dynamo reviseren of vernieuwen
- Roger 1100
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
- Locatie: Vlodrop
- Contacteer:
dynamo reviseren of vernieuwen
Beste Dubbelluchters,
Wanneer ik ca. 20 minuten met de lichten aan rijd (en de motor dus goed warm is gelopen), dan hoor je een soort 'schurend' geluid van een ronddraaiend motoronderdeel. Wanneer ik zonder de lichten aan rijd is dit niet het geval. Als het goed is, dan is dit een teken dat de lagers van de dynamo versleten zijn.
Volstaat het hierbij om de dynamo te laten reviseren of is het beter om een nieuwe dynamo in te bouwen? Qua kosten zal het ongeveer op hetzelfde neerkomen. Een bekende monteur liet me weten dat hij de dynamo kon laten reviseren voor 150 euro. Via Dubbellucht heb ik echter begrepen dat ik een nieuwe dynamo kan krijgen voor 120 euro wanneer ik de oude inlever. Nu is mijn overweging: dynamo laten reviseren en in laten bouwen, waardoor ik er zelf geen werk aan heb. Of zelf de dynamo uitbouwen en inruilen voor een nieuwe en deze weer zelf inbouwen.
Hoe eenvoudig of lastig is het voor een 'leek' om deze werkzaamheden zelf te verrichten en hoe zinvol is het om in deze situatie een nieuwe dynamo te nemen of hem te laten reviseren?
Groeten,
Roger
Wanneer ik ca. 20 minuten met de lichten aan rijd (en de motor dus goed warm is gelopen), dan hoor je een soort 'schurend' geluid van een ronddraaiend motoronderdeel. Wanneer ik zonder de lichten aan rijd is dit niet het geval. Als het goed is, dan is dit een teken dat de lagers van de dynamo versleten zijn.
Volstaat het hierbij om de dynamo te laten reviseren of is het beter om een nieuwe dynamo in te bouwen? Qua kosten zal het ongeveer op hetzelfde neerkomen. Een bekende monteur liet me weten dat hij de dynamo kon laten reviseren voor 150 euro. Via Dubbellucht heb ik echter begrepen dat ik een nieuwe dynamo kan krijgen voor 120 euro wanneer ik de oude inlever. Nu is mijn overweging: dynamo laten reviseren en in laten bouwen, waardoor ik er zelf geen werk aan heb. Of zelf de dynamo uitbouwen en inruilen voor een nieuwe en deze weer zelf inbouwen.
Hoe eenvoudig of lastig is het voor een 'leek' om deze werkzaamheden zelf te verrichten en hoe zinvol is het om in deze situatie een nieuwe dynamo te nemen of hem te laten reviseren?
Groeten,
Roger
Carpe Noctem.
- KWF-704
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
- Locatie: Antwerpen
Hey Roger;
Voor je grote kosten doet moet je even nakijken of de v snaren nog goed zijn niet alleen de spanning op de riemen is belangrijk het kan ook zijn dat ze dun zijn of hard (dan zijn ze glad) als een motor draait levert de alternator alle spanning die nodig is dus als je alle lichten aansteekt komt de deze stroom van de alternator deze word dus belast geeft meer weerstand en gaat slippen en krijst de hele buurt wakker
Groetjes Johan
Voor je grote kosten doet moet je even nakijken of de v snaren nog goed zijn niet alleen de spanning op de riemen is belangrijk het kan ook zijn dat ze dun zijn of hard (dan zijn ze glad) als een motor draait levert de alternator alle spanning die nodig is dus als je alle lichten aansteekt komt de deze stroom van de alternator deze word dus belast geeft meer weerstand en gaat slippen en krijst de hele buurt wakker
Groetjes Johan
- Roger 1100
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
- Locatie: Vlodrop
- Contacteer:
alternator ?
Hhmm, de alternator, nooit van gehoord. Maar zoals je het beschrijft klopt het wel. Het geluid is alleen te horen wanneer ik met de lichten aan rijd. De monteur waarover ik sprak, kaarte inderdaad aan dat hij de dynamo kon laten reviseren, aldus inderdaad een tussenpersoon. Maar als het de alternator betreft dan is vervanging van de dynamo niet nodig.
Waar zit de alternator eigenlijk bij een 508, hoe ziet dit ding er uit, is dit 'ding' te reviseren/nieuw te verkrijgen en hoe zit het hierbij om hieraan te 'klussen' als leek? En nog een vraag: in hoeverre is het raadzaam om door te rijden met een versleten/defecte alternator?
Ik zal strakjes in ieder geval de V-snaren eens controleren.
Groeten,
Roger
Waar zit de alternator eigenlijk bij een 508, hoe ziet dit ding er uit, is dit 'ding' te reviseren/nieuw te verkrijgen en hoe zit het hierbij om hieraan te 'klussen' als leek? En nog een vraag: in hoeverre is het raadzaam om door te rijden met een versleten/defecte alternator?
Ik zal strakjes in ieder geval de V-snaren eens controleren.
Groeten,
Roger
Carpe Noctem.
- KWF-704
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
- Locatie: Antwerpen
Die belg weer he Ben
weer een woordje voor jou dikke van dale
een dynamo vind je terug op oudere voertuigen een dynamo leverd pas stroom als de motor een bepaalt toerental heeft dus bij lage toeren leverd deze meestal geen stroom of zeer weinig
een alternator krijgt via zijn regelaar een exitatiestroom deze gaat daardoor ook laden op laag toerental
en is kleiner en heeft een groter laadvermogen
Groetjes Johan
weer een woordje voor jou dikke van dale
een dynamo vind je terug op oudere voertuigen een dynamo leverd pas stroom als de motor een bepaalt toerental heeft dus bij lage toeren leverd deze meestal geen stroom of zeer weinig
een alternator krijgt via zijn regelaar een exitatiestroom deze gaat daardoor ook laden op laag toerental
en is kleiner en heeft een groter laadvermogen
Groetjes Johan
- Roger 1100
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
- Locatie: Vlodrop
- Contacteer:
dynamo alternator
Zo zie je maar dat je nooit te oud bent om te leren. Dynamo en alternator. Morgen eindelijk tijd om mijn snufferd eens onder de motorkap te steken.
Groeten,
Roger
Groeten,
Roger
Carpe Noctem.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Gebruik gewoon het woord generator, dat dekt zowel het begrip dynamo (zoals ze vroeger hadden, met een DF-aansluiting en met zo'n charmant doosje met relais) als de alternator (het Engelse woord voor de wisselspanninggenerator (meestal een draaistroomgenerator (3 fasen))) met z'n dioden in brugschakeling en halfgeleider-spanningsregelaar. Bosch heeft trouwens fantastische studieboekjes over dit onderwerp. Ga maar eens kijken in de bieb!
Groetjes,
Ernst
Groetjes,
Ernst
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
- Locatie: Noordwolde
Als de V-snaar versleten is worden de (schuine) zijkanten smaller en gaat de snaar dieper in de poeli (snaarschijf) lopen ; dit heeft als gevolg dat op een gegeven moment deze snaar de bodem van de poeli raakt waardoor deze niet meer klemt op de zijkanten . De snaar staat wel strak , maar gaat slippen als de dynamo veel werk moet verrichten!
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Mercedes L613D Bus Camper
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 24 jan 2005, 16:37
- Locatie: Buitenpost
Net nieuwe verstuivers gemonteerd..proefrit en het volgende dient zich alweer aan... Soms moet je een lange adem hebben.
Laadstroomcontrolelampje brandt.
Info gehaald binnen de club. Advies: stekkers checken. Nergens vind ik mijn spanningsregelaar. Zou er dan een dynamo in mijn 608 zitten waar die ingebouwd zit??
Dynamo eruit en later met mijn buurman opzoek naar de regelaar. Chassis afgegaan, alle hoekjes en gaten afgezocht onder de bus.
Niet in de accubak (onder de ch.stoel) en ja hoor... schuin achter het koppelingspedaal tegen het schutbord.
Ik zie ook dat er een kabelverbinder open ligt en er een draad los zit.
Grote kans dat dit de oorzaak is. Maar toch de dynamo naar een hobby-ist gebracht. Hij heeft nieuwe koolborstels geplaatst. De man heeft vroeger bij Lasaulec gewerkt en repareert veel aan dynamo's.. waar vind je dat nog?? Ik heb een prijs gehad voor een nieuwe dynamo; 175 euri.
Nu was ik 2o euro kwijt. Het hele zaakje zit sinds vandaag weer op zijn plek. Enuhh die kabelverbinder heb ik weggegooid en de draden gesoldeerd!!!
Laadstroomcontrolelampje brandt.
Info gehaald binnen de club. Advies: stekkers checken. Nergens vind ik mijn spanningsregelaar. Zou er dan een dynamo in mijn 608 zitten waar die ingebouwd zit??
Dynamo eruit en later met mijn buurman opzoek naar de regelaar. Chassis afgegaan, alle hoekjes en gaten afgezocht onder de bus.
Niet in de accubak (onder de ch.stoel) en ja hoor... schuin achter het koppelingspedaal tegen het schutbord.
Ik zie ook dat er een kabelverbinder open ligt en er een draad los zit.
Grote kans dat dit de oorzaak is. Maar toch de dynamo naar een hobby-ist gebracht. Hij heeft nieuwe koolborstels geplaatst. De man heeft vroeger bij Lasaulec gewerkt en repareert veel aan dynamo's.. waar vind je dat nog?? Ik heb een prijs gehad voor een nieuwe dynamo; 175 euri.
Nu was ik 2o euro kwijt. Het hele zaakje zit sinds vandaag weer op zijn plek. Enuhh die kabelverbinder heb ik weggegooid en de draden gesoldeerd!!!

beginnende en enthousiast bezitter van een 608, veel plezier in sleutelen, kennis is groeiende
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten