Acculader van Calira voor 24 en 12 volt in een kast

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Acculader van Calira voor 24 en 12 volt in een kast

Bericht door berriaaf »

Dubbelluchters als ik het goed begrijp en lees is dit de oplossing voor het laden van 24 volt en 12 volt accu,s met een acculader

Calira DC 24-12 Matic
Spannings omvormer voor acculaden uit de start accu 24 volt naar 12 volt woon accu,s
Laden bij het rijden 40 Amp
snel laden van de woon accu en paralel verbruikers ( koelkast) tijdens het rijden
En bij 220 aansluiting laad de lader de start accu,s met 24 volt met 4 AMP bij

Tech: Ingang 1; 20-30 Volt (start accu,s), ingang 2 ; 10-15 Volt (woonaccu,s)
Laden 40 Amp IU-kennlinie bijhet rijden, laad stroom 2 ; 4 Amp IU-kennlinie bij 220 volt,

Meer info natuurlijk op de site van Calira

Is dit de oplossing

Bertus
Laatst gewijzigd door berriaaf op 10 jun 2006, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi Bertus

De opplossing is het natuurlijk nooit :twisted:

Maar het kan best wel eens de opplossing voor jou zij. ik kan alleen de
Calira DC 24-12 Matic niet op hun site vinden.

Heb je een linkje naar de specificaties ?

Bart Keser,
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Bart

Ik had deze info van een Duitser gekregen en kan zelf ook niets op de site van Calira vinden
Maar ik heb Calira eem E-mail gestuurd en om meer info te sturen over de calira dcmatic 24-12 volt

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
ludo
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 dec 2004, 20:55
Locatie: Laakdal (B)

Bericht door ludo »

op http://www.calira.de
staat bij anschluspläne de volledige handleiding van die dc-matic.
groeten
ludo
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Ludo

Ja nu heb ik de link ook gezien gewoon niet gezien, ik dacht al maar toch de DCMatic bestaat

En nu even afwachten wat de electro mensen van de Calira DCMatic vinden

http://www.calira.de
Und dan auf die Deutsche Fahne klicken und dan auf - Anschlusplane - und dan auf - DC_MATIC_3SPRACHEN .PDF kLICKEN

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi Bertus
Dit vind ik in de PDF

> The converter must not be connected to 230 V alternating voltage!

Dit is dus puur om twee accus 12 en 24 volt aan elkaar te koppelen.
de 24 volt start accu laad dan de 12 volt accu op als je aan het rijden bent.

Daarnaast mag je een 220 volt lader op de 12 volt accu aan sluiten om
hem te laden via 220.
> The 12 volt supply battery may also be charged via independent
> charging
> devices (mains charger, solar equipment etc.).
Je kunt dus niet via 220 de 24 volt accu's laden en dat dan ook de 12 volt accu geladen wordt. ( Je hebt niks om aan de D+aan te sluiten ).

Het mooie is wel dat via de 12 volt accu ook de 24 volt accu geladen kan worden.
> If the 24 volt starter battery is not charged via the generator and the
> voltage of
> the 12 volt supply battery is greater than 14 volts, the starter battery is
> charged from the supply battery via the converter.
Als dan de 12 volt accu geladen word via de 220 gaat de 24 volt ook mee.

Dus met een losse extra 12 volt lader kun jij wel bereiken wat je wilt.

Snapie ? ( zo niet, je Kent Loe's slagzin )

Bart Keser,
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Bart Keser schreef:> The converter must not be connected to 230 V alternating voltage!
Ff een letterlijke vertaling voor Bertus om misverstanden te voorkomen:

>De omvormer mag niet verbonden worden met 230 Volt wisselspanning.<
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Bart

Bedankt voor je antwoord
Het is soms toch de moeite waart om direct niet wat te kopen

Ik ga dus voor de Calira DCMatic voor mijn stroomvoorziening
Moet dus alleen er nog een acculader van 12 volt erbij kopen en ik heb mijn stroom eenvoudig en zonder omvormers en stroom vreters voor elkaar

En een acculader van 30 AMP is groot genoeg of niet

Leo ook bedankt

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

berriaaf schreef:En een acculader van 30 AMP is groot genoeg of niet
Voor aan de paal is dat een mooie maat Bertus.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Oke en dank aan de heren van de electra

Van een electro Dummie

Bertus

P,s ; moet dus dan alleen nog een relais tussen de D= van 24 naar 12 volt zetten in verband met onze koelkast of niet er zit een aansluiting D= op de acculader van 12 volt
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi Bertus

Die 30 A is volgens mij wel goedl. Wat wel slim is, is een slimme lader ( een lader die de stroom verminderd als de accu bijna vol zit ) te nemen.

Maximaal wordt de 24 volt accu met 4 ampere geladen, dat betekend 8 ampere aan de 12V kant. er blijft dan 22 Ampere over voor de huishoud accu's. Meestal is het zo dat de start accu's niet geladen zullen worden omdat deze in normale omstaandigheden niet onder de 20% leeg komen.

Wat mischien wel goed is om toch iets meer electrische specificaties te regelen. Het kan zo maar zijn ( vermoed het niet ) dat de DCmatic als er niet geladen wordt, de DCmagic toch nog een aardig stroompje trekt, hij zitten namelijk altijd aangesloten. 100 mA continu is namelijk al veel , en de accu is na de winter leeg.

Wil je niet bang maken Bertus, zoals ik het nu zie lijkt het een goed apparaat.

Wie o wie, kan hier even helpen mijn duits is namelijk echt slecht anders had ik wel een mailje naar calira toegestuurd. om de specifieke rust stromen die er door de DCmatic lopen, op te vragen.

Bart Keser,
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Eindelijk we kunnen de stroom in de camper afmaken de Calira is er

De Calira is een mooi ontwerp en als het zo werkt als het eruit ziet, zullen we er veel stroom plezier aan kunnen hebben

Klik op de foto voor de vergroting:

Afbeelding


Ladevorgang 12 Volt Versorgungsbatterie
Während des Ladevorgangs wird die Spannung der Versorgungsbatterie
ständig über die Messleitung B+ (Pos. 8) überwacht. Der Ladevorgang erfolgt
gemäß der Ladekennlinie unter geringster Verlustleistung.

Von 24 Volt nach 12 Volt (Vorwärts-Modus)
Wenn der Motor läuft, wird die 24 Volt Starterbatterie von der Lichtmaschine
geladen. Erreicht die Batterie eine Spannung von 27 Volt, so wird die 12 Volt

Versorgungsbatterie über den Converter geladen. Fällt die Spannung der
Starterbatterie unter 25 Volt, wird das Laden der Versorgungsbatterie beendet.

Bei Verwendung des Anschlusses D+ (Pos. 3) an der Lichtmaschine wird die Versorgungsbatterie immer geladen wenn der Motor läuft. Schließen Sie den D+ immer an wenn dies möglich ist.

Die 12 Volt Versorgungsbatterie kann auch über unabhängige
Ladeeinrichtungen (Netzladeautomat, Solaranlage usw.) geladen werden.

Ladevorgang 24 Volt Starterbatterie
Von 12 Volt nach 24 Volt (Rückwärts-Modus)

Wird die 24 Volt Starterbatterie nicht über die Lichtmaschine geladen und ist die Spannung der 12 Volt Versorgungsbatterie größer als 14 Volt, so wird die Starterbatterie über den Converter aus der Versorgungsbatterie geladen.

Um eine Entladung der Versorgungsbatterie zu verhindern wird der Ruckwärts-Modus beendet wenn die Spannung der Versorgungsbatterie unter 13 Volt absinkt.

Wird die 12 Volt Versorgungsbatterie über unabhängige adeeinrichtungen
(Netzladeautomat, Solaranlage usw.) geladen, wird die 24 Volt starterbatterie mitgeladen.

Verbinden Sie das Gerät gemäß Anschlussplan mit der 12 Volt
Versorgungsbatterie. Achten Sie auf die Leitungsquerschnitte und den richtigen

Anschluss der Pole.
Die Minusleitung für die 12 Volt Batterie (blau 10 mm²) an den 12 Volt
Minusanschluss am Gerät und den Minuspol der 12 Volt Batterie anschließen.
Die Plusleitung für die 12 Volt Batterie (rot 10 mm²) an den 12 Volt
Plusanschluss am Gerät und den Pluspol der 12 Volt Batterie anschließen.
Sichern Sie diese Leitung, nahe dem Pluspol der Batterie, mit einer 50 A
Sicherung ab!
Bringen Sie den Klappferrit (Bild 7) nahe am Gerät an um eine optimale
Entstörung zu erreichen. Legen Sie hierzu die Plus- und Minusleitung der 12
Volt Anschlüsse in den aufgeklappten Ferrit, schließen sie den Klappferrit und
drücken Sie ihn zusammen bis die Verriegelung einrastet. Fixieren Sie den
Klappferrit durch je einen Kabelbinder vor und hinter dem Ferrit auf den
Leitungen.
Messleitung B+ (rot 0,75 mm²) an den B+ Eingang am Gerät und den Pluspol
der 12 Volt Versorgungsbatterie anschließen. Sichern Sie diese Leitung, nahe
dem Pluspol der Batterie, mit einer 2 A Sicherung ab!
Falls Sie einen Temperaturfühler für die 12 Volt Batterie verwenden, kleben
Sie den Temperaturfühler an die Stirnseite der 12 Volt Batterie. Hierzu
entfernen Sie die Schutzfolie am Klebepunkt des Temperaturfühlers und
drücken ihn kräftig auf die gewünschte Position an der Batterie (siehe
Beschreibung Temperaturfühler). Stecken Sie das Kabel des Temperaturfühlers
an den Temperaturfühleranschluss des Gerätes an (2-poliger Anschluss).
Falls Sie eine Betriebsanzeige LED (optional) verwenden, stecken Sie das
Kabel der Betriebsanzeige an den Betriebsanzeigeanschluss (2-poliger
Anschluss) des Gerätes an. Prüfen Sie alle Anschlüsse auf sicheren Sitz!



Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten