Olie-lekkage bij steek-as, pakking?

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
winand

Olie-lekkage bij steek-as, pakking?

Bericht door winand »

Ben net terug van een eerste testreisje met mijn bus naar de franse alpen, meteen in het diepe zeg maar.
Bus heeft het prima gedaan, hoewel het leek alsof ik em steeds meer motorolie moest voeren, maar da's een ander verhaal.
Bij een stop merkte ik op dat de velg linksachter erg vies was, het bleek een laagje verse olie.
Meteen ben ik met mijn dopsleutels aan de slag gegaan (en ja hoor, nr 17 was niet te vinden :) ) Het bleek dat de moeren van de steekas, (niet de wielmoeren, maar de moeren in het midden..) ik hoop tenminste dat dat de steekas heet, heel erg los zaten! Hiertussen was olie gaan lekken.
Ik had de as een stukkie eruit gehaald en de pakking was gedeeltelijk vergaan. Ik besloot de pakking helemaal te verwijderen zodat ik het minst kans had op lekkage, want een halve pakking werkt natuurlijk niet.
Ben er weer 1000 km terug naar nederland gereden, met wel lekkage, maar veel minder en niet verontrustend.

Is deze pakking een standaard onderdeel en zo te krijgen bij MB, of dien ik vloeibare pakking te gebruiken (dit zat er ook tussen volgens mij)
Is het mogelijk dat deze moeren in loop van tijd uit zichzelf los gaan?
Beetje vreemd niet?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Winand,

het is niet normaal dat die steekas loskomt.
Ik zou de andere kant dan ook maar controleren, want dit lijkt op een fout van een monteur.
Die pakking is gewoon verkrijgbaar.
Je kunt er idd vloeibare pakking voor gebruiken (maar dan zit je wel te etteren als ie weer los moet).

Als het je nog eens overkomt (of met een andere pakking onderweg) dan kun je 'm meestal eenvoudig namaken.
Men neme een stuk stevig papier of van dat mooie stijfgeperste karton oid.
Je legt dat op de plek delict en tikt er met de scherpe kant van een hamer oid VOORZICHTIG de vorm en (bout)gaten uit.
Beide kanten van je papieren kunstwerkje insmeren met vet (dus niet met olie), en karren met die geit.:P

Als er niet veel druk op komt, kan een smal strookje met vet doordrenkte poetslap ook uitkomst bieden.
Voorwaarde is dan wel dat er genoeg bouten/tapeinden zijn om dat strookje goed aan te drukken.
In het geval van die steekas had dat dus gekunt.
(Ik rij/vaar dan ook geen meter zonder een potje vet aan boord.)

Andere materialen om een noodpakking van te maken: vloerzeil, melkpak, fiets-binnenband, electriciteitsdraad, een mouse-pad, het leren stoeipakje van je vriendin...:P
Er is altijd wel iets in de buurt waar je een water of olie-pakking van kunt maken.

Als je een beetje slechte uitlaat hebt, dan moet je een potje kachelkit meenemen. (kun je ook gebruiken tegen een scheurtje in je spruitstukken én als "vloeibare" uitlaatpakking)
Beter (en goedkoper) dan alle dure uitlaatkit-soorten bij elkaar, en het is bijna eeuwig houdbaar.
Maar goe, ik ga in m'n enthousiasme weer eens off-topic.. :oops:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
winand

Bericht door winand »

Wow, een geweldig antwoord Leo :D
Hier ben ik helemaal mee geholpen, dank je
Ga ook maar snel een potje vetje halen.. :wink:
De Moeren aan de andere zijde zitten gelukkig muurvast.
winand

Bericht door winand »

Inmiddels heb ik het euvel verholpen, was fluitje van een cent.
Was bij MB om een pakking te halen voor de steekas, maar ze vertelde mij dat daar geen pakking voor is (?)
Heb uiteindelijk een vloeibare pakking gebruikt.
Het lek is gedicht. 8)
Gerard

Bericht door Gerard »

Die pakking is volgens de MB dealer, niet meer te krijgen. Kun je er zelf een maken natuurlijk. We hebben niet voor niets handenarbeid gehad op school vroeger.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Owww, dan had die van mij er zeker nog 1 liggen, want vorig jaar gooiden ze er zo een nieuwe in.. :)

Nou jah, wat maakt 't uit, dicht is dicht. 8)

Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Kennelijk is er voor de verschillende typen steekas (6 of 8 boutjes) wel of geen pakking verkrijgbaar. De 608-documentatie schrijft aleen een dunne laag vloeibare pakking voor.
Onze Bus

Pakking steekas

Bericht door Onze Bus »

Het verwonderde mij ook dat er geen pakking tussenzat. In de MB documentatie is deze ook nergens te vinden. Hier wordt zoals Ernst al genoemd heeft alleen gesproken over vloeibare pakking.
Persoonlijk vind ik de tip van Gerard om zelf een pakking te maken de beste.
Neemt niet weg dat het niet verkeerd is om jaarlijks de steekasmoeren op vastzitten te controleren. Voor wie waarde hecht aan aanhaalmomenten, MB schrijft 65 Nm voor

"Onze Bus"
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 19 aug 2007, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Ook bij mij: geen pakking (te krijgen) volgens de M.B. monteurs.

Frank
Arnold Smeets

pakking steekas

Bericht door Arnold Smeets »

Leo: kom ik bij Brezan of Lasaulec of noem maar op weg met de aanduiding "kachelkit"? Of nemen ze me vanaf dat moment helemaal nooit meer serieus omdat ik geen merknaam weet te noemen? :?

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Arnold,

die kachelkit is verkrijgbaar bij de kachelboer..:D (écht waar)

Ik heb een potje van het merk Hydra, gefabriceerd door Chemische fabriek "Schiedam".

ps, wat een prachtige ophef over een stukkie papieren pakking..:P
Plaats reactie