hoe kom ik aan een uitlaat in Italie

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

hoe kom ik aan een uitlaat in Italie

Bericht door Bert_s »

Trefw: noodreparatie verkrijgbaarheid knalpot

Geachte forum, ik ben op het ogenblik met mijn ex ambu nl in Romeop vakantie. Daarbij is het laatste gedeelte van mijn uitlaat er afgebroken(het gedeelte na de demper) .Dat wou ik hier graag repareren dus naar een MB dealer.Die zegt dat het betreffende onderdeel niet in Italie aanwezig is en zelfsook niet in Duitland. Dat betekent dat Mercedes van onze bus geen originele onderdelen meerheeft?
Hoe kom ik nu aan een nieuwe? Ik kan wel met de bus rijden maar er komen steeds uitlaatgassen naarbinnen door allerlei openingen denk ik en dat is nietecht prettig. Heeft iemand een oplossing? zo ja dan hoor ikdatagraag

Vr. groeten,
bert smit
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

Bericht door L1 »

Bert,

Daar moet aan te komen zijn
Op je kenteken bewijs staat je chasisnr. Als je dat opgeeft aan een Mercedesdealer dan moet het zo uit de computer rollen.
Misschien via de onderdelen werkgroep onderdelen@dubbellucht.nl
Of de voorzitter daarvan Martin Bruins 0511-464628

Leen
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

chassisnr

Bericht door Bert_s »

chassisnr is door MB Rome ingevoerdmet als resultaat: onderdeel zelfs in Duitland niet te krijgen.
b
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Koop een stuk flexibele uitlaatpijp, dat is ook in Italie verkrijgbaar.
Met oogjes in je onderkant vloer een paar ophangpunten maken, paar stukken ijzerdraad of uitlaatklemmen met rubber strip, en je kunt voorlopig weer vooruit.

Als je het achterste gedeelte nog hebt, kun je het spul ook weer aan elkaar krijgen met flexibel.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 dec 2004, 21:15
Locatie: Eindhoven

Bericht door Eduard »

Kan er niet iets op gelast worden?
In Nieuw Zeeland had ik problemen met de uitlaat van mijn gehuurde camper. Die werd gewoon onder de camper hangend gelast, van een laatste pijp voorzien.
Eduard
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Bericht door markw »

Ik heb dit zelfde ook mee gemaakt.
Ook bij mij was het laatste deel afgebroken(in Noorwegen). Toen we terug waren heb ik ook op chassisnr. nieuwe besteld. Deze was er wel maar bleek toen ik hem wilde monteren veel langer te zijn. De man waar ik hem besteld had heeft hem vervolgens op maat gezaagd en gebogen waarna hij weer afbrak.
Hij heeft toen gewoon een stuk stalen pijp op maat gemaakt en dit als laatste deel gemonteerd. Daarna geen problemen meer gehad(roest alleen wat sneller).

Groeten Mark
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

uitlaat breuk

Bericht door Frank.fjph »

Naast lassen of andere definitieve oplossingen kun je ook met een opengeknipt conservenblikje, wat kit en 2 slangklemmen een eind komen .
Blikje over de breuk, kit ertussen en een slangklem (of uitlaatklem) aan weerszijden van de breuk. En klaar is de noodreparatie. (meestal)
Succes , Frank
Gebruikersavatar
janvds
Berichten: 269
Lid geworden op: 29 okt 2005, 16:54
Locatie: Amerongen

Bericht door janvds »

en hoe is het afgelopen Bert ???

jan vds
jan vds
Hobby 600 1986
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

Bericht door Bert_s »

Inmiddels ben ik weer thuis. Allereerst iedereen bedankt voor de snelle suggesties. Ik de raad van Frank opgevolgd. Een blikje pasta in saus gekocht, wat kit, ijzerdraad klemmen e.d. en daarmee de boel een beetje bij elkaar gehouden. Dat heeft het 1700 km uitgehouden. Weer een ervaring rijker. Het valt me eigenlijk wel tegen dat Mercedes geen uitlaat meer levert voor onze 508 of zou er iets mis gegaan zijn bij de dealer in Italie. Met dit probleem moeten toch meer mensen zitten. Hoe het ook zij ik ga nu een rustig uitkijken naar een nieuw onderdeel en ik begin met een mercedes dealer hier in de buurt.
NOgmaal iedereen hardstikke bedankt.
Bert
Lester
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 nov 2005, 20:57
Locatie: Rhoon

uitlaat

Bericht door Lester »

Hallo,

Terug van weg geweest....

Ben toevallig gisteren bij mercedes geweest om een uitlaat, pot en eindpijp te kopen. Er bestaan diverse types, maar de meeste zijn niet te leveren. Ik heb een 407 bj 1976 met wielbasis 3,5 m. Als iemand weet waar ik de onderdelen kan kopen graag. Anders ben ik genoodzaakt een pot (bij mb ca . 90 euro en imitatie 60 euro) te kopen en de eindpijp zelf te gaan bakken. Op mijn chassisnr kan ik in elk geval geen eindpijp meer bestellen. Suggesties???

Groetjes,

Lester
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

Bericht door Bert_s »

NIeuwe ontwikkelingen. Ik heb de Mercedes dealer in Arnhem opgebeld. Gevraagd naar achterste uitlaatstuk, chassisnr opgegeven. Geen enkel probleem, wordt zaterdag geleverd . In Keulen lagen er nog 7 volgens hem. Dus wat mijn problemen in Italie veroorzaakt heeft weet ik niet, ze waren in Italie heel bereidwillig en namen er ruim de tijd voor dus daar kan het echt niet aan gelegen hebben.
Ik wacht af wat er zaterdag binnenkomt en of het ook past en zal het jullie laten weten.
bert
Lester
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 nov 2005, 20:57
Locatie: Rhoon

Bericht door Lester »

ik hou me zeker aanbevolen tenminste als het voor een 407dg is.

Lester
Lester
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 nov 2005, 20:57
Locatie: Rhoon

Bericht door Lester »

Bert,

Ik weet niet of bijeen 508 de uitlaat ook in kronkel over de cardan loopt. En waar ik ook benieuwd naar ben is de diameter van de pijp is het 51 of 54 mm?

Lester
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

Bericht door Bert_s »

[quote="Bert_s"]NIeuwe ontwikkelingen. Ik heb de Mercedes dealer in Arnhem opgebeld. Gevraagd naar achterste uitlaatstuk, chassisnr opgegeven. Geen enkel probleem, wordt zaterdag geleverd . In Keulen lagen er nog 7 volgens hem. Dus wat mijn problemen in Italie veroorzaakt heeft weet ik niet, ze waren in Italie heel bereidwillig en namen er ruim de tijd voor dus daar kan het echt niet aan gelegen hebben.
Ik wacht af wat er zaterdag binnenkomt en of het ook past en zal het jullie laten weten.
bert[/quote]

Wat er om Italie mis is gegaan weet ik niet maar hier in Nederland is er in elk geval geen probleem. Ik denk er nu toch over om maar een Reis en Kredietbrief aan te schaffen zodat onderdelen vanuit Nederland opgestuurd kunnen wordn.
Intussen bij Euromaster de pijp er aan laten zetten.
Paste precies en verder geen problemen gehad om de oude pijp uit de demper te halen. Die wil nog wel eens goed vastgeroest zitten. Goed kloppen rondom en verhitten hielp. En dat allles voor 33 euro.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door GerardM »

Die wil nog wel eens goed vastgeroest zitten. Goed kloppen rondom en verhitten hielp. En dat allles voor 33 euro.
Bij mijn bus was ook het eindstuk afgebroken, precies bij de ophangbeugel. Omdat ik het laatste stuk niet goed uit de demper kon krijgen
(en er eigenlijk geen geduld voor had :evil: ) maar even een noodreparatie gemaakt met een conservenblikje, wat Firegum ertussen en afgeklemd met stalen slangklemmen. Daarna zwart gespoten met tectyl, gisteren proefgereden en het zit lekker vast.
Die 33 euro, is dat alleen de montage bij Euromaster of inclusief het eindstuk van Mercedes ?

Groet,

Gerard
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

Bericht door Bert_s »

uitlaatstuk kostte 60 (inclusief nieuw ophangbeugel rubber) en monteren dus 33 euro
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door GerardM »

Bert_s schreef:uitlaatstuk kostte 60 (inclusief nieuw ophangbeugel rubber) en monteren dus 33 euro
Okee dank je, dan kan ik al vast gaan sparen voor het geval het blikje het niet meer houdt 8) .

In het APK-handboek heb ik nog even opgezocht aan welke eisen de uitlaat moet voldoen: deugdelijk en gasdicht. Aan die eisen voldoet
mijn reparatie, zou ik denken.

Groet,

Gerard
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Voor wat het sparen betreft, kon dat meevallen als je zelf geen klachten hebt over rook binnen, want als het laatste stukje lek is bij de ophanging na de bocht kun je gewoon de ophanging aan het eind van de pijp zetten en het laatste stukje (40 cm ?) weglaten. Hij blaast dan toch nog opzij weg. Lekken bij de ophanging mag niet ("uitlaat over gehele lengte gasdicht") maar nergens staat hoe lang het laatste stuk pijp moet zijn.

Verder over de onderdelenperikelen in het buitenland nog hetvolgende :
bij mijn nog recent ontvangen welkomstpakket van Dubbellucht zat een infoblad over de internationale hulpverlening van Mercedes Benz. Dat is vlgs mij echt goed geregeld, men heeft daar een Europees Callcenter dat alle talen spreekt en 24/24 7/7 bereikbaar is. Zij hadden waarschijnlijk jou via het gratis nummer inhet nederlands aan het juiste onderdeel kunnen helpen en dan vervolgens die Italiaan in Rome dat vertelt en geleverd.
Een andere optie is als je een goede relatie met je MB dealer thuis hebt om het magazijn daar het te laten uitzoeken regelen en evt. zelfs laten betalen zodat je thuis de rekening kan voldoen.

Groeten Frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten