Enkele achterwielen bij een dubbellucht
Enkele achterwielen bij een dubbellucht
Ik heb gezien dat het mogelijk is om enkele achterwielen te monteren, het schijnt ook zeer goed te rijden. Maar is het toegestaan? Volgens diegene die ik sprak is het toegestaan omdat er op het kentekenbewijs staat dat het een 4 wielig voertuig betreft.
Voordelen: extreem brede / hoge 17.5 inch wielen lopen niet meer aan tegen de binnenste wielkastranden; minder verbruik; minder bandenlawaai; minder banden kopen; minder last van sporenvorming; Je kunt echt gigantische wielen monteren (bv 9.5r17.5) met als voordeel hogere topsnelheid, minder rpm etc.
Nadelen: Minder laadvermogen, hoewel de meeste bussen hier nooit aan hun maximum gewicht komen; Erg rottig als je een klapband achter krijgt tov de normale dubbellucht situatie.
Niet dat ik dit zelf wil doen, ben tevreden met mijn dubbele 8r17.5 achterwielen.
Vraag is dus: Is dit toegestaan?
Voordelen: extreem brede / hoge 17.5 inch wielen lopen niet meer aan tegen de binnenste wielkastranden; minder verbruik; minder bandenlawaai; minder banden kopen; minder last van sporenvorming; Je kunt echt gigantische wielen monteren (bv 9.5r17.5) met als voordeel hogere topsnelheid, minder rpm etc.
Nadelen: Minder laadvermogen, hoewel de meeste bussen hier nooit aan hun maximum gewicht komen; Erg rottig als je een klapband achter krijgt tov de normale dubbellucht situatie.
Niet dat ik dit zelf wil doen, ben tevreden met mijn dubbele 8r17.5 achterwielen.
Vraag is dus: Is dit toegestaan?
- GerardM
- Contacteer:
Nog eentje
Ja leuk idee. Nog een bijkomend voordeel: minder tol betalen op
de Poolse tolwegen :D
Van mij mag het wel. Van wie niet ? Ik heb weleens gehoord
dat iemand bij de RDW keuring, waarbij de bus ook gewogen werd,
op enkellucht ging om zo het gewicht (en dus de wegenbelasting)
te drukken. Ik vond het een sterk verhaal.
Groet,
Gerard
de Poolse tolwegen :D
Van mij mag het wel. Van wie niet ? Ik heb weleens gehoord
dat iemand bij de RDW keuring, waarbij de bus ook gewogen werd,
op enkellucht ging om zo het gewicht (en dus de wegenbelasting)
te drukken. Ik vond het een sterk verhaal.
Groet,
Gerard
-
- Twan Schoenmakers
- Contacteer:
RDW en 2 wielen thuis laten
Hoi, van meerdere Camperbouw bedrijf is mij bekend dat ze dit regelmatig toegepast hebben als ze daarmee net onder een grens konden blijven.
Ook laten veel bedrijven de Camper reeds omkeuren als ze nog lang niet klaar zijn, maar al wel net die zaken (al dan niet tijdelijk) er in hebben zitten die noodzakelijk waren om de keuring rond te maken.
Is destijds door de Camperbouwer cq eerste eigenaar (weet niet helemaal zeker wie van de 2 naar de RDW gereden is) van die van ons ook zo gedaan.
Groeten,
Twan
Ook laten veel bedrijven de Camper reeds omkeuren als ze nog lang niet klaar zijn, maar al wel net die zaken (al dan niet tijdelijk) er in hebben zitten die noodzakelijk waren om de keuring rond te maken.
Is destijds door de Camperbouwer cq eerste eigenaar (weet niet helemaal zeker wie van de 2 naar de RDW gereden is) van die van ons ook zo gedaan.
Groeten,
Twan
Laatst gewijzigd door Twan Schoenmakers op 10 jan 2007, 00:59, 1 keer totaal gewijzigd.
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
- Leo
- Site Admin
Supersingles.
Waarschijnlijk bedoelt Michel de "Supersingles" die tegenwoordig op vrijwel alle vrachtwagentrailers te vinden zijn.
Dat zijn speciale (erg) brede velgen die hetzelfde drukkingspunt tussen de wiellagers hebben als de gewone dubbellucht.
oa Michelin maakt die velgen en banden.
http://www.michelintransport.com/ple/fr ... &lang=NL#3 onder op de pagina een mooi voorbeeld.
Mvg, Leo.:D
Dat zijn speciale (erg) brede velgen die hetzelfde drukkingspunt tussen de wiellagers hebben als de gewone dubbellucht.
oa Michelin maakt die velgen en banden.
http://www.michelintransport.com/ple/fr ... &lang=NL#3 onder op de pagina een mooi voorbeeld.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Contacteer:
Ben heeft gelijk, De druk komt niet meer in het "hart" van de wiellagers. Het zijn conische lagers, de éne zal altijd meer doen dan de andere (de kracht verschuift) Super singles doen het inderdaad wel goed maar ik vrees dat die er niet zijn voor onze bussies....
Groet,
Otto.
Groet,
Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
-
Als blijvende oplossing lijkt een wiel achter ook geen oplossing, maar om heen en weer naar de weegbrug te gaan zou ik (gezien de overdimensionering van de busjes) wel gerust doen, zeker als ie juist zo licht mogelijk wordt gemaakt.
Mij lijkt overigens het overgaan op brede enkele banden om een heel andere reden niet verstandig: waarom kom je op dubbellucht op een grasveldje altijd beter weg dan een enkele montage??ook al is het vtg. lichter!
En misschien wel de belangrijkste reden: ik denk dat het waterafvoerend vermogen van zo'n breed ding ver achter blijft bij dubbellucht waardoor bij natte wegen (od sneeuw) de grip wel eens drastisch minder kan zijn, gevaarlijk zelfs misschien??
Dus: DUBBELLUCHT moet blijven!!!!!!
Frank
Mij lijkt overigens het overgaan op brede enkele banden om een heel andere reden niet verstandig: waarom kom je op dubbellucht op een grasveldje altijd beter weg dan een enkele montage??ook al is het vtg. lichter!
En misschien wel de belangrijkste reden: ik denk dat het waterafvoerend vermogen van zo'n breed ding ver achter blijft bij dubbellucht waardoor bij natte wegen (od sneeuw) de grip wel eens drastisch minder kan zijn, gevaarlijk zelfs misschien??
Dus: DUBBELLUCHT moet blijven!!!!!!
Frank
- Leo
- Site Admin
Hoi Frank,
met dat gevaar zal het wel loslopen.
Michelin is nou niet bepaald een amateur op bandengebied.
Die superS banden zijn voor verschillende toepassingen te krijgen zoals: trailer, aanhanger en aangedreven as.
Ieder heeft zijn eigen profiel en opbouw.
Lees die site maar eens door en kijk welke voordelen er aan supersingle zitten. ( er staan trouwens nog veel meer leuke wetenswaardigheden op die site)
Of je met een dbbl gemakkelijker wegkomt op een grasveld dan met een superS-band is ook nog maar de vraag.
Om te beginnen heb je nét zo'n groot contact-oppervlak, ten tweede is er geen enkele trail- of rally-vrachtwagen meer uitgerust met dbbl.
Of het bij de DbbL-bussies een verantwoorde investering is, da's weer een andere vraag gezien het geringe aantal kilometers wat de meeste leden draaien.
Dus deze keer ben ik het niet met je eens Frank, en dát gebeurt niet veel..:P
met dat gevaar zal het wel loslopen.
Michelin is nou niet bepaald een amateur op bandengebied.
Die superS banden zijn voor verschillende toepassingen te krijgen zoals: trailer, aanhanger en aangedreven as.
Ieder heeft zijn eigen profiel en opbouw.
Lees die site maar eens door en kijk welke voordelen er aan supersingle zitten. ( er staan trouwens nog veel meer leuke wetenswaardigheden op die site)
Of je met een dbbl gemakkelijker wegkomt op een grasveld dan met een superS-band is ook nog maar de vraag.
Om te beginnen heb je nét zo'n groot contact-oppervlak, ten tweede is er geen enkele trail- of rally-vrachtwagen meer uitgerust met dbbl.
Of het bij de DbbL-bussies een verantwoorde investering is, da's weer een andere vraag gezien het geringe aantal kilometers wat de meeste leden draaien.
Dus deze keer ben ik het niet met je eens Frank, en dát gebeurt niet veel..:P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Ik heb vorig jaar een 508 Allrad gezien met achter van die heel brede banden. Dus ze bestaan ook in 17.5" en niet alleen in 20" en 22.5"!
Mensen die de Sahara intrekken -of bij de buren de indruk willen wekken dat ze elk weekend de Sahara intrekken
zullen altijd Supersingles monteren i.p.v. dubbellucht, omdat die bij de eerste de beste steen die tussen de banden klem komt te zitten naar de vaantjes zijn...
Voor de prijs van twee van de bijpassende velgen (nieuw) koop je bijna een Düsseldorfer!
Mensen die de Sahara intrekken -of bij de buren de indruk willen wekken dat ze elk weekend de Sahara intrekken

Voor de prijs van twee van de bijpassende velgen (nieuw) koop je bijna een Düsseldorfer!
-