren had ik van iemand die warme luchtverwarming in zijn huis liet aanleggen.
Alleen vanaf de ketel had ik slang, om te koppelen, lawaai te vermijden, de rest gewoon 22 mm buis.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Hanomaad »

Weet je nog hoeveel stroom jouw webasto verbruikte? Ik heb er net wat video's van zitten te bekijken en ik vind ze toch wel erg veel herrie maken. De mijne zal onder mijn bed hangen. Mede om het stroomverbruik en de herrie denk ik er nu over om toch naar een oplossing op gas te zoeken. Misschien een combi-ketel die zowel kraanwater als koelvloeistof verwarmen kan.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik meen bij het opstarten (gloeien) iets van 8 ampère,pompje eletronica iets v 3 ampère, alle bij 24 volt)
Onder het bed? als ie dan maar s'nachts niet aanspringt je schrikt je eigen rot.

Ik had dat ding voor in de boeg gemonteerd, ook vanwege de herrie, zodat je binnen niets hoorde.
Nadeel vond ik ook het nogal grote gasolie verbruik, hij moest wel het hele schip warm houden.
350 liter in de maand was niet vreemd.
Bij een camper zal dat meevallen die is meest kleiner, de kans op vervuilen is dan wel wat groter.

Ook de onderdelen voorziening zal nu ook wel moeilijker zijn.
De aansluitingen (stekkerverbindingen) in het relais kastje willen ook nog wel eens los gaan zitten even weer vast solderen en hij deed het weer.

Moest ik het weer doen kwam er een aparte verwarming en een aparte warm water voorziening, misschien in aanschaf wat duurder maar veel minder storingen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Hanomaad »

Ik hoor ook uit andere bronnen dat dieselbranders storingsgevoelig zijn, teveel wat slijt etc.

Onder mijn bed daarmee bedoelde ik onder de bus, met een vloer er tussen :) Maar dan zal het ook niet fijn zijn bij aan slaan 's nachts.

Misschien is apart verwarmen en apart warm water inderdaad de beste oplossing. Of een klein HR keteltje ergens zien weg te werken.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Yoni »

Zo een 2010 is zowiezo wel overkill voor z'n klein busje tenzij je naar rusland gaat ofzo maar zelfs op zn laagste stand hier zal je last krijgen van continu aan en uit schakelen omdat hij niet continu blijft branden omdat het vermogen dan te hoog is.

Die dingen steken ze in lijnbussen ter vergelijking ;)
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Hanomaad »

Okee, ik ben om. Die Webasto gaat eruit of alleen als reserve.

Ik ben zowieso gewoon nog aan t orienteren. Kwam net deze draad tegen:

viewtopic.php?f=20&t=5709&hilit=geiser+boiler

Het is niet mijn bedoeling om deze "holy war" te herhalen :) Maar ben er nog niet uit wat nou het beste is. Een boiler lijkt mij handig omdat ik dan electrisch kan verwarmen, zeker in de zomer heb ik voldoende electriciteit. Maar dan heb ik nog geen verwarming voor het koelwatercircuit. Niet erg in de zomer, wel nodig in de winter.

Aan de andere kant, aangezien ik toch een 45 liter LPG tank inbouw, en ik niet elke dag zal (buiten) douchen, kan ik volgens mij heel lang met die tank doen. Een boiler op electra+koelwatercircuit (Elgena) _en_ iets op gas voor in de winter? Een geiser + pomp + Elgena?
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Yoni »

Ik denk dat mijn volgende setting zou zijn:

een D2 diesel lucht verwarmer en een D5 waterverwarmer om een boier van +- 20 liter te verwarmen dit zou ongeveer een half uur stoken zijn wat ik las op een boot forum.

ik vind het wel een fijn idee dat de systemen niet afhankelijk zijn van elkaar en bovendien is die D2 airtronic zuinig in stroom en diesel en best stil ook.

Ik heb ook geen gas aan boord en kook op diesel wat mij goed bevald
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Hanomaad »

Ik wil radiatoren met water als verwarming, geen luchtverwarming. In mijn ervaring is een waterverwarming behaaglijker en efficienter. Ik kan dan ook met veel dunnere slangen toe. Of het op gas of diesel gestookt wordt is mij om het even, zo lang het maar stil is. Daarom is een diesel-waterkachel zoals de Webasto dus geen optie. Ik zie dat Eberspacher ook waterverwarmers heeft op diesel:

http://www.eberspacher.com/products/fue ... c-m10.html

Iemand ervaring met het geluidsniveau en stroomverbruik van deze dingen?
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Hanomaad »

Net nog even zitten kijken naar die Eberspacher D2, maar die dingen maken ook best een herrie: https://www.youtube.com/watch?v=-vhHq_5QMJg

Weet niet wat jij stil vindt ;-)
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Hanomaad »

Ik ben nu toch aan het twijfelen door je Eberspacher suggestie Yoni. Misschien is luchtverwarming toch praktischer, het is een stuk sneller dan steeds een heel vloeistofcircuit opwarmen en het gaat maar om een kleine ruimte natuurlijk. Die D2 kachel wordt wel stiller naarmate het warmer is. Wel fijn dat het een relatief klein ding is. Ik zou een D2 kunnen nemen en de Webasto erin kunnen laten zitten in serie met een Elgena boiler op het koelwatercircuit. Ik heb al 2 warmtewisselaars met ventilatoren die al geïnstalleerd waren door de Polizei, die zet ik er dan ook weer in voor verwarmen tijdens het rijden, en als backup voor de D2.

Een alternatief voor de D2 zou ook dit kunnen zijn:

http://www.poptopshop.nl/a-22945126/iso ... l-hs-2000/

Propex 2200 op LPG. Is een stukje stiller dan een diesel brander, en ik heb toch al een LPG tank. Zal ook schoner verbranden. Er is ook een versie die zowel op LPG als elektrisch kan, voor wanneer ik walstroom heb:

http://ecommpro.de/shop/product_info.ph ... 12b1c2e290

Op die manier ben ik niet afhankelijk van 1 energiebron voor verwarmen. Nadeel van verwarmen op gas: als het op is moet ik LPG gaan tanken, wat niet overal even makkelijk te vinden is (Spanje b.v.), en ik moet dan de bus verplaatsen. Een tankje diesel kan ik ook op de fiets meenemen.

De Elgena kan ik dan in de zomer op PV of eventueel zonneboiler opwarmen en in de winter op de Webasto. Bijkomend voordeel is dat ik de motor ook kan blijven voorverwarmen zo, en omgekeerd warm water hebben na een ritje. De Webasto heeft een gigantisch vermogen van 13kW dus een klein boilertje opwarmen zou niet lang moeten duren. Een half uurtje draaien voor de boiler elke dag zou ik geen probleem vinden (wanneer ik langer op 1 plek sta).

Wat betreft koken op diesel, niet voor mezelf maar voor een vriend van me die nog geen gas aan boord heeft, wat voor spul gebruik je daar voor?
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Yoni »

wij gebruiken de webasto diesel coocker.

Vanwege beperkte ruimte wilde we geen gas meer meenemen en natuurlijk het nadeel dat je nooit exact weet hoeveel er in zit en waar te vullen of een nieuwe fles te moeten kopen.

Aangezien er altijd diesel nodig is om te rijden kunnen we altijd koken en verwarmen.
Bijkomend voordeel is ook dat je geen open vuur meer hebt en dus bergen minder vocht binnen met koken.
Enige nadeel is net als met ceramisch het moet even opwarmen maar als je hem aanzet en begint met snijden van de groenten kan het met een minuut of 3 in de pan.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Arno Z »

Wat is de opwarmtijd van die Eberspacher dan? Bij mijn Alde/Primus (op LPG) heb ik binnen een minuut circulatie van verwarmd water, na 5 minuten merk je het effect en na ca 15 minuten wordt het behagelijk. (Vandaag gemeten bij 0°C). Echt warm was het na ongeveer een half uur.
Het fijne van vloeistof vind ik dat de warmte 'voller' aanvoelt en langer blijft hangen.
Laatst gewijzigd door Arno Z op 17 jan 2016, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Hanomaad »

Het zal fijner voelen omdat je uit verschillende richtingen (naarmate je meer radiatoren hebt) stralingswarmte krijgt.

Het zal wel langzamer gaan dan een dot hete lucht. Ik heb vaak maar voor eventjes de verwarming aan als ik een uurtje binnen ben.

Hier een Duitse test luft versus wasser heizung:

http://www.promobil.de/ratgeber/ratgebe ... 46947.html

Dus lucht of water? Ik heb nu in de Hanomag een ouderwetse truma gaskachel die warme lucht "sijpelt" en dat is op zich genoeg warmte. Het is alleen op de vloer altijd koud maar dat komt omdat ik nagenoeg geen isolatie heb. Met een paar hetelucht kanalen die juist door de vloer naar boven komen (kacheltje hang ik dan onder de vloer) zal het wel goed komen. Het is maar een kleine ruimte per slot van rekening. Luchtverwarmers zijn een stukje kleiner dan de water variant en ik hoef dan ook geen ruimte voor radiatoren te reserveren, en minder geklooi met leidingen in het woongedeelte. Ze gebruiken ook minder stroom want lucht is makkelijker te pompen dan water. Ik neig nu dus naar een lucht oplossing: Eberspächer D4 of Webasto Air Top 2000. Ik heb wat filmpjes gekeken van de D2 en die kan redelijk stil lopen op de laagste stand.

Waarom diesel en geen LPG? Ik wil nu een compressor koelkast, dus ik hou steeds minder gas verbruikers over. Alleen koken wil ik zowieso nog graag op gas, maar dat kost zo weinig dat ik dan ook wel met flesjes toe kan. Is ook weer makkelijker in veel landen waar LPG tanken lastig is. Diesel is zowieso overal te vinden en kan ik desnoods op de fiets halen in een jerrycan en kan allemaal in dezelfde tank die ik toch al heb. Nog een voordeel: ik kan dan mijn 45 liter LPG tank achterwege laten. Scheelt weer een bom ruimte (want die past niet echt lekker onder de bus, dus moest binnen).

Voor warm water dan een Elgena Nautic Compact ME 10 liter in serie met de Webasto 2010 die er toch al onder hangt, en elektrisch vanaf de zonnepanelen (en/of zonneboiler) in de zomer.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Hanomaad »

Zoiets:
Screen Shot 2016-01-17 at 7.54.52 PM.png
"standkachel" = Webasto voor motor en boiler, de echte standkachel wordt in dit voorbeeld een Eberspächer D2, naast de cardan-as.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Arno Z »

Ik mis de wijnkelder :)
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door Hanomaad »

Eventueel het reservewiel op de achterdeur, dan kan die wijnkelder waar die hing :)

Alleen ben ik van plan 8.5R17.5 te gaan rijden. Dat wil je niet op en af een achterdeur hoeven tillen.

Of waar had jij m nou precies? Boven het differentieel?
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: Webasto standkachel voor warm kraanwater

Bericht door huuwan »

Na het lezen van de genoemde voors en tegens zie ik opnieuw dat het handhaven in mijn bus van de DBW 2010 een minder goede keuze is. Een goed alternatief zal zijn de Eberspächer Hydronic D5W SC 24 volt.
Een luchtverwarming zie ik niet meer zitten. In eerdere campers kreeg ik er bij koud weer prikkende ogen, een verstopte neus en koppijn van.
De D5W is zo klein van formaat dat ik hem kan plaatsen op de treeplank van de middelste deur. Daarboven komt in het aanrechtblok de Elgena boiler van 10 liter. Deze plek is dicht bij de motor waardoor de slangen naar de boiler kort blijven.
Ik overweeg de D5W enkel te gebruiken voor de verwarming van de bus waardoor ik minder gedoe heb met kranen/kleppen en regeling. Vooraan in de bus, de cabine is immers de koudste plek, wil ik ook "cv" leidingen en een of meer convectoren plaatsen. De warmte hiervan zal de motor ook wel een beetje bereiken.
Ik heb een warmtewisselaar van plusminus 20 x 12 x 8 cm en deze zou ik kunnen plaatsen in de koude aanvoer-/drinkwaterleiding van de boiler. Dan heb ik in het stookseizoen ook extra warm drinkwater als de D5W draait. Op een passieve manier toch meer warm water. En door de wisselaar direct bij de boiler leggen wordt deze geholpen beter op temperatuur te blijven. Als extra is er het 24 volt element in de boiler.
MB 508 ex-ambulance 1986
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten