Accus geschikt voor zonnepaneel

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Bert_s

Accus geschikt voor zonnepaneel

Bericht door Bert_s »

Ik heb drie vragen
1) wat is de maximale laadstroom van de dynamo in een Nederlandse ex-ambu 508D uit 1987?
2) ben van plan om huishoud accus te plaatsen en die door een CYRIX met de startaccus te verbinden.
Als ik ook nog een zonnepaneel aan wil sluiten welk type accu kan ik dan het beste nemen voor de huishoudaccus (ik houd alles op 24V). Ik heb gehoord dat accus die erg geschikt zijn voor zonnepanelen niet geschikt zijn om door de dynamo opgeladen te worden (moet hier een compromis gezocht worden, wie heeft hier ervaring mee?).
3) Zijn er ook mensen die ipv twee 12V accus een 24V accu plaatsen (bijvoorbeeld uit zo'n scootmobiel)
Alvast bedankt
Bert_s
GerardM
Contacteer:

Vraag 1

Bericht door GerardM »

Beter laat dan nooit en ik kwam het toevallig vandaag tegen, het antwoord op vraag 1: de dynamo levert maximaal 55 Ampere.

Groet,

Gerard
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Ik heb het ooit uitgezocht gehad, en uit het hoofd lijkt mij de combinatie wel mogelijk, voor de boordaccus kun je beter semi-tractie nemen, maar er is dan wel een probleem om ze met de dynamo helemaal vol te krijgen, maar als je er ook zonnepanelen er bij hebt is dat niet zo erg denk ik.

Frank
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Met twee 12 V semi-tractieaccu's in serie, te laden via een Cyrix uit een startbatterij, die op zijn beurt wordt geladen met een 55 A generator (Sonderausführung) heb je een prima installatie.
Doordat de Cyrix in gesloten toestand geen spanningsval teweegbrengt, krijg je je huishoudaccu prima geladen. Gebruik wel stevige kabel, b.v. 6 of zelfs 10 qmm.

Het zonnepaneel, d.w.z. de regelunit daarvan, kan gewoon parallel aan de rest op de accupolen worden aangesloten.

NB Reken je niet rijk met dat zonnepaneel. In praktijk valt het vermogen op onze breedte tegen. Maar het helpt wel je accu vol te houden als je niet veel ontlaadt.
Plaats reactie