Verwijderen voorraam i.v.m. roestbehandeling.

Plaats reactie
Dennis en Nancy

Verwijderen voorraam i.v.m. roestbehandeling.

Bericht door Dennis en Nancy »

Hallo,

Mijn 406 heeft wat last van roest onder de voorraam. Nu kan ik dit wel behandelen maar ja,... als ik niet alles weg haal is het maar tijdelijk. Het loopt iets door onder de raamrubbers. (die in het verleden wel eens verwisseld zijn. na een ruitschade, zien er toppie uit)

Hoe word het raam of de raamrubber verwijderd? Zit het raam in de rubber of zit de rubber tegen het raam en kan ik die los halen? of is dat iets wat door een professional moet gebeuren?

Zal straks even een foto maken en posten.

Afbeelding

Afbeelding
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Ik zou het in ieder geval niet zo snel zelf doen. Is toch vrij looiig zo'n voorruit.

Ik denk niet dat de ruit(en) gekit zijn. Het zou dus wel te doen moeten zijn. De theorie is in ieder geval dat je met gecontroleerd duwen in de hoek van de ruit daar de raam met rubber uit de sponning moet kunnen krijgen (bij een oude lada van mij tig jaren terug was het dichtklappen van de achterklep met een omgevallen honderek voldoende :D ). Het terugzetten is met zeep en touw ook een klus die te doen zou moeten zijn. Echter een 4-tal extra handen zou denk ik geen kwaad kunnen (en zuignappen om de ruit goed vast te kunnen houden).

Als je het ervoor over hebt (en het risico op ruitschade in principe zelf niet wilt lopen) dan zou ik toch een proffesional vragen.

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Arnold Smeets

Bericht door Arnold Smeets »

Hi Dennis,

Het beste is het rubber kapot snijden door verticaal, net naast de ruit, de bovenste lip er af te snijden. Niet te diep, niet door de onderliggende verflaag!
Als je die lip weggenomen hebt ligt de ruit open voor je. Nu van binnenuit met beleid gaan drukken net zolang tot de ruit gaat meegeven, deze zit zonder lijm maar door leeftijd en vuil vast in de zijkant en tegen de onderkant. Hierbij is mogelijk best wel wat geweld nodig maar nooit met een scherp voorwerp doen, zelfs de onderkant van een hamersteel is te klein. Beter is met vlakke hand of met vlak geplaatste schoen vanaf een hoek kracht te zetten.
Zorg ervoor dat er buiten iemand staat om de ruit op te vangen, mocht deze ineens losschieten.
De kans dat dit goed gaat is vrij groot.
Terugplaatsen met een nieuw rubber, goed insmeren met veel vaseline en een goede veter rondom. Dan het rubber in de auto plaatsen, de ruit er in zetten en veter er uit trekken. Tijdens het verwijderen van de veter de ruit goed blijven bewaken op juiste ligging in de sponning.
Dit is in Eernewoude gedemonstreerd, volgens mij is toen eerste vanaf de zijkant bovenlangs de veter weggehaald. Hierbij is toen eerst de ruit in een hoek gedrukt en vervolgens omhoog gedrukt.

Als je de werkgroep onderdelen vraagt of je een keer mee mag doen met slopen kun je precies zien hoe de ruit in de auto ligt. Dat beeld vertelt je veel meer dan ik in lettertjes kan vangen.

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Arnold Smeets

Bericht door Arnold Smeets »

Hi Dennis,

Het beste is het rubber kapot snijden door verticaal, net naast de ruit, de bovenste lip er af te snijden. Niet te diep, niet door de onderliggende verflaag!
Als je die lip weggenomen hebt ligt de ruit open voor je. Nu van binnenuit met beleid gaan drukken net zolang tot de ruit gaat meegeven, deze zit zonder lijm maar door leeftijd en vuil vast in de zijkant en tegen de onderkant. Hierbij is mogelijk best wel wat geweld nodig maar nooit met een scherp voorwerp doen, zelfs de onderkant van een hamersteel is te klein. Beter is met vlakke hand of met vlak geplaatste schoen vanaf een hoek kracht te zetten.
Zorg ervoor dat er buiten iemand staat om de ruit op te vangen, mocht deze ineens losschieten.
De kans dat dit goed gaat is vrij groot.
Terugplaatsen met een nieuw rubber, goed insmeren met veel vaseline en een goede veter rondom. Dan het rubber in de auto plaatsen, de ruit er in zetten en veter er uit trekken. Tijdens het verwijderen van de veter de ruit goed blijven bewaken op juiste ligging in de sponning.
Dit is in Eernewoude gedemonstreerd, volgens mij is toen eerste vanaf de zijkant bovenlangs de veter weggehaald. Hierbij is toen eerst de ruit in een hoek gedrukt en vervolgens omhoog gedrukt.

Als je de werkgroep onderdelen vraagt of je een keer mee mag doen met slopen kun je precies zien hoe de ruit in de auto ligt. Dat beeld vertelt je veel meer dan ik in lettertjes kan vangen.

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 19 aug 2007, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Dennis en Nancy

De ruit en de rubber is ergens de afgelopen paar jaar vernieuwd. De rubber is 100% en mooi flexibel.

Is deze plek gevoelig voor doorrotten?

Ik weet nog niet precies wat ik ermee ga doen. Het is op het moment niet echt het weer om de ruit eruit te gaan halen en het plaatwerk daar op te knappen. Misschien is het beter om nu alles op te lappen zodat het niet meteen verder gaat (anti roest middel en grondverf) en dan te wachten tot na de vakantie. We vertrekken eind april al en wellicht dat er mooiere periodes komen als we terug zijn.

Als ik het goed begrijp zit de ruit dus in de rubber waarvan je de veter/touwtje/kabel eruit trekt en de rubber over een opstaand randje getrokken word en op zijn plaats komt te liggen.

Groeten Dennis
Dennis en Nancy

En zeker niet op de laatste plaats, niet tegen elkaar schreeuwen tijdens het werk
De vrouw en ik hebben de verbouwing ook overleefd. Daarbij is er maar 1 keer goed op mekaar gescholden en geschreeuwd. Daarna zijn we getrouwd! :lol:

Ik weet nog wel een mannentje die waarschijnlijk wel wil komen helpen met het raam. Die zet regelmatig wel eens een nieuwe raampje in een oude auto die verkocht word bij een bevriende garagehouder hier in de buurt. Nu worden die meestal gekit maar dit zal hij ook wel kennen.

Is het mogelijk het raam te verwijderen met behoud van de raamrubber of moet ik altijd vernieuwen? Geen idee wat Mercedes voor zo'n rubber wil hebben.

Groeten Dennis
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Als het rubber echt vers is zou je hem er met beleid uit moeten kunnen drukken.
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Zou ik zeker proberen, want het rubber is bij mercedes duurder dan de ruit bij een ruitenboer, meen ik me te herinneren van lang geleden

Frank
it camperke
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Het raamrubber met raam is vrij simpel te verwijderen. Het is niet nodig om het kapot te snijden. Pak een schroevendraaier (jawel, dit kan echt) en ga vanuit de binnenkant het rubber "over" de stalen rand tillen (naar buiten toe dus). Het eerste stukje zal het nog moeilijk (begin in het midden) gaan maar na een centimeter of tien wil dit al met de duimen.
Omdat jij zelf al aangeeft dat het rubber nog erg vers is wil dit dus goed meebuigen (dit in tegenstelling met oude rubbers)
Het makkelijkste is om met de kleine zijruitjes te beginnen. Puur om een beetje te oefenen omdat die ook een stuk sterker zijn.
Alleen is het ff een rotklusje maar als moeder de vrouw aan de buitenkant staat om het alles een beetje tegen te houden moet het lukken. :wink:
Begin bij het grote raam, wanner je het rubber dus over de rand gepield hebt, te drukken aan de randen en in de hoeken. Omdat het een groot raam is wil dit best een beetje buigen dus er mag wel wat kracht gebruikt worden.

Over dat kitten nog even het volgende. Als het raam recentelijk is vervangen zit er waarschijnlijk "chinese kauwgom" tussen. (ik kan er ook niets aan doen, zo noemen ze bij spuiterijen dit goedje :? ) Dit smeren ze er tussen om de trillingen tegen te gaan. Wanner je het raam weer gaat plaatsen moet je dit er wel uit pielen, anders gaat het er dubbel tussen zitten met alle gevolgen van dien (lekkage en spanningen) Bij montage hoeft dit er niet weer persé tussen. De tip die ik kreeg van een spuiter is bij montage van het raam Tectyl (ML) in de sponning te spuiten. Smeert het lekker tijdens het monteren en blijft elastisch.

Al met al is het te doen maar even op een zondagmiddag zal moeilijk gaan :wink: .

Succes,

Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 19 aug 2007, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Dennis en Nancy

Ik ga zeker proberen de rubber te behouden. Ik had het er net over met een collega. Het viel me vandaag op dat er water achter de rubber zat. Is dat normaal? of moet ik me hier ook zorgen om maken?

De dikke rubber aan de binnenkant is dat een aparte of zit die vast aan de buitenrubber? Is dat die rubber die ik over de metalen strip moet zien te krijgen?

Ik ga in elk geval wachten op beter weer.
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 19 aug 2007, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Dennis en Nancy

Die naad tussen de motorkap en het zijscherm is trouwens keihard aan de onderkant. Dat viel mee. Waarom die doorloopt tot net onder de raamrubber is me ook een raadsel. Ik denk dat de verf doorgebarsten is op dezelfde lijn.

In neem aan dat de strip onder de raam uit een deel betaat en niet uit 3 verschillende of wel?

Groeten Dennis
Herman508
Contacteer:

Bericht door Herman508 »

Ben ik weer te laat ?

Eindelijk eens een onderwerp waar ik over mee kan praten, is iedereen mij al weer voor... :?

O, wat leuk, nog een paar kruimels:

1 voorraamrubber en 2 zijraamrubbers kosten via onderdelen DL ong. 140,-

Als je rubbers nog soepel zijn: hergebruiken. Raam eruit is echt in een kwartier gebeurd. (doe dit met z'n tweeen)

Ik heb mijzelf eens buitengesloten (Bus midden op straat in A'dam met draaiende motor)
Met m'n zakmes het zijraampje eruitgewipt, deur geopend, raampje met een touwtje en wat wasmiddel weer teruggeplaatst : 5 min.

Denk dat je veel meer tijd kwijt bent aan het repareren van je raamsponning (als deze is weggeroest) dan aan het uit- en inzetten van je glas.

Gewoon beginnen, blijven kijken waar je mee bezig bent, stap voor stap.
Maar dat geld zo'n beetje voor alles... 8)
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
Herman508
Contacteer:

Bericht door Herman508 »

Ben schreef: Misschien heeft Herman een plaatje van de linker raamstijl...

Helaas, alleen wat algemene foto's

Bij ons was het rubber zover ingedroogt dat bij een beetje regen het binnen flink lekte.
De raam sponning was achteraf nog prima.
Op een plekje na bij de bestuurderzijde, dit gaatje had de onbedoelde functie gekregen om lekwater weer naar buiten te gooien.
Daarom was de lekkage aan de bijreiderskant groter dan bij de bestuurderskant.

Als je rubbers goed zijn moet het raam in principe waterdicht zijn (bij ons geen lekkage meer)
Condens kan heel goed lijken op lekkage, maar moet tijdelijk zijn.
Zodra de bus warm is moet dit stoppen anders komt het toch van buiten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groet, Herman

Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 19 aug 2007, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Dennis en Nancy

Herman en Saskia schreef:Als je rubbers goed zijn moet het raam in principe waterdicht zijn (bij ons geen lekkage meer)
Condens kan heel goed lijken op lekkage, maar moet tijdelijk zijn.
Zodra de bus warm is moet dit stoppen anders komt het toch van buiten.
Op zich heb ik geen lekkage geloof ik. Niet in de auto althans. Al heb ik wel wat druppels zien liggen op de 'vensterbankjes'van de kleine zijraampjes. Daar zit ook wat hele lichte roest op. Die zijrubbers misschien eens vervangen. De voorraam rubber is een goede dat weet ik zeker.

Ik merkte dat er wat water achter de rubber zat toen ik die optilde. zal dat eens in de gaten houden.

Als ik het zo bekijk op je foto's kan het eigenlijk nergens vandaan komen.

Als het raam eruit kun je wel overal super bij. Ik ben wel een beetje bang voor wat ik zal tegenkomen. Roest weghalen en behandelen, daarna strak maken met Epoxy?

Deze week verder weinig tijd. Ik moet de boer op voor een lasapparaat en ook nog de hele week werken.

Groeten Dennis
Herman508
Contacteer:

Bericht door Herman508 »

Hey Cowboy,

Zou niet met epoxy gaan knoeien aldaar.
Belangrijkste is dat de roest stopt, anders houd je geen sponning meer over.

Dus als een klein randje hier en daar wat minder is: alleen ontroesten.
Indien de schade erger is zou ik eerder aan lassen dan aan epoxy denken.

Als je raam eruit is natuurlijk meteen de kans grijpen om je sponning goed te ontvetten, schuren en 2x in een primer te zetten.
Groet, Herman

Dennis en Nancy

Ok,.... duidelijk.

voor wat ik zo kan zien is het niet door! Maar ik zou als alles toch eruit ligt het graag strak maken. roest en oude lak eraf schuren, behandelen en strak maken. Omdat ik elders op het forum gelezen heb dat polyester niet zo'n beste oplossing was ga ik ervan uit dat plamuur ook niet de bedoeling is. Vandaar mijn Epoxy idee!

Strak krijg ik de bus toch niet helemaal maar alle beetjes helpen.

Dennis
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Als het nodig is, gewoon stukjes inlassen.
Dat is gewoon het beste en dan kan het er weer jaren tegen!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Berthil

Bericht door Berthil »

Ben schreef: Herman, bedankt, wat hebben we daar een lol gehad :) .
Leuk de foto's te zien.

Groeten Ben
Lol hebben we gehad. :D
Het vreemde is dat dit stukje grond waar deze foto's zijn gemaakt zoveel stof heeft doen opwaaien afgelopen week. :cry:
En volgens de beschrijving lagen hier de plassen op de grond.
Volgens mij zijn de plassen op de grond het zweet van Herman en Ben.

P.S. Ben gebruik jij diesel als deo?
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Plaats reactie