Gloeibougies: Zijn deze op de foto origineel?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Gloeibougies: Zijn deze op de foto origineel?

Bericht door Dennis en Nancy »

Hallo,

De zoekfunctie bood geen oplossing dus dan maar even zo!

Kan ik de gloeibougies doormeten door de weerstand (Ohm) te meten zoals ik dat bij mijn TDI doe?

Dan zet ik de min op een goed massa punt en plaats ik de plus op de gloeistift (het puntje) met de Ohm op de laagste stand. De waarde word dan ergens tussen de 0.5 en 1.5

De exacte waarde maakt niet zolang ze alle 4 maar ongeveer dezelfde hebben (rond 0,2-0,3 verschil is nog ok)

Of kan ik ze beter meteen vervangen. De 406d start niet zo mooi. Hij heeft na een wat onregelmatige start even nodig om mooi rond te gaan lopen. denk seconde of 20. Rookt dan ook wel wat. Ik heb het idee dat er een probleem is met de gloeiers. Warm is er geen probleem.

Die ene in het dashbord gloeit wel maar ook niet van harte. duurd even voordat die begint.

Welke gloeibougies adviseren jullie?

Origineel
Duratherm etc zonder duur kastje
Duratherm etc met duur kastje

Welke duratherms kan ik gebruiken in mijn OM615?

Groeten Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis en Nancy op 19 mar 2007, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Jouw gloeiers staan in serie, dwz als er een kapot is doen ze het geen van allen meer, das logies!
Wat het slecthe starten betreft kom je al een heel eind door alles eens goed af te stellen kleppen, pomp op tijd, en filters dat soort dingen.

Vergeet ook niet dat je bussie al een leven achter zich heeft!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Yo Dennis,

Duratherm is tegenwoordig zo´n beetje standaard als je gaat vervangen.
Ik heb ze gewoon zonder kastje of andere voorschakelgloeicontrolespiraalweerstandentroep aangesloten (ze zijn 11 volt) en dat werkt als een zonnetje.
Tussen de 5 en 10 seconden gloeien, das een beetje afhankelijk van de buitentemp, en het orgel zingt zonder valse tonen of rooksignalen zijn liedje.. :P

Maar zoals Anton al schreef: Stel het karretje ff af; een 616 kan volkomen rookloos starten.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Vandaag de Bus weer gestart om mijn nieuwe stoel even te testen en boel gangbaar te houden. Hij heeft 2 weken stil gestaan.

Als ik voorgloei dan gloeit de spiraal mooi op (na een seconde of 6). Hij blijft dan mooi gloeien voor een seconde of 10 en daarna gloeit hij minder heftig. Als ik dan start dan slaat hij aan na zo'n 2 seconden.

Koude start,..... loopt even onregelmatig. ik heb het idee dat het handgas iets 'rijker' zou moeten. Als ik een minimum aan gas geeft loopt hij veel mooier. Start met de handgasknop vol open op 900 toeren.

Rook was niet zo gek veel.

Wat me tijdens het rijden opviel is dat hij rookt in de derde en vierde versnelling met een warme motor.

Warm dus meer rook dan koud. Denk dat alles even afgesteld moet worden. Hij rookt zwart en niet blauw of wit!

Dennis
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Dan staat waarschijnlijk je roetstop ff te ruim Dennis.
Ik wijs 'm wel aan op 't SV. :wink:

Owww, en starten doe je gewoon met het gaspedaal helemaal ingedrukt.
Dat gedraai aan dat handgas is nergens voor nodig, en daar verander je ook helemaal niks mee.
Want dat handgaskabeltje zit gewoon aangesloten op je gaspedaal-stangetjes-reutemeteut.
Een diesel weet niks van rijker of armer mengsel, daar heb ik al een heel stuk over geschreven. ( http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... 5015928550 )
Als je tenminste een diesel hebt.. :shock:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Gisteren met de bus gereden en toen starte hij mooi met wat wit en afwisselend zwarte rook.

Vandaag strate de bus wat moeizamer met witte en blauwe rook.

:cry:

Leo ik zal je dankbaar zijn als je er eens naar wilt kijken op het sleutelveldje.

Dennis
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

cowboydennis schreef:Leo ik zal je dankbaar zijn als je er eens naar wilt kijken op het sleutelveldje.
Dacht al zoiets Dennis.. 8)
Je hebt alle kleuren nu wel opgenoemd geloof ik.

CU in Otterloo alwaar wij het rochelend stuk ijzer eens zullen onderwerpen aan een kritisch oor. :wink:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Afbeelding

Zijn deze gloeiers origineel voor een OM615?

Ik meet 8,6 volt op de achterste. Er loopt een kabel tussen de gloeistiften en die eindigd op de laatste.

Hoelang moet ik die voorgloeien ik hou nu zo'n 20 seconden aan. :oops:

Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis en Nancy op 19 mar 2007, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Of dat de originele zijn weet ik niet , dan moet je er eentje uitdraaien.
Als ze bij jou parallel staan dus allemaal de volle accuspanning dan is 8,6 volt te weinig.
Er staat wel een spaning op de stiftjes vermeld, ik denk 11 volt.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Deze stift komt uit de OM615. Zojuist eruit gedraaid.

Er staat: car go 9V op.

Het voltage loopt op van 4.5V naar 8.6V en daar blijft hij hangen. In het dashbord zit een andere soort gloeier.

Afbeelding

Dennis
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik heb ff op het schema van een 406 gekeken .
Nu het volgende, het gloei-oog op het dashbord staat in serie met de gloeiers.
Dus een stuk alles uit! net kerstverlichting
Tijdens het gloeien loopt de stroom via het gloei-oog naar de gloeiers, als er lang genoeg gegloeid is word er gestart.
Op dat moment word het gloei-oog kortgesloten, de rest krijgt nu de volle accuspanning!
Maar om dat de spanning zakt door het starten blijft alles heel
Het gloei-oog is dus een voorschakel weerstand!
Andere constuctie's kunnen ook voor komen waarbij de voorschakel weerstand ergens anders (onder de motorkap) zit
En het gloei-oog een lichtere uitvoering is of een lampje!

Als de gloeiers heel zijn mooi laten zitten!
Ze kosten al gauw € 20.00 per stik is € 80.00 of meer!

Succes!

Groet Anton
Laatst gewijzigd door Anton op 19 mar 2007, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Mooi klusje voor het SV Dennis.
Daar zien we het in een paar seconden, kunnen we je vertellen wat te doen in een paar minuten, en ben jij weer onder de pannen voor een uur of wat.:P

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik wacht nog wel een weekje.

Volgens mij gaat het hele vakantiegeld en belastinggeld straks op aan het bussie! :lol:
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Dan zit er niks anders op dan de zonnebloemolie uit het keukenkastje in je tank gooien en niet te ver weg gaan en op een GOP staan.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

vakantie is een ander potje,.. :lol:
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Lucky you, :D
:idea: moet ik thuis ook invoeren voor technische zaken versus kleding :roll: :shock:
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Met de acculader op de startaccu gloeit de gloeier in het dashbord weer alsof hij in de kerstboom hangt.

misschien te vaak gestart en te korte stukjes gereden.

Dennis
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten