motordeken ervaringen
-
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18
motordeken ervaringen
hoi,
in principe is mijn bus al redelijk tegen geluid geisoleerd en is hij al wat stiller door de 17,5 inch bandjes. Toch ben ik nieuwschierig of het nog minder kan. Ik heb al bedacht dat er nóg een kap over de motorkap heen gaat komen (mede omdat ik daar meer opbergruimte nodig heb in de toekomst, radio/mp3/dvd/27mc & verschillende knopjes om eea. aan te sturen) en nu ontdek ik dat er ook direkt over de motor een motordeken kan.
Kan iemand mij vertellen of je echt daadwerkelijk verschil merkt met en zonder deken, en zo ja of het de moeite is er een te maken/kopen.
in principe is mijn bus al redelijk tegen geluid geisoleerd en is hij al wat stiller door de 17,5 inch bandjes. Toch ben ik nieuwschierig of het nog minder kan. Ik heb al bedacht dat er nóg een kap over de motorkap heen gaat komen (mede omdat ik daar meer opbergruimte nodig heb in de toekomst, radio/mp3/dvd/27mc & verschillende knopjes om eea. aan te sturen) en nu ontdek ik dat er ook direkt over de motor een motordeken kan.
Kan iemand mij vertellen of je echt daadwerkelijk verschil merkt met en zonder deken, en zo ja of het de moeite is er een te maken/kopen.
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 04 jan 2005, 21:11
- Locatie: Voorburg
Geluid- en warmteisolatie
Dennis,
Heb een complete set, dus incl, motordeken van Noise-Killer gemonteerd in mijn 613. Volgens mij geeft de motordeken het grootste effect. Heb gisteren besloten, na gesprek met Noise-Killer, ook nog een deken aan te brengen over het koppelingshuis\versnellingsbak.
Door bij hen een geluidsmeting zonder en met motordeken te laten doen zie je effect direct en kun je alsnog besluiten het wel of niet te doen.
Michael de Ridder.
Heb een complete set, dus incl, motordeken van Noise-Killer gemonteerd in mijn 613. Volgens mij geeft de motordeken het grootste effect. Heb gisteren besloten, na gesprek met Noise-Killer, ook nog een deken aan te brengen over het koppelingshuis\versnellingsbak.
Door bij hen een geluidsmeting zonder en met motordeken te laten doen zie je effect direct en kun je alsnog besluiten het wel of niet te doen.
Michael de Ridder.
Laatst gewijzigd door Michael de Ridder op 24 feb 2007, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- L1
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
- Locatie: Alblasserwaard
- Contacteer:
- Twan Schoenmakers
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
- Locatie: Groesbeek
- Contacteer:
Noise Killer
Hoi,
Heb in onze 508 ook een set van Noise Killer incl motor deken geplaatst. Het verschil met of zonder deken is behoorlijk fors.
Na de vervanging van de OM314 door de OM364A en de montage van 17,5 velgen en banden, heb ik zowel met als zonder deken test gereden en ook dan vindt ik het verschil nog fors en zou ik eigenlijk niet meer zonder willen rijden. Een rustig motor geluid ervaren wij als een grote luxe.
Groeten,
Twan
ps voor foto's over de montage van de set zie: http://web.mac.com/twan.schoenmakers/iW ... iller.html
Heb in onze 508 ook een set van Noise Killer incl motor deken geplaatst. Het verschil met of zonder deken is behoorlijk fors.
Na de vervanging van de OM314 door de OM364A en de montage van 17,5 velgen en banden, heb ik zowel met als zonder deken test gereden en ook dan vindt ik het verschil nog fors en zou ik eigenlijk niet meer zonder willen rijden. Een rustig motor geluid ervaren wij als een grote luxe.
Groeten,
Twan
ps voor foto's over de montage van de set zie: http://web.mac.com/twan.schoenmakers/iW ... iller.html
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi,
Bladlood is er in verschillende maten en dikte's te koop.
Standaard breedte is een meter maar er zijn ook diverse smallere stroken te verkrijgen.
De dikte word bepaald door het gewicht per vierkante meter dunste 10 ponds en zwaarste 18 ponds.
Dit wil zeggen 10 dan wel 18 kg/vierkantemeter.
Standaard rollen van een meter breed wegen om de honderd kilo, dus een rol 10 ponds zit ongeveer 10 meter op
18 ponds ongeveer 6 meter
Lood ze!
Groet Anton
Bladlood is er in verschillende maten en dikte's te koop.
Standaard breedte is een meter maar er zijn ook diverse smallere stroken te verkrijgen.
De dikte word bepaald door het gewicht per vierkante meter dunste 10 ponds en zwaarste 18 ponds.
Dit wil zeggen 10 dan wel 18 kg/vierkantemeter.
Standaard rollen van een meter breed wegen om de honderd kilo, dus een rol 10 ponds zit ongeveer 10 meter op
18 ponds ongeveer 6 meter
Lood ze!
Groet Anton
- bus lichtjaar
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 24 okt 2006, 16:31
- Locatie: Amsterdam
- L1
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
- Locatie: Alblasserwaard
- Contacteer:
Een motordeken bestaand voornamelijk uit glaswol. Om demping te krijgen in het lage tonen gebied wordt in extreme gevallen massa toegepast en daar waar ruimte ontbreekt, doet men dit soms met lood.
Ik ben niet meer zo precies in deze materie thuis maar weet me nog te herinneren dat de demping van lood iets hoger ligt dan van staal. Staal was dacht ik 3 DB! per mm dikte staal 8kg/m2
Dwz van een motor met een geluidsuitstoot van 100 Db (in de lage tonen) die geplaatst wordt in een volledig afgesloten 1 mm dikke stalen kist hoor je nog 97 Db Als je nu een kist maakt van 2 mm dikte hoor je nog 94 Db (theoretisch)
Een kist van 10 mm dik 70 Db. Nog beter dempen 10 kisten van 1 mm dikte. Je raad jet al dit is zuiver theoretisch. Altijd zijn er geluidslekkages op div plaatsen. In de demping van uitlaatgassen gebruikt men soms dubbelwandige kokers om uitstraling van geluid tegen te gaan.
Vervang je het staal voor lood dan demp je, ik dacht 3.5-4 Db per mm dikte. Reken dan wel de prijs eens uit per kilogram. Dan maar een paar mm staal meer :D :D
Nogmaals, ik ben al jaren uit deze (machine)demping materie. Getallen kloppen misschien niet exact maar de gedachte is wel juist.
Demping van verbrandingmotoren dat is andere kost.
Na schledanou Leen
Ik ben niet meer zo precies in deze materie thuis maar weet me nog te herinneren dat de demping van lood iets hoger ligt dan van staal. Staal was dacht ik 3 DB! per mm dikte staal 8kg/m2
Dwz van een motor met een geluidsuitstoot van 100 Db (in de lage tonen) die geplaatst wordt in een volledig afgesloten 1 mm dikke stalen kist hoor je nog 97 Db Als je nu een kist maakt van 2 mm dikte hoor je nog 94 Db (theoretisch)
Een kist van 10 mm dik 70 Db. Nog beter dempen 10 kisten van 1 mm dikte. Je raad jet al dit is zuiver theoretisch. Altijd zijn er geluidslekkages op div plaatsen. In de demping van uitlaatgassen gebruikt men soms dubbelwandige kokers om uitstraling van geluid tegen te gaan.
Vervang je het staal voor lood dan demp je, ik dacht 3.5-4 Db per mm dikte. Reken dan wel de prijs eens uit per kilogram. Dan maar een paar mm staal meer :D :D
Nogmaals, ik ben al jaren uit deze (machine)demping materie. Getallen kloppen misschien niet exact maar de gedachte is wel juist.
Demping van verbrandingmotoren dat is andere kost.
Na schledanou Leen
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Bij de audio van mijn VW Golf heb ik Dynamat matjes gebruikt om resonantie tegen te gaan. Dat spul gebruiken fabrikanten ook in de nieuwe auto's om ze stiller te maken. De Dynamat is hetzelfde spul als (lood) bitumen matjes de inverschillende goede audioshop verkrijgbaar zijn.
http://www.dynamat.com
Ik denk dat dat hetzelfde is. Zou de motorafdekkap niet te bekleden zijn met de bitumenmatjes eventueel meerdere lagen. Goedkoop en werkt hetzelfde.
Groeten Dennis
http://www.dynamat.com
Ik denk dat dat hetzelfde is. Zou de motorafdekkap niet te bekleden zijn met de bitumenmatjes eventueel meerdere lagen. Goedkoop en werkt hetzelfde.
Groeten Dennis
-
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18
Ik heb de hele boel over geluidsisolatie eens gelezen de afgelopen dagen en een mail gestuurd naar Ede, wat een motordeken en motorkapisolatie kosten....eeehhmm 225 euro samen. Nu is mijn vrouw(Suus) Zeeuwse en dan gaat zo'n prijs natuurlijk niet...... :mrgreen: Dus ben ik vanmiddag maar eens de afvalcontainer van de plaatselijk loodgieter ingedoken, heb daar 13 kilo lood uitgevist, vervolgens de motorkap aan de binnenkant netjes bekleed met dat lood(gewoon met schroefjes van 0,9 cm vastgezet) de boel ingespoten met lijm en er dat noppenschuim van de Gamma ingeplakt. Alleen de kap is een beetje zwaar geworden, dus als deze eruit moet, even aan mijn schoonmoeder vragen, het ouwe moet tenslotte eerst op! :shock: :mrgreen:
''k Heb er nog niet mee gereden, dat gaat morgenmiddag gebeuren, maar wel even gestart natuurlijk en het lijkt een stuk rustiger...
Wordt vervolgt.
''k Heb er nog niet mee gereden, dat gaat morgenmiddag gebeuren, maar wel even gestart natuurlijk en het lijkt een stuk rustiger...
Wordt vervolgt.
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
weer ff inhaken
zon motordeken vind ik een beetje halbakken oplossing, je legt het over je motor maar het ding ligt er te trillen, het ligt weliswaar vast met tie-wraps maar toch, het kan tussen stangetjes en dergelijke schuiven
ik zou er eerder voor kiezen om mijn kap aan de binnekant met lood en isolatie te bekleden, dat zit gewoon vast , lijkt me beter
beide is natuurlijk de geludisdichte oplossing an sich :)
zon motordeken vind ik een beetje halbakken oplossing, je legt het over je motor maar het ding ligt er te trillen, het ligt weliswaar vast met tie-wraps maar toch, het kan tussen stangetjes en dergelijke schuiven
ik zou er eerder voor kiezen om mijn kap aan de binnekant met lood en isolatie te bekleden, dat zit gewoon vast , lijkt me beter
beide is natuurlijk de geludisdichte oplossing an sich :)
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 15 mei 2007, 21:16
- Locatie: Den Haag
Persoonlijk heb ik het idee dat de meeste herrie van het uitlaatspruitstuk komt en niet zozeer uit de kop.
Mijn bus is op de bijrijders plek stiller dan op de bestuurders plek.
De deken zal vast helpen, maar eigenlijk zou hij ook links over het uitlaatspruitstuk heen moeten liggen om het maximale effect te hebben (als een soort hoes).
Bitumen werkt ontdreunend, maar kan niet goed tegen hitte...
Ik denk dat de plaatjes lood aan de binnenkant van de kist het beste werkt icm geluidsdemping.
Mijn bus is op de bijrijders plek stiller dan op de bestuurders plek.
De deken zal vast helpen, maar eigenlijk zou hij ook links over het uitlaatspruitstuk heen moeten liggen om het maximale effect te hebben (als een soort hoes).
Bitumen werkt ontdreunend, maar kan niet goed tegen hitte...
Ik denk dat de plaatjes lood aan de binnenkant van de kist het beste werkt icm geluidsdemping.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 26 mar 2008, 21:14
Re: motordeken ervaringen
Bij dit topic lijkt het steeds te gaan over bussen met de motor in de cabine, zijn de oplossingen met lood ook te gebruiken in bussen met de motor voorin, zoals de VW bus en de Transit?
Je spreekt dan natuurlijk wel over een ander soort ruimte.
Groeten
Klaas
Je spreekt dan natuurlijk wel over een ander soort ruimte.
Groeten
Klaas
-
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18
Re: motordeken ervaringen
bij een lt lukt t natuurlijk zeker want je zit naast de motor id cabine , bij een transit kan het natuurlijk ook, maar dan moet je het vanaf de buitenkant doen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten