sturen

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
markw

sturen

Bericht door markw »

De afgelopen tijd heb ik het gevoel dat er iets niet helemaal in orde is met het sturen. Ik weet niet goed te verwoorden wat het is maar in de bochten heb ik soms het gevoel dat mijn stuur een beetje door schiet als of er een wiel los zit of zoiets.Ook vind ik het stuur erg licht draaien soms. Als ik onder de bus lig kan ik nergens iets vreemds ontdekken alles lijkt normaal. Ik heb de fussees gesmeerd in de hoop dat dit iets zou veranderen maar het voelt nog steeds niet goed. De voorband aan de bijrijders kant van de bus is aan een kant(de buitenkant) meer afgesleten dan de ander band. Is dit puur een kwestie van goed uit laten lijnen of is er mischien iets anders aan de hand. Kan dit de oorzaak zijn van dat niet helemaal lekkere gevoel tijdens het sturen?

Mark
Anton

Bericht door Anton »

Hpoi,

Ga er eens onderliggen, en laat iemand het stuur heen en weer draaien.
Kijk dan of het stuurhuis goed vast zit.

Die bevestiggingsplaat wil nog wel eens scheuren.
Vermeld ook het type even, op het forum is er ook al eens aandacht aan besteed!

Stuur ze!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
janvds

Bericht door janvds »

mark,
zou denken idd het stuurhuis, even bij zoeken stuurhuis invullen..........

succes
jan vds
Hobby 600 1986
Unknown User

sturen

Bericht door Unknown User »

markw

Bericht door markw »

Gisteren even onder de bus gekeken naar de beruchte plaat waar het stuurhuis aan bevestigd is en de rest van de stangen die onderdeel uitmaken van de stuurinrichting.Ik kon hier niets engs aan ontdekken dus waarschijnlijk( hopelijk!) is het alleen een kwestie van uit laten lijnen en nieuwe banden. Kan iemand mij iets vertellen over CHENG SHIN banden? Ze zijn aantrekkelijk geprijsd maar is het kwalitatief ook een goede band of moet ik er niet aan beginnen? Voorbeeld Fulda 162 euro inclusief BTW en montage (+uitbalanceren) tegen 110 euro CHENG SHIN.

Mark
GerardM
Contacteer:

Banden

Bericht door GerardM »

Mark,

met die Cheng banden heb ik geen ervaring; wel met nieuwe Goodyears Cargo G24, rijdt super licht en stil. Ik heb 132 euri incl alles per band betaald. Is wellicht ook een alternatief voor je. Op http://www.bandengids.nl kun je ook nog wat andere indrukken van prijzen opdoen.

Hoe oud zijn trouwens je huidige banden ?

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Betr: Banden:

Ik heb bij mijn bandenleverancier een speciale aanbieding van EU 105,50 per band (6,50 x 16 )inclusief balanceren nieuwe ventielen en stikstofvulling.
Ik heb met dat merk 7000 km goede ervaring met mijn TN 207D

Door een communicatieprobleem staat dit nog niet op de bedrijvenlijst!!!!!!

Stuur maar een PB als je info wil.

Frank
A_A

Bericht door A_A »

Hmm mijn bandenboer had het meen ik over 60 of 70 euro per band (nieuw) inclusief alles. Ik wil evt wel kijken welk merk dat is.
waarschijnlijk sava oid
Ben daar laatst geweest voor een 2e hands band voor mijn reserve wiel, inclusief alles 35 euro dwz 30 euro voor de band, maar vanwege de velg moest er ook een binnenband in. Prima band, merk jokidoki ofzo
markw

Bericht door markw »

Inmiddels heb ik twee nieuwe voorbanden(MAXXIS) laten bestellen.In eerste instantie wou ik toch voor de kwalitatief betere FULDA's gaan maar deze konden pas eind januari geleverd worden.
Toen ik nog even met de bandenman stond te praten, over die ene voorband die aan de buitenkant was afgesleten, zei hij dat het niet alleen de uitlijning hoeft te zijn maar dat het ook wiellagerspeling kan zijn.
Wat denken jullie hier over? Is dit iets dat zelf makkelijk te controleren/ op te lossen is. Is het een dure grap om het te laten doen?

Groeten Mark
Bert Steenhuis
Contacteer:

Wiellager speling.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Mark,

Het controleren op wiellager speling is supper een voudig.

*Krik aan een kant de wagen onder de vooras of bladveer op tot het wiel
ruim vrij van de grond is.
*pak de band links en rechts beet.
*als je nu je handen krachtig van en naar de auto beweegt kun je eventuele speling voelen.
# als je speling denkt te voelen herhaal deze handeling nogmaals terwijl je de band boven en onder beet pakt, je weet dan zeker dat je wiellager speling voelt en niet een mogelijke speling in de stuurinrichting.
#wat de speling betreft, het wiel moet soepel, zonder haperen en geknars rond draaien, terwijl nagenoeg geen zijdelinkse speling voelbaar mag zijn.

Bekijk dit eerst maar eens, het afstellen van de lagers is opzich vrij eenvoudig maar vergt wel wat vaardigheid.

Zie verder Persoonlijk bericht.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Hallo,
De bandenslijtage kan meerdere oorzaken hebben.
Ik had te veel toespoor en dat klopte met de slijtage.
Maar ook de fuse-speling kan de oorzaak zijn geweest, had ik ook last van. Dat lijkt mij eerder een oorzaak dan de lagerspeling, tenzij die erg groot is.

Ik hoop voor jou dat het niet de fuse is want daaar wordt je niet vrolijk van.

Frank
markw

Bericht door markw »

Allereerst bedankt voor al jullie reacties!
Vanochtend de bus opgekrikt maar ik heb niet echt speling kunnen voelen.
Is het duidelijk te voelen of is een minimale speling genoeg voor de slijtage die ik aan mijn band heb en is de speling dus nauwelijks waarneembaar?
Ook heb ik over de band van binnen naar buiten en van buiten naar binnen gewreven maar ik kon geen verschil voelen.

Groeten Mark
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Mark,

Wrijven helpt niet, ook een Renny doet niks!
De bedoeling is dat je het wiel stevig vastpakt, met beide handen en dan probeerd met zoveel mogelijk kracht
heen en weer te bewegen, zodat het andere wiel dus ook beetje heen en weer gaat.
Op die manieer kun je speling voelen!

Wrijf ze!

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
21-GB-69

Bericht door 21-GB-69 »

hoi......

een klap met je vuist op de band geven op 12 uur geeft ook uitsluitsel. als er speling is dan hoor je een tik, zonder speling hoor je alleen het doffe geluid van je vuist op de .

niet te hard slaan he...... :D

Kees
markw

Bericht door markw »

Vandaag zijn de nieuwe banden gemonteerd en volgens de 'bandenboer'was het de uitlijning die niet goed was( erg hoge stoeprand in Frankrijk :oops:).
Wat ik niet begreep is wat er gebeurd bij het 'meepakken van zo'n stoeprand'. Zoals ik het zie, en de banden boer heeft dit beaamd; is dat door de klap die, in mijn geval het voorwiel aande bijrijders-kant kreeg, de spoorstang iets is verbogen. Ik dacht dat omdat de spoorstang tussen de twee wielen zit dit zou resulteren in toe- of uitspoor van beide wielen.
Doordat onze bussen een stuurhuis hebben, dat met een arm verbonden is met het voorwiel aan de bestuurderskant,en dus min of meer als eerste dat wiel aanstuurd, kan het dus gebeuren dat als het andere wiel een 'klap' krijgt,de daardoor( iets) verbogen spoorstang er voor zorgt dat dat wiel toe- of uitspoor heeft en het andere wiel min of meer recht wordt gehouden doordat de kracht die uitgeoefend wordt op het stuurwiel bijna direct op dat wiel aangrijpt.

Ik hoop dat dit verhaaltje een beetje een duidelijke verklaring is voor het afslijten van een der banden.

Mooie nieuwe zwarte bandjes....om op te slijten MMMMmmmmm!

bedankt iedereen!

Met vriendelijke groeten,

Mark
Anton

Bericht door Anton »

Hoi

Fijn dat het probleem weer is opgelost!!

Groet Anton

Afbeelding
Plaats reactie