niveauindicator
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
niveauindicator
Op verzoek hierbij een schema'tje van een niveauindicator voor schoon- of vuilwater. Per electrode (vergelijk http://www.sittig.nl/images/IMG_0223_1_2.jpg ) dient de schakeling één maal te worden gemaakt. Ik gebruik een BC556 (=BC557) PNP torretje, omdat ik er daarvan nog een stel had en omdat die in de vorige bus goed werkte.
NB Een vergelijkbaar schema'tje is door Martin Vijzelaar gepubliceerd in Klep 2001/1. Martin gebruikte een NPN tor, waarbij de LED uiteraard aan de emitter i.p.v. aan de collector moet komen.
NB Een vergelijkbaar schema'tje is door Martin Vijzelaar gepubliceerd in Klep 2001/1. Martin gebruikte een NPN tor, waarbij de LED uiteraard aan de emitter i.p.v. aan de collector moet komen.
Laatst gewijzigd door Admin op 03 nov 2006, 13:24, 2 keer totaal gewijzigd.
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
nivometer
Hallo Ernst,
Als ik het schema goed begrijp moet het water in de tank met de massa 'kortgesloten' zijn.
Gebruik je daar 1 van de electroden voor ? ( de onderste ?)
Groet, Herman
Als ik het schema goed begrijp moet het water in de tank met de massa 'kortgesloten' zijn.
Gebruik je daar 1 van de electroden voor ? ( de onderste ?)
Groet, Herman
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Hi Herman,
Klopt als een bus. Ik heb het tekeningetje aangepast. Bedankt voor de aanvulling.
Ik wil in m'n schoonwatertank dezelfde schakeling toepassen, maar dan met vijf of zes RVS draadeinden van vershillende lengte die ik door de dop van de IBC naar beneden laat wijzen. Paar plastic schijfjes om alles mooi parallel te houden, kabelschoentje bovenop, hele zak moertjes om alles vast te zetten... klaar! Maar dat zijn allemaal verfijningen voor later, eerst maar eens de basisvoorzieningen in orde maken (warm en koud water en afvoer).
Groeten,
Ernst
Klopt als een bus. Ik heb het tekeningetje aangepast. Bedankt voor de aanvulling.
Ik wil in m'n schoonwatertank dezelfde schakeling toepassen, maar dan met vijf of zes RVS draadeinden van vershillende lengte die ik door de dop van de IBC naar beneden laat wijzen. Paar plastic schijfjes om alles mooi parallel te houden, kabelschoentje bovenop, hele zak moertjes om alles vast te zetten... klaar! Maar dat zijn allemaal verfijningen voor later, eerst maar eens de basisvoorzieningen in orde maken (warm en koud water en afvoer).
Groeten,
Ernst
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Gelweldig!
Heb een gecombineerd schakelingetje gebouwd volgens het schemaatje hierboven.
4 ledjes voor de schoonwatertank, 4 ledjes voor de vuilwatertank.
Het werkt perfect.
Kosten (excl printplaatje en draden): 4,60 euro
Nu nog rvs boutjes in de tanks en een frontpaneeltje..
Ideale en goedkope oplossing die perfect werkt!
Heb een gecombineerd schakelingetje gebouwd volgens het schemaatje hierboven.
4 ledjes voor de schoonwatertank, 4 ledjes voor de vuilwatertank.
Het werkt perfect.
Kosten (excl printplaatje en draden): 4,60 euro
Nu nog rvs boutjes in de tanks en een frontpaneeltje..
Ideale en goedkope oplossing die perfect werkt!
Laatst gewijzigd door winand op 22 feb 2013, 17:42, 2 keer totaal gewijzigd.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Niet te vroeg juichen Winand, je weet nog niet wat RVS vandaag de dag kost...........................
Overigens bedankt voor het schema, ik was al aan het zoeken op internet en bij de electronica winkel( die had een pakketje voor 15 Eu).
Overigens heb ik een heel andere toepassing op het oog dan waar het er voor geplaatst is:
Namelijk: een koelvloeistofnivo alarm, dus nog wat extra's er aan knutselen en dan een zoemer en een grote rode dashbordlamp er aan hangen. (Ernst een suggestie voor de aanpassing???)
Reden van de aktie: het heeft me vorig jaar een 314 motor gekost toen ik ongemerkt bijna de hele koelvloeistofvoorraad verloor :x
Frank
Overigens bedankt voor het schema, ik was al aan het zoeken op internet en bij de electronica winkel( die had een pakketje voor 15 Eu).
Overigens heb ik een heel andere toepassing op het oog dan waar het er voor geplaatst is:
Namelijk: een koelvloeistofnivo alarm, dus nog wat extra's er aan knutselen en dan een zoemer en een grote rode dashbordlamp er aan hangen. (Ernst een suggestie voor de aanpassing???)
Reden van de aktie: het heeft me vorig jaar een 314 motor gekost toen ik ongemerkt bijna de hele koelvloeistofvoorraad verloor :x
Frank
- Saskia
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
- Locatie: Zuid-Hollandse Klei
plaatjes
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Ziet er erg mooi uit, zo in het radiovakje denk ik.
Ik zie dat je lampjes hebt voor:
- zonnepaneel (geeft ie de laadstroom aan o.i.d ?)
- Schoon en vuil water
- en de laatste, diesel ? Heb je van die meetpunten in je dieseltank gemaakt!? is dat niet gevaarlijk?
Overigens zeg je dat de lampjes constant aan staan. Bij de kant en klare controle panelen zit er altijd een drukknopje bij waarmee je eventjes het nivo kan checken. Dit is niet voor niets. Wanneer het constant aan staat krijg je electrolyse verschijnselen heb ik me laten vertellen.
Wat de gevolgen zijn weet ik niet exact. (vervuiling drinkwater? beschadiging meetpunten?)
Overigens ben ik van plan een meetpaneel te maken in het woongedeelte met deze twee nivometertjes plus:
- Voltmeter startaccu
- Voltmeter huishoudaccu
- Amperemeter voor laadstroom zonnepaneel (heb ik nog niet, voor de toekomst :-))
Deze drie metertjes zijn eenvoudige multimetertjes die ik simpelweg achter het frontpaneel 'plak'. Dit is een veel goedkopere oplossing dan losse voltmeters o.i.d.
De multimetertjes heb ik gekocht voor zo'n 5,95(!) euro per stuk bij Display in Eindhoven (tegenwoordig coditronix):
http://www.coditronix.nl/index.php?p=45 ... 2&a=341634
Er zit een batterijtje in van 12V, dus je kunt em dan makkelijk van de accu voeden.
Ik zie dat je lampjes hebt voor:
- zonnepaneel (geeft ie de laadstroom aan o.i.d ?)
- Schoon en vuil water
- en de laatste, diesel ? Heb je van die meetpunten in je dieseltank gemaakt!? is dat niet gevaarlijk?
Overigens zeg je dat de lampjes constant aan staan. Bij de kant en klare controle panelen zit er altijd een drukknopje bij waarmee je eventjes het nivo kan checken. Dit is niet voor niets. Wanneer het constant aan staat krijg je electrolyse verschijnselen heb ik me laten vertellen.
Wat de gevolgen zijn weet ik niet exact. (vervuiling drinkwater? beschadiging meetpunten?)
Overigens ben ik van plan een meetpaneel te maken in het woongedeelte met deze twee nivometertjes plus:
- Voltmeter startaccu
- Voltmeter huishoudaccu
- Amperemeter voor laadstroom zonnepaneel (heb ik nog niet, voor de toekomst :-))
Deze drie metertjes zijn eenvoudige multimetertjes die ik simpelweg achter het frontpaneel 'plak'. Dit is een veel goedkopere oplossing dan losse voltmeters o.i.d.
De multimetertjes heb ik gekocht voor zo'n 5,95(!) euro per stuk bij Display in Eindhoven (tegenwoordig coditronix):
http://www.coditronix.nl/index.php?p=45 ... 2&a=341634
Er zit een batterijtje in van 12V, dus je kunt em dan makkelijk van de accu voeden.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Saskia
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
- Locatie: Zuid-Hollandse Klei
zonnetje
Nee, niet voor het zonnepaneel, maar het zonnebloemetje is voor de ppo-meter, die we trouwens nog niet gebruiken.
Daarnaast zit schoonwater, dan vuilwater en de laatste is voor de pistank van de nonolet. Die werkt ook nog niet. Daarnaast zit een kant en klare niveaumeter van de gastank.
Daarnaast zit schoonwater, dan vuilwater en de laatste is voor de pistank van de nonolet. Die werkt ook nog niet. Daarnaast zit een kant en klare niveaumeter van de gastank.
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Er komt nog een schakelaar voor maar dat is vooral om stroom te besparen.winand schreef:...Overigens zeg je dat de lampjes constant aan staan. Bij de kant en klare controle panelen zit er altijd een drukknopje bij waarmee je eventjes het nivo kan checken. Dit is niet voor niets. Wanneer het constant aan staat krijg je electrolyse verschijnselen heb ik me laten vertellen.
Wat de gevolgen zijn weet ik niet exact. (vervuiling drinkwater? beschadiging meetpunten?)
Als de bus stilstaat gaat de stroom er ook af.
In theorie zou je het water electrolyseren maar die paar milli-amp's doet echt niks in de praktijk.
Als je water electrolyseerd krijg je wel een explosief mengsel boven je water hangen, als dat explodeerd zijn je meetpunten denk ik inderdaad beschadigd 8)
Verder heeft electrolyse meer een zuiverende dan vervuilende eigenschappen.
Ja, meten is weten.winand schreef:...Overigens ben ik van plan een meetpaneel te maken in het woongedeelte met deze twee nivometertjes plus:
- Voltmeter startaccu
- Voltmeter huishoudaccu
- Amperemeter voor laadstroom zonnepaneel (heb ik nog niet, voor de toekomst :-))
Als je toch een zonnepaneel (eigenlijk daglichtpaneel) aanschaft moet je daar een bijbehorende laadregelaar kopen.
Een beetje regelaar is voorzien van allerlei ingebouwde meterjes waaronder de accu spanning en laadstroom zonnepaneel.
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Ah, nu begrijp ik je icoontjes. Die zonnebloem is heel logisch eigenlijk, en voor die 'pistank' zou ik eerder aan een ander icoontje denken, maar ik begrijp je keuze
Het hele nonolet concept vind ik ook erg interessant (in de toekomst wellicht), vandaar mijn volgende vraag.
Waarom kies je voor een apparte tank voor het nonolet? Ik heb begrepen dat het vloeibare afval ook gewoon naar de vuilwatertank kan worden geleid, en hoef je maar 1 vieze tank te legen.
Het hele nonolet concept vind ik ook erg interessant (in de toekomst wellicht), vandaar mijn volgende vraag.
Waarom kies je voor een apparte tank voor het nonolet? Ik heb begrepen dat het vloeibare afval ook gewoon naar de vuilwatertank kan worden geleid, en hoef je maar 1 vieze tank te legen.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
gaat nu aardig off-topic... Sandra ?winand schreef:...Waarom kies je voor een apparte tank voor het nonolet? Ik heb begrepen dat het vloeibare afval ook gewoon naar de vuilwatertank kan worden geleid, en hoef je maar 1 vieze tank te legen.
Wij zijn nog niet tevreden over de nonolet.
dat wil zeggen, het zou reukloos moeten zijn en dat is het niet.
zeker de tank niet, wordt nu aan gewerkt.
Je moet de routing van je afvalpijp zo kort mogelijk maken, dat is een reden.
Een andere reden; Het grijs afvalwater is al moeilijk kwijt te raken laat staan als ie 'verrijkt' is...
Een losse kleine tank is nog makkelijk te legen in een 'afvalpunt chemisch toilet' of zo, een 100 litertank niet.
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Hallo Winand,
Ik heb nog even de vraag hoe je een leuk meetpaneel denkt te maken van die metertjes. Ik heb die metertjes ook met hetzelfde idee aangeschaft, maar om er nu wat leuks en compact van te maken ?? :(
Ik dacht eerst om die ronde schakelaar er af te slopen en dan de goede contactjes door te verbinden, maar dat blijkt nog knap lastig.
Heb jij misschien een beter idee?
groeten, Paul
Ik heb nog even de vraag hoe je een leuk meetpaneel denkt te maken van die metertjes. Ik heb die metertjes ook met hetzelfde idee aangeschaft, maar om er nu wat leuks en compact van te maken ?? :(
Ik dacht eerst om die ronde schakelaar er af te slopen en dan de goede contactjes door te verbinden, maar dat blijkt nog knap lastig.
Heb jij misschien een beter idee?
groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Hoi Paul en Winand,
Ook ik kocht 2 gele metertjes in de opruiming bij Lidl, voor, 1,99 Eu per stuk!!!
Een heb ik met batterij en al op het dashbord keplakt om laadspanning en accuspanning van de voertuigaccu's te kunnen aflezen (24 V)
Maar de bedoeling was ook alleen het venstertje met uitlezing te gebruiken en de draaischijf en alles wat niet nodig is voor voltmeting te verwijderen. En omdat er een 9 volt batt. in zit , ook nog een voedinkje 12V > 9 V maken.
Als jullie dat probleem opgelost hebben hoop ik het hier te lezen.
Frank
Ook ik kocht 2 gele metertjes in de opruiming bij Lidl, voor, 1,99 Eu per stuk!!!
Een heb ik met batterij en al op het dashbord keplakt om laadspanning en accuspanning van de voertuigaccu's te kunnen aflezen (24 V)
Maar de bedoeling was ook alleen het venstertje met uitlezing te gebruiken en de draaischijf en alles wat niet nodig is voor voltmeting te verwijderen. En omdat er een 9 volt batt. in zit , ook nog een voedinkje 12V > 9 V maken.
Als jullie dat probleem opgelost hebben hoop ik het hier te lezen.
Frank
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Hallo Herman en Saskia,
Het legen van die verrijkte grijswatertank lijkt me niet anders dan het legen van een "schone" grijswatertank, het is toch niet vervuild? :o
Ik heb een vermalingstoilet op de vuilwatertank aangesloten en volgens mij kan dat zo het riool in en zelfs in de regenputjes lans de weg. Het is zeker niet viezer dan wat onze viervoeters op straat produceren. Door de verdunning is het prima afbreekbaar, stinken doet het ook nauwelijks. Een afvalwater-zuiveringsinstalatie doet niets anders dan filtreren, beluchten en bezinken om al het afvalwater te zuiveren en daar gaat me een troep in! :(
Groeten, Paul
Het legen van die verrijkte grijswatertank lijkt me niet anders dan het legen van een "schone" grijswatertank, het is toch niet vervuild? :o
Ik heb een vermalingstoilet op de vuilwatertank aangesloten en volgens mij kan dat zo het riool in en zelfs in de regenputjes lans de weg. Het is zeker niet viezer dan wat onze viervoeters op straat produceren. Door de verdunning is het prima afbreekbaar, stinken doet het ook nauwelijks. Een afvalwater-zuiveringsinstalatie doet niets anders dan filtreren, beluchten en bezinken om al het afvalwater te zuiveren en daar gaat me een troep in! :(
Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
paulv; Ik ga de multimeters niet uit elkaar halen. Heb ik wel even gedaan om te kijken of het ding kleiner kon, maar dat is best lastig.
Ik ga elke meter voor slechts 1 functie gebruiken, dus de ronde schakelaar blijft altijd in dezelfde stand staan.
De complete multimetertjes 'plak' ik dan naast elkaar achter een nog te maken frontpaneel waar alleen uitsparingen voor de lcd-vensters van de meters in zitten. Door een drukschakelaar tussen de voedingsdraad vd batterij te zetten kan ik ze aan/uit schakelen.
Uiteraard ga ik de meetdraden aan de multimeters vastsolderen en laat ze niet met die hoge stekkertjes zitten ivm het niet vlak achter het paneel kunnen plakken van de 3 multimeters.
Ik ga elke meter voor slechts 1 functie gebruiken, dus de ronde schakelaar blijft altijd in dezelfde stand staan.
De complete multimetertjes 'plak' ik dan naast elkaar achter een nog te maken frontpaneel waar alleen uitsparingen voor de lcd-vensters van de meters in zitten. Door een drukschakelaar tussen de voedingsdraad vd batterij te zetten kan ik ze aan/uit schakelen.
Uiteraard ga ik de meetdraden aan de multimeters vastsolderen en laat ze niet met die hoge stekkertjes zitten ivm het niet vlak achter het paneel kunnen plakken van de 3 multimeters.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Hoi Winand,
Ja zo kan het ook, niet aan gedacht. :(
Wat ook kan is één mulimeter voor spanningen, en met een schakelaar switchen naar de verschillende bronnen, accu1, accu2, en de andere meter idemdito voor verschillende stromen. Heb je nog maar twee metertjes nodig en minder ruimte.
Groeten, Paul
Ja zo kan het ook, niet aan gedacht. :(
Wat ook kan is één mulimeter voor spanningen, en met een schakelaar switchen naar de verschillende bronnen, accu1, accu2, en de andere meter idemdito voor verschillende stromen. Heb je nog maar twee metertjes nodig en minder ruimte.
Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Paul, daar heb je gelijk in.paulv schreef:...Het legen van die verrijkte grijswatertank lijkt me niet anders dan het legen van een "schone" grijswatertank, het is toch niet vervuild? :o
...Het is zeker niet viezer dan wat onze viervoeters op straat produceren.
maar uhh, zo'n vermalerding bevalt je wel? (lees: stinkt niet ?)
En hoe groot is de vuil- en schoonwatertank van jou?
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Hallo Herman,
Het is fantastisch, geen chemische troep en geen gezeul om de paar dagen met poep-jerrycans naar (betaalde) loosputjes.
Ik heb een 100l afvalwatertank en daar doe ik een week mee. Twee personen, elke dag douchen, koken en toiletgebruik. Wij kamperen altijd wild en naar gelang de omstandigheden lozen we in de natuur, meestal een goed absorberend stuk grond waar de goten van de weg het regenwater verwerken, of in een rioolput.
Het afvalwater is dun vloeibaar, bruin en het ruikt wel een beetje, maar niet verder dan een meter bij het lozen. De geur is goed vergelijkbaar met iemand die in de poep gelopen heeft, lastig, maar binnen een beperkte straal.
In en om de camper ruik je helemaal niets, ik heb een ontuchting gemaakt naar het dak met een stuk tuinslang.
Het enige nadeel is de prijs van zo'n vermalingstoilet. misschien is een alternatief een Frans 230 V vermalingstoilet, een Sanibroyeur. Hier op het platteland gebruikt iedereen zo'n ding bij gebrek aan riolering. Het mag officieel niet meer, maar het heeft jaren tot ieders tevredenheid gewerkt.
Groeten, Paul
Het is fantastisch, geen chemische troep en geen gezeul om de paar dagen met poep-jerrycans naar (betaalde) loosputjes.
Ik heb een 100l afvalwatertank en daar doe ik een week mee. Twee personen, elke dag douchen, koken en toiletgebruik. Wij kamperen altijd wild en naar gelang de omstandigheden lozen we in de natuur, meestal een goed absorberend stuk grond waar de goten van de weg het regenwater verwerken, of in een rioolput.
Het afvalwater is dun vloeibaar, bruin en het ruikt wel een beetje, maar niet verder dan een meter bij het lozen. De geur is goed vergelijkbaar met iemand die in de poep gelopen heeft, lastig, maar binnen een beperkte straal.
In en om de camper ruik je helemaal niets, ik heb een ontuchting gemaakt naar het dak met een stuk tuinslang.
Het enige nadeel is de prijs van zo'n vermalingstoilet. misschien is een alternatief een Frans 230 V vermalingstoilet, een Sanibroyeur. Hier op het platteland gebruikt iedereen zo'n ding bij gebrek aan riolering. Het mag officieel niet meer, maar het heeft jaren tot ieders tevredenheid gewerkt.
Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 07 nov 2006, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Paul,
Hoe kom je van een nivometer voor je drikwater naar een shit-vermaler......
Maar evengoed ook interessant.
De sanibroulleur of zo komt me bekend voor, bioj mij thuis heeft m'n pa datzelfde merk op de 1e verdieping gemaakt waar geen riool was en alleen een douchputje. Werkte perfekt, maar was erg duur.
Zijn die dingen in Frankrijk nu veel goedkoper???
Ik heb zelfs ook nog een 12 V vermaler ergens op zolder liggen, die wou hij ooit in z'n boot bouwen... een idee misschien.
Groeten
FRank
Hoe kom je van een nivometer voor je drikwater naar een shit-vermaler......
Maar evengoed ook interessant.
De sanibroulleur of zo komt me bekend voor, bioj mij thuis heeft m'n pa datzelfde merk op de 1e verdieping gemaakt waar geen riool was en alleen een douchputje. Werkte perfekt, maar was erg duur.
Zijn die dingen in Frankrijk nu veel goedkoper???
Ik heb zelfs ook nog een 12 V vermaler ergens op zolder liggen, die wou hij ooit in z'n boot bouwen... een idee misschien.
Groeten
FRank
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Hallo FRank,
Ik heb destijds voor mijn RM69 rond de € 500,- betaald, bij Castorama zag ik iets staan voor € 279,- (375 W)
http://www.castorama.fr/boutique/sku/sk ... astoSA0602
Ik denk dat je nog goedkoper kunt gaan, Castorama is niet echt een prijsbreker.
Groeten, Paul
Ik heb destijds voor mijn RM69 rond de € 500,- betaald, bij Castorama zag ik iets staan voor € 279,- (375 W)
http://www.castorama.fr/boutique/sku/sk ... astoSA0602
Ik denk dat je nog goedkoper kunt gaan, Castorama is niet echt een prijsbreker.
Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Frank, ik heb een leuk schemaatje gezien waar je wellicht ook iets aan hebt. Het is een schema van een 'water-detector', wat erg lijkt op het bovenstaande, echter hier zit een zoemertje in verwerkt:Frank.fjph schreef:Overigens heb ik een heel andere toepassing op het oog dan waar het er voor geplaatst is:
Namelijk: een koelvloeistofnivo alarm, dus nog wat extra's er aan knutselen en dan een zoemer en een grote rode dashbordlamp er aan hangen. (Ernst een suggestie voor de aanpassing???)
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/83
(..maar ook deze behoeft aanpassing, hij zoemt nu als ie water detecteerd, ipv wanneer er juist geen water meer is..)
Misschien is het volgende schemaatje te gebruiken. Het is een 'potplant-voeler' Een ledje gaat branden als de grond droog is.
Of het direct zo bruikbaar is moet je gewoon even testen denk ik:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/56
Ik vind deze site echt een aanrader om rond te kijken voor kleine goedkope schakelingetjes
Maar nog iets wat ik me afvraag, hoe ga je het ene meetcontactje in je radiator plaatsen? Via de dop op een of andere manier. Boor je een gaatje bovenin je radiator, en gebruik je dat een 'kabeldoorvoer-rubbertje' voor het metalen schroefje. Zo ja, wordt dat rubbertje niet te heet dan?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Bedankt, voor 0,65 kun je wel een gokje wagen of het werkt.
WAt betreft de sensor, dat is grotendeels opgelost, toen ik in het najaar mijn koelsysteem spoelde en met nieuwe koelvloeistof vulde had iktoch de radiateur eruit liggen.
Daar heb ik toen een koperen nippel met bi/bu draad in (laten) solderen.
In die wartel komt een kunststof stukje rond van 12mm met uitwendige schroefdraad, voor de zekerheid met een knelfitting ringetje +moer aangekneld.
En dan tot slot een RVS draadeind M6 er doorheen, zodat je door draaien het nivo kan instellen. Dat laatste moet ik nog even doen, maar m'n draaibank ligt uit elkaar dus duurt het even.
Als het werkt zal ik het welmelden, (of het voor grof geld op de markt brengen :D :) )
Frank
WAt betreft de sensor, dat is grotendeels opgelost, toen ik in het najaar mijn koelsysteem spoelde en met nieuwe koelvloeistof vulde had iktoch de radiateur eruit liggen.
Daar heb ik toen een koperen nippel met bi/bu draad in (laten) solderen.
In die wartel komt een kunststof stukje rond van 12mm met uitwendige schroefdraad, voor de zekerheid met een knelfitting ringetje +moer aangekneld.
En dan tot slot een RVS draadeind M6 er doorheen, zodat je door draaien het nivo kan instellen. Dat laatste moet ik nog even doen, maar m'n draaibank ligt uit elkaar dus duurt het even.
Als het werkt zal ik het welmelden, (of het voor grof geld op de markt brengen :D :) )
Frank
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten